Permalänk
Medlem

Min bärbara är sjuk

Hej alla, vore väldigt tacksam för lite hjälp.

För några veckor sedan fick min Asus N56D krämpor. Windows började segas ner något hejdlöst efter uppstart och det slutade ofta med att datorn frös. Den var i praktiken obrukbar. Jag misstänkte virus och lyckades på nåt vänster till slut göra en systemåterställning. Allt var frid och fröjd trodde jag.

För några dar sen låste sig datorn i Windows och jag fick starta om på knappen. Nu går den inte att få igång alls, den visar svart skärm i ca 1 min och övergår till Asus-loggan och en cirkel som snurrar för resten av all evighet. Någon recovery går inte att göra.

Det börjar alltså lukta hårdvarufel. Jag misstänker hårddisken, vilket egentligen inte vore ett problem eftersom jag ändå tänkt byta ut den mot en ssd (och slipper nyttja garantin). Men isf måste jag ju vara säker på att det faktiskt är hddn. Verkar detta troligt, eller vad kan det i annat fall vara som krånglar?

Tackar på hörhand.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hej alla, vore väldigt tacksam för lite hjälp.

För några veckor sedan fick min Asus N56D krämpor. Windows började segas ner något hejdlöst efter uppstart och det slutade ofta med att datorn frös. Den var i praktiken obrukbar. Jag misstänkte virus och lyckades på nåt vänster till slut göra en systemåterställning. Allt var frid och fröjd trodde jag.

För några dar sen låste sig datorn i Windows och jag fick starta om på knappen. Nu går den inte att få igång alls, den visar svart skärm i ca 1 min och övergår till Asus-loggan och en cirkel som snurrar för resten av all evighet. Någon recovery går inte att göra.

Det börjar alltså lukta hårdvarufel. Jag misstänker hårddisken, vilket egentligen inte vore ett problem eftersom jag ändå tänkt byta ut den mot en ssd (och slipper nyttja garantin). Men isf måste jag ju vara säker på att det faktiskt är hddn. Verkar detta troligt, eller vad kan det i annat fall vara som krånglar?

Tackar på hörhand.

Vad säger eventloggen?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid prova att köra en livelinux med bortkopplad hdd så märker du om det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Vad säger eventloggen?

Måste man inte öppna den genom Windows? Annars vet jag tyvärr inte vad du syftar på

Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltid prova att köra en livelinux med bortkopplad hdd så märker du om det fungerar.

Bra idé, skall testa och återkomma med resultat.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltid prova att köra en livelinux med bortkopplad hdd så märker du om det fungerar.

Att ta bort hddn funkade inte. Strömknappen lyser men annars är skärmen bara svart.

Ska förtydliga också att det alltså inte går att starta bios.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Då har du nog råkat ut för nått värre fel, du kan ju prova om hddn funkar i en annan dator och gör den det så får du reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, läste först "Min BARBARA är sjuk"... Liiiite fel forum

Men testa med ett minnestestarprogram (memtest +86) och hårddisktillverkarens diagnostikprogram?
Går att lägga på en USB-sticka eller CD/DVD och boota upp.

Permalänk
Avstängd

Har du garanti kvar så rekommenderar jag dig att använda resterande tid efter att du läst detta med att gå till butiken och få den undersökt/reparerad. Mest troligt är något hårdvarufel.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ