Mini-ITX dator. Tips på chassi och processor!

Permalänk
Medlem

Mini-ITX dator. Tips på chassi och processor!

Har fått i uppdrag att plocka ihop en "så liten dator som möjligt som fortfarande funkar bra till videoredigering".

Pristaket är ungefär 5k och det som behövs är själva datorn (skärm, mus/tangentbord, högtalare etc. finns redan).

Bortsett från moderkort/processor/psu är även kraven att följande ska få plats:
- 2st hårddiskar, en SSD för systemet och en vanlig 3.5" för lagring (lagringsdisken är redan inköpt).
- 1 DVD/CD-läsare (tyvärr).

Har efter lite letande hittat chassit LIAN LI MINITOWER PC-Q02B som känns helt rätt på de flesta punkter. Tänker mig att man kan fästa SSD:n med dubbelhäftande tejp på baksidan av fronten av chassit, samt 3.5"-disken i botten. Men mina farhågor är väl främst att chassit inte har några fläktar (utblås/inblås) bortsett från det medföljande nätaggregatet. Enl. de få recensioner jag hittar av chassit skall temperaturerna hålla sig på hyfsade nivåer ändå, men är lite osäker.

Min andra fundering är ang. processorn. Datorn skall i princip uteslutande användas för (hobby-)videoredigering samt vanliga surf/bankärenden etc. så det behöver inte vara något prestandamonster. Jag tänker mig att grafikkort förmodligen inte behövs då jag gissar att en relativt snabb processor kan ta hand om dessa uppgifter utan problem. Har fastnat lite för INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ, men är osäker om det möjligen är lite overkill för arbetet i fråga.

Var några år sedan jag byggde en dator så känner att jag gärna tar emot lite tips på hårdvara och chassi om det finns någon

Tack på förhand!

Edit: Suttit lite mer och skapat en liten lista på delar, vad tros?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6703009/2014-04-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrOrsh:

Har fått i uppdrag att plocka ihop en "så liten dator som möjligt som fortfarande funkar bra till videoredigering".

Pristaket är ungefär 5k och det som behövs är själva datorn (skärm, mus/tangentbord, högtalare etc. finns redan).

Bortsett från moderkort/processor/psu är även kraven att följande ska få plats:
- 2st hårddiskar, en SSD för systemet och en vanlig 3.5" för lagring (lagringsdisken är redan inköpt).
- 1 DVD/CD-läsare (tyvärr).

Har efter lite letande hittat chassit LIAN LI MINITOWER PC-Q02B som känns helt rätt på de flesta punkter. Tänker mig att man kan fästa SSD:n med dubbelhäftande tejp på baksidan av fronten av chassit, samt 3.5"-disken i botten. Men mina farhågor är väl främst att chassit inte har några fläktar (utblås/inblås) bortsett från det medföljande nätaggregatet. Enl. de få recensioner jag hittar av chassit skall temperaturerna hålla sig på hyfsade nivåer ändå, men är lite osäker.

Min andra fundering är ang. processorn. Datorn skall i princip uteslutande användas för (hobby-)videoredigering samt vanliga surf/bankärenden etc. så det behöver inte vara något prestandamonster. Jag tänker mig att grafikkort förmodligen inte behövs då jag gissar att en relativt snabb processor kan ta hand om dessa uppgifter utan problem. Har fastnat lite för INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ, men är osäker om det möjligen är lite overkill för arbetet i fråga.

Var några år sedan jag byggde en dator så känner att jag gärna tar emot lite tips på hårdvara och chassi om det finns någon

Tack på förhand!

Edit: Suttit lite mer och skapat en liten lista på delar, vad tros?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6703009/2014-04-25http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6703009-00.png

denna hjälpte jag en annan kille att bygga. problemet ligger i din strama budjet den går inte att hållas med dom krav du har.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6723819/2014-05-04

om man nu utgår från det du sa från början så vist din kundvagn duger mer en väl men denna är bättre. När du sen inte vill klocka så är säkert den processor du valt mer duglig en den jag valde men jag rekomenderar att du sparar ihop det du verkligen vill ha innan du väljer att köpa dom delar som behövs.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Klocka kommer jag utan tvekan inte att göra, så det är helt onödigt med en klockvänlig processor.
Men möjligen att man skulle gå upp till en i5:a då. Och landa på t.ex. följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6723812/2014-05-04

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Den kommer användas relativt ofta för att bränna ut DVD:er så det är lika bra att den är monterad direkt i datorn = mindre prylar utanför, och mindre sladdar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrOrsh:

Den kommer användas relativt ofta för att bränna ut DVD:er så det är lika bra att den är monterad direkt i datorn = mindre prylar utanför, och mindre sladdar

den du väljer mini slimläsare är exakt samma som killen länkade. dock så är den utanpå. Du kan dessutom plocka med den.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

den du väljer mini slimläsare är exakt samma som killen länkade. dock så är den utanpå. Du kan dessutom plocka med den.

Men jag ville ju inte ha den utanpå? Den kommer aldrig behöv plockas med någonstans. Så liten dator som möjligt med en dvd-läsare på insidan för att inte skapa mer sladdar och externa enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrOrsh:

Men jag ville ju inte ha den utanpå? Den kommer aldrig behöv plockas med någonstans. Så liten dator som möjligt med en dvd-läsare på insidan för att inte skapa mer sladdar och externa enheter.

ok ja du gör som du vill men jag har aldrig installerat in en dvdläsare sen kanske 3 år tillbaks det finns usb minnen om man skall ha data plockat från/till datorn så dvdn är död för mig och jag vet många andra åxå.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ok ja du gör som du vill men jag har aldrig installerat in en dvdläsare sen kanske 3 år tillbaks det finns usb minnen om man skall ha data plockat från/till datorn så dvdn är död för mig och jag vet många andra åxå.

Samma här. Har ingen dvd i min dator. Har inte ens en extern. Använder uteslutande USB-minnen/dropbox etc. Men nu var denna dator inte till mig och personen som ska använda den producerar och bränner ut mycket filmer i dvd-format och då kändes en slim-line-läsare som en bra grej att ha inbyggd. Inbyggd dvd var ett av kraven också så.

Aja, blev lite off topic kanske. Men den ska ha en intern optisk läsare