Jolla Phone - Smartphone med Sailfish OS & 2 halvor - Nu tillgänglig inom Europa

Permalänk
Hedersmedlem

Annonsering är inte tillåtet i forumet, Marknaden ska användas för all handel, se §9 i reglerna.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Tycker den funkar asbra, visst finns det buggar osv men inte så mycket som man kan tro.
Har inte haft några problem alls förutom en app som var till android som gjorde att telefonen hängde sig i 20 sek.

Smidig och sjukt snabb att navigera, när man lärt sig...

DOCK! lite för stor.

Okej gött! Inga microstutting då? ah dom säger det att det är kompatibla buggar i "boxen" för android appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Tycker den funkar asbra, visst finns det buggar osv men inte så mycket som man kan tro.
Har inte haft några problem alls förutom en app som var till android som gjorde att telefonen hängde sig i 20 sek.

Smidig och sjukt snabb att navigera, när man lärt sig...

DOCK! lite för stor.

Hur är batteritiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Hur är batteritiden?

Halvdålig, ca 1 dag med wifi igång och uppdatering av mail var 30:e min.
Men antar att det finns mycket i framtida uppdateringar som ändrar på detta.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Okej gött! Inga microstutting då? ah dom säger det att det är kompatibla buggar i "boxen" för android appar.

Förklara microstutting?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Halvdålig, ca 1 dag med wifi igång och uppdatering av mail var 30:e min.
Men antar att det finns mycket i framtida uppdateringar som ändrar på detta.

Vad gör man med en tele för att bränna ett batteri på en dag?
Det är väll flera timmar spel/surf/video som krävs?

Min lärare var då glad att den tog lite ström, 25%~ om dagen. Wifi/3G med mailsync igång hela tiden, ganska mycket samtal.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad gör man med en tele för att bränna ett batteri på en dag?
Det är väll flera timmar spel/surf/video som krävs?

Min lärare var då glad att den tog lite ström, 25%~ om dagen. Wifi/3G med mailsync igång hela tiden, ganska mycket samtal.

Ringt ca 2-3 samtal och haft wifi igång inget mer. inga spel eller appar den dagen.
Dock ska nya uppdateringen förbättre tiden.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Detta är helt rätt väg att gå. Nu kan jag koppla in min Jolla direkt i min överlevnadsdräkt och få alla appar direkt projicerade på visiret utan att behöva föra över massa filer till hjälmen först ( Hypotetisk andra hälft ). Bra jobbat Jolla!!!

Nu önskar jag bara mer kompatibilitet och standard för övriga tillverkare och produkter också!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Förklara microstutting?

Hittar inte sidan nu, men att den små laggar(rycker till) med android appar. tror de skrev det på jollausers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Hittar inte sidan nu, men att den små laggar(rycker till) med android appar. tror de skrev det på jollausers.

Inte märkt av något, men apputbudet är också begränsat men går att se på Yandex store som man använder för att hämta apparna.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Jollan funkar mycket bättre efter senaste uppgraderingen. Registrera sig på Yandex bör man göra för att få bra appar.

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde min idag. Får hoppas att den kommer fram tills jag kommer tillbaka hem så jag slipper vänta hela 3-4 veckor som de hävdar på sin sida.

Finns det någon information om navigering? De ska ha nokias HERE men som jag förstår det är den inte implementerad ännu och kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag beställde min idag. Får hoppas att den kommer fram tills jag kommer tillbaka hem så jag slipper vänta hela 3-4 veckor som de hävdar på sin sida.

Finns det någon information om navigering? De ska ha nokias HERE men som jag förstår det är den inte implementerad ännu och kommer senare.

Kartprogram finns, och det använder Nokias HERE platform. Det som inte finns än är navigator funktion, men det är på kommande. Du kan alltså få ruttanvisningar i dagens läge men inte t.ex. en aktiv guide och rösthjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackean:

Jollan funkar mycket bättre efter senaste uppgraderingen. Registrera sig på Yandex bör man göra för att få bra appar.

Min är knappt använd men har ändå dragit 30% batteri sedan imorse, hur är din batteritid?
Funderar om det är som på N900an att WIFI slukar enormt mycket extra. har inget mobildata så surfar inget med den heller.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1sp:

Kartprogram finns, och det använder Nokias HERE platform. Det som inte finns än är navigator funktion, men det är på kommande. Du kan alltså få ruttanvisningar i dagens läge men inte t.ex. en aktiv guide och rösthjälp.

Ah, så pass. Det är riktigt bra. Kartor är redan riktigt användbara även utan navigering. Med lite tur är även navigering framme tills min blir levererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Min är knappt använd men har ändå dragit 30% batteri sedan imorse, hur är din batteritid?
Funderar om det är som på N900an att WIFI slukar enormt mycket extra. har inget mobildata så surfar inget med den heller.

Testat stänga av NFC? http://www.jollatides.com/2013/12/23/source-of-battery-drain-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Min är knappt använd men har ändå dragit 30% batteri sedan imorse, hur är din batteritid?
Funderar om det är som på N900an att WIFI slukar enormt mycket extra. har inget mobildata så surfar inget med den heller.

I standby läge på 12 timmar går den från 100% till 60% med WLAN och Nätverk på.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick min Jolla igår.

Mycket nöjd än så länge! Gränssnittet är väldigt innovativt, även om det tar ett lite tag innan man greppar det.
Hoppas Ubuntu touch-apparna blir tillgängliga, det är ju nästan samma plattform.

Hade lite problem att montera telefonen i Ubuntu 12.04, men 13.10 fixade det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Fick min Jolla igår.

Mycket nöjd än så länge! Gränssnittet är väldigt innovativt, även om det tar ett lite tag innan man greppar det.
Hoppas Ubuntu touch-apparna blir tillgängliga, det är ju nästan samma plattform.

Hade lite problem att montera telefonen i Ubuntu 12.04, men 13.10 fixade det utan problem.

Man hatar telefonen första veckan, sedan hatar man alla andra ist
Det är underbart lätt att navigera i Jollan när man väl lärt sig.
Dock jobbigt att man inte kan ha landscape på t.ex sms.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yroll:

Man hatar telefonen första veckan, sedan hatar man alla andra ist
Det är underbart lätt att navigera i Jollan när man väl lärt sig.
Dock jobbigt att man inte kan ha landscape på t.ex sms.

Sannerligen!

Angående landscape, saknar det också på ett antal ställen. Är väll sånt som blir fixat med tiden.

Installerade apache2 på min idag och testade att hosta en webbsida. Najs showoff på jobbet men kanske inte så användbart i övrigt

Permalänk
Medlem

Haft min Jolla nu en vecka och måste säga att den fungerar mycket över förväntningarna. Med hjälp av http://apps.evozi.com/apk-downloader/ slipper man lägga in skitmjukvaror som google play store för att få tag på tex BankID-applikationen och andra bra att ha grejer.

Stänger man av NFC-tjänsten så bllir batteritiden väldigt bra för att vara en smartphone.

Det är lite att fila på kring SDKn dock. Tappar kontakten efter en stunds idlande med MerSDK-virtual machinen och det är lite dåligt med dokumentation om vilka QT Plugins som är implementerade och inte. Men det fungerar bra att bygga program för telefonen osv.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Haft min Jolla nu en vecka och måste säga att den fungerar mycket över förväntningarna. Med hjälp av http://apps.evozi.com/apk-downloader/ slipper man lägga in skitmjukvaror som google play store för att få tag på tex BankID-applikationen och andra bra att ha grejer.

Stänger man av NFC-tjänsten så bllir batteritiden väldigt bra för att vara en smartphone.

Det är lite att fila på kring SDKn dock. Tappar kontakten efter en stunds idlande med MerSDK-virtual machinen och det är lite dåligt med dokumentation om vilka QT Plugins som är implementerade och inte. Men det fungerar bra att bygga program för telefonen osv.

Så bank ID, bankappar osv fungerar? Finns det i så fall någon anledning att man inte kan använda den som primär telefon? Vad är det som INTE fungerar i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1891:

Så bank ID, bankappar osv fungerar? Finns det i så fall någon anledning att man inte kan använda den som primär telefon? Vad är det som INTE fungerar i dagsläget?

Jag har inte testat så jättemånga android-applikationer men de jag använde tidigare som tex BankID och Eniros app för sjökort osv. fungerar jättebra.

Det som inte fungerar så bra är egentligen felhanteringen, det är en hel del små buggar som att email-syncen inte fungerar hela tiden. Autoconnect för wifi fungerar bara ibland och sådana små detaljer. Men på det stora hela tycker jag det är ungefär samma kvalitet på mjukvaran som en modern androidlur fast mycket mer minimalistiskt.

Om man inte är van vid linux/unix kan det vara en tröskel för att göra vissa saker änsålänge. Till exempel för att få sitt namn på eposten istället för epost-adressen, eller rätt enheter i sina program även om man väljer engelska som språk som behöver man pilla i command line-världen lite.

Men jag skulle rekommendera alla nördar att köpa en Jolla. Bästa telefonen jag haft sedan min Ericsson T39.

Edit: Glömde säga att webbläsaren är under all kritik. Men det lär komma många updates framöver och jag gissar på att webbläsaren kommer fixas rätt snart.

Permalänk
Medlem

The Other Half

Är det någon som har testat eller beställt, The Other Half Keira Black or Aloe ?

Permalänk
Medlem

Kan bara berätta att efter uppdateringen så är telefonen superb i strömförbrukningen.
2.5dagar utan laddning 63% batteri kvar alltid wifi ansluten!
Det är för mig en enormt bra siffra för en smartphone.
Jolla är användbar som vanlig telefon, jag har inte orkat trixa massa sedan jag fick den men allt har funkat bra ändå, men de problem som finns kommer också att lösas under uppdateringarna som kommer.
Appar produceras i rask takt (native SOS appar) och de är ofta bättre än motsvariga på IOS Android (på olika sätt, smaksak?).
Kan faktiskt rekommendera telefonen till geme man nu(något som jag aldrig trodde skulle hända).

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kan bara berätta att efter uppdateringen så är telefonen superb i strömförbrukningen.
2.5dagar utan laddning 63% batteri kvar alltid wifi ansluten!
Det är för mig en enormt bra siffra för en smartphone.
Jolla är användbar som vanlig telefon, jag har inte orkat trixa massa sedan jag fick den men allt har funkat bra ändå, men de problem som finns kommer också att lösas under uppdateringarna som kommer.
Appar produceras i rask takt (native SOS appar) och de är ofta bättre än motsvariga på IOS Android (på olika sätt, smaksak?).
Kan faktiskt rekommendera telefonen till geme man nu(något som jag aldrig trodde skulle hända).

Kan bara hålla med, hade stora förväntningar på den när den kom och blev besviken men nu går det åt rätt håll i snabb takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Glömde säga att webbläsaren är under all kritik. Men det lär komma många updates framöver och jag gissar på att webbläsaren kommer fixas rätt snart.

Webbläsaren är numera släppt som öppen kod, så den kanske kan bli bra med tiden. Under tiden fungerar Opera Mini ypperligt väl.

Skrivet av Mackean:

Är det någon som har testat eller beställt, The Other Half Keira Black or Aloe ?

Japp! Har haft Keira Black ett par veckor nu. Inget märkvärdigt... lite nya färger och ny låsskärm. Ungefär som förväntat alltså. Köpte mest för att jag ville ha en helsvart lur.

Kan också upplysa om att Yandex verkligen inte är enda app-butiken som man kan hämta Android-appar på. Här kommer några jag testat hittills...
SlideME Market, 1Mobile Market och F-Droid. Själv har jag för tillfället fastnat för 1Mobile Market, även om jag hoppas en del på F-Droid.
Sen har vi naturligtvis Warehouse... en OpenRepos-klient för SailfishOS.

Permalänk

En lustig bieffekt av Nokias androidsatsning, Nokia Store i Sailfish:

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Lyckades ladda ner apk:n för F-secure Freedom, för att testa den för tillfället mest lovande "integritetstjänsten" för mobiler.
Installationen gick utan problem, men själva tjänsten ville inte starta.
Vid efterföljande chatt-kontakt med F-secure konstaterades att tjänsten inte stöder Jolla-lurar (trots reklam som påstår "i princip vilken mobil enhet som helst"), och att det för tillfället inte finns några planer på framtida stöd.

Permalänk
Medlem

Pust!

Har haft min Jolla i ca 3 månader nu och första veckan höll jag på att bli galen på den tills jag insåg att det var
en betaversion...Men ff så är det mkt som inte fungerar "per automatik", utan det måste trixas & fixas.

Visst, du kan mixtra hur du vill med telefonen (utvecklarläge och öppen kod), men Linux kommandon är inte min
starka sida. Har haft alla möjliga varianter av telefoner och OS, men känner att jag inte har lust eller ork längre.

Udda är den iaf; folk har i allmänhet aldrig hört talas om den ens.
Börjar väl bli gammal; blir nog en Nexus 5:a.

(Apropå specsen så räcker dom till mer än väl för alla funktioner med detta OS)

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺