Datorn startar och stänger av på en gång.

Permalänk

Datorn startar och stänger av på en gång.

Hej Sweclockers!

Köpte och genomförde mitt allra första egna bygge förra veckan. Allting gick felfritt och jag har använt datorn utan några problem fram tills idag. Höll inte på med något särskilt utan datorn bara stängde av sig själv när jag var inne på skrivbordet. Jag försökte starta den igen men allt som händer är att fläktarna går igång i någon sekund och sen stängs allt av igen.

Jag har provat att koppla ur grafikkortet och hårddiskarna men det blir samma problem. Blir exakt samma sak även om jag bara kör med moderkort, processor och en ram-sticka. Är helt förtvivlad och undrar vad sjutton det är som kan ha hänt och finns det något mer jag kan göra eller har jag kastat pengarna i sjön?

Edit: Provade en gång till och märkte att nätagget ger ifrån sig ett konstigt ljud precis innan allting stängs av, ett litet "plink" eller hur man ska beskriva det, gjorde mitt bästa för att spela in det och det går att lyssna på här http://vocaroo.com/i/s0lhq9xE3mFm Kanske inte har med något att göra men har aldrig hört det förut så det är lika bra att ha med det tänker jag.

Operativsystem: Windows 8.1
Processor: Intel i5 4670k
Processorkylare: Cooler Master 212 EVO
Moderkort: Asus Z87-A
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz
Grafikkort: Asus 780 DC2
Hårddisk: WD Green 1TB
Nätaggregat:Seasonic X-650
SSD: Samsung EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd

Plocka ur allt onödigt kontrollera även att kylaren sitter som den ska samt fläkten är inkopplad. Gör en ClearCMOS.

Sista utvägen skulle vara att testa med ett annat nätaggregat.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Plocka ur allt onödigt kontrollera även att kylaren sitter som den ska samt fläkten är inkopplad. Gör en ClearCMOS.

Sista utvägen skulle vara att testa med ett annat nätaggregat.

Plocka ur allt onödigt har jag mig veterligen gjort men jag ska prova en sån där ClearCMOS och se om det hjälper!

Ja, det låter ju verkligen jobbigt att behöva plocka isär datorn jag sitter på och använda det gamla sketna nätagget men hade inte ens tänkt på det. Provar i värsta fall.

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MintRoyale:

Plocka ur allt onödigt har jag mig veterligen gjort men jag ska prova en sån där ClearCMOS och se om det hjälper!

Ja, det låter ju verkligen jobbigt att behöva plocka isär datorn jag sitter på och använda det gamla sketna nätagget men hade inte ens tänkt på det. Provar i värsta fall.

Tack!

Med endast det nödvändiga inkopplat d.v.s moderkort+processor och 1 ram minne kommer datorn dra runt 70-100w ur väggen, bästa sättet att utesluta nätagget.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Prova ett annat nätagg. Det dör ljudet kan vara en förklaring till att det inte funkar.

Permalänk

Har kommit fram till att det omöjligt kan vara nätagget. Kopplade in nätagget från min fungerande dator och jag fick exakt samma problem. Fläktarna börjar snurra i en sekund ungefär och allt stängs av. Kommer inte till post, det blir inga felmeddelanden i form av pipljud, ingenting!

Jag antar att det är moderkortet som är trasigt på något vis, någon som har en aning? Den gröna dioden på moderkortet lyser men det betyder väl bara att det får ström, inte att allt på det fungerar som det ska, eller?

Permalänk
Medlem

När du tog bort allt onödigt så hoppas jag att du även kopplade ur tangentbord, mus, kringutrustning, diverse oanvända kablar inne/ute, chassits kablar/knappar som går till moderkortet, chassi fläkta, fäktkontroller osv. Såna struntsaker/kablar eller porten de satt i är ökända för att kunna orsaka olika allvarliga fel.

Startar datorn gör du med en skruvmejsel som du rör metall piggarna (kortsluter mjukt) på moderkortet som chassits kablar satt på. Så test också om chassit kablar/knappar satt på fel plats eller var trasiga.

Egentligen kan du riva ut moderkortet och kasta chassit i förrådet tills du hittar felet. Moderkortet läggs på något som inte leder ström som tex kartongen den kom i.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel ställe eller glömts bort. Kolla efter böjda pinnar och skador i hållare och kontakter. Kolla också processorn efter sånt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

När du tog bort allt onödigt så hoppas jag att du även kopplade ur tangentbord, mus, kringutrustning, diverse oanvända kablar inne/ute, chassits kablar/knappar som går till moderkortet, chassi fläkta, fäktkontroller osv. Såna struntsaker/kablar eller porten de satt i är ökända för att kunna orsaka olika allvarliga fel.

Startar datorn gör du med en skruvmejsel som du rör metall piggarna (kortsluter mjukt) på moderkortet som chassits kablar satt på. Så test också om chassit kablar/knappar satt på fel plats eller var trasiga.

Egentligen kan du riva ut moderkortet och kasta chassit i förrådet tills du hittar felet. Moderkortet läggs på något som inte leder ström som tex kartongen den kom i.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel ställe eller glömts bort. Kolla efter böjda pinnar och skador i hållare och kontakter. Kolla också processorn efter sånt.

Fortfarande samma historia fast jag startade med skruvmejsel och allt. Alla pinnar, distanser osv är okej också vad jag kan se. Finns det något mer jag kan göra efter att ha gått så långt? Jag har liksom inte ett extra 1150 moderkort eller processor som jag vet fungerar liggandes i närheten att prova med för att kunna utesluta något mer.

Permalänk
Avstängd

Du råkar inte ha något DDR3 minne liggandes? Alternativt får du skicka in både moderkort samt processor till inköpsstället brukar dock kosta en slant.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Du råkar inte ha något DDR3 minne liggandes? Alternativt får du skicka in både moderkort samt processor till inköpsstället brukar dock kosta en slant.

Bara dom två som jag köpte och jag har provat båda i alla slots. Möjligt att dom ligger bakom något sånt här eller? Tror inte riktigt på det. Kan i och för sig låna en sticka av en polare så fort jag kan, fungerar det inte då heller måste det vara okej på minnessidan i alla fall.

Ja det vore praktiskt att skicka in både och samtidigt. Har mailat Webhallen så jag får se vad dom har att säga om saken. Synd bara att det alltid är minst 2 dagar väntetid innan man får svar. sega typer det där. Allt Asus support hade att säga var att jag borde lämna in, inget vidare.

Permalänk
Medlem

Bios?

Har du testat att flasha biosen?
Hade ett liknande problem med mitt MSI-kort förra året. Jag fick till och med lämna in den på en dator verkstad som i sin tur också hade haft samma problem med MSI-kort. Både jag och verkstaden hade skickat in korten och bara fått svaret att de funkade (vilket de inte gjorde). Men i sista stunden innan de skulle ge tillbaks datorn kom de på att de kunde flasha biosen. Vilket de gjorde. Jag hade hållt på med min dator i ca ett halvår och får höra detta.
Det kan tänka mig att det är jobbig att flasha biosen men det är nog bara att googla!

Permalänk
Skrivet av 00daka32:

Har du testat att flasha biosen?
Hade ett liknande problem med mitt MSI-kort förra året. Jag fick till och med lämna in den på en dator verkstad som i sin tur också hade haft samma problem med MSI-kort. Både jag och verkstaden hade skickat in korten och bara fått svaret att de funkade (vilket de inte gjorde). Men i sista stunden innan de skulle ge tillbaks datorn kom de på att de kunde flasha biosen. Vilket de gjorde. Jag hade hållt på med min dator i ca ett halvår och får höra detta.
Det kan tänka mig att det är jobbig att flasha biosen men det är nog bara att googla!

Jag antar att man behöver komma in i bios för att ens försöka göra det. Lite svårt när min dator vägrar att ens komma förbi post, inget alternativ för mig alltså.

Påtal om post. Ska inte alla moderkort ha en inbyggd högtalare för att kunna ge error codes i form av beeps? Kollade runt lite i datorn och hittade fyra pinnar för system warning speaker. Måste jag alltså hitta en sån för att kunna få felmeddelanden? Verkar lite småjobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MintRoyale:

Jag antar att man behöver komma in i bios för att ens försöka göra det. Lite svårt när min dator vägrar att ens komma förbi post, inget alternativ för mig alltså.

Påtal om post. Ska inte alla moderkort ha en inbyggd högtalare för att kunna ge error codes i form av beeps? Kollade runt lite i datorn och hittade fyra pinnar för system warning speaker. Måste jag alltså hitta en sån för att kunna få felmeddelanden? Verkar lite småjobbigt

Det ända som gubbarna på verkstaden hade gjort var att ladda ner senaste biosen på en USB-sticka och sedan stoppat i den i en ledig USB-port på moderkortet och sedan tryckt på nån knapp........ om jag förstod det rätt........ men googla lite och se vad du kan få fram!
Senaste biosen brukar finnas på moderkortet-tillverkarens hemsida.
Jag tror att jag har sett någon youtube-video någon gång om hur man "flashar" boisen........ men det är väl bara att "youtuba" lite antar jag!

När det gäller högtalare på moderkortet så finns det antingen en liten högtalare någon stans på moderkortet eller så finns det en ingång för en sådan. Dessa
högtalare kan följa med i chassin..... men det är inte med alla chassin som det gör det! Det går säkert att hitta såna högtalare online någonstans också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MintRoyale:

Bara dom två som jag köpte och jag har provat båda i alla slots. Möjligt att dom ligger bakom något sånt här eller? Tror inte riktigt på det. Kan i och för sig låna en sticka av en polare så fort jag kan, fungerar det inte då heller måste det vara okej på minnessidan i alla fall..

Precis, jag har själv haft med asus moderkort där datorn fungerade med ett par corsair xms3 minnen, men vägrade starta med ett par ValueSelect minnen. Så prova med din väns minne, kvarstår samma fel är det moderkortet som failar.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Har du kollat så 8 pinnars kontakten uppe till vänster om cpu är ordentligt inkopplad?
Felet stämmer överens med att cpu inte får tillräckligt med ström, är den ordentligt inkopplad så kan det ju vara kontakten som är kass.

Permalänk
Skrivet av 00daka32:

Det ända som gubbarna på verkstaden hade gjort var att ladda ner senaste biosen på en USB-sticka och sedan stoppat i den i en ledig USB-port på moderkortet och sedan tryckt på nån knapp........ om jag förstod det rätt........ men googla lite och se vad du kan få fram!
Senaste biosen brukar finnas på moderkortet-tillverkarens hemsida.
Jag tror att jag har sett någon youtube-video någon gång om hur man "flashar" boisen........ men det är väl bara att "youtuba" lite antar jag!

Ja just det. USB flashback. Det har mitt moderkort tyvärr inte stöd för. Man måste upp till Pro modellen innan man får med det tyvärr

Skrivet av MacAllan:

Har du kollat så 8 pinnars kontakten uppe till vänster om cpu är ordentligt inkopplad?
Felet stämmer överens med att cpu inte får tillräckligt med ström, är den ordentligt inkopplad så kan det ju vara kontakten som är kass.

Ja då, tro mig det har jag verkligen. Annars hade väl datorn knappast fungerat felfritt en vecka fram tills nu? Har varit noga med att alla kontakter sitter noga när jag bytt nätagg fram och tillbaka. Tack ändå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MintRoyale:

Ja då, tro mig det har jag verkligen. Annars hade väl datorn knappast fungerat felfritt en vecka fram tills nu? Har varit noga med att alla kontakter sitter noga när jag bytt nätagg fram och tillbaka. Tack ändå!

Något värt att prövas är att endast ansluta ena 4-pin kontakten till EPS(12v) kontakten. Kan som sagt vara långsökt men värt att testa.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MintRoyale:

Ja just det. USB flashback. Det har mitt moderkort tyvärr inte stöd för. Man måste upp till Pro modellen innan man får med det tyvärr

Ja då, tro mig det har jag verkligen. Annars hade väl datorn knappast fungerat felfritt en vecka fram tills nu? Har varit noga med att alla kontakter sitter noga när jag bytt nätagg fram och tillbaka. Tack ändå!

Det var snålt av Asus......... :-/

Har du testat att stänga av strömmen på Psu:N bara och sedan sätta på den........ Det fungerade för mig ett tag! Jag tror att det slutade att fungera helt när jag började pilla med datorn....... (Efter som att den inte funkade!)

Permalänk

Efter många om och men lyckades jag skicka in det till Webhallen och fick helt utan förklaring ett nytt på posten. Antar då att dom kom fram till att det är något fel på moderkortet. Provade att koppla in endast med CPU och ett minne som tidigare och tro fan att det blir exakt samma grej igen.

Är det processorn det är fel på då eller? Har exakt varenda komponent gått sönder på något vis? Börjar verkligen kännas som att man kastat pengarna i sjön nu...

Permalänk
Medlem

Ditt problem kan bero på kortslutning, och att nätaggets skyddsfunktioner slår av det.

Har du provat starta med moderkortet löst på en kartongbit?

Kontrollera även noga att processorkylarens fästanordningar,
inte på något sätt sitter så de kan orsaka kortslutning...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Ditt problem kan bero på kortslutning, och att nätaggets skyddsfunktioner slår av det.

Har du provat starta med moderkortet löst på en kartongbit?

Kontrollera även noga att processorkylarens fästanordningar,
inte på något sätt sitter så de kan orsaka kortslutning...

Fo3

Ja det låter låter inte helt otroligt men jag är inte så säker på att det är det.

Kör moderkortet på moderkortslådan som tidigare och min Hyper 212-kylare sitter bra och rätt. Ingen kylpasta som har runnit över eller så heller tror jag eftersom det var inget sånt sist när jag tog av den innan jag skickade in moderkortet. Fungerade inte ens med stock-kylaren sist liksom och det lär inte vara någon skillnad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MintRoyale:

Ja det låter låter inte helt otroligt men jag är inte så säker på att det är det.

Jag är inte heller säker, därför jag skrev "kan bero".

Citat:

Kör moderkortet på moderkortslådan som tidigare och min Hyper 212-kylare sitter bra och rätt. Ingen kylpasta som har runnit över eller så heller tror jag eftersom det var inget sånt sist när jag tog av den innan jag skickade in moderkortet. Fungerade inte ens med stock-kylaren sist liksom och det lär inte vara någon skillnad nu.

Att du provat med flera olika processorkylare, ser jag inte att du nämnt tidigare...

För att vara säker att jag förstår dig rätt:
Du testar alltså ett naket moderkort, med CPU, CPU-kylare och ett minne monterat.
CPU-kylaren är inkopplad på moderkortets CPU-fan.
Nätagget är inkopplat med 24-pin och 8-pin.
Både utan och med skärm inkopplad (till moderkortets anslutningar)

Har inte fler idéer just nu.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Jag är inte heller säker, därför jag skrev "kan bero".

Att du provat med flera olika processorkylare, ser jag inte att du nämnt tidigare...

För att vara säker att jag förstår dig rätt:
Du testar alltså ett naket moderkort, med CPU, CPU-kylare och ett minne monterat.
CPU-kylaren är inkopplad på moderkortets CPU-fan.
Nätagget är inkopplat med 24-pin och 8-pin.
Både utan och med skärm inkopplad (till moderkortets anslutningar)

Har inte fler idéer just nu.

Fo3

Oj då blandar väl ihop vad jag har skrivit till supporten i mail och här i tråden, sorry.

Jag har provat med stock-kylaren också allltså och det var samma.

Ja, precis det du säger på lådan. Provade nyss med en ny strömkabel också om det av någon dum anledning skulle vara den men nej. I alla olika uttag här hemma till och med. Med och utan skärm ja. Bara samma 1 sekund med fläkt och sen borta. Provat med en sticka åt gången i alla slots, med båda stickorna jag äger. MemOK är väl ingen idé att prova eftersom jag tror man behöver kunna komma upp i post eller högre för att det ska vara till hjälp eller?

Ska försöka få tag på någon annan DDR3-sticka men alla jag känner kör med DDR2 så det kan ta ett tag.

Nä det är riktigt svårt det här men tack ändå. Riktigt kul första bygge man fick alltså.