förlorar jag data om jag byter moderkort?

Permalänk
Medlem

förlorar jag data om jag byter moderkort?

Jag har en asus e45m1-m (moderkort med intregrerad cpu) som fungerar som en kombinerad htpc och datalagring. Den hackar under flash-uppspelning och jag vill nu byta upp mig. Problemet är bara att allt är lagrat under windows raid-lösning "storage space". Kan jag då byta cpu och moderkort utan vidare? Kommer det nya moderkortet att känna igen informationen?

Permalänk
Medlem

Det BÖR inte vara något problem, då storage spaces väl är en ren mjukvarulösning som inte har någon direkt koppling till moderkortet (dvs det är inte "fakeraid" som är beroende av en kontrollerkrets som har stöd för det). Men jag kan inte svära på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis att förlora raiden, och datan blir inte nåbar.
Du får kopiera över allt till en annan disk som inte är raid, och sen byta moderkort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Q) Can I move a storage pool from one PC to another, once created? For example, if I have a cage with 6 removable drives?

Yes. Just connect the physical disks comprising the pool to the new PC.

Q) Say I have 3 external enclosures and I remove them one at a time. I then plug them into another Windows 8 PC in reverse order. Will the new PC think I have a broken pool or will it eventually catch up? What if I never plug in one of the enclosures?

You can plug enclosures back in in any order. When Storage Spaces detects a sufficient number of disks for quorum, it activates the pool and contained spaces. You can plug in more enclosures later. If the data on any disks becomes out of sync, Storage Spaces will automatically sync them. Even if you never plug in some enclosures, as long as Storage Spaces detects the minimum number of disks needed, you can continue working with your data. Both via PowerShell and via Control Panel, Storage Spaces informs you that a few physical disks are missing, thereby encouraging you to plug them back in.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Men man bör ju alltid vara försiktig när man håller på med sånt här och se till att allt viktigt är backupat utifall man gör nått fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack för svaren.
Kanske är det bäst att använda sig av samma märke asus + amd, eller va tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambroo:

tack för svaren.
Kanske är det bäst att använda sig av samma märke asus + amd, eller va tror ni?

Bör ju inte göra skillnad kan man tycka.

Permalänk

Jag skulle definitivt göra en backup innan. I praktiken vet man aldrig vad som händer.

Permalänk
Medlem

Kan vara en ide som tidigare skrivet att ta backup på det viktigaste ifall något krånglar, så förlorar du inte allt som finns där ifall det skulle visa sig att denna raidlösning inte vill funka som den ska längre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb