Permalänk
Medlem

Optimerat nätverk

Hej,

Jag har en fundering. Just nu använder jag trådlöst nätverk på min bärbara dator pga att modemet är i ett annat rum. Men då jag byter till en stationär i början på nästa vecka, hur stor skillnad är det egentligen mellan trådat och trådlöst? Folk snackar om massa fördröjningar osv, men jag får (inom felmarginalerna) samma hastighet om jag kopplar in med ethernetkabel eller om jag sitter 2 rum bort med trådlöst, och kanske 3-5 ms förhöjd svarstid.

Alltså, är det mer värt att köpa ett trådlöst nätverkskort än att börja borra i väggarna för att dra kabel. Vilket kort rekommenderas isåfall? USB eller PCI?

Tack!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Ändrade rubriken då den förra inte va så lyckad egentligen...

Om trådlöst är ett bra alternativ även för gaming, så tar jag gärna emot rekommendationer på routrar också!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Det går att få bra trådlöst men det är dyrare och kräver både tur och skicklighet. Att dra tråd och sätta uttag är överlägset bäst i 9/10 fall.