Permalänk
Medlem

Nybyggd dator stänger av sig :(

Hej alla glada sweclockers medlemar!
Nej det här går inte, behöver er hjälp.

Jag har följande delar:
4 x 1gb ddr3 1066mhz
Amd athlon x2 processor
420w noname nätagg
MSI 880gm-E41 moderkort

Nu till problemet:
Jag hade inga fästen så jag la bara kylaren på processorn när det var igång. Kopplade ihop allt och startade datorn. (utan grafikkort)
Moderkortet ligger på moderkortskartongen när den är igång. Den går igång och piper en gång men efter typ en halv minut stängs den av..... Först testade jag minnerna en och en. Samma sak. Testade ett annat nätagg.... samma sak. Testade helt utan minnen......den piper tre gånger men stängs aldrig av!(mins dåligt, kanske stängs av men efter en mycket längre tid). Så sweclockers, vad tror ni?

Saker som jag tror det kan bero på:
*överhettning
*cpu fläkten är 3pin, stängs av pga saknad cpu fläkt.
* fel på någon del?
* saknad grafikkort?
*det ska vara så när den inte hittar något att boota till?

Permalänk
Medlem

Pipen betyder olika beroende på vilken bios-tillverkare det är.

Här finns beeps för olika bios-tillverkare: http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=gui...

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Nästan garanterat processorkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nästan garanterat processorkylaren.

Så tror jag också men varför stängs den inte av när jag inte har ram minne i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Pipen betyder olika beroende på vilken bios-tillverkare det är.

Här finns beeps för olika bios-tillverkare: http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=gui...

Ja men jag har inte problem med pip.... den piper eftersom jag inte har någon minne i

Permalänk

Får man lov att fråga varför du har satt ihop datorn utanför chassit och utan grafikkort?

Det låter ju inget vidare att starta datorn om inte processorfläkten sitter som den ska. Har kylaren dålig kontakt med processorn överhettas den snabbt och datorn stänger förhoppningsvis av sig utav säkerhetsskäl. Anledningen till att datorn inte stängs av när du kör igång den utan minnen kan kanske tänkas vara för att datorn inte kommer särskilt långt i uppstartsprocessen och att överhettningsskyddet/temperaturövervakningen aldrig initieras.

Har du någon skärm kopplad till datorn så att du kan se vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Får man lov att fråga varför du har satt ihop datorn utanför chassit och utan grafikkort?

Det låter ju inget vidare att starta datorn om inte processorfläkten sitter som den ska. Har kylaren dålig kontakt med processorn överhettas den snabbt och datorn stänger förhoppningsvis av sig utav säkerhetsskäl. Anledningen till att datorn inte stängs av när du kör igång den utan minnen kan kanske tänkas vara för att datorn inte kommer särskilt långt i uppstartsprocessen och att överhettningsskyddet/temperaturövervakningen aldrig initieras.

Har du någon skärm kopplad till datorn så att du kan se vad som händer?

du har nog rätt.....Men tror du att jag har skadat något?

Permalänk
Medlem

Men koppla ihop allt i chassit med ALLA delar. Återkom först då om inte det fungerar!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg exakt när tempskyddet började fungera riktigt på amd men dom äldre amd även om det sa att dom hade tempskydd så var skyddet för långsamt så den hann grilla cpun ändå om man inte hade kylaren på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Men koppla ihop allt i chassit med ALLA delar. Återkom först då om inte det fungerar!

men jag har inte alla delar. Ville bara testa och sen om allt fungerar först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

men jag har inte alla delar. Ville bara testa och sen om allt fungerar först

Testa vad? Om en icke komplett dator utan adekvat kylning funkar lika bra som en komplett med kylning? Hur kan allt fungera om du inte ens har kopplat in allt?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Repair:

du har nog rätt.....Men tror du att jag har skadat något?

Det är väldigt svårt att avgöra, men förhoppningsvis har allt klarat sig. Jag skulle dock rekommendera att du försöker låta bli att pilla med datorn mer tills dess att du har fått resterande komponenter och monterat ihop datorn helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Det är väldigt svårt att avgöra, men förhoppningsvis har allt klarat sig. Jag skulle dock rekommendera att du försöker låta bli att pilla med datorn mer tills dess att du har fått resterande komponenter och monterat ihop datorn helt!

ok, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Det är väldigt svårt att avgöra, men förhoppningsvis har allt klarat sig. Jag skulle dock rekommendera att du försöker låta bli att pilla med datorn mer tills dess att du har fått resterande komponenter och monterat ihop datorn helt!

Allt var ok. Tur!