Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo det känns lite surt men de är ändå ganska långt ut i kanterna så funderar på om jag ska leva med det eller byta ut den på garantin bara för att jag kan, såg förresten att det var 3 så bör inte vara några problem enligt pdf:en på deras hemsida: http://www.aocmonitor-anz.com/files/Pixel_Policy_and_Quality_...

Sen är det ju det här med att man kanske får ett ännu värre ex på garantin, med döda pixlar mitt i skärmen.

Risken finns ju men om du får byta för två i kanten lär de ju låta dig byta för döda i mitten?
Sedan e det ju ett antal som skaffat nu och bara du som (AFAIK) råkat ut för döda så risken e ju liten, panelen verkar ju välgjord, min fungerar finfint snart ett halvår in

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Denna får det bli. En till jobbet och en till hemmet. Jag har sett häromåret en liten review av en liknande i detta format och har länge önskat en dualskärm inbakad i en så att säga. På jobbet som applikationsförvaltare är det oumbärligt. Så såg jag till min förvåning att det finns relativt gott om denna typ av skärm. Ultra Widescreen eller vad man vill kalla det. Lysande.

Edit, finns det utan högtalare? Eller klår de inbyggda högtalarna mitt 2.1 system?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Denna får det bli. En till jobbet och en till hemmet. Jag har sett häromåret en liten review av en liknande i detta format och har länge önskat en dualskärm inbakad i en så att säga. På jobbet som applikationsförvaltare är det oumbärligt. Så såg jag till min förvåning att det finns relativt gott om denna typ av skärm. Ultra Widescreen eller vad man vill kalla det. Lysande.

Edit, finns det utan högtalare? Eller klår de inbyggda högtalarna mitt 2.1 system?

Visst känns det som om det plötsligt finns massor!

Har faktiskt inte testat de inbyggda men det är nog ingen risk att de slår ditt 2.1 system. De har dock fått omdömet "bra för att vara inbyggda". Lär ju inte vara mycket till bas i alla fall.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Visst känns det som om det plötsligt finns massor!

Har faktiskt inte testat de inbyggda men det är nog ingen risk att de slår ditt 2.1 system. De har dock fått omdömet "bra för att vara inbyggda". Lär ju inte vara mycket till bas i alla fall.

Har testat dom över DP och det låter inget vidare om dom, burkigt som dom flesta inbyggda högtalare i skärmar. Saknar basen framförallt men så kör jag ju med 5.1 och är väl lite bortskämd. Skulle nog satsa på 2.1 systemet istället.

Då ljudet går över DP så körs iofs NVidias HDA ljuddrivis och kan påverka kvaliten också.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Visst känns det som om det plötsligt finns massor!

Har faktiskt inte testat de inbyggda men det är nog ingen risk att de slår ditt 2.1 system. De har dock fått omdömet "bra för att vara inbyggda". Lär ju inte vara mycket till bas i alla fall.

Skrivet av LazySoft:

Har testat dom över DP och det låter inget vidare om dom, burkigt som dom flesta inbyggda högtalare i skärmar. Saknar basen framförallt men så kör jag ju med 5.1 och är väl lite bortskämd. Skulle nog satsa på 2.1 systemet istället.

Då ljudet går över DP så körs iofs NVidias HDA ljuddrivis och kan påverka kvaliten också.

Tack för svar. Bara de går att stänga av så är det ok.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för svar. Bara de går att stänga av så är det ok.

Du väljer vilken ljudkälla du vill ha som standard ut i Windows. Grafikkortets HDA eller ljudkortet (inbyggda eller eget ditt satta) där 2.1 högtalarna är inkopplade. Det går även att dra ned volumen på skärmen till 0 =).

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Nu kan man göra ett klipp på en 29'' AOC på Sweclockers marknad. 1700:- i utgångspris!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Nu kan man göra ett klipp på en 29'' AOC på Sweclockers marknad. 1700:- i utgångspris!

Det vore önskvärt med lite mer info än "nästintill oanvänd"
Döda pixlar? Begagnat på en relativt billig skärm hade, åtminstone jag, aktat mig för.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Fick min idag, och förstår inte varför jag inte gått över till IPS innan, blir mycket bättre resultat på bildredigering, trevlig som attan att spela på också.

Slänger med en snabb bild i dåligt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Ser rätt trevlig ut för ren gaming i alla fall!
Om man jämför med 1920x1200 som jag kör nu så borde bli ung. 20% fler pixlar att rendera (ok ett grovt mått men ändå).

Dock är jag så van vid 16x10 att detta känns som en väldigt bred aspect ratio.
Men kanske när de kommer i större storlekar som 32"?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ser rätt trevlig ut för ren gaming i alla fall!
Om man jämför med 1920x1200 som jag kör nu så borde bli ung. 20% fler pixlar att rendera (ok ett grovt mått men ändå).

Dock är jag så van vid 16x10 att detta känns som en väldigt bred aspect ratio.
Men kanske när de kommer i större storlekar som 32"?

Kolla denna tråden.

Jag körde också 16:10 innan och är grymt nöjd med bytet.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Tog lite skärmdumpar för att visa skillnaden mellan 2560x1080 och 1920x1080.

Dold text
Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm igår och har lite frågor.
1. Det verkar sitta en tunn film på skärmen och en klisterlapp om att denna inte ska dras bort, vad handlar det om?
2. När man trycker på panelen så flexar den lätt jämfört med ramen runt om, ska det vara så?
3. Bilden är "konstig" dvs upplevs nästan som 3d. Nar man tittar framifrån och börjhar rotera skärmen så verkar mapparna förflytta sig en aning mot skrivbordsunderlaget, lite nästan som på iphone 5.
4. Har ett litet streck i högra övre hörnet som verkar sitta mellan matricen och belysningen, lönt att skicka tillbaka?

Tack på förhand!
I övrigt mycket trevlig format, ska nog slå till på LGs nya 34tummare.
BTW, går att överklocka till 75Hz - trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fick hem min skärm igår och har lite frågor.
1. Det verkar sitta en tunn film på skärmen och en klisterlapp om att denna inte ska dras bort, vad handlar det om?
2. När man trycker på panelen så flexar den lätt jämfört med ramen runt om, ska det vara så?
3. Bilden är "konstig" dvs upplevs nästan som 3d. Nar man tittar framifrån och börjhar rotera skärmen så verkar mapparna förflytta sig en aning mot skrivbordsunderlaget, lite nästan som på iphone 5.
4. Har ett litet streck i högra övre hörnet som verkar sitta mellan matricen och belysningen, lönt att skicka tillbaka?

Tack på förhand!
I övrigt mycket trevlig format, ska nog slå till på LGs nya 34tummare.
BTW, går att överklocka till 75Hz - trevligt!

1. Är nästan säker på att det är angi-glare coatingen, den vill man inte dra bort.
2. Upplever jag med, misstänker att panelen är lite dåligt fäst i ramen men det är inget som stör mig, hur ofta trycker man på skärmen egentligen?
3. Inget jag har tänkt på så kan nog inte uttrycka mig om det, har tyvärr inte möjlighet att rotera min skärm då den sitter på väggen.
4. Är det backlight-bleeding kan det vara möjligt att du får en ny men tveksamt då det är så lite, om det är ips-glow däremot så tvivlar jag på att du kommer få byta ut den. Enligt mig inte värt att skicka tillbaka för det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hur är det responstid och bildfördröjning? Har endast skummat förbi specifikationer och några recensioner på skärmen där jag läst att den är sådär när det gäller det, är nämligen sugen på en 21:9 efter att ha sett lite videor på LG:s 34" med 3440x1440, dock så kostar ju den 10 000 kr, och även LG:s 29" som ska ha nämnvärt bättre responstid och bildfördröjning kostar också en bra summa pengar jämfört med AOC:n

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Hur är det responstid och bildfördröjning? Har endast skummat förbi specifikationer och några recensioner på skärmen där jag läst att den är sådär när det gäller det, är nämligen sugen på en 21:9 efter att ha sett lite videor på LG:s 34" med 3440x1440, dock så kostar ju den 10 000 kr, och även LG:s 29" som ska ha nämnvärt bättre responstid och bildfördröjning kostar också en bra summa pengar jämfört med AOC:n

Är osäker på om det är placeboeffekten eller om det verkligen finns input-lag men när jag först plockade upp min skärm och körde igång några fps-spel så kändes det som att det var en väldigt liten fördröjning, men vartefter så vande jag mig och nu kan jag spela vad som helst utan att ens tänka på något input-lag.

Enligt testet här kan du se att de fick fram 82 ms input lag (knappt 0.1 sekunder): http://www.tomshardware.com/reviews/aoc-q2963pm-ultra-wide-re...

Men då vet vi inte vad de kör med för lcd overdrive-inställningar som vad jag har förstått ska påverka input-lag?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Enligt det här testet (som jag länkat till tidigare i tråden) så har dom flesta inget input lag alls. Jag, och flera med mig i den här tråden, har inte heller märkt något när jag spelat.

Som sagt, jag tycker du skall läsa igenom den här tråden från början, det är väl investerad tid.

Skrivet av LiquidPanda:

Hur är det responstid och bildfördröjning? Har endast skummat förbi specifikationer och några recensioner på skärmen där jag läst att den är sådär när det gäller det, är nämligen sugen på en 21:9 efter att ha sett lite videor på LG:s 34" med 3440x1440, dock så kostar ju den 10 000 kr, och även LG:s 29" som ska ha nämnvärt bättre responstid och bildfördröjning kostar också en bra summa pengar jämfört med AOC:n

Citerar mig själv ovan.

Jag har fortfarande inte märkt av något input lag.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Hur står sig ett gtx 780 i denna upplösning?

Likaså antar att det inte är så himla vanlig upplösning att välja i spel?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hur står sig ett gtx 780 i denna upplösning?

Likaså antar att det inte är så himla vanlig upplösning att välja i spel?

Jag kör på ett 760 så ett 780 borde inte vara några problem alls.

När det gäller spel så har de flesta fungerat men ibland får man cut scenes i 16:9 även om game play är 21:9. Upptäckte igår att mitt favoritspel Dawn of War II Chaos Rising tappar bort delar i menyerna, kan inte byta medlemmar i min trupp, men game play funkar klockrent i 21:9. Assasins Creed III går däremot bra hela vägen (med hjälp av en patch).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Hmm ok. Får kolla ikväll hur stor del av mina spel som används nu som har stöd för det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hmm ok. Får kolla ikväll hur stor del av mina spel som används nu som har stöd för det

Nästan inga som har officellt stöd, kolla på tex http://www.wsgf.org/ så ser du mer vad som stämmer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nästan inga som har officellt stöd, kolla på tex http://www.wsgf.org/ så ser du mer vad som stämmer.

Det är en bra sida och lista men den stämmer inte riktigt. Två av mina Warhammer 40k spel listas att dom inte stöder 21:9 fast dom gör det (med vissa inskränkningar på det ena). En stor fördel var att man kan få hjälp att fixa spel som inte stödjer 21:9 out-of-the-box, t.ex. Assasins Creed. Har funderat på om man skall bidraga till sidan med lite input?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

*Censurerat*

/rant.

Hur svårt ska det vara att bestämma sig? Klickade hem en direkt, men tänkte att näää jag får den först på måndag, kan vänta tills nästa månad. Sedan gjorde AOCens rangliga fot påmind. Så klickade hem Asusen istället. Men då är man uppe 4000kr. Då kan man lika väl spara och slå till på LGs nya 34 tummar.

Fan

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

*Censurerat*

/rant.

Hur svårt ska det vara att bestämma sig? Klickade hem en direkt, men tänkte att näää jag får den först på måndag, kan vänta tills nästa månad. Sedan gjorde AOCens rangliga fot påmind. Så klickade hem Asusen istället. Men då är man uppe 4000kr. Då kan man lika väl spara och slå till på LGs nya 34 tummar.

Fan

Foten är inte ranglig, iaf inte min. Det är att ramen runt känns lite billig m.m. men inget du kommer tänka på om du inte är väldigt design medveten eller konstant ska flytta på den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Säkert tipsat om tidigare, men kolla denna sida:

http://www.flawlesswidescreen.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Sedan gjorde AOCens rangliga fot påmind.

Kan inte heller påstå att foten är ranglig, stabil som ett hus i jämförelse mot min BenQ G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Foten är inte ranglig, iaf inte min. Det är att ramen runt känns lite billig m.m. men inget du kommer tänka på om du inte är väldigt design medveten eller konstant ska flytta på den.

Skrivet av Cleanus:

Kan inte heller påstå att foten är ranglig, stabil som ett hus i jämförelse mot min BenQ G2420HD

Jag såg någon review när grabben stötte mot borded och skärmen gungade för mycket för min smak. Dessutom har jag en super advanced over 9000 skrivbord från Ikea så det kommer gunga

Men nu får ni hjälpa mig att bestämma mig.

29" eller 34"? Visserligen är ingen av dom en AOC, men 2560x1080 båda två..

Edit: AOCen finns i och försig på rea OCH lager...

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Men nu får ni hjälpa mig att bestämma mig.

29" eller 34"? Visserligen är ingen av dom en AOC, men 2560x1080 båda två..

Edit: AOCen finns i och försig på rea OCH lager...

29" är 2560x1080
och
34" är 3440x1440

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

29" är 2560x1080
och
34" är 3440x1440

Korrekt, men finns även 34" som är 2560x1080.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Korrekt, men finns även 34" som är 2560x1080.

okej, my bad, trodde alla 34" var 3440x1440

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90