Kan fläktar monteras på olika sätt?

Permalänk
Medlem

Kan fläktar monteras på olika sätt?

Kan fläktar som monteras i chassit ha etiketten upp och ner eller vrida en gång ner/upp utan att förlora luftflöde eller om fläkten skulle bli sämre?

http://www.warcom.com.au/shop_image/product/fractal-design-si...
Har jag sådär blockerar kabeln luftflödet eftersom kabeln är för kort.

Permalänk
Medlem

lite svårt att förstå hur du menar, men så länge fläkten blåser åt rätt håll spelar det ingen roll vad som är upp eller ner. Det finns inget upp eller ner på fläktarna.

Ligger kablar i vägen för luftflödet är det klart att det kan påverka, men det beror ju på hur många eller hur tjocka de är.

Permalänk
Medlem

Jag vet hur de blåser.. men om jag har som på bilden blockerar kabeln luftflödet eftersom den går tvärs över fläkten. Kontakten sitter längst upp. Hoppas jag förklarat lite bättre. Funderar på om det går ändra riktning på fläkten.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas pilar på sidorna som indikerar vilket håll fläkten blåser åt. Men om du vrider på den med-/motsols och klistermärket förblir åt samma håll så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag vet hur de blåser.. men om jag har som på bilden blockerar kabeln luftflödet eftersom den går tvärs över fläkten. Kontakten sitter längst upp. Hoppas jag förklarat lite bättre. Funderar på om det går ändra riktning på fläkten.

vill du alltså ta bort ställningen som håller uppe rotorbladet? eller förstår jag dig helt fel nu? fläkten suger in från en sida och ut på den andra, ser inte varför man skulle vilja ändra riktning på den eller ta bort sladden?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Fläktar av bra kvalitet brukar ha pilar som visar rotationsriktning samt luftflödesriktning på fläkten. Följer du bara luftflödes pilen och monterar den som tänkt så är det inga problem. Finns det inga pilar så provkör fläkten så känner du vilken sida som blåser resp suger på fläkten.

ha en bra dag

Bautamike

Permalänk
Medlem

Du sätter fläkten så som det passar dig och ditt chassi, om du vänder på fläkten så blåser den in luft, vänd på den igen så blåser den ut luft, hur klistermärket sitter har ingen betydelse. Dock brukar jag ha dem lodrätta för annars ser det snett ut Men om kabeln inte räcker så vänd på fläkten så att kabeln räcker

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Men om du vrider på den med-/motsols och klistermärket förblir åt samma håll så är det inga problem.

Det var så jag menade.. Tack.

Tack till alla förresten.