Permalänk
Medlem

Luftvapentråden !

Någon på swec som skjuter med luftgevär eller luftpistol ?

Hobby, tävling eller jakt..

För att hålla tråden inom lagens ramar, vänligen:

*inget prat om hur man trimmar licensfria vapen till olagliga hastigheter

*inget prat om att äga och skjuta under 18 år ( för det har väl ingen gjort )

*inga dumheter i allmänhet om att skjuta grannens katt eller ekorrar, dumma barn eller liknande

Fick själv en renässans på luftvapenfronten, tycker alla lekte med luftgevär när man var liten, hade även själv ett enklare för stålrundkulor, dock är detta rätt länge sen.. Sugen återkom starkt och därför inhandlades en luftpistol härom dagen.

Efter lite funderade och läsande kom jag fram till att skall man skjuta prick med luftpistol så är en pneumatisk modell att föredra, inget kast pga fjädern när man trycker av. Valde även bort co2 för att slippa patroner etc. Hittade då Crosman 1377C (PC77B ?) som är en gammal modell som levt vidare sedan 1970 talet i USA, för 1200 spänn får man en pneumatisk modell med räfflad pipa som klarar ca 180m/s med cal .177 (4,5mm)
Inte dyraste byggkvalitén, men ändå hygglig känsla samt enligt många god precision för prisklassen, stort utbud på moddar och tillbehör.

I går kväll skulle den då alltså premiärskjutas i källaren, kaxigt siktar jag mot 14*14 tavlan från ca 6-7 meter och drömmer tillbaka till tiden när man kunde skjuta ivägkastade kottar i bitar med luftbössan, trycker av och träffar inte ens tavlan

Ganska stor skillnad i att skjuta pistol mot gevär.. lite inskjutning på pistolen så känns den exaktare, med tvåhandsgrepp och ca 7 meter så hamnar större delen av skotten inom svart iaf.. har dock lite kvar innan jag skjuter tior på frihand!

Skruvade isär avtryckaren idag och putsade till ytorna i mekanismen lite, lade en bricka på ett ställe för tightare rörelse och någon droppe symaskins olja här och var, nu löser den ut något bättre, finns dock lite mer att hitta på avtrycket.

Har även känslan att pistolen drar mot vänster och att siktet ligger något högt trots att bakre delen är i botten, är väl jag som står för nära tavlan kanske ?

Måste finnas många mer som plinkar med detta ?

Tanken är väl att gå vidare mot skytte med riktig pistol om jag blir tillräckligt säker på detta, som ett nöje. Men ändå väldigt skoj även med luftpistol

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Aldrig varit speciellt seriös med det, men jag hade ett luftgevär som jag sågade av halva stocken på för lättare sikte. Det såg också lite fräsigt ut. Det var dock lite väl gammalt och någorlunda opålitligt. Det hände ofta att skottet flög iväg när man laddade i nästa runda, så det gällde att inte sikta på någon man tyckte väldigt mycket om.

Har även haft en luftpistol som också var lite oberäknelig.

Det bör nämnas att bägge vapen var köpta billigt. Givetvis inköpta från legitima ställen, men billiga "vapen" och halvkass kvalitet.

Jag hoppas jag inte går in på olagliga områden här nu, men min katt tros ha fallit offer för en del ett luftvapen eller också ett miniatyrgevär. Han kom hem en dag med ett fett kulhål i huvudet och hade mist synen och vinglade hit och dit, slog i väggar och hela faderullan. Ingen aning än i denna dag vem som skjöt honom, men så är det väl att bo på landet där alla tränas att bli jägare. Han levde inte många dagar efter det, dock. Väldigt fin, tigerrandad hankatt dessutom.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Synd på katten, illa att folk inte kan välja mål bättre än så..

Hur är lagarna när det gäller luftvapen i Finland ?

I Sverige får de ha max 10J i anslagsenergi för att vara licensfria.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Synd på katten, illa att folk inte kan välja mål bättre än så..

Hur är lagarna när det gäller luftvapen i Finland ?

I Sverige får de ha max 10J i anslagsenergi för att vara licensfria.

Jag måste säga att jag har ingen aning, faktiskt. Jo, synd på katten. Men så är det att bo runt bonnläppar utan respekt för andra varelser.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Lite nytta har skyttet i källaren gjort, men vilken skillnad när man fått testa på en riktig match-pistol och dess precision.

Något har jag lärt mig iaf, satte nior med revolver på 25 meter när jag fick prova, (.357 och .44Magnum), nybörjartur ?

Blir billigare o gå med i en pistolklubb och låna pangare än att köpa en svindyr luftpistol, tyvärr.
Får hitta någon duglig för vinterträning sedan så får Crosmanen vara för plinkande och källarskytte.

8 meter skjutbana i källaren är helt ok ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.