Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Vad har hänt här inne.. jag ville ha tekniktips, sen om jag vill se vad en 60årig fet gubbe skriver i chatten till min homosexuella son, eller om samma gubbe ståkar min fru...Det kvittar väl för sjutton. Allt som folk skriver är på forum är sant eller? Alla moralkakor och hippie kommentarer undanbedes. Testar uvnc ialla fall för funktionen mellan två andra klienter.

Folk har faktiskt gett dig teknik tips... Tips som även är bättre än att spionera på dina barn som till exempel filtrera bort sidor som du inte vill att de ska kunna komma in på osv. Att folk försöker övertyga dig att spionera är fel är väl ändå relevant. Sen är det upp till dig ifall du fortfarande vill spionera på dina barn eller ej efter att du har läst andras tips och råd. Ett råd är att sätta dig själv i dina barns sits och tänka dig hur det hade känts ifall dina föräldrar spionerade på dig som om det vore Sovijet Ryssland. För övrigt så är det bara till att googla spy program/software så kommer det fram massvis med program. Keylogger är också ett alternativ.

Edit: Man ska dock själv vara försiktig med sådana program så att du själv inte blir övervakad i slutändan.

Permalänk

Enkelt, när han är borta, kolla på hans internet Historik. Vilket du kan göra med bara 2 click om han använde Google Chrome webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jag installerade en keylogger på min egna dator för länge sen för att se vad en snokande person gjorde, den fungerade helt utmärkt. Printscreens, textloggar etcetc.

Ardamax hette den om jag minns rätt. Dock är det en riktig djungel när man ska leta upp sådana här program.. Särskilt om man inte vill ha en massa skit själv.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Och då frågar jag dig, hur hjälper spionage mot detta? Skadan är ju redan skedd.
Det som skulle hjälpa är att blocka sidor.

Har inte rekommenderat att spionera - däremot att hålla barnen under uppsikt när de är på nätet åtminstånde i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Master of Overkill

Jag varit på nätet sedan jag va sjukt liten, och att ta eget ansvar och lära sig själv hur internet fungerar och vart man inte ska vara och så är mycket MYCKET bättre än att ha någon som kollar vad man gör.
Hade mina föräldrar gjort det och jag kom på det hade jag fått rå flipp på dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Som många sagt, blockera sidor osv, är nog det bästa du kan göra.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Jag väljer att ändra rubrikens ordval till något lite mer neutralt, då det verkar som att många här reagerar överdrivet på en olycklig formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

för att han förseslår att ha datorn i ett gemensamt rum? det var väl lite överdrivet. om ungen själv har köpt sin egen dator och internet abonnemang så har väl inte föräldrarna samma rätt kan jag tycka men de har ÄNDÅ ett ansvar som föräldrar att ha koll på sina ungar. finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om vad deras barn gör både på internet och ute i verkligheten.

Tror Shaunis kommentar främst avsåg:
"Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med. Jag är 27 med 2 små barn. Kommer göra precis detta när de är tillräckligt gamla för att börja använda dator etc. Inte förrän de är mogna nog kommer de få en egen dator på rummet.

Permalänk
Medlem

Den här kanske skulle hjälpa dig http://www.splashtop.com/ om du ha surfplatta men funka nog till mobilen, så kan du spionera på din grabb. Dock måste du på något vis smyg installera de på hans dator och logga in både där och i t,ex surfplattan. Annars kommer de inte synas om du inte rör på muspekaren.

Kan säga också att ja bruka använda detta program när man inte orka sitta uppe vid datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har inte rekommenderat att spionera - däremot att hålla barnen under uppsikt när de är på nätet åtminstånde i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Så då står du inte längre för din tidigare ståndpunkt?

"Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag är med 27 med 2 små ungar. Klart som fan att jag kommer ha koll på vad dom gör på nätet när dom börjar surfa själva. Finns inte en chans i världen att jag kommer släppa dom fritt där.

Känns som de flesta som skriver här är i övre tonåren alt lägre tjugoårs åldern och fortfarande revolterar mot det vuxna samhället. När ni växer till er och får egna ungar så kommer ni förstå innebörden av att ansvara & skydda någon annan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Så då står du inte längre för din tidigare ståndpunkt?

"Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka."

Fo3

Han rekommenderade aldrig någon att spionera. Man kan välja själv hur man ska tolka vad han skrev, men jag tycker han har helt rätt. Eftersom ett barn är under en förälders ansvar har denna person rätt att spionera om de vill, betyder inte att det är rätt att göra det eller att det är bra. Den har fortfarande rätt att göra det. Föräldrar har en extremt viktigt uppgift och ett stort ansvar gentemot sina barn. Något som de yngre på detta forumet inte verkar förstå, eller inse då de själva inte har barn. Många förstår inte hur internet kan påverka ett barn eller vad de kan utsättas för. De flesta på detta forumet har nog inte haft så stora problem, men det finns många skräckexempel då barn har kommit i kontakt med pedofiler etc på grund av att ingen har haft uppsikt över vad de gjort på internet, och barnen själva inte förstått vad som pågått. Så att ha datorn i ett öppet rum, istället för att låta dem ha den bakom stängd och låst dörr är mycket bättre, och hälsosammare för alla, än att spionera. Precis som han föreslog i sin post som många hade extremt starka reaktioner på.

Permalänk
Medlem

Har inga barn själv, än. Flera kompisar har dock barn och det här verkar vara en ganska vanlig fråga när de börjar bli gamla nog att använda en dator och peta runt på nätet själva. Baserat på vad jag sett verkar en smart lösning vara just det som någon/några skrivit dvs att ha en familjedator på en synlig plats i hemmet så det blir en miljö av att internet är något man brukar tillsammans. Dessutom är det bra alla de gånger någon "kompis" länkar såna där spel/länkar där ett läskigt ansikte hoppar fram och skrämmer barnen o.dyl.

Något som vissa föräldrar jag känner, de lite mer teknikkunniga, diskuterat en hel del är whitelisting av sidor. Så när barnen surfar så kan de bara vara inne på godkända sidor och vill de ha fler godkända sidor är det bara säga till föräldrarna så kan de göra en snabb koll och sen lägga till dem i listan. Det är nog enklast för mindre barn dock som kanske inte googlar som tokar och ständigt vill kolla nya häftiga saker utan nöjer sig med ett par spelsidor och kanske nått community.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Har inga barn själv, än. Flera kompisar har dock barn och det här verkar vara en ganska vanlig fråga när de börjar bli gamla nog att använda en dator och peta runt på nätet själva. Baserat på vad jag sett verkar en smart lösning vara just det som någon/några skrivit dvs att ha en familjedator på en synlig plats i hemmet så det blir en miljö av att internet är något man brukar tillsammans. Dessutom är det bra alla de gånger någon "kompis" länkar såna där spel/länkar där ett läskigt ansikte hoppar fram och skrämmer barnen o.dyl.

Något som vissa föräldrar jag känner, de lite mer teknikkunniga, diskuterat en hel del är whitelisting av sidor. Så när barnen surfar så kan de bara vara inne på godkända sidor och vill de ha fler godkända sidor är det bara säga till föräldrarna så kan de göra en snabb koll och sen lägga till dem i listan. Det är nog enklast för mindre barn dock som kanske inte googlar som tokar och ständigt vill kolla nya häftiga saker utan nöjer sig med ett par spelsidor och kanske nått community.

Enligt mig ett mycket bra alternativ förutom att det inte passar TS då hans pojke uppenbaligen redan är på alla sidor. Det blir helt enkelt konstigt att begränsa det på ett sånt sätt när han redan varit där.
Det är dock ett hett tips till småbarnsföräldrar, om man börjar i tid kan man nog ha det så upp till att barnen är ca 12 år, då kan man ändra till att alla sidor är tillgängliga förutom ett antal som istället ligger på en blacklist.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har inga barn själv, än. Flera kompisar har dock barn och det här verkar vara en ganska vanlig fråga när de börjar bli gamla nog att använda en dator och peta runt på nätet själva. Baserat på vad jag sett verkar en smart lösning vara just det som någon/några skrivit dvs att ha en familjedator på en synlig plats i hemmet så det blir en miljö av att internet är något man brukar tillsammans. Dessutom är det bra alla de gånger någon "kompis" länkar såna där spel/länkar där ett läskigt ansikte hoppar fram och skrämmer barnen o.dyl.

Något som vissa föräldrar jag känner, de lite mer teknikkunniga, diskuterat en hel del är whitelisting av sidor. Så när barnen surfar så kan de bara vara inne på godkända sidor och vill de ha fler godkända sidor är det bara säga till föräldrarna så kan de göra en snabb koll och sen lägga till dem i listan. Det är nog enklast för mindre barn dock som kanske inte googlar som tokar och ständigt vill kolla nya häftiga saker utan nöjer sig med ett par spelsidor och kanske nått community.

Konstruktivt, genomtänkt och väl formulerat. Du råkar inte sitta inne på en router/proxy som på ett någolunda enkelt sätt löser detta också? För i så fall tror jag TS är hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag är med 27 med 2 små ungar. Klart som fan att jag kommer ha koll på vad dom gör på nätet när dom börjar surfa själva. Finns inte en chans i världen att jag kommer släppa dom fritt där.

Känns som de flesta som skriver här är i övre tonåren alt lägre tjugoårs åldern och fortfarande revolterar mot det vuxna samhället. När ni växer till er och får egna ungar så kommer ni förstå innebörden av att ansvara & skydda någon annan.

Själv är jag 54, med 3 (ganska vuxna) barn.

Självklart vill man hjälpa/styra dem åt rätt håll.
Men det ska ske öppet och tydligt.

Jag har alltid respekterat barnens rätt till ett eget privatliv.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Enligt mig ett mycket bra alternativ förutom att det inte passar TS då hans pojke uppenbaligen redan är på alla sidor. Det blir helt enkelt konstigt att begränsa det på ett sånt sätt när han redan varit där.
Det är dock ett hett tips till småbarnsföräldrar, om man börjar i tid kan man nog ha det så upp till att barnen är ca 12 år, då kan man ändra till att alla sidor är tillgängliga förutom ett antal som istället ligger på en blacklist.

Varför skulle man inte kunna begränsa det nu? lol

Det är bara att förklara för pojken att man vill undvika att han utsätts för dåliga inflytanden från internet och att det är bättre att ha en gemensam dator, istället för en egen på rummet. Inget konstigt med det. Visst, det kanske inte är så kul för pojken att förlora "rätten" att ha egen dator på rummet. Men det alternativet är bättre än det första skulle jag säga.

Permalänk
Entusiast

Många här inne verkar tro att det finns något som är rätt och fel med det här. Det beror ju helt på individen. Är man lite allmänt dum och lättpåverkad kanske man inte ska ha fri tillgång till internet, men om man är en person som är lite kritisk och som kan tänka själv är det nog ingen fara alls.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Mina päron gjorde något smart när jag växte upp.
Jag hade fri tillgång till internet via en dator, en pentium 1 (notera att datorn var gammal redan då, jag är bara 17 år). Denna dator funkade ganska bra att surfa på rå enklare sidor och spela simpla spel, men var tillräckligt långsam för att jag inte skulle få intresset. Jag "växte ur" datorn när den hängde sig varje gång man gick in på blocket.se, den kunde inte hantera alla bilder riktigt för övrigt många timmars (inte med dagens mått mätt) Woody och den svarta diamanten på den datorn också!

Ps: surfar jag på sidor jag inte vill att någon annan ska se eller laddar ner, så sitter jag på krypterad VPN tunnel till en server i Holland, så inga problem för mig om pappa eller någon annan kikar på var min trafik går.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Själv är jag 54, med 3 (ganska vuxna) barn.

Självklart vill man hjälpa/styra dem åt rätt håll.
Men det ska ske öppet och tydligt.

Jag har alltid respekterat barnens rätt till ett eget privatliv.

Fo3

Som förälder måste man försöka vara ett föredöme för sina barn.
Att spionera/kränka någons privatliv tycker jag sänder helt fel signaler.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Haha, moralpaniken i högform!! TS ville ha tekniska råd, håll er till det för t**san...hur han uppfostrar sina barn är inget som ni har att göra med. Pinsamt!

OT: VNC är bra.

Permalänk
Medlem

Går att ansluta till fjärrskivbord utan att användaren loggar ut / Låses. Det enda man behöver göra är att patcha termsrv.dll

http://windows7themes.net/en-us/termsrv-dll-patch-for-windows...

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Varför skulle man inte kunna begränsa det nu? lol

Det är bara att förklara för pojken att man vill undvika att han utsätts för dåliga inflytanden från internet och att det är bättre att ha en gemensam dator, istället för en egen på rummet. Inget konstigt med det. Visst, det kanske inte är så kul för pojken att förlora "rätten" att ha egen dator på rummet. Men det alternativet är bättre än det första skulle jag säga.

Begränsa kan man göra i viss mån men inte white-list.
Jag är själv nästan 15, om pappa hade gjort så och sagt "här är 1000 domäner du får vara på, om det är någon mer sida du vill vara på kan du säga det till mig så ska jag kolla på den" skulle jag bli galen, hur många olika sidor besöker man inte en dag?

Till exempel så skulle jag ju inte kunna titta på alla hemska existenz-länkar mina kompisar skickar sent på fredags och lördagskvällar, massa hemska, roliga, äckliga (inte porr utan kanske någon som äter massa random skit), konstiga mm. Det är egentligen ganska mycket livsglädje att sitta och skratta tio stycken i skype.
Massa streamingsidor för filmer man tittar på, korta facebook-klipp som vill att man ska dela för att få titta på dem osv.

Det finns så mycket på internet att det inte håller när man blir äldre

Begränsa med black-list är okej, jag bryr mig inte om pappa skulle ta bort porrsidorna, vilka troligtvis är de enda han skulle ta bort då han vet att jag hänger mycket på swec främst. Möjligtvis TPB.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Enligt mig ett mycket bra alternativ förutom att det inte passar TS då hans pojke uppenbaligen redan är på alla sidor. Det blir helt enkelt konstigt att begränsa det på ett sånt sätt när han redan varit där.
Det är dock ett hett tips till småbarnsföräldrar, om man börjar i tid kan man nog ha det så upp till att barnen är ca 12 år, då kan man ändra till att alla sidor är tillgängliga förutom ett antal som istället ligger på en blacklist.

Jo det ska väl säga att de föräldrar jag känner med barn allt som oftast har barn i åldrarna <7 så deras internetanvändande är kanske inte på samma sätt som hos äldre barn. Däremot går det ju att göra en längre whitelist baserat på en diskussion med barnet i fråga om det nu är något man är intresserad av. Kan inte säga att jag någonsin hade en whitelist när jag var liten men det känns ändå som att det faktum att mina föräldrar hade datorn i vardagsrummet troligen agerade som en ganska bra whitelist i sig själv.

Men det beror ju oerhört mycket på ålder alltså. Jag kan hålla med om att whitelisting troligen blir ganska jobbigt när barnen blir äldre då det börjar dyka upp skolarbeten/läxor som högst troligen kräver internet och dessutom nya "häftiga" saker varannan dag som "alla" måste ha koll på.

Skrivet av AtreX:

Konstruktivt, genomtänkt och väl formulerat. Du råkar inte sitta inne på en router/proxy som på ett någolunda enkelt sätt löser detta också? För i så fall tror jag TS är hemma

Nej det gör jag tyvärr inte Den enda jag känner som faktiskt implementerat ett sånt här system kör det via sin egen brandvägg som rullar någon linuxvariant och, tror jag, känner av IP-nummer och tillåter olika sidor baserat på vilken enhet som ansluter. Det finns garanterat någon här på forumet som är oerhört mycket mer kunnig om sånt än mig och kan hjälpa till med sådana frågor. Vet att jag sett blacklisting i flera routers jag använt men whitelisting vettetusan.

Sen lite mer allmänt om whitelisting så är det en metod jag själv faktiskt kan tänka mig att tro på. Ett exempel min kompis nämnde var att deras barn ville ha åtkomst till någon chattsida och vad de gjorde då var att diskutera igenom vad man ska tänka på när man chattar på nätet (t.ex. att inte ge ut adress, inte gå med på vad som helst, inte ta nakenbilder, gå till föräldrarna om någon verkar "skum" etc) och sen la de till den i whitelisten. Syftet är alltså inte att förhindra åtkomst till nätet utan att hinna gå igenom riskerna innan barn ger sig ut på nätet. Med tanke på alla varning om grooming o.dyl. i media kan jag tycka att det känns som en ganska sund metod.

Vet att mina föräldrar använt diskussioner med mina yngre syskon, som till skillnad från mig hade adsl från typ 5 års ålder medan jag fick det när jag var typ 15, och att pappa bad om tillåtelse att ha konton på samma ställen som dem så han kunde gå in en gång i veckan och t.ex. kolla igenom vad de hade postat på bilddagboken. Då visste båda parter om vad som gällde och det kan ju också ses som en form av whitelisting även om den har en viss fördröjning då pappa inte var i närheten av lika aktiv på bdb som mina syskon.

Intressant med såna här trådar för övrigt då barn börjar kännas som en mer och mer relevant fråga i livet och jag ärligt talat inte har en aning om hur jag själv ska lösa såna här problem i framtiden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Hej, Kan rekommendera https://onlinefamily.norton.com/familysafety/loginStart.fs

Använder det själv.

Visa signatur

Riggen: Corsair 600T :: i7 2600K@4,8 - Thermalright Silver Arrow :: MSI Z77 MPOWER :: Corsair Vengeance 16gb DDR3 1600MHz :: Corsair AX 850 Gold Modulär :: EVGA GTX580 SOC :: Corsair Force GT 120gb :: Samsung 830 120gb :: Samsung Ecogreen 2tbx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Som förälder måste man försöka vara ett föredöme för sina barn.
Att spionera/kränka någons privatliv tycker jag sänder helt fel signaler.

Du är medveten att du citerade dig själv?

Och för trådens syfte; Ni har väl för fan ingen rätt att kritisera hur TS uppfostrar sina barn. Jag skulle utan tvekan gjort något liknande för mina barns egna säkerhet. Det finns för mycket skit som ett barn verkligen inte ska se.

Det kan även bli riktigt roligt att blockera alla sidor förutom ett få antal. T.ex min router har inte en "whitelisting"-funktion som omvänder det hela, att den blockerar alla sidor och sen väljer man vilka som ska vara tillgängliga. Istället lär jag blockera sida efter sida.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur många av er som skriver att man inte ska "spionera" på sina barn är föräldrar själva. Det är nog lätt att svara från sin egen situation om man själv fortfarande inte är vuxen, och lägga med den värderingen i sitt svar.

Det finns inte en chans i helvetet att jag inte kommer att ha stenkoll på vad mina barn gör på internet när de blir tillräckligt gamla. Det handlar inte bara om vad de gör, utan även all skit som andra kan göra mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Många här inne verkar tro att det finns något som är rätt och fel med det här. Det beror ju helt på individen. Är man lite allmänt dum och lättpåverkad kanske man inte ska ha fri tillgång till internet, men om man är en person som är lite kritisk och som kan tänka själv är det nog ingen fara alls.

När du säger så här så skuldbelägger du alla offer för grooming och nätpedofiler, det är riktigt, riktigt korkat gjort.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Begränsa kan man göra i viss mån men inte white-list.
Jag är själv nästan 15, om pappa hade gjort så och sagt "här är 1000 domäner du får vara på, om det är någon mer sida du vill vara på kan du säga det till mig så ska jag kolla på den" skulle jag bli galen, hur många olika sidor besöker man inte en dag?

Till exempel så skulle jag ju inte kunna titta på alla hemska existenz-länkar mina kompisar skickar sent på fredags och lördagskvällar, massa hemska, roliga, äckliga (inte porr utan kanske någon som äter massa random skit), konstiga mm. Det är egentligen ganska mycket livsglädje att sitta och skratta tio stycken i skype.
Massa streamingsidor för filmer man tittar på, korta facebook-klipp som vill att man ska dela för att få titta på dem osv.

Det finns så mycket på internet att det inte håller när man blir äldre

Begränsa med black-list är okej, jag bryr mig inte om pappa skulle ta bort porrsidorna, vilka troligtvis är de enda han skulle ta bort då han vet att jag hänger mycket på swec främst. Möjligtvis TPB.

Den stora skillnaden här är att du är nästan 15. Det går inte att jämföra till ett barn som kanske är 9 och surfar runt på porrsidor, ser på massa sjuka klipp på nätet etc. När man är äldre kan man hantera den informationen på ett annat sätt. Ett litet barn påverkas på ett helt annat sätt. Du kanske skrattar åt alla dessa existenz länkar med dina kompisar. Det är helt ok, men ett barn på 7-9 år som kommer åt samma länkar... inte samma sak. Du kanske inte tror att de kommer att hitta dem, men jag har jobbat på flera olika skolor, och barn i den åldern som har fri tillgång till internet hittar en hel del sjuka grejjer. Jag tycker inte det är ok, och kommer inte utsätta mina barn för det. För jag har sett hur illa barn kan bli påverkade av att komma åt allt det som finns på internet utan något sätt att filtrera det. Självklart skiljer detta från individ till individ, och på så sätt får man hantera det.

Diskussionen handlade inte om att begränsa det för mogna personer som vet vad de håller på med, utan för barn som inte vet vad de håller på med, och för att skydda dem.

Edit: Sen precis som Yorg skriver finns det också massor som kan hända dem, och detta sker inte bara med personer som är under 12, utan händer även många tonåringar, som tror att de vet vad de håller på med.