AMD Freesync antas av VESA

Permalänk
Melding Plague

AMD Freesync antas av VESA

Variabel uppdateringsfrekvens blir inte exklusivt Nvidia G-Sync. En ny rapport avslöjar att standardiseringsorganet VESA antar licensfria AMD Freesync som del av Displayport 1.2a.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var inte grejen med AMD Freesync att den använda något som redan var standard i VESA? Jag kanske har missförstått hela saken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Var inte grejen med AMD Freesync att den använda något som redan var standard i VESA? Jag kanske har missförstått hela saken..

Tror den kunde använda befintliga kort och skärmar.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror ni G-Sync kommer försvinna från marknaden nu då när ett öppet och "gratis" alternativ dyker upp?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Spännande att de flesta grejer som AMD släpper är gratis och för alla medans Nvidia tar betalt för allt. AMD kanske borde börja ta betalt för sina "uppfinningar" istället så kanske dom slipper halka efter så mycket på teknikmarknaden

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
99:e percentilen

Har numera GTX 780, men tycker detta är extremt positivt. Om det är likvärdigt med eller bättre än G-Sync föredrar jag det öppna alternativet.

Frågan är om Nvidia kan tänka sig att implementera något som kommer från AMD.

Ifrågasatte G-Syncs inlåsning när jag talade med Nvidia på DreamHack. Då hette det att "vi har lagt ner massa tid på att utveckla detta så vi kan såklart inte ge bort det till konkurrenterna" osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror ni G-Sync kommer försvinna från marknaden nu då när ett öppet och "gratis" alternativ dyker upp?

Möjligtvis om AMD Freesync faktiskt fungerar lika bra/bättre än G-Sync, sedan är det också upp till Nvidia och de som gör skärmarna, om det inte finns några G-Sync skärmar så kommer nog Nvidia stödja AMD Freesync men om det finns G-Sync skärmar så kommer nog Nvidia fortsätta köra på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror ni G-Sync kommer försvinna från marknaden nu då när ett öppet och "gratis" alternativ dyker upp?

Geforce har en så stark position på marknaden och kan pusha ut tekniker ändå.

G-Sync kommer antagligen ha ett par millisekunders lägre fördröjning vilket är nog för att användas i marknadsföringssyfte.

Detta är vad jag tror iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Spännande att de flesta grejer som AMD släpper är gratis och för alla medans Nvidia tar betalt för allt. AMD kanske borde börja ta betalt för sina "uppfinningar" istället så kanske dom slipper halka efter så mycket på teknikmarknaden

Problemet är ju att AMD behöver luta sig på öppna standarder. Nvidia är så dominant på marknaden att dom tjänar på att ha slutna. Om AMD skulle ha slutna skulle dom se så liten implementation av deras teknik att det inte skulle vara värt det.

Jag tycker lagstiftare ska ta tag i sånt här och sätta stopp för monopolliknande tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Var inte grejen med AMD Freesync att den använda något som redan var standard i VESA? Jag kanske har missförstått hela saken..

Det var något av en möjlighet/funktion med eDP men ingen standard i sig. Skillnaden var ju att AMD lanserade detta med teknik som redan finns i vissa komponenter som Laptops för att spara ström.

Detta blir en Vesa standard i DP, frågan är om något kommer göras för HDMI / DVI

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Spännande att de flesta grejer som AMD släpper är gratis och för alla medans Nvidia tar betalt för allt. AMD kanske borde börja ta betalt för sina "uppfinningar" istället så kanske dom slipper halka efter så mycket på teknikmarknaden

Mvh J

Halkar efter? Say what? Hur går det för Intels grafikkort nu igen? De kanske borde öka sina intäkter så de har råd att hänga med.

Skrivet av Commander:

Det var något av en möjlighet/funktion med eDP men ingen standard i sig. Skillnaden var ju att AMD lanserade detta med teknik som redan finns i vissa komponenter som Laptops för att spara ström.

Detta blir en Vesa standard i DP, frågan är om något kommer göras för HDMI / DVI

HDMI bryr jag mig inte direkt om däremot DVI..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jaxione:

Spännande att de flesta grejer som AMD släpper är gratis och för alla medans Nvidia tar betalt för allt. AMD kanske borde börja ta betalt för sina "uppfinningar" istället så kanske dom slipper halka efter så mycket på teknikmarknaden

Mvh J

De har ju visserligen gjort rätt mycket för att rycka upp sig som företag. Någonstans måste man dock stanna och fundera över vad som faktiskt är bättre i längden. Nvidias PhysX är skitgammalt men ändå inte alls vanligt. Det är en väldigt bra idé som borde vara plattformsoberoende, tyvärr har de själva satt stopp för att PhysX skulle bli en riktig standard. Det suger.

Så i det här läget är AMD absolut på rätt väg. Visst, hade jag varit Nvidia så hade jag licensierat ut N-sync relativt billigt för att det är så ofantligt bra koncept. Det känns som att det är ett bättre beslut i längden att faktiskt ta in licenspengar för ett stort antal enheter istället för ett väldigt begränsat antal. Speciellt med tanke på att standarden måste överleva för att man ska tjäna pengar på den.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet är ju att AMD behöver luta sig på öppna standarder. Nvidia är så dominant på marknaden att dom tjänar på att ha slutna. Om AMD skulle ha slutna skulle dom se så liten implementation av deras teknik att det inte skulle vara värt det.

Jag tycker lagstiftare ska ta tag i sånt här och sätta stopp för monopolliknande tekniker.

Behövs det verkligen lagstiftning för det? Det är ju i sånna här sammanhang som marknadsekonomin borde fungera - rösta med fötterna nästa gång du köper hårdvara om du inte gillar ett visst företags beteende. Så gör jag iallafall och det är därför jag väljer bort Nvidia på grafiksidan just nu. Inte för att deras produkter är dåliga utan för hur de agerar mot mig som konsument (PhysX funkar inte om du inte har Nvidia som primärt grafikkort t.ex).

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MatsDahlgren:

Behövs det verkligen lagstiftning för det? Det är ju i sånna här sammanhang som marknadsekonomin borde fungera - rösta med fötterna nästa gång du köper hårdvara om du inte gillar ett visst företags beteende. Så gör jag iallafall och det är därför jag väljer bort Nvidia på grafiksidan just nu. Inte för att deras produkter är dåliga utan för hur de agerar mot mig som konsument (PhysX funkar inte om du inte har Nvidia som primärt grafikkort t.ex).

Personligen så tycker jag inte att man ska få neka licensiering av patent. Det är självklart en ganska politisk diskussion men Piratpartiets åsikter i frågan är otroligt sunda. Vidareutveckling av idéer och lösningar är det som driver allt framåt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsDahlgren:

Behövs det verkligen lagstiftning för det? Det är ju i sånna här sammanhang som marknadsekonomin borde fungera - rösta med fötterna nästa gång du köper hårdvara om du inte gillar ett visst företags beteende. Så gör jag iallafall och det är därför jag väljer bort Nvidia på grafiksidan just nu. Inte för att deras produkter är dåliga utan för hur de agerar mot mig som konsument (PhysX funkar inte om du inte har Nvidia som primärt grafikkort t.ex).

Det förutsätter ju att alla är tekniskt insatta och pålästa.
Det funkar ju inte så bra när en person röstar med plånboken medan alla andra är helt ovetande.

Permalänk
Medlem

Är det nån som är påläst om hur det blev med VESA och video overlay? Vart det inget med det, eller ligger det forfarande i vågskålen för framtida implementationer?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SanyaIV:

Var inte grejen med AMD Freesync att den använda något som redan var standard i VESA? Jag kanske har missförstått hela saken..

AMD utnyttjade en funktion som ingår i eDP, alltså Embedded DisplayPort. Det är ett gränssnitt som används för integrerade skärmar, alltså typ laptopar. Det som händer nu är att de flyttar funktionaliteten till vanliga DP och ger lite riktlinjer för hur det används. Med lite tur hakar skärmtillverkarna på om det är väldigt billigt. Vi kan ju till exempel jämföra antalet moderkort med SLI och antalet moderkort med CF. Eller var så förr i alla fall. Nvidia ville ha lite licenspengar för SLI så det fanns bara på de dyrare moderkorten. CF var helt gratis så det var i pincip bara servermoderkort som inte hade stöd för det. I slutändan brukar billiga lösningar vinna men här behöver nog Intel och Nvidia också lägga in stöd för det i drivrutiner. Oklart om de är intresserade. Speciellt inte Nvidia som lagt ut massa pengar på en egen lösning som är låst till deras hårdvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Behövs det verkligen lagstiftning för det? Det är ju i sånna här sammanhang som marknadsekonomin borde fungera - rösta med fötterna nästa gång du köper hårdvara om du inte gillar ett visst företags beteende. Så gör jag iallafall och det är därför jag väljer bort Nvidia på grafiksidan just nu. Inte för att deras produkter är dåliga utan för hur de agerar mot mig som konsument (PhysX funkar inte om du inte har Nvidia som primärt grafikkort t.ex).

Pratar du med en ultrakapitalist kommer du få höra att det är fel. Resonemanget går att man ska absolut inte göra stödköp, eller basera sina köpa på saker som moral eller något känslomässigt. Det är enkom produkten, dess prestanda i förhållande till priset. Möjligtvis hur deras garanti/kundsupport hanteras, om det kan antas vara en betydande del av produkten. Allt annat är "fel" och förstör marknadsekonomin.

Har vi ingen sådan här på Swec?

Men jag håller med dig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Underbart! Frågan är nu bara hur många skärmar som faktiskt kommer att stödja det hela.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väldigt positivt och väldigt bra för marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Underbart! Frågan är nu bara hur många skärmar som faktiskt kommer att stödja det hela.

Borde innefatta alla framtida skärmar med displayport 1.2a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur vanligt det här kommer bli då det är valfritt att implementera, eller om det blir liknande gsync som förmodligen kommer prismässigt ligga långt över likvärdiga skärmar utan teknologin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror ni G-Sync kommer försvinna från marknaden nu då när ett öppet och "gratis" alternativ dyker upp?

Det tror jag om det kommer att fungera lika bra. Bättre med en öppen standard som stödjer alla grafikkort. Precis på samma sätt som Mantle kommer att försvinna ifrån marknaden när DX12 är påväg med samma typ av förbättringar och att Nvidia kommer igång med att optimera sina drivrutiner för svagare CPU:er.

Ser fram emot att skaffa nya skärmar med denna nya Vesa-standarden (om det fungerar i närheten av hur bra G-sync gör)!

Mvh,
Martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Tror jag kommer välja AMD nästa generation när man kan lägga de pengar G-sync normalt skulle ta för dyrare grafikkort.

Måste dock se hur Freesync presterar jämfört mot G-sync innan något ristas in i sten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Frågan är ju hur vanligt det här kommer bli då det är valfritt att implementera, eller om det blir liknande gsync som förmodligen kommer prismässigt ligga långt över likvärdiga skärmar utan teknologin

Då "Freesync" inte kräver extra "dyr" hårdvara med tillkommande licenskostnader till nvidia så komemr det nog bli billigare. Sedan hur vanligt hänger nog på konsumenternas ösnkemål.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Då "Freesync" inte kräver extra "dyr" hårdvara med tillkommande licenskostnader till nvidia så komemr det nog bli billigare. Sedan hur vanligt hänger nog på konsumenternas ösnkemål.

Är ju lite rädd att det ska bli så pass nischat så det blir väldigt dyrt på grund av låg efterfrågan, alltså samma sak som gsync.

Hade önskat det blivit required i specen

Permalänk
Medlem

Grymt!
Standardisering och licensfritt, så ska det vara! I dagsläget har jag ungefär lika mycket respekt för nvidia som för Apple. Båda parter fjantar runt med patent och önskar sig monopol på marknaden.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Behövs det verkligen lagstiftning för det?

Ja, det tycker jag.

Skrivet av MatsDahlgren:

Det är ju i sånna här sammanhang som marknadsekonomin borde fungera - rösta med fötterna nästa gång du köper hårdvara om du inte gillar ett visst företags beteende. Så gör jag iallafall och det är därför jag väljer bort Nvidia på grafiksidan just nu. Inte för att deras produkter är dåliga utan för hur de agerar mot mig som konsument (PhysX funkar inte om du inte har Nvidia som primärt grafikkort t.ex).

Som du säger, "borde fungera". Jag tycker inte den gör det.
Och det gäller upphovsrätt, patent, mjukvarupatent, monopolställningar, användaravtal osv.
Jag tycker inte att marknadsekonomin fungerar kring detta. En så överväldigande majoritet av konsumenter känner ens till tekniken under och än mindre dom företagspolitiska aspekterna att det är omöjligt.
Sen tycker jag det är orimligt att man som konsument ska behöva sätta sig in i och ta ställning till sånt här för att man vill köpa en produkt.
Men vill du diskutera det här vidare rekommenderar jag Övriga Ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag ser en himla massa AMD-fanboys här som inte kan läsa. Free-sync finns redan! Det kallas v-sync + triple-buffer. För det är precis vad free-sync är. Om ni faktiskt läser lite så kommer ni se det ni också!

Det freesync INTE kommer fixa är latency. Snarare tvärtom, latency kommer att öka speciellt speciellt eftersom free-sync använder triple-buffer, och även stuttering kommer att uppstå när fps sjunker under skärmens refresh rate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

De har ju visserligen gjort rätt mycket för att rycka upp sig som företag. Någonstans måste man dock stanna och fundera över vad som faktiskt är bättre i längden. Nvidias PhysX är skitgammalt men ändå inte alls vanligt. Det är en väldigt bra idé som borde vara plattformsoberoende, tyvärr har de själva satt stopp för att PhysX skulle bli en riktig standard. Det suger.

Så i det här läget är AMD absolut på rätt väg. Visst, hade jag varit Nvidia så hade jag licensierat ut N-sync relativt billigt för att det är så ofantligt bra koncept. Det känns som att det är ett bättre beslut i längden att faktiskt ta in licenspengar för ett stort antal enheter istället för ett väldigt begränsat antal. Speciellt med tanke på att standarden måste överleva för att man ska tjäna pengar på den.

Wut?

Skrivet av martinot:

Det tror jag om det kommer att fungera lika bra. Bättre med en öppen standard som stödjer alla grafikkort. Precis på samma sätt som Mantle kommer att försvinna ifrån marknaden när DX12 är påväg med samma typ av förbättringar och att Nvidia kommer igång med att optimera sina drivrutiner för svagare CPU:er.

Ser fram emot att skaffa nya skärmar med denna nya Vesa-standarden (om det fungerar i närheten av hur bra G-sync gör)!

Mvh,
Martin

Får se om DX12 lever upp till hypen. I belive it when i see om jag säger så.

Skrivet av dr904:

Jag ser en himla massa AMD-fanboys här som inte kan läsa. Free-sync finns redan! Det kallas v-sync + triple-buffer. För det är precis vad free-sync är. Om ni faktiskt läser lite så kommer ni se det ni också!

Det freesync INTE kommer fixa är latency. Snarare tvärtom, latency kommer att öka speciellt speciellt eftersom free-sync använder triple-buffer, och även stuttering kommer att uppstå när fps sjunker under skärmens refresh rate.

Haha. Snacka om att kasta sten i glashus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds