Permalänk
Medlem

Datorn dog, går inte att starta

Hej,
Jag satt och spelade kanske i 5min sen dog bara datorn och nu går den inte att starta igen. Jag har testat att dra ut allt som var inkopplat men den startar ändå inte.
Jag har även öppnat sidoplåten och då ser jag även att lampan på modekortet samt på grafikkortet lyser så jag antar att nätagget fungerar.
När jag klickar på startknappen hör jag även ett "klickljud" som om datorn skulle ha startat men det händer inget. Powerknappen lyser inte.

Modekort: Asus z87-A
processor: Intel i5 4670k med Noctua NH-U9B SE2 kylning
Grafikkort: asus geforce GTX 780
nätagg: Crosair RM 650W 80+ gold modulärt.

Jag vet inte vad felet kan vara. Processor är inte överklockat enbart grafikkortet är lite överklockat.
Datorn är köpt från inet.se där jag plockade ihop delar som de byggde ihop åt mig. Detta var i december.
Den har funkat utan problem sen jag fick den, tills nu.

Permalänk
Medlem

Titta lyssna efter om fläktar snurrar normalt när du försöker starta och felsöker.

Det ingen ide att blanda in bild (grafikkort), Windows (hårddiskar) när dator är död (fläktarna inte snurrar normalt). Fortsätt att ta bort prylar, kablar och delar. Glöm inte att ta bort småsaker som tangentbord, mus, chassifläktar, fläkt kontroller osv.

Nollställ bios. Finns flera sätt. tex ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen och att ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Ibland måste annat tas bort. Vad varierar rejält mellan olika fel så har du redan nollställt så gör du det igen efter att du tagit bort diverse saker.

Du borde nu bara ha 4 delar, chassit och kablar kvar som kan orsaka fel.

Testa om det blir nån skillnad på datorn varit avstängd ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Titta lyssna efter om fläktar snurrar normalt när du försöker starta och felsöker.

Det ingen ide att blanda in bild (grafikkort), Windows (hårddiskar) när dator är död (fläktarna inte snurrar normalt). Fortsätt att ta bort prylar, kablar och delar. Glöm inte att ta bort småsaker som tangentbord, mus, chassifläktar, fläkt kontroller osv.

Nollställ bios. Finns flera sätt. tex ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen och att ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Ibland måste annat tas bort. Vad varierar rejält mellan olika fel så har du redan nollställt så gör du det igen efter att du tagit bort diverse saker.

Du borde nu bara ha 4 delar, chassit och kablar kvar som kan orsaka fel.

Testa om det blir nån skillnad på datorn varit avstängd ett tag.

Inga fläktar snurrar. Får inget svar alls. powerknappen lyser reagerar inte. Den ska lysa när det är på.
Vilka kablar ska jag dra ut från nätagget?

Permalänk
Medlem

Corsair rm serie är ju så överprisad det går kan mycket väll vara boven. När du byggde datorn satt du ditt alla distanser rätt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Corsair rm serie är ju så överprisad det går kan mycket väll vara boven. När du byggde datorn satt du ditt alla distanser rätt?

Det var inet som byggde ihop den. Hur mäter man nätagget? Har ett modulärt så lär väll gå med ett mätinstrument?

Permalänk

Om Inet satte ihop den i december borde det vara garanti kvar och då borde du tala med dem om ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swampglue:

Om Inet satte ihop den i december borde det vara garanti kvar och då borde du tala med dem om ditt problem.

Har skickat iväg ett mail.

Permalänk
Medlem

troligtvis nätagget som saggat ihop.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

troligtvis nätagget som saggat ihop.

Varför lyser på lampan på modekortet samt grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Prova att koppla bort ATX24 och CPU Power från moderkortet samt väggkabeln från nätagget och sedan stänga av och slå på nätagget några gånger, typ var 30 sekund. Då återställer du om något säkring för elfel har slagit till. Sedan kan du koppla in först i datorn, slå på nätagget och låta det ladda ur ca 5 minuter och sedan slå av innan du återkopplar elkabeln från väggen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Håller med övriga i tråden att det låter som ett nätaggregatsfel. Bara för att det finns tillräckligt med ström för att driva några leds betyder det inte att nätaggregatet fungerar korrekt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snodfee:

Varför lyser på lampan på modekortet samt grafikkortet?

Lampan lyser för att nätagget kanske ger tillräckligt med ström för att lysa men inte för att starta, speciellt då det är flera strömkällor i en dator.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Lampan lyser för att nätagget kanske ger tillräckligt med ström för att lysa men inte för att starta, speciellt då det är flera strömkällor i en dator.

OK, i och för sig hör man ju att "srelät" i nätagget slår till när man klickar på startknappen

Permalänk
Medlem

Skulle jag börja felsöka skulle jag börja med köpa nytt agg sedan modekort om agget inte skulle vara fel alltid bra med reserv nätagg ändå

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Skulle jag börja felsöka skulle jag börja med köpa nytt agg sedan modekort om agget inte skulle vara fel alltid bra med reserv nätagg ändå

Med tanke på att jag köpte den i december från inet borde väll garantin täcka kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snodfee:

Med tanke på att jag köpte den i december från inet borde väll garantin täcka kostnaden?

ja men då får du nog skicka in allt byggde dem ihop den åt dig fixar dem det. Dock får du ju vänta en stund

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

ja men då får du nog skicka in allt byggde dem ihop den åt dig fixar dem det. Dock får du ju vänta en stund

Mm, det är ju det som suger om det är nätagget. Måste åka in till dem och lämna in och vänta länge sen åka tillbaka och hämta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snodfee:

Mm, det är ju det som suger om det är nätagget. Måste åka in till dem och lämna in och vänta länge sen åka tillbaka och hämta den.

sant men ett extra är aldrig fel inte för det är så mkt bättre än rm men prisvärt för wattantallet http://www.netonnet.se/art/veckans-klipp/FractalDesign-Integr...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Fick lämna in min dator till dem.
Inga problem, den var klar efter 7-10 arbetsdagar.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

sant men ett extra är aldrig fel inte för det är så mkt bättre än rm men prisvärt för wattantallet http://www.netonnet.se/art/veckans-klipp/FractalDesign-Integr...

Jag skiter i vad det kostar. Vill bara ha ett BRA nätagg som håller men inte ett som är överpris

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inet inte väljer xfx i alla sina bygga burkar prisvärda och stabila nätagg och gladare kunder :=)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Vad har du för sorts HDD? Om det är en mekanisk så kan den klicka när läshuvudet är felplacerad på skivan vid transport och eller när Windows går i viloläge vid t.e.x energisparläge.

Och du om du har ditt OS/Program på en HDD så skaffa dig en SSD snarast (Intel 520/530 eller Samsungs varianter och även Plextor gör fina SSDs men inte alla, så läs gärna på om du är novis på "Swecs" egna SSD test de gjorde för ett tag sedan/1år?)

Dessutom så spånar jag på om du har sluten vattenkylare som kan klicka eller fläktar som ger oväsen (rörliga mekaniska delar ger oljud medans andra fel är BIOS felkoder som piper så att du kan felsöka genom dessa pip/överförklarat så mycket jag bara kan...eller inte )

Annars så finnes det intet som jag kan komma på och "aggets" relän/fläktar ingår ju i de mekaniska delarna utav en PC... Om felet är agget så satsa på något utav bättre kvalle som de andra rekat t.e.x Seasonic och ThermalTake med 4st 12v linor med 20A på vardera lina (har själva en TT som nu kört på i 10år haha)

Hoppas att du får felet lokaliserat/åtgärdat snarast.

//Dog

EDIT: "aggreks" mm.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Vad har du för sorts HDD? Om det är en mekanisk så kan den klicka när läshuvudet är felplacerad på skivan vid transport och eller när Windows går i viloläge vid t.e.x energisparläge.

Och du om du har ditt OS/Program på en HDD så skaffa dig en SSD snarast (Intel 520/530 eller Samsungs varianter och även Plextor gör fina SSDs men inte alla, så läs gärna på om du är novis på "Swecs" egna SSD test de gjorde för ett tag sedan/1år?)

Dessutom så spånar jag på om du har sluten vattenkylare som kan klicka eller fläktar som ger oväsen (rörliga mekaniska delar ger oljud medans andra fel är BIOS felkoder som piper så att du kan felsöka genom dessa pip/överförklarat så mycket jag bara kan...eller inte )

Annars så finnes det intet som jag kan komma på och "aggets" relän/fläktar ingår ju i de mekaniska delarna utav en PC... Om felet är agget så satsa på något utav bättre kvalle som de andra rekat t.e.x Seasonic och ThermalTake med 4st 12v linor med 20A på vardera lina (har själva en TT som nu kört på i 10år haha)

Hoppas att du får felet lokaliserat/åtgärdat snarast.

//Dog

EDIT: "aggreks" mm.

Jag kör på en SSD Samsung EVO tror jag den heter. Inga fläktar alls rör på sig alls. Det klickljudet låter ifall ifrån nätagget som jag upplever det som. Inget jag har undersökt i detalj. Det kommer ett klick ljud även när man håller ner powerknappen ett tag också.
Har inget vattenkylning alls. Och BIOS har jag provat att flytta över jumpern ett tag och sen tillbaka men inget händer.

Det kan väll inte ha något med att jag har överklockat grafikkortet? Det ända som är överklockat och det borde ett 650W agg klara av tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om det klickar från nätagget så är det garanterat aggets skyddssäkring som har aktiverats. Du måste koppla loss agget både från datorn och från väggen för att återställa. Om det är en lös aktivering ska det räcka att starta agget utan ström för att ladda ur det. Om den är hård har säkringen brunnit upp.

Edit: Om du inte har jordat i hela lägenheten så koppla till ett jordat uttag i köket för att ladda ur skyddsjorden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av snodfee:

Jag kör på en SSD Samsung EVO tror jag den heter. Inga fläktar alls rör på sig alls. Det klickljudet låter ifall ifrån nätagget som jag upplever det som. Inget jag har undersökt i detalj. Det kommer ett klick ljud även när man håller ner powerknappen ett tag också.
Har inget vattenkylning alls. Och BIOS har jag provat att flytta över jumpern ett tag och sen tillbaka men inget händer.

Det kan väll inte ha något med att jag har överklockat grafikkortet? Det ända som är överklockat och det borde ett 650W agg klara av tycker jag.

Inte bara watten som spelar roll budget agg dör oftare än kvalitets

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om det klickar från nätagget så är det garanterat aggets skyddssäkring som har aktiverats. Du måste koppla loss agget både från datorn och från väggen för att återställa. Om det är en lös aktivering ska det räcka att starta agget utan ström för att ladda ur det. Om den är hård har säkringen brunnit upp.

Edit: Om du inte har jordat i hela lägenheten så koppla till ett jordat uttag i köket för att ladda ur skyddsjorden.

Vad menar du med att starta agget utan ström samt om den är hård?
Har inte ett jordatuttag där jag har den inkopplad i. Eller grenuttaget är ju jordat men inte i väggen.

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att ett urkopplat nätagg återställer överspänningsskyddet om du slår av och på huvudbrytaren. I ett jordat uttag återställs aggets jordfelsbrytare när det inte är anslutet mot datorn. Vid större fel går aggets huvudsäkring och det blir obrukbart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Nej nu kommer jag och räddar dagen! (kanske)

Har du kollat så att start knappen inne i datorn blir rörd när du trycker på den externa start knappen?

Öppna framsidan av chasit och kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det jag menar är att ett urkopplat nätagg återställer överspänningsskyddet om du slår av och på huvudbrytaren. I ett jordat uttag återställs aggets jordfelsbrytare när det inte är anslutet mot datorn. Vid större fel går aggets huvudsäkring och det blir obrukbart.

Okej. Men nu tror jag att agget är helt paj. Det kommer inget klickljud och ingen lampa på modekortet och grafikkortet lyser längre. Jag upplever också att switchen på nätagget är trögare än normalt när man stänger av nätagget.

Skrivet av Noobkaka:

Nej nu kommer jag och räddar dagen! (kanske)

Har du kollat så att start knappen inne i datorn blir rörd när du trycker på den externa start knappen?

Öppna framsidan av chasit och kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, knappen funkar.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Åkte och köpte ett nätagg "Cooler Master V700" och nu så funkar det Dock var det 700W som kanske känns lite overkill men tog det som fanns hemma och ett som var BRA!