Permalänk
Medlem

Min nya dator funkar inte

Håller på att bygga ihop min dator, jag får den att starta, men inte mer. Moderkortet, alla fläktar osv går igång. Men Kopplar jag in mus, skärm osv så vill de ej starta.

Den startar och allt snurrar även utan processorn? SÅ undrar om det kan vara fel där?

Något nybörjarmisstag jag har missat?

ASUS Z87 mobo
Intel i5 4670k prolle
HDD;minnen,PSU och allt är äldre men funkade senast idag.

Permalänk
Testpilot

Supportfrågor hör hemma i supportavdelningen, flyttar tråden dit men försök kolla lite noggrannare i framtiden när du skapar nya trådar.

Har du kollat så allt sitter i ordentligt? speciellt RAM-minnena kan vara lite svåra att få i ordentligt, kolla så att låsklackarna på båda sidorna åker in.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Håller på att bygga ihop min dator, jag får den att starta, men inte mer. Moderkortet, alla fläktar osv går igång. Men Kopplar jag in mus, skärm osv så vill de ej starta.

Det är lustigt/oroväckande; samma sak har hänt mig. Dator fungerade några dagar - nu fungerar inte hårddisk/mus i usb-portarna och win startar inte. Det står bara att man ska trycka Del för att komma till Bios.

Permalänk
Medlem

Låter som att grafikkortet eller hårddiskarna inte får korrekt ström. Kolla kopplingarna från nätagget, speciellt om det är modulärt. Kolla även moderkortets distanser och prova att montera om moderkortet. Kan vara något där som kortsluter. Även I/O-plåten till kontakterna på baksidan kan ställa till det om den är felmonterad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen. Tror att det kanske var nått med I/O-plåt eller distanserna. Byggde om allting nu, så nu funkar det.

Har dock stött på ett annat problem. Det verkar som moderkortet inte hittar grafikkortet. Alltså, datorn startar och jag får bild med grafikkortet, jqg kan vara inne i windows men heat controller, och andra program hittar inte GPU:n, jag kan inte heller ställa in några inställningar som jag borde kunna göra som berör grafikkortet. Dessutom så "laggar" bilden när jag gör något. Kan heller inte starta några spel. Har installerat alla medföljande drivrutiner.

Någon som vet vad jag har missat?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har den integrerade grafikdelen igång?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är inte så att du har den integrerade grafikdelen igång?

Nä, har skärmen kopplat till externa grafikkortet.

Går jag in i enhetshanteraren och så kan den inte hitta grafikkortet. Det enda som står är videostyrhenhet(vga-kompatibel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Nä, har skärmen kopplat till externa grafikkortet.

Går jag in i enhetshanteraren och så kan den inte hitta grafikkortet. Det enda som står är videostyrhenhet(vga-kompatibel)

Så Integrated Graphics är avstängt i BIOS?
Du har kopplat in strömförsörjning till grafikkkortet också antar jag?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Nä, har skärmen kopplat till externa grafikkortet.

Går jag in i enhetshanteraren och så kan den inte hitta grafikkortet. Det enda som står är videostyrhenhet(vga-kompatibel)

Kopplat in ström till grafikkortet ?
du får ladda ner drivrutiner till kortet du köpt från antingen nvidias sida eller amd's hemsida (har inte skrivit något om vad du köpt...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Nä, har skärmen kopplat till externa grafikkortet.

Går jag in i enhetshanteraren och så kan den inte hitta grafikkortet. Det enda som står är videostyrhenhet(vga-kompatibel)

Låter exakt som att du inte installerat drivrutiner till ditt grafikkort. Gå in på tillverkarens hemsida (googla grafikkortet + drivers) och ladda ner och installera.

Är det ett nvidia kan du alltid ladda ner deras program GeForce Experience. AMD har säkert en motsvarighet också men det har jag ingen koll på.