Permalänk
Medlem

Min dator har blivit seg

Har haft min dator i snart ett halvår och den har börjat gå segt i starten.
Den startar snabbt tills skrivbordet visas sen tar det ca 30-60 min innan det går att göra något på datorn.
Har provat att byta moderkort men det blev inte bättre.
Kan det vara processor eller ramminnen som inte fungerar som dom ska?

Specs:
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Ramminnen: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort: Gigabyte GA-Z87M-D3H mATX
Grafikkort: Msi GeForce GTX 660 Ti
Hårdiskar: 1 SSD och 2 SATA diskar kommer dock inte ihåg vad dom heter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niclas_h:

Har haft min dator i snart ett halvår och den har börjat gå segt i starten.
Den startar snabbt tills skrivbordet visas sen tar det ca 30-60 min innan det går att göra något på datorn.
Har provat att byta moderkort men det blev inte bättre.
Kan det vara processor eller ramminnen som inte fungerar som dom ska?

Specs:
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Ramminnen: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort: Gigabyte GA-Z87M-D3H mATX
Grafikkort: Msi GeForce GTX 660 Ti
Hårdiskar: 1 SSD och 2 SATA diskar kommer dock inte ihåg vad dom heter.

Ominstallation av OS bör vara en väg att gå. Menar du verkligen minuter?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kan det vara att han har många program som är på i bakgrunden efter han startat datorn?

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ominstallation av OS bör vara en väg att gå. Menar du verkligen minuter?

Ominstallation av OS har jag gjort för inte så länge sen och det blev ingen skillnad. Ja det tar minuter

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissat att de var hårddisken, men vad vet jag :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuffmeister:

Kan det vara att han har många program som är på i bakgrunden efter han startat datorn?

Jag har typ 4 program i bakgrunden. tror nog inte att det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Jag skulle gissat att de var hårddisken, men vad vet jag :S

Det är det nog inte.

Permalänk
Medlem

kör du ahci i bios ? det behövs för ssd disken

kika även hälsan på hårddiskarna med crystaldiskinfo.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Hur ser det ut om du startar ditt OS i felsäkert läge?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör du ahci i bios ? det behövs för ssd disken

kika även hälsan på hårddiskarna med crystaldiskinfo.

Ja ahci kör jag.

Permalänk
Inaktiv

har du installerat ditt os på rätt hårddisk? din SSD så att säga

annars är det väl din ssd som strular antar jag!

Permalänk
Medlem

Prova med en återställning. Annars kan du kolla så att du har installerat allting rätt, eller om du behöver uppgradera någonting. Men en återställning brukar oftast lösa det.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem

Har kollat hårddiskarnas hälsa med crystaldiskinfo men dom fungerade som dom ska så hårddiskarna är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

har du installerat ditt os på rätt hårddisk? din SSD så att säga

annars är det väl din ssd som strular antar jag!

Har installerat mitt OS på SSD disken.

Permalänk
Medlem

Ny firmware uppdatering till SSDn kanske skulle vara på sin plats. Eller så är det fel på SSDn helt enkelt..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Kan vara det att din SSD måste TRIM(mas), kolla i dfrgui om den kör TRIM på din SSD regelbundet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas_h:

Har haft min dator i snart ett halvår och den har börjat gå segt i starten.
Den startar snabbt tills skrivbordet visas sen tar det ca 30-60 min innan det går att göra något på datorn.
Har provat att byta moderkort men det blev inte bättre.
Kan det vara processor eller ramminnen som inte fungerar som dom ska?

Specs:
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Ramminnen: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort: Gigabyte GA-Z87M-D3H mATX
Grafikkort: Msi GeForce GTX 660 Ti
Hårdiskar: 1 SSD och 2 SATA diskar kommer dock inte ihåg vad dom heter.

formatera asap!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas_h:

Det är det nog inte.

tar det 30-60minuter för att datorn skall starta så är det helt klart hårdisken som är trasig eller något sådan. va dina temperaturer på datorn känns som dom kan vara höga åxå så din processor trottlar och inte ger mer en max 100mhz , menar det är inte påtal om att det ska ta ens 30 sekunder att starta upp datorn. Menar hur lång tid tog det att instalera om windows .detta skall nå några minuter men hur långt tid tog det för dig?

ja skumma fel när man inte alls vet eller har datorn framför sig

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

tar det 30-60minuter för att datorn skall starta så är det helt klart hårdisken som är trasig eller något sådan. va dina temperaturer på datorn känns som dom kan vara höga åxå så din processor trottlar och inte ger mer en max 100mhz , menar det är inte påtal om att det ska ta ens 30 sekunder att starta upp datorn. Menar hur lång tid tog det att instalera om windows .detta skall nå några minuter men hur långt tid tog det för dig?

ja skumma fel när man inte alls vet eller har datorn framför sig

Gick fort att installera om.
Hårddisken funkar har kollat hälsan på disken med crystaldiskinfo och den visar 100% bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas_h:

Gick fort att installera om.
Hårddisken funkar har kollat hälsan på disken med crystaldiskinfo och den visar 100% bra.

ja då är det väl att kolla temperaturer på datorn altså processor osv kan va så illa att cpu fläkten lossnat

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja då är det väl att kolla temperaturer på datorn altså processor osv kan va så illa att cpu fläkten lossnat

Prossesorns temperatur värkar ok den är 40 grader varm och fläkten funkar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas_h:

Gick fort att installera om.
Hårddisken funkar har kollat hälsan på disken med crystaldiskinfo och den visar 100% bra.

Du har 3 st diskar kopplade. Antingen kollar du upp alla eller så gör du det lätt för dig och koppla ur lagrings diskarna. Det kan vara vilken som helst av dom för att inte tala om kablar, kringutrustning mm eller porten de kopplats till. Vi som testat kompisar trasiga diskar, prylar, kablar har sett det.

Om du inte testat att installera om efter att du fick problemet så skulle inte jag utesluta saker i Windows. En sak som ställer till det räcker och det krävs bara några sekunder av ouppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du har 3 st diskar kopplade. Antingen kollar du upp alla eller så gör du det lätt för dig och koppla ur lagrings diskarna. Det kan vara vilken som helst av dom för att inte tala om kablar, kringutrustning mm eller porten de kopplats till. Vi som testat kompisar trasiga diskar, prylar, kablar har sett det.

Om du inte testat att installera om efter att du fick problemet så skulle inte jag utesluta saker i Windows. En sak som ställer till det räcker och det krävs bara några sekunder av ouppmärksamhet.

Har kollat alla diskar och dom fungerar som dom ska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niclas_h:

Har kollat alla diskar och dom fungerar som dom ska.

Jo de kanske funkar med testerna men inte när de arbetar tillsammans. Vilken SATA-kontakt använder du för din SSD? Du bör alltid använda den första (1 eller 0 vilket nu du har som första på ditt mobo) och bara ha den inkopplad när du installerar windows. Vänta med att installera grafikdrivisar till alla uppdateringar för windows är inne.

Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas_h:

Har kollat alla diskar och dom fungerar som dom ska.

hmmmmmm ja då får du dra hem memtest för dos http://www.memtest86.com/download.htm och köra får du inga fel där då kan vi tyvär inte hjälpa dig mera då får du lämna in den för felsökning hos en reklamerad datorfirma eller något

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Sök efter MSCONFIG, stäng av ALLA program som startar vid uppstart. Tryck CTRL + SHIFT + ESC och lägg upp en bild på alla "processes" som är igång efter en omstart!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Prövat att köra OS:et på någon av dem mekaniska hårddiskarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

nu har beställt en ny dator som jag hoppas ska fungera bättre