Permalänk
Medlem

Problem med temp

Hejsan

Har helt plötsligt börja få problem med min dator. Den hänger/fryser sig för att efter kanske 20-30 sekunder hoppa igång igen. Vissa gånger blir skärmen bara svart(står typ No signal på skärmen) och vissa gånger startar datorn om sig själv bara. Det händer oftast då jag spelar spel men händer även ibland då jag bara är på skrivbordet.

Dom gånger det händer så hör jag att någon fläkt varvar upp. Dock tar det olika lång tid innan dessa scenarior händer, ibland kan jag spela typ i en timme för att nästa gång komma direkt då jag startar datorn.

Min dator
GPU: Geforce GTX 680
CPU: Intel Core i7-3770K 3.5GHz (inte överklockad)
Minne 16 GB RAM
HDD1: 128 GB SSD
HDD2: 2 TB
Operativsystem: Win 8

Temp med Speedfan

Gissar på överhettning men HD0 ser ju också ut att svettas. Litar på att ni kan ge mig lite svar nu(eller mer frågor=))

Oj, sen två saker till, varför syns inte min cpu temp där? Vad står PWM1 för, för den siffran ändras väldigt ofta automatiskt för mig?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara överhettning då dina temperaturer ser rätt svala ut. 128 och -128 är uppenbara felmätningar (bara ettor respektive nollor binärt).
Kolla temps vid belastning också.

Pwm1 motsvarar troligtvis CPU_FAN-headern på ditt moderkort. Fläkten kör snabbare när processorn blir varmare och tvärtom.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kunde tyvärr inte kolla tempsen vid belastning. Direkt när jag försökte köra igång ett spel så får jag antingen lagg/artefakter/rutnät som nästan direkt utvecklas till en svart skärm för att sedan frysa totalt och datorn startas om.

Bestämde mig då för att installera om drivrutinerna till grafikkortet. Tog bort dom gamla och slängde in nya och vips kunde jag spela i typ 7-8 minuter, sen kom allt tillbaka och datorn svartnar och startas om. Men datorn startas om i klassisk upplösning(ni vet, sån där liten 1024x768) utan att de nya grafikkortsdrivrutinerna var installerade.

Jaha, öppnade GeForce Experience och den sa att jag inte hade några drivrutiner installerade. Dock såg jag att dom fanns installerade i kontrollpanelen. Aja, körde en till installation men datorn registrerar ändå inte att jag har dom installerade.

Så nu kör jag utan några grafikkortsdrivrutiner installerade.

Känner mig helt vilse och uppskattar verkligen all hjälp jag kan få från er. Vet inte ens vad som kan vara problemet nu; är det HDD som krånglar? är det grafikkortet som krånglar? är det överhettning? är det mjukvara eller hårdvara?

Angående överhettningen, har tittat i själva datorn och det är knappt nå damm alls där. Upplever heller inte att fläktarna går igång nu när datorn hänger sig.

Permalänk
Entusiast

Speedfan är så vitt jag förstått det ett erkänt skräpprogram... kolla med msi afterburner, core temp, hwmonitor eller liknande. Sen är idle-temps inte så viktiga utan loadtemps snarare

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Zpnk. Dock har jag problemet nu att jag inte kan titta några temps på gpu'n eftersom drivrutinerna till grafikkortet inte vill funka.

Testade dock HWmonitor och fick typ samma resultat/temperaturer(idle) där på processorn.

Men ni tror att jag har med överhettning att göra?

Kan också tillägga att jag vid några enstaka tillfällen fått ett felmeddelande där det typ stod något i stil med: "Geforce kenel har blivit återställt." Men det var innan historien men grafikkortsdrivrutinerna.

Permalänk

Ladda ner DDU, http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Starta datorn i felsäkert läge och kör avinstallation med DDU. Boota om och installera fräscha drivrutiner.

Prova det till att börja med.