Permalänk
Medlem

Asus PA249Q Bleeding?

Jag köpte denna underbara skärm och jag är super nöjd förutom att det är bleeding på hög nivå, http://i346.photobucket.com/albums/p440/dj_evil/20140322_1834...

Är detta ok? Eller ska den skickas tillbaka? Det stör mig enormt, skärmen är helt ny också suttit knappt 3 timmar framför den måste jag säga också.

Någon annan här som har denna skärm?

tack för hjälp

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Bilden fungerar ej

Permalänk
Medlem

Nu så och tack att du påpekade det

Visa signatur

Lev livet

Permalänk

Pröva ställa brightness någonstans mellan 15 och 20 så du hamnar mellan 130-160 i ljusstyrka och se om det blir bättre (http://www.prad.de/new/monitore/test/2013/test-asus-pa249q-te...).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som så kallat "IPS glow". Inte så mycket att göra åt, annat än att köpa en skärm med VA-panel istället

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj_evil:

Jag köpte denna underbara skärm och jag är super nöjd förutom att det är bleeding på hög nivå, http://i346.photobucket.com/albums/p440/dj_evil/20140322_1834...

Är detta ok? Eller ska den skickas tillbaka? Det stör mig enormt, skärmen är helt ny också suttit knappt 3 timmar framför den måste jag säga också.

Någon annan här som har denna skärm?

tack för hjälp

Precis som annan sa det är IPS-glow inte bleeding, du kommer inte se det annat än med svart bakgrund i mörklagt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur nära skärmen är egentligen fotot taget?
Är det på åtminstone en armlängds avstånd bör det inte vara IPS glow, det blir inte tillräckligt stora vinklar på det avståndet.

Men att sitta i ett helt mörkt rum med en plattskärm, ja det är ju dumheter oavsett vad det råkar sitta för panel i den. Min cPVA med 3000:1 i kontrast ser givetvis inte svart ut den heller om det är helt mörkt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Jag köpte denna underbara skärm och jag är super nöjd förutom att det är bleeding på hög nivå, http://i346.photobucket.com/albums/p440/dj_evil/20140322_1834...

Är detta ok? Eller ska den skickas tillbaka? Det stör mig enormt, skärmen är helt ny också suttit knappt 3 timmar framför den måste jag säga också.

Någon annan här som har denna skärm?

tack för hjälp

Jag har samma skärm och har inga problem men jag sitter i ett upplyst rum.

Vad har du för inställningar på din?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Skärmen är tillbaka skickad nu till Inte så får vi se vad de säger. Fotot är tagen ungefär en armlängd ifrån skärmen. Det kan inte vara IPS glow i den stora skalan.

Jag har pillat med många inställningar men det hjälpte verkligen inte. Även brightness på ca 15% som någon nämnde tidigare hjälpte inte.

Tyvärr de har Asus IPS skärmar är rena lotteri. Har läst mycket om just min skärm och det verkar vara något som är normalt hos många och även whine ljud när man stänger av skärmen efter ett par timmar som är riktig irriterande om man är kvar i samma rum.

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Skärmen är tillbaka skickad nu till Inte så får vi se vad de säger. Fotot är tagen ungefär en armlängd ifrån skärmen. Det kan inte vara IPS glow i den stora skalan.

Jag har pillat med många inställningar men det hjälpte verkligen inte. Även brightness på ca 15% som någon nämnde tidigare hjälpte inte.

Tyvärr de har Asus IPS skärmar är rena lotteri. Har läst mycket om just min skärm och det verkar vara något som är normalt hos många och även whine ljud när man stänger av skärmen efter ett par timmar som är riktig irriterande om man är kvar i samma rum.

Ja, whine ljud har jag när skärm går i energispar läge. Hade det även vid normal använding men skicka tillbaka skärmen till ASUS och fick en ny.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Till Asus alltså och inte Dustin du köpte du skärmen ifrån?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Till Asus alltså och inte Dustin du köpte du skärmen ifrån?

Pratade med Dustin och fick detta svar:

Citat:

Hej!

Tack för ert mail!

Ni har köpt en produkt där reparation och service hanteras av tillverkaren själva eller deras utvalda servicepartner.

Felanmälan gör ni via 08-58769407

De ger er vidare information om hur serviceärendet går till.

Vi ställer gärna upp med förbetald fraktsedel om dessa inte tillhandahåller det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ska nog prata med Asus om jag får tillbaka samma skärm. Men du har inte längre det där irriterande ljudet?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Tack för svar, ska nog prata med Asus om jag får tillbaka samma skärm. Men du har inte längre det där irriterande ljudet?

Bara när skärmen stängs av eller går i strömspar läge.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tack för tipset i alla fall. Det blir ingen Asus för min del, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Tack för tipset i alla fall. Det blir ingen Asus för min del, den saken är klar.

Varför?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

På grund av det som står i tråden. Allt för många klagar på dålig bild på Asus, och pipande ljud är inget jag kan acceptera, verkar också vanligt på Asus. Inte heller blir det någon Dell av samma anledning; allt för många missnöjda användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

På grund av det som står i tråden. Allt för många klagar på dålig bild på Asus, och pipande ljud är inget jag kan acceptera, verkar också vanligt på Asus. Inte heller blir det någon Dell av samma anledning; allt för många missnöjda användare.

Pipade ljud var nog bara ett dåligt exemplar. Sen dåligt bild, vet jag inget om.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"