Flyttade dator till lan. Nu funkar ej dators som den ska. HJÄLP FORT SOM FAN

Permalänk
Medlem

Flyttade dator till lan. Nu funkar ej dators som den ska. HJÄLP FORT SOM FAN

Tjena! Sitter på lan och har 2 nätter framför mig. Jag flyttade datorn som jag brukar göra hade inga problem innan och så fort jag startade datorn på lanet så funkar inte spel, vissa program och att stänga av datorn. Den står bara och säger "windows avslutar" i en oändlighet. Har startat i felsäkert läge, inget funkar. startat om många gånger. Kan det vara något med hårdvara?

Programmen och spelen som inte funkar verkar vara öppna men syns inte någon annanstans än i aktivitetshanteraren > processer
Sprakar i hörlurana ungefär var 10:e sekund också. (bara i datorn. funkade som dom ska i mobilen, och andras datorer)
Har en bild infogad när steam är igång.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500
Processorkylare: Vet ej, standard som kom med.
Moderkort: ASUS P8H67-V
Minne: Tveksam, tror det är corsair vengeance 4x2 GB
Grafikkort: GTX 560
Hårddisk: 1X 500GB 1X Corsair force 3 120GB SSD
Nätaggregat:Corsair CX600
Övrig kylning: 1x 240mm top 2x 120mm fram 1x 120mm bak

Permalänk
Medlem

Testat att koppla ur alla usb-attiraljer? Kollat så minnen och grafikkort sitter ordentligt samt kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Testat att koppla ur alla usb-attiraljer? Kollat så minnen och grafikkort sitter ordentligt samt kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

"Testat att koppla ur alla usb-attiraljer?" Förklara det lite noggrannare tack

Hur kollar jag om det sitter som det ska? Har inte vart i datorn så mycket så jag är ingen veteran där. Jorda mig?

Permalänk

Låter lite som att sladden till hårddiskarna åkt ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Låter lite som att sladden till hårddiskarna åkt ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka sladdar pillar jag med då , bara o stänga av öppna och trycka i dom lite grann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

"Testat att koppla ur alla usb-attiraljer?" Förklara det lite noggrannare tack

Hur kollar jag om det sitter som det ska? Har inte vart i datorn så mycket så jag är ingen veteran där. Jorda mig?

Du vet väll vad orden "alla USB" och "koppla ur" betyder?
Svårare än så är det inte.

Sen räcker det inte att bara kolla och känna om datorn är dåligt byggd. De flesta av oss var tvungna att ta loss också innan vi satte tillbaka saker/kablar ordentligt. Passa på att kolla efter böjda pinnar, skadade kontakter osv men ofta funkade datorn igen efteråt utan att man någonsin fick reda på vad felet var.

Skrivet av Nowa:

Vilka sladdar pillar jag med då , bara o stänga av öppna och trycka i dom lite grann?

ALLA sladdar och delar. Glöm inte att vissa kablar går att ta loss BÅDA ändarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du vet väll vad orden "alla USB" och "koppla ur" betyder?
Svårare än så är det inte.

Sen räcker det inte att bara kolla och känna om datorn är dåligt byggd. De flesta av oss var tvungna att ta loss också innan vi satte tillbaka saker/kablar ordentligt. Passa på att kolla efter böjda pinnar, skadade kontakter osv men ofta funkade datorn igen efteråt utan att man någonsin fick reda på vad felet var.

Fösklara vad jag ska göra. Vill inte pilla och kortsluta hela skiten eller förstöra mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Fösklara vad jag ska göra. Vill inte pilla och kortsluta hela skiten eller förstöra mer.

Är det inte du som byggt datorn?

Ta isär/loss allt och sätt ihop den igen precis som när du och dina kompisar på lanet byggde ihop era datorer. Om du vill så kan du chansa på att först bara ta det som går snabbt när datorn är avstängd. Är felet kvar så får du riva ut och kontrollera resten resten som processorn och moderkortet också.

Permalänk
Skrivet av Nowa:

Fösklara vad jag ska göra. Vill inte pilla och kortsluta hela skiten eller förstöra mer.

Om det är för svårt att koppla bort USB-enheter från datorn kanske det är värt att låta någon kompis hjälpa dig IRL....

Permalänk

Om du inte vet hur man kontrollerar att kablar sitter på rätt ställe och sitter fast, så ta hjälp av någon på lanpartyt. Det borde finnas någon kompetent person där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det inte du som byggt datorn?

Ta isär/loss allt och sätt ihop den igen precis som när du och dina kompisar på lanet byggde ihop era datorer. Om du vill så kan du chansa på att först bara ta det som går snabbt när datorn är avstängd. Är felet kvar så får du riva ut och kontrollera resten resten som processorn och moderkortet också.

Nej denna köpte jag och lät en kompis bygga den för 2 år sen. Kanske är ett tecken på att uppgradera. Stänger av datorn och hoppas inget händer. See you on the other side!

Permalänk
Medlem

Om du är osäker så kan du ta bilder med mobilen som du själv kan kolla på när du sätter ihop den igen. Moderkorts manualen kan man också ladda ned från tillverkarens hemsida och titta på.

Bästa hjälp kan nog dina lan kompisar ge.

Permalänk
Medlem

Kontrollerat kablar, inge skillnad.

Permalänk
Medlem

Ingen skruvmejsel i närheten så det gick inte få ut alla delar. Plockade ut hårddisk/ram checkade alla kablar. ingen skillnad. Något som hänt i mjukvaran?

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt när man flyttar en dator att något hoppar ur. Något har du nog missat, tryck på alla kort, minnen osv också. Ta i lite och försäkra dig om att alla kablar sitter i ordentligt en extra gång överallt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Enligt din bild så är inte windows aero igång, dvs det som ger glaseffekter och genomskinlighet på fönster etc. i Windows. Jag misstänker därför grafikkortet. Ta ur grafikkortet och montera om det och se till att de är ordentligt nertryck i den plats där det ska sitta. Sedan kollar du även kablarna. från nätagget till grafikkortet samt ATX24 kabeln, den största till moderkortet från nätagget samt även den som går för extraström till processorn. Oftast en 4 eller 8 pinnars.

Om dessa kablar sitter i men inte tillräckligt så kan systemet ofta köra men få väldigt konstiga fel. Kolla även nätagget speciellt om det är modulärt med löstagbara kablar.

Kör därefter om Windows Experence Index genom att tycka på windowstangenten och pause/breake-tangen samtidigt, där får du en länk till den poäng som Windows har gett din dator, som ska vara minst 4 för att Aero ska vara aktiverat. Gör om denna test för att se om du får en högre poäng (någonstans mellan 5 och 7,9)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Enligt din bild så är inte windows aero igång, dvs det som ger glaseffekter och genomskinlighet på fönster etc. i Windows. Jag misstänker därför grafikkortet. Ta ur grafikkortet och montera om det och se till att de är ordentligt nertryck i den plats där det ska sitta. Sedan kollar du även kablarna. från nätagget till grafikkortet samt ATX24 kabeln, den största till moderkortet från nätagget samt även den som går för extraström till processorn. Oftast en 4 eller 8 pinnars.

Om dessa kablar sitter i men inte tillräckligt så kan systemet ofta köra men få väldigt konstiga fel. Kolla även nätagget speciellt om det är modulärt med löstagbara kablar.

Kör därefter om Windows Experence Index genom att tycka på windowstangenten och pause/breake-tangen samtidigt, där får du en länk till den poäng som Windows har gett din dator, som ska vara minst 4 för att Aero ska vara aktiverat. Gör om denna test för att se om du får en högre poäng (någonstans mellan 5 och 7,9)

Jag har tagit bort aero själv eftersom andra skärmen blir svart 9/10 ggr i battlefield 4.
Vet att jag har 7.4 i rating men när jag tittade står det 6.9. Jag får damp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nowa:

Jag har tagit bort aero själv eftersom andra skärmen blir svart 9/10 ggr i battlefield 4.
Vet att jag har 7.4 i rating men när jag tittade står det 6.9. Jag får damp.

förlåt kunde inte låta blir men ser dig som denna person

https://www.youtube.com/watch?v=ri1OJQOGhXI

haha.

OT: kan säga som så med dina föklaringar så har jag fortfarande svårt att hjälpa dig. För mig låter det som trasig hårdisk, som inte är helt trasig men ändå trasig att den har blivit korrupt. Och eftersom den då jobbar sakta så vist det kan vara ditt problem. jag hade blåst om datorn instalerat den på nytt men det känns som ganska dryg procedur.

förstår dig helt klart du vill bara att det skall funka. dra hem realtem o kolla temperaturer kan vara kylaren som lossnat och datorn överhettas. ja kan vara vad som helst i nuläget,

dra hem memtest o kör kan vara ett minne som är trasigt eller korrupt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Jag har tagit bort aero själv eftersom andra skärmen blir svart 9/10 ggr i battlefield 4.
Vet att jag har 7.4 i rating men när jag tittade står det 6.9. Jag får damp.

Jag har damp, välkommen i klubben...

Andra skärmen? Program som är igång men inte syns? Det är inte helt enkelt som så att windows tror där är en annan skärm som programmen går igång på?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Nowa:

Vilka sladdar pillar jag med då , bara o stänga av öppna och trycka i dom lite grann?

Dessa två som sitter i hårddiskarna:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Inga förslag? Kan det vara ram/hdd. Köpa nytt?

Skit drygt att ha 2 nätter lan och ingen dator framför sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nowa:

Inga förslag? Kan det vara ram/hdd. Köpa nytt?

Skit drygt att ha 2 nätter lan och ingen dator framför sig.

du har fått en massa tips läs o ta del av dom.

ja det kan vara ram/hd bara o testa dig fram

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Inga förslag? Kan det vara ram/hdd. Köpa nytt?

Skit drygt att ha 2 nätter lan och ingen dator framför sig.

Köp en skruvmejsel så att du kan felsöka ordentligt.

Du nämnder bara att du felsökt HDD och minnen men inte ett ord om du gått igenom kablar, tangentbord, mus, kringutrustning, chassis kablar som går till moderkortet mm och portarna de satt i. Dom är ökända för att kunna orsak allvarliga fel som helt död dator, ingen bild, frysningar, olika start fel mm.

Tvivlar att det är något i Windows men har du inget att göra så kan du köpa en HDD och testa installera om allt på den. Det är enda sättet att utesluta alla fel i Windows.

Koppla ur alla andra diskar tills Win DVD/USB minnet installerat klart så du inte får ännu mer problem senare. Vänta helst ännu längre till du vet om felet är kvar eller inte. Installerar du om på en gammal disk så ska du ta bort alla partitioner på den samtidigt. Lösningen till flera fel kräver det för att det inte räckte att bara formatera och installera om.

Permalänk
Medlem

Du är på ett lan, någon där borde väl kunna felsöka hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Inga förslag? Kan det vara ram/hdd. Köpa nytt?

Skit drygt att ha 2 nätter lan och ingen dator framför sig.

Normalt sett 2 skärmar anslutna, men bara tagit med en skärm? Spelet kanske kör på den ej anslutna skärmen. Ställ in att du bara har en skärm. Grafikegenskaper.

Annan möjlighet är att du anslutit skärmen till moderkortet istället för grafikkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ett Lan utan skruvmejslar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett Lan utan skruvmejslar

Jag vet! Det har aldrig inträffat på de lan jag åkt på.

LAN är inte längre som det var för 15 år sedan. Alla dessa minnen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Normalt sett 2 skärmar anslutna, men bara tagit med en skärm? Spelet kanske kör på den ej anslutna skärmen. Ställ in att du bara har en skärm. Grafikegenskaper.

Annan möjlighet är att du anslutit skärmen till moderkortet istället för grafikkortet.

Tagit med 2 skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Köp en skruvmejsel så att du kan felsöka ordentligt.

Du nämnder bara att du felsökt HDD och minnen men inte ett ord om du gått igenom kablar, tangentbord, mus, kringutrustning, chassis kablar som går till moderkortet mm och portarna de satt i. Dom är ökända för att kunna orsak allvarliga fel som helt död dator, ingen bild, frysningar, olika start fel mm.

Tvivlar att det är något i Windows men har du inget att göra så kan du köpa en HDD och testa installera om allt på den. Det är enda sättet att utesluta alla fel i Windows.

Koppla ur alla andra diskar tills Win DVD/USB minnet installerat klart så du inte får ännu mer problem senare. Vänta helst ännu längre till du vet om felet är kvar eller inte. Installerar du om på en gammal disk så ska du ta bort alla partitioner på den samtidigt. Lösningen till flera fel kräver det för att det inte räckte att bara formatera och installera om.

Jag drar hem från lanet idag så jag ska försöka ta ut alla delar och sätta in igen samt sätta in hårddiskarna i brorsans dator och testa. Har ett problem med headset också att dom får ett robot ljud var 10-15 sekund. Löser det sig inte sen så köper jag nya delar. Nätagg/ram/HDD/gpu/processor Behöver ändå nytt.