Geforce GTX 780 Ti ansluts externt via Thunderbolt 2 till Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Hade nog fan kunnat sälja min main-burk för en sån här lösning! Hade varit så jävla smidigt! Dualboot känns helt ok då jag gillar både Windows 8.1 och OSX. Just nu känns en MBP inte värt pengarna bara för att ha när jag reser eller är på språng. Kanske sen när jag börjar plugga.. hmm.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Coolt men nu hade jag hellre satsat på en steam home stream server

Permalänk
Visa signatur

Windows vista/Mint PC, High-end gaming PC Windows 8, OS X iMac 27" 2012, MorphOS Power Mac G5, iOS iPhone 5S/iPad 4, Amiga 500, Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Är det därför GPU'n går i ~60% eller är det processorn som slår i taket?

Lite småhäftigt hemmasnickrande hur som helst.

Rätta mig om jag har fel men TB2 är 20 gigabits och PCIe 3.0 (16x) är 16 gigabyte alltså 128 gigabits. Sen använder knappast en highend GPU den sortens bandbredd, kolla prestandaskillnaden mellan PCIe 2.0 alt 8x.

Sen kan jag tänka mig att tex. TB kontrollern och TB "sladden" medför en del latency?

Är det bara pga. bandbredden som han förlorar prestanda är det absolut korkat att skaffa ett 780Ti (om han nu inte hade ett liggandes) innan han kollat va kortet kräver för bandbredd.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Hur kan han starta nätaggregatet med utan en 24pins kabel inkopplad någonstans?

Du har fått flera svar, men här kommer en guide hur man gör.

Tjuvkoppla nättagg

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är dock inte så bärbart så...

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Detta är skitcoolt och så, problemet är bandbredd och användarvänlighet.

Det är rätt lätt att får ut signalen till externt grafikkort, men det är svårt att får bandbredden att räcka om man vill ha in det till den interna skärmen igen.

Men det kommer säkert....

Sony gjorde den här för ett par år sedan också:

Och MSI hade den här:

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/CES-2012-MSI-GUS-II-...

Permalänk

Såå är finns det Thunderbolt -> Pcie adaptrar att köpa? Tänkte använda det i bootcamp inte OSX.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Rätta mig om jag har fel men TB2 är 20 gigabits och PCIe 3.0 (16x) är 16 gigabyte alltså 128 gigabits. Sen använder knappast en highend GPU den sortens bandbredd, kolla prestandaskillnaden mellan PCIe 2.0 alt 8x.

Sen kan jag tänka mig att tex. TB kontrollern och TB "sladden" medför en del latency?

Är det bara pga. bandbredden som han förlorar prestanda är det absolut korkat att skaffa ett 780Ti (om han nu inte hade ett liggandes) innan han kollat va kortet kräver för bandbredd.

Samma princip du är inne på går att tillämpa på 'reisers' som oftast används i mining datorer. Dålig kvalité eller för långa kablar skapar problem (har jag för mig).

Jag gillar dock det här med eGPU. Så underbart att ha tex en Macbook Air för vardagligt bruk och sen bara koppla in ett externt Titan för spelande!

Mums!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Hur kan han starta nätaggregatet med utan en 24pins kabel inkopplad någonstans?

Bara att kortsluta två stycken kontakter på 24-pinskabeln med ett gem.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewers:

Ingen tvekan om att detta är framtiden, vill ha!

Detta har funnits i olika typer av komersiella lösningar förr, har aldrig slått. Kommer inte att göra det nu heller.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Dock aningen konstigt att han fick för sig att köra igenom alla benchmarks på extern skärm samtidigt som han väldigt noga visar FPS och inställningar han hade utan att ens visa resten av utrustningen i drift.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

bara jag eller bytte han dator/skärm efter uppstart?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Kewl.... någon med lite kunskap som vet om man kan koppla mer än 1 graffe om det hade funnits mer än 1 TB port på samma dator?
Hade varit ganska kewlt att see en laptop med 4x Graffe i SLI/CF som 'r kopplade via thunderbolt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

Det är väl sanning med modifikation. th05 såldes endast i en begränsad upplaga och går inte längre att få tag på
edit: Stavfel.

Det är sant att th05 är svår att få tag på men det finns andra lösningar för hemmafixare. Tyvärr är dessa oftast att gå över ett Expresscard vilket, får hoppas det kommer fler lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Kewl.... någon med lite kunskap som vet om man kan koppla mer än 1 graffe om det hade funnits mer än 1 TB port på samma dator?
Hade varit ganska kewlt att see en laptop med 4x Graffe i SLI/CF som 'r kopplade via thunderbolt

Vet inte riktigt hur TB kretsen är kopplad internt men skulle gissa på att du får för lite bandbredd mellan chippet och CPUn. Såvida inte du har flera separata TB chip? *Spekulerar*

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Vet inte riktigt hur TB kretsen är kopplad internt men skulle gissa på att du får för lite bandbredd mellan chippet och CPUn. Såvida inte du har flera separata TB chip? *Spekulerar*

Anledningen till att han inte kan köra på interna är förmodligen att skärmen är kopplad till interna GPU'n av Intel vilket gör att få något alls till bildskärmen så måste det pasera Intels vilket kommer dra ner prestandan kraftigt. Samma problem är det med nVidia Optimus där laptops går via Intels kretsar medans extern skärm antingen oftast är direkt kopplad till nVidia kortet i laptopen.

Thunderbolt digitala versionen (koppar) drar säkert ner prestanda med lång kabel också. Kanske den optiska skulle var bättre om nu deras D/A omvandlare skulle klara av hastigheten.

Angående just att ha en desktop GPU för laptops är nog marknaden inte stor nog för att göra det riktigt, vi har sätt många tillverkare tidigare men det är bara en liten nish som vill ha det som gör det inte lönsamt nog.

Gör inte Intel något vidare med Thunderbolt så kommer den förmodligen dö ut inom några år....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemesiswar:

Erkänn, du läste inte artikeln du själv länkade till?

Citat:

noting that -- though users need to use Boot Camp to run Windows because of graphics card driver requirements

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Körde ett Geforce gtx 670 via ExpressCard med min lenovo x220 i över ett år. Funkade riktigt smidigt, bara komma hem, koppla i grafikkortet sen kunde man spela skyrim, deux ex mm utan problem. Dock kunde man inte fläska på för mycket men funkade sjukt mycket bättre än grafikkretsen till sandy bridge.

Följde den här guiden från http://http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discussion/418851-diy-egpu-experiences.html och var i stortsett bara plug-n-play. Var rätt stablit också tror jag råkade bara utför att det strulade en gång. Fick då installera om grafikdrivarna sen funkade det igen. Men tröttnade på det då det var ett helvete att få igång i linux och att jag inte hade en bra låda till det.

Så det här låter rätt lovande dock kostar det där för tok för mycket för att vara värt.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

För er som gillar konceptet, ta er gärna en kik på ViDock.
Den finns i flera utföranden och en med ExpressCard-anslutning kan kanske vara intressant för den som saknar Thunderbolt.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Vem har implementerat kommunikationen mellan lådan och datorn? Har mac stöd för det grafikkortet med drivrutiner?

Om du kollar när han startar datorn så är det en windows 8 loggan där. Så förmodligen har han installerat windows på den.

Skrivet av Buzz996:

bara jag eller bytte han dator/skärm efter uppstart?

Han bytte skärm i alla fall. Eftersom att han förmodligen måste använda grafikkortets och dvi/hdmi portar kan han inte använda skärmen på den bärbara datorn. till detta.

Men som han filmat/klippt så är det ju så klart möjligt att han fuskat men känns ju onödigt då liknande har bevisats fungera på annat håll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För samma pris på cirka 25,000kr (Macbook Pro, Sonnet III-D, 780Ti och nätagg) så kan man köpa den nya Mac Pro eller bygga ihop en riktigt bra burk, men jag gillar idén väldigt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DDemis:

För samma pris på cirka 25,000kr (Macbook Pro, Sonnet III-D, 780Ti och nätagg) så kan man köpa en Mac Pro eller bygga ihop en riktigt bra burk, men jag gillar idén väldigt mycket.

Fast en Mac Pro är rätt osmidig att ha med sig och använda på andra ställen än hemma. Macbooken funkar ju som vanlig laptop också, vettu...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fast en Mac Pro är rätt osmidig att ha med sig och använda på andra ställen än hemma. Macbooken funkar ju som vanlig laptop också, vettu...

Det är jag mycket medveten om. Jag gillar konceptet, men det är alldeles för dyrt om man fixar en sån uppsättning själv i dagsläget.

Permalänk

Detta fast med billigare grafikkort och billigare burk/agg = guld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DDemis:

Det är jag mycket medveten om. Jag gillar konceptet, men det är alldeles för dyrt om man fixar en sån uppsättning själv i dagsläget.

Hade jag föredragit en laptop framför min stationära burk för 50 000:- hade jag lätt kunnat skaffa nåt sånt här, att använda när jag vill spela hemma. Dyrt är relativt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Det är jag mycket medveten om. Jag gillar konceptet, men det är alldeles för dyrt om man fixar en sån uppsättning själv i dagsläget.

För att ge ett annat exempel för 25tkr:
MBA ca 9tkr
datordelar för gaming 16tkr.

Man får mycket för att det inte ska var värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

För att ge ett annat exempel för 25tkr:
MBA ca 9tkr
datordelar för gaming 16tkr.

Man får mycket för att det inte ska var värt.

Det var ett bättre exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man kortsluter den gröna sladden mot valfri svart (jord). Går enkelt med ett gem. Annars kan man helt enkelt montera loss sladdarna och löda ihop dem för en mer permanent installation.

Thunderbolt beter sig som PCIe och användaren kör Windows 8.1 via Bootcamp enligt originaltråden. Så det är vanliga Windowsdrivrutiner till grafikkortet. Gissningsvis har Apple inte så vidare uppbyggt stöd för 780 Ti då de enbart har mobila kretsar från Nvidia. De stationära har haft AMD länge.

Hämtat från en artikel från Anandtech:

"According to the forum posts, the setup is also pretty much plug and play, but only as long as the GPU is connected to an external monitor. Once everything has been connected and drivers installed, the GTX 780 Ti will be recognized as a GPU like it would in any desktop system. Getting the external GPU to drive the internal display is also possible, although there apparently seems to be some limitations with this homebrew method. First off, it only works if the computer doesn't have a discrete GPU as then NVIDIA Optimus can be used to enable GPU switching. If there is already a discrete GPU in place (like the GT 750M in the high-end 2013 rMBP), then Optimus cannot be used and unfortunately you'll be limited to an external monitor. Secondly, there seems to be some loss in performance (~5-20% in addition to the original loss from Thunderbolt 2) when driving the internal display, which is likely due to Optimus and its limitations."

Men vänta lite nu, är det alltså möjligt att få bild på laptopskärmen med ett externt grafikkort?! Jag har funderat lite på något sånt här till en gammal laptop jag har där CPU är mycket starkare än GPU men då alltid struntat i att ens försöka då jag skulle vilja använda den inbyggda skärmen. Nu skiter sig just den burken ändå då den har diskret Radeon-grafik men kan grafikkorten föra över data till skärmen via PCI-e?
Känner att ett GTX 750(ti) med ett Pico-PSU skulle vara en sjukt smidig liten bärbar låda att ta med för gaming-sessioner med sin bärbara i så fall. Någon som vet mer om detta?

EDIT: eller det kanske inte skiter sig alls om jag installerar Nvidia-rutiner som nyttjar ett externt GTX via optimus? Radeon-kortet kanske inaktiveras då? Känner dock att jag inte vill experimentera alltför mycket med detta men intressant skulle det vara!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Men vänta lite nu, är det alltså möjligt att få bild på laptopskärmen med ett externt grafikkort?! Jag har funderat lite på något sånt här till en gammal laptop jag har där CPU är mycket starkare än GPU men då alltid struntat i att ens försöka då jag skulle vilja använda den inbyggda skärmen. Nu skiter sig just den burken ändå då den har diskret Radeon-grafik men kan grafikkorten föra över data till skärmen via PCI-e?
Känner att ett GTX 750(ti) med ett Pico-PSU skulle vara en sjukt smidig liten bärbar låda att ta med för gaming-sessioner med sin bärbara i så fall. Någon som vet mer om detta?

EDIT: eller det kanske inte skiter sig alls om jag installerar Nvidia-rutiner som nyttjar ett externt GTX via optimus? Radeon-kortet kanske inaktiveras då? Känner dock att jag inte vill experimentera alltför mycket med detta men intressant skulle det vara!

Nu har ju AMD Enduro (motsvarighet till optimus) så skaffar du ett diskret AMD kort borde det kanske kunna lösas på samma sätt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB