Permalänk
Medlem

KVA-KW?

Hur konverterar man KVA till KW?
Jag kollar på elverk och då är samtligas effekt-uttag angivna i KVA.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast

Lysande tillfälle för en enhetsanalys. VA står för voltampere, bryter man ner volt i dess beståndsdelar får man enheten J/C, alltså joule per coulomb vilket är energi per laddning. Ampere har enheten C/s, det vill säga laddning per sekund. Multiplicera ihop dem så får du J/s, alltså joule per sekund vilket är mer känt som watt. Så man kan se VA som samma sak som W. Notera att prefixet kilo skrivs med litet k så det ska vara kVA och kW och inget annat.

Så varför krånglar man till det med voltampere istället för watt då? Jo för du har växelström och då har man aktiv effekt som mäts i watt (W), en reaktiv effekt som mäts i voltampere reaktiv (var). Tillsammans får du en skenbar effekt som har enheten voltampere (VA). De är typ samma sak men ändå inte. För mer information rekommenderar jag någon sida om växelström.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt#Effekt_i_v.C3.A4x...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lysande tillfälle för en enhetsanalys. VA står för voltampere, bryter man ner volt i dess beståndsdelar får man enheten J/C, alltså joule per coulomb vilket är energi per laddning. Ampere har enheten C/s, det vill säga laddning per sekund. Multiplicera ihop dem så får du J/s, alltså joule per sekund vilket är mer känt som watt. Så man kan se VA som samma sak som W. Notera att prefixet kilo skrivs med litet k så det ska vara kVA och kW och inget annat.

Så varför krånglar man till det med voltampere istället för watt då? Jo för du har växelström och då har man aktiv effekt som mäts i watt (W), en reaktiv effekt som mäts i voltampere reaktiv (var). Tillsammans får du en skenbar effekt som har enheten voltampere (VA). De är typ samma sak men ändå inte. För mer information rekommenderar jag någon sida om växelström.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt#Effekt_i_v.C3.A4x...

Du är ingenting annat än sjuk, hur fan kan du ha så mycket kunskap?
Din hjärna lär ju behöva fett med lagring.

Skämt åsido, du skall ha mycket beröm för all den kunskap du förmedlar till oss andra.
Nu har jag blivit klokare på detta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Din hjärna lär ju behöva fett med lagring.

Fick mig att fnissa till.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Fick mig att fnissa till.

Övertrött-het är det ultimata humorläget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt, men ändå korrekt.

Volt * Ampere = Watt

Det som ställer till det är när en växelströmslast har en fasförskjutning, då stämmer det inte riktigt, därför skriver man VA, utifall lasten drar mer ström - Ampere än utfört effektivt arbete, även om effekten Watt är lägre än aggregatet kan leverera så begränsas man av att man tar ut maximal ström.

Typiska laster med reaktiv effekt är elmotorer och andra apparater med drosslar/spolar ( induktanser ), vilka ger en fasförskjutning. Inom industri är detta ett problem man arbetar med genom att vrida tillbaka fasvinkeln med kondensatorer. Se även kondensatorn i en lysrörsarmatur t ex.

En kondensator förskjuter fasvinkeln motsatt i förhållande till en spole.

( kondensator = kapacistans: strömmen kommer 90° före spänningen. Spole = induktans: spänningen kommer 90° före strömmen. )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.