Val av raidkort till filserver

Permalänk
Medlem

Val av raidkort till filserver

Hej alla hemmabyggare,

Jag är på jakt efter ett raid/controller-kort på halvhöjd som fungerar med Supermicro CSE-826E1-R800LPB, och Supermicro X8STi-F och som ger möjlighet att koppla till flera disklådor i framtiden om det skulle behövas. Stör för raid 6 är meriterat men inte ett krav.

På servern ska jag köra ubuntu med zfs på all lagring.

Någon som kan anta denna utmaning?

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha stöd för RAID när du ska köra ZFS? ZFS vill ju ha direkt access till diskarna så ett vanligt kontrollerkort (HBA) är väl att föredra?

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med föregående talare, ZFS gillar inte RAID-kort. Det enklaste är att köpa ett IBM M1015 på Ebay eller liknande för cirka 600-800 kronor, flasha till IT-firmware och då få ett 8-portars kontrollerkort som fungerar klockrent med de flesta operativsystem (LSI SAS2008-krets) och fungerar garanterat med ZFS.

När du säger disklådor, menar du att du vill ansluta dem med "extern SAS" med typ SFF-8088-anslutningar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Varför ska du ha stöd för RAID när du ska köra ZFS? ZFS vill ju ha direkt access till diskarna så ett vanligt kontrollerkort (HBA) är väl att föredra?

Jag hittar inte något bra kontrollerkort som har stöd för SFF8087/SFF8088 med sas2/3

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk

Se upp för "falska" LSI-kort på eBay. Har själv åkt på att ha köpt ett 9211-8i för ungefär $100 från en kines. Kortet fungerade halvtaskigt, en av mina datorer vägrade t.ex reboota med kortet monterat; i en annan kom jag förbi POST endast med kortet i x4-slot, maskinen startade överhuvudtaget inte om det satt i någon x8-slot (och LSI-kortet är gjort för x8). Dessutom har LSIs officiella support dömt ut det som counterfeit baserat på foto och serienummer.

Det gick att köra zfs på det med FreeBSD, så visst, det kan funka, men det kan bli problem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

När du säger disklådor, menar du att du vill ansluta dem med "extern SAS" med typ SFF-8088-anslutningar?

Stämmer bra det.

Edit: Disklådorna har stöd för 12diskar minimum så kortet ska ha expansions mljligheter.

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagnard:

Jag hittar inte något bra kontrollerkort som har stöd för SFF8087/SFF8088 med sas2/3

Planerar du inte att köra ssd i dina externa lådor så har du ingen nytta av sas3 och ditt moderkort kan dessutom inte dra nytta av det.

Köper du ett nyare hbakort som 9206-16e eller 9207-8e så kan du ha 1024 sas2 diskar så det bör räcka ett tag eller om du envisas med raidstöd 9280-8e som har stöd för 240 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Planerar du inte att köra ssd i dina externa lådor så har du ingen nytta av sas3 och ditt moderkort kan dessutom inte dra nytta av det.

Köper du ett nyare hbakort som 9206-16e eller 9207-8e så kan du ha 1024 sas2 diskar så det bör räcka ett tag eller om du envisas med raidstöd 9280-8e som har stöd för 240 diskar.

Vet du någon som har stöd för både interna och externa anslutningar?

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagnard:

Vet du någon som har stöd för både interna och externa anslutningar?

9207-4i4e

Finns även kopplingar för att konvertera interna portar till externa

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

9207-4i4e

Finns även kopplingar för att konvertera interna portar till externa

Såg den och den ser intressant ut. Jag får tacka för all hjälp med valet.

Visa signatur

<?php echo $me > $you ? 'I own you!' : 'Hello, sir!'; ?>