Permalänk

GTX 760 SLI frågor

okej, så jag tänkte köpa en till skärm i högre upplösningar mm, jag undrar nu om det är möjligt att köra två sådana här kort http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/179494-gigaby... i SLI med det här nätagget http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/167606-corsai... , tar molex kabeln med nån adapter som följde med grafikkortet. Går det? vad är det mer man måste kolla med grafikkorten? något med mjukvaran, eller är det bara att plugga i mellan SLI bryggan och man är klar att köra? jag är ny med det här SLI saken, tacksam för svar

EDIT : jag såg nu att det var Peripheral och inte molex, vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Tror nog du ska se till att ha åtminstone 700W beroende på resten av ditt system.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Tror nog du ska se till att ha åtminstone 700W beroende på resten av ditt system.

jag har i5 4670 8 gb RAM, 1 terrabyte HDD H87M-plus moderkort från ASUS

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utmärkt! Du kommer kanske behöva köpa en till kabel om för att kunna ge bägge korten kräm.. Jag kör med det nätagget och 760 sli + överklock på det mesta

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Det kommer fungera utmärkt! Du kommer kanske behöva köpa en till kabel om för att kunna ge bägge korten kräm.. Jag kör med det nätagget och 760 sli + överklock på det mesta

/ethnic

tack för svaret men hur menar du med sladdar? går det inte att använda adaptern som kommer med grafikkortet? hur gjorde du? var köpte du i såna fall sladden? du verkar ju köra SLI, är det något alls man måste slå på, mjukvaro mässigt. något i nån inställningen eller nåt alls?:)

Permalänk
Medlem

Jo man kanske får med en sladd, köpte bägge mina begagnade av en vän, men han höll kanske på extrasladdarna Det jag var tvungen att köpa var en vanlig molex sladd som gjordes om för att passa till pci-e, men är kanske inte alls säkert att du behöver göra det. Den kostade 30:- nåt sånt. Det enda du gör mjukvaran är att du ställer in att den ska köra Maximize 3D performance i inställningarna Nvidia Controll Panel. Sen är det bara att tuta och köra

edit

Tror det var sån jag köpte -> https://www.komplett.se/sapphire-2x-molex-to-8pin-pci-express/586929

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Jo man kanske får med en sladd, köpte bägge mina begagnade av en vän, men han höll kanske på extrasladdarna Det jag var tvungen att köpa var en vanlig molex sladd som gjordes om för att passa till pci-e, men är kanske inte alls säkert att du behöver göra det. Den kostade 30:- nåt sånt. Det enda du gör mjukvaran är att du ställer in att den ska köra Maximize 3D performance i inställningarna Nvidia Controll Panel. Sen är det bara att tuta och köra

edit

Tror det var sån jag köpte -> https://www.komplett.se/sapphire-2x-molex-to-8pin-pci-express/586929

okej, tack för svaret då blir det så då

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte fungera öht med tanke på ditt moderkort, som INTE stödjer sli.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Kommer nog inte fungera öht med tanke på ditt moderkort, som INTE stödjer sli.

det vet jag, jag ska köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

det vet jag, jag ska köpa nytt

Bra.

Köp ny psu också. Man kör inte sli på ett cx600.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Se till att ha god ventilation, det blir varmt i burken med 2 kort

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Bra.

Köp ny psu också. Man kör inte sli på ett cx600.

Varför inte då? Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Varför inte då? Fungerar utmärkt.

Corsairs cx serie är inte att lita på. Värdelösa kondensatorer bland annat. Dålig kvalitet helt enkelt.

Att det dessutom inte finns nog med kontakter för grafikkorten säger också en del.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Corsairs cx serie är inte att lita på. Värdelösa kondensatorer bland annat. Dålig kvalitet helt enkelt.

Att det dessutom inte finns nog med kontakter för grafikkorten säger också en del.

EDIT:

Har själv ägt ett cx600 så jag vet hur det är. Nödvändigtvis vet jag inte hur det är i alla fall men majoriteten här på sweclockers skulle nog inte rekommendera ett agg ur cx serien.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

EDIT:

Har själv ägt ett cx600 så jag vet hur det är. En god vän har ett cx750 och han upplever liknande saker.

Coilwhine tex.

Skickade idag tillbaka mitt andra exemplar av CX750M. Coilwhine på båda. Ska byta ut till ett be quiet! nätagg. Troligen till ett Pure Power L8.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Chubbi:

Se till att ha god ventilation, det blir varmt i burken med 2 kort

Jo, det har du rätt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Varför inte då? Fungerar utmärkt.

Läs detta:

Skrivet av LPG:

Skickade idag tillbaka mitt andra exemplar av CX750M. Coilwhine på båda. Ska byta ut till ett be quiet! nätagg. Troligen till ett Pure Power L8.

Tråkigt att höra :/ Jag sålde mitt, köpte xfx pro series. Mycket bra.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Läs detta:

Tråkigt att höra :/ Jag sålde mitt, köpte xfx pro series. Mycket bra.

Han kör själv dubbla GTX 760 på sitt corsair 600m
Jag kör den på en GTX 760, det går jätte bra tycker det är utmärkt, känner inte av att det finns, som det ska vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

Han kör själv dubbla GTX 760 på sitt corsair 600m
Jag kör den på en GTX 760, det går jätte bra tycker det är utmärkt, känner inte av att det finns, som det ska vara

Vem?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag körde två 760 och en 1440 skärm! Räkna inte med en stor prestandaökning. Jag var grymt besviken med 760. Jag sålde dem och köpte ett 780ti istället!

Jag skulle rekommendera ett 780 istället för två 760, då kan du uppdatera till det bättre senare!

Körde dessutom två 760 på ett cx600(?) och det var inga problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Läs detta:

Tråkigt att höra :/ Jag sålde mitt, köpte xfx pro series. Mycket bra.

Ok, jo du har förmodligen rätt i att det är budget psu, men för MIG så har det iaf fungerade utmärkt.. då har jag även klockat allt rätt friskt med det.. men ska väl inte säga för mycket, då brinner väl skiten snart

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att man ska köra två grafikkort på 600W, det är gränsfall och problem kan alltid uppstå med agget.

Sen om det funkar är en annan sak.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

Hur kan man föresten se att man inte kan ha SLI 760, alltså hur ser man att nätagget inte klarar mer?

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Ethnic

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker ek:

Hur kan man föresten se att man inte kan ha SLI 760, alltså hur ser man att nätagget inte klarar mer?

Kolla sweclockers tester.

Skrivet av sverker ek:

Jaha, då förstår jag.

Jag tror det är viktigt att göra skillnad på "det fungerar" och "min psu behöver inte arbeta så den glöder och den kommer inte smälla om två år"

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Kolla sweclockers tester.

Jaha, då förstår jag.

Jag tror det är viktigt att göra skillnad på "det fungerar" och "min psu behöver inte arbeta så den glöder och den kommer inte smälla om två år"

540 watt som max, på doms kraftfulla rigg och på 1440 p skärm, det ser väl lugnt ut?

Permalänk

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...
250 watt? Det är bara ett kort men ändå, det ser ju ut att räcka lungt

Permalänk
Medlem

760 SLI är ej lämpligt p.g.a minnesmängden. Köp ett bättre singelkort tycker jag, t.ex. 290, 780, 780 ti. Dock så är 780 / ti med 6 gb minne på ingång, kanske något att vänta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

tillägg till det MakeCoke sa: Tänk på att ditt grafikminne inte dubblas när du stoppar in ett kort till, det är samma som du har nu. Minnet är det avgörande för högre upplösningar.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

760 SLI är ej lämpligt p.g.a minnesmängden. Köp ett bättre singelkort tycker jag, t.ex. 290, 780, 780 ti. Dock så är 780 / ti med 6 gb minne på ingång, kanske något att vänta in.

Skickades från m.sweclockers.com

jo, men jag har ju redan ett GTX 760, är det ändå bättre att köpa ett kraftigt singel GPU på två skärmar? (1440p, och en 1080p)