QPAD QH-85 Dålig mikrofon ?

Permalänk

QPAD QH-85 Dålig mikrofon ?

Hej swec igår köpte jag ett par QPAD QH-85 med glädje var jag på väg hem med hopp på bra ljud men även bra ljud från mikrofonen.
Kopplade headsetet i mitt moderkort och gick in på skype för att fråga mina kompisar hur mikrofonen låter, Glad blev jag inte mikrofonen är väldigt tyst och det låter som att jag pratar genom en aluminium burk. En polare har QH-90 som till skilnaden till QH-85 ska vara ett stängd headset men mikrofonen i QH-90 värkar vara mycket bättre så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta ? Kanske ska man investera i ett Ljudkort för att få ut kvaliten från mikrofonen eller försöka få tillbaka pengarna eller byta headset ? ( ljudet i sig är grymt ) men vad tycker ni har ni några idér på vad jag ska göra ?

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att du råkat fått ett måndags ex tro, kolla om du kan få byta headset.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag jämförde mitt QH-90 med Sennheiser G4me, som jag tycker har en mycket bra mikrofon, och även om QPad var sämre så var det fortfarande en bra mikrofon.

Var nog med att kolla ALLA inställningarna till mikrofoner, det finns massor med saker att kolla:
Drivrutiner till ljudkort externt/inbyggt/onboard
Mic gain
Mic Levels/Nivåer - du har Microphone, samt microphone boost - du behöver förmodligen finurla med båda för att få rätt balans med volym samt bakgrunds väsen----
Förstärkningar(?)
Avancerade inställningar - kolla att ljudkortet stöder den valda kvaliteten på ljudet.

Om inte annat kan det vara så att din mic helt enkelt är kass...

Ursäktar om direktöversättningarna inte stämmer...

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Jag jämförde mitt QH-90 med Sennheiser G4me, som jag tycker har en mycket bra mikrofon, och även om QPad var sämre så var det fortfarande en bra mikrofon.

Var nog med att kolla ALLA inställningarna till mikrofoner, det finns massor med saker att kolla:
Drivrutiner till ljudkort externt/inbyggt/onboard
Mic gain
Mic Levels/Nivåer - du har Microphone, samt microphone boost - du behöver förmodligen finurla med båda för att få rätt balans med volym samt bakgrunds väsen----
Förstärkningar(?)
Avancerade inställningar - kolla att ljudkortet stöder den valda kvaliteten på ljudet.

Om inte annat kan det vara så att din mic helt enkelt är kass...

Ursäktar om direktöversättningarna inte stämmer...

Jag har fått till det lite men om jag boostar upp det lilla minsta så låter den som en dammsugare

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Medlem

Trist! Låter som om du kanske fått en defekt en...
Har du uppdaterat drivrutinerna? Vet att det alltid är ett tjöt om detta med drivare men för onboard korten gör det grymt mycket...

Permalänk

För kolla upp drivrutinerna för mig jag tog de från skivan så det kanske kan vara något

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Avstängd

Kör utan volymjusteringsdosan o se vad som händer. Den är ett vanligt fel på qpads lurar tyvärr

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Testa att koppla micken i fronten UTAN förlängningssladden och ljudet bak i datorn MED förlängningssladden.

Öka även kvalitén i windows inställningarna till micken till högsta, detta löste alla mina problem.

Koppla även ur alla lampor etc som är kopplade till samma grendosa om du har ojordade uttag, om jag hade LED lampor i så brummade micken i olika frekvenser beroende på om de var på, vilken färg de hade osv.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

När jag bytte till ett qh-90 hade jag samma problem. Löstes genom att stänga av all form utav "mikrofon-boost".
Efter jag gjorde det lät micken prima. Hoppas du får ordning på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, antagligen dåligt ljudkort i moderkortet. Eller bara dåliga inställningar!

Permalänk

Tack för alla tips nu funkar mikrofonen helt perfekt !!!

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackstorm:

Tack för alla tips nu funkar mikrofonen helt perfekt !!!

Skriv hur du löste problemet också, ifall någon annan har samma problem.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.