Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Medlem

Har nu fått ihop mitt BayTrail system. Blev Gigabyte J1800. Först tänkte jag ta MSIs J1900 för lite mer kräm samt att de verkar ha både hdmi och DVI på sina kort men orkade inte vänta. Tack för alla fina tips i tråden, mitt kort funkade som det skulle från början men flashade in F3 biosen och det var ju inte så jättesmidigt. När man är van vid hur sjukt smidigt det är med Asus så... Tack också för tipset om Siba minnena

Nöjd med grejerna, funkar bra för det jag hade tänkt ha det till, film och lite slösurf. Efter att ha installerat grafikdrivarna (duh) så är ganska hårt kodat 1080p material jag slänger på den inga problem.

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Länge tänkt köpa en NUC men den enklare kommer aldrig in i lager, trött på min trötta RPi

Blev denna setup då jag har ett pico psu 160w samt ssd skräpandes.

Moderkort - Gigabyte GA-J1800N-D2H
Minne - Siba 4gb
Chassi - Chieftec IX-01B-OP

Allt ovan hittade jag i denna tråd, tackar alla inblandade.

Komplett lista http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275349

Edit: Byggde ihop båda riggarna i lego för att se storleken och allt talar tyvärr för att vänta på en NUC
Nästan 1/4 av riggen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Bra tråd!

Länge tänkt köpa en NUC men den enklare kommer aldrig in i lager, trött på min trötta RPi

NUC DN2820 i lager
Edit: Åter i lager 2014-04-08

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Såklart fungerade inte HDMI för mig heller, var ett helvete att uppdatera BIOS dock, varför göra det så omständigt?

Har begärt retur, får se om man kanske tar något annat kort istället, MSIs kanske? Asus verkar inte riktigt vara på ingång ännu.
Men detta moderkort ger ett lite smått oseriöst intryck av Gigabyte.

Tanken med en fullfjädrad passivt kyld mediamaskin som klarar allt är ju klart lockande.

Permalänk
Medlem

Har nu äntligen fått igång mitt GA-J1800N-D2H i min filserver. Hade strul med minne som inte var kompatibelt, men gick på tipset att springa ner till Siba. Klockrent tips!

Det rullar på fint med Windows Server 2012. En SSD som systemdisk och 4st 3TB-diskar allt monterat i ett Node 304 tillsammans med ett tyst RM450-agg. Jag kör tillhörande fläktarna till 304:an på 5V. Det enda som hörs nu är diskarna Vet inte riktigt hur jag ska tysta ner den mer än såhär faktiskt.

En sak jag inte fattar är varför man envisas med att sätta PCIe 1x-portar med stängt slut!? Min SATA-kontroller är 4x och passar således inte. Nu fick jag såga bort slutet på porten vilket tog mig en timma frustrerande arbete (Det är hård plast, och man vill ju inte sabba kortet).

Så mitt tips till Gigabyte: Om ni inte får plats eller har råd med längre portar, sätt i alla fall dit open ended slots!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Har nu äntligen fått igång mitt GA-J1800N-D2H i min filserver. Hade strul med minne som inte var kompatibelt, men gick på tipset att springa ner till Siba. Klockrent tips!

Det rullar på fint med Windows Server 2012. En SSD som systemdisk och 4st 3TB-diskar allt monterat i ett Node 304 tillsammans med ett tyst RM450-agg. Jag kör tillhörande fläktarna till 304:an på 5V. Det enda som hörs nu är diskarna Vet inte riktigt hur jag ska tysta ner den mer än såhär faktiskt.

En sak jag inte fattar är varför man envisas med att sätta PCIe 1x-portar med stängt slut!? Min SATA-kontroller är 4x och passar således inte. Nu fick jag såga bort slutet på porten vilket tog mig en timma frustrerande arbete (Det är hård plast, och man vill ju inte sabba kortet).

Så mitt tips till Gigabyte: Om ni inte får plats eller har råd med längre portar, sätt i alla fall dit open ended slots!

Hej

Vad har du för kontrollerkort? Hur blir prestandan på filservern? Temperaturer etc?

Pcie porten du kör kontrollkortet på är x1 va? Hur blir hastigheten när du flyttar data mellan diskarna på samma kontrollerkort?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av purepenta:

Hej

Vad har du för kontrollerkort? Hur blir prestandan på filservern? Temperaturer etc?

Pcie porten du kör kontrollkortet på är x1 va? Hur blir hastigheten när du flyttar data mellan diskarna på samma kontrollerkort?

Mvh

Kontrollerkortet är et ST Labs 4-kanalers SATA-kort, nån billig variant. Jag kör mjukvaru-raid i windows. Jag har inte testat supermycket, men prestanda är helt OK för fillagring, torrents, mediastreaming etc hittills.

Kortet är ett 4x-kort men sitter i den avsågade 1x-porten (Detta moderkort har endast en 1x-port). Det borde påverka den teoretiska maxfarten rätt ordentligt, men möjligt att det inte påverkar så mycket i praktiken. Det är ju trots allt vanliga mekaniska diskar i en raid-5.

Jag ska undersöka temperaturer och liknande mer grundligt, men det verkar inte vara något problem hittills. Jag brukar vanligtvis aldrig oroa mig för temperaturer om jag inte överklockar eller märker några felaktigheter, men kan göra ett litet test ändå för skojs skull. Ljudnivån är i alla fall mycket trevlig.

Edit: Temperaturerna verkar väldigt bra. I normal halv-idleande som den gör 99% av tiden ligger CPU runt 31 grader och diskarna ligger på 33 enligt speedfan. Den verkar iofs inte hitta alla diskar, så om någon har ett bra tips på program för att mäta framför allt disktemperaturer så vore jag glad. Tycker 31 och 33 grader låter väldigt lågt, men iofs har jag kanske 19-20 grader i rummet så det är nog inte omöjligt. Moderkortet drar ju i princip ingen ström, och en disk som ligger och spinner blir ju inte heller många watt att flytta bort.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bablefish:

Hej,

Vet inte om du varit inne under "CSM Support" i biosen. För att boota något annat än UEFI (även med F3 biosen) så måste du slå på CSM Support och sedan välja att tillåta "legacy" boot och legacy storage.

Med tanke på att du bara får UEFI Sandisk att välja på så skulle det kunna vara detta som är felet.

Tack som faen!

Satt och kliade mig i huvudet för kom ingenstans innan jag läste detta.

/R

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats installera windows 7?

Får bara felmedd 0xc00000e9 I/O error.

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kontrollerkortet är et ST Labs 4-kanalers SATA-kort, nån billig variant. Jag kör mjukvaru-raid i windows. Jag har inte testat supermycket, men prestanda är helt OK för fillagring, torrents, mediastreaming etc hittills.

Kortet är ett 4x-kort men sitter i den avsågade 1x-porten (Detta moderkort har endast en 1x-port). Det borde påverka den teoretiska maxfarten rätt ordentligt, men möjligt att det inte påverkar så mycket i praktiken. Det är ju trots allt vanliga mekaniska diskar i en raid-5.

Jag ska undersöka temperaturer och liknande mer grundligt, men det verkar inte vara något problem hittills. Jag brukar vanligtvis aldrig oroa mig för temperaturer om jag inte överklockar eller märker några felaktigheter, men kan göra ett litet test ändå för skojs skull. Ljudnivån är i alla fall mycket trevlig.

Edit: Temperaturerna verkar väldigt bra. I normal halv-idleande som den gör 99% av tiden ligger CPU runt 31 grader och diskarna ligger på 33 enligt speedfan. Den verkar iofs inte hitta alla diskar, så om någon har ett bra tips på program för att mäta framför allt disktemperaturer så vore jag glad. Tycker 31 och 33 grader låter väldigt lågt, men iofs har jag kanske 19-20 grader i rummet så det är nog inte omöjligt. Moderkortet drar ju i princip ingen ström, och en disk som ligger och spinner blir ju inte heller många watt att flytta bort.

30 grader är väl inget att oroa sig över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Någon som lyckats installera windows 7?

Får bara felmedd 0xc00000e9 I/O error.

/R

fick in windows 7 efter jag uppdaterade bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

30 grader är väl inget att oroa sig över?

Nej, precis det jag skrev.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som fått det att lira via sin förstärkare?

Har en Yamaha ny förstärkare och ALLT fungerar genom den utom denna dator känns som någon inställning som är fel för fungerar om jag kör en kabel direkt till tvn.

/Robin

Permalänk
Medlem

Håller på ett bygga en HTPC åt en kompis med det här kortet men blir inte klok på om det är fel på det eller om det bara är ett struligt kort.
Ser att det är fler som haft problem med olika minnen. Hur visade sig felen?
Jag får minnesfel vid en specifik adress men det verkar inte vara minnet det är fel på. Har köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532352 och minnena funkar fint när jag kör dom ett i taget. Sätter jag i båda får jag fel vid 730,5MB (och endast där) i memtest men byter jag plats på dom ligger felet fortfarande kvar på 730,5MB så det följer inte med den modulen.

Får även andra märkliga problem, efter sleep fungerar ibland inte USB, har svårt att få igång skärmen efter sleep. Om jag bryter strömmen helt måste jag ibland rensa CMOS ibland för att den ska gå igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Håller på ett bygga en HTPC åt en kompis med det här kortet men blir inte klok på om det är fel på det eller om det bara är ett struligt kort.
Ser att det är fler som haft problem med olika minnen. Hur visade sig felen?
Jag får minnesfel vid en specifik adress men det verkar inte vara minnet det är fel på. Har köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532352 och minnena funkar fint när jag kör dom ett i taget. Sätter jag i båda får jag fel vid 730,5MB (och endast där) i memtest men byter jag plats på dom ligger felet fortfarande kvar på 730,5MB så det följer inte med den modulen.

Får även andra märkliga problem, efter sleep fungerar ibland inte USB, har svårt att få igång skärmen efter sleep. Om jag bryter strömmen helt måste jag ibland rensa CMOS ibland för att den ska gå igång.

Struligt kort för många. Gigabyte var för ivriga att de släppte en ofärdig produkt.

Mitt åker tillbaka till netonnet nu och jag åker hem tomhänt.

Ca 10 timmars pulande och betatestande gratis.

/R

Permalänk
Medlem

Jo, börjar luta åt att be honom byta till annat kort. Till att börja med levererades kortet med F2 bios där CSM-läget för boot vägrade funka men gick ju inte att flasha direkt från UEFI och kör inte med Windows 8 heller så bara att uppdatera till F3 för att få CSM att funka tog massa tid.
Senaste strulet var när jag skulle installera W7 (med ett minne för att inte få minnesfel). Till att börja innehåller AHCI-drivern (preinstall) man laddar ner från supportsidan hos Gigabyte ingen kompatibel driver för kontrollern på kortet. Efter att ha installerat W7 på standard AHCI så funkar det fint tills jag installerade TXE-drivern från Gigabytes sida. Nu får jag disk read error när den ska boota men disken är ok om jag bootar från någon live sticka.

Permalänk
Medlem

Fått tillbaka pengarna nu!

/R

Permalänk
Medlem

Jag köpte det här bara för det verka kul ,Gigabyte GA-J1900N-D3V.
Men kan inte mer en bota in till bios... ELLER, UEFI baserat.
Väldigt underligt kort.. funderar på om det är fel på det, då det blårutar ibland med..
Får blåruta vid försök till install av win 7..

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

fick in windows 7 efter jag uppdaterade bios

Hur gjorde du när du updata bios?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Jo, börjar luta åt att be honom byta till annat kort. Till att börja med levererades kortet med F2 bios där CSM-läget för boot vägrade funka men gick ju inte att flasha direkt från UEFI och kör inte med Windows 8 heller så bara att uppdatera till F3 för att få CSM att funka tog massa tid.
Senaste strulet var när jag skulle installera W7 (med ett minne för att inte få minnesfel). Till att börja innehåller AHCI-drivern (preinstall) man laddar ner från supportsidan hos Gigabyte ingen kompatibel driver för kontrollern på kortet. Efter att ha installerat W7 på standard AHCI så funkar det fint tills jag installerade TXE-drivern från Gigabytes sida. Nu får jag disk read error när den ska boota men disken är ok om jag bootar från någon live sticka.

jag behövde ingen driver för att få in windows 7, behövde dock uppdatera bios

såg du att det fanns en hotfix till TXE drivern också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Hur gjorde du när du updata bios?

kolla här : #14460477

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jag behövde ingen driver för att få in windows 7, behövde dock uppdatera bios

såg du att det fanns en hotfix till TXE drivern också?

Japp, la in hotfixen också men vid reboot fick jag disk read error.

Plockade ut AHCI-drivern från den vanliga installationen för Windows och installerade om med den istället och nu verkar datorn gå som den ska (har inte installerat TXE-drivern). Bara problemet med minnet kvar och har inte testat hur sleep funkar.

Edit:
Nu funkar det även med TXE-drivern. Sist körde jag enligt instruktionen på Gigabytes sida:
After installed Intel TXE driver, please install Hot fix. Jag körde alltså först in TXE-drivern och sen hotfixen utan reboot imellan. Nu drog jag in hotfixen och startade om först innan jag installerade TXE-drivern som jag även tog en nyare från Intels sida.

Men jag kan bara köra med ett minne i

Uppdatering:
Problemet med strömsparläget kvarstår. Går den ner i energispar så är det ingen bild när man väcker den.
DXVA funkar inte i XBMC (Gotham B3 och DXVA är aktiverat i XBMC) under W7 x64 men det funkar i MPC-HC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Japp, la in hotfixen också men vid reboot fick jag disk read error.

Plockade ut AHCI-drivern från den vanliga installationen för Windows och installerade om med den istället och nu verkar datorn gå som den ska (har inte installerat TXE-drivern). Bara problemet med minnet kvar och har inte testat hur sleep funkar.

Edit:
Nu funkar det även med TXE-drivern. Sist körde jag enligt instruktionen på Gigabytes sida:
After installed Intel TXE driver, please install Hot fix. Jag körde alltså först in TXE-drivern och sen hotfixen utan reboot imellan. Nu drog jag in hotfixen och startade om först innan jag installerade TXE-drivern som jag även tog en nyare från Intels sida.

Men jag kan bara köra med ett minne i

Uppdatering:
Problemet med strömsparläget kvarstår. Går den ner i energispar så är det ingen bild när man väcker den.
DXVA funkar inte i XBMC (Gotham B3 och DXVA är aktiverat i XBMC) under W7 x64 men det funkar i MPC-HC.

skumt, använder du hdmi då? för min fungerade i strömsparläget (med hdmi) (nu kanske man inte behöver sätta den där då den tar max 20 watt så), och xbmc (gotham b3) fungerar utmärkt för mig, skummat igenom några filmer och sett en hel del serier (endast mkv format då)

värt att notera att jag hade problemet med min gamla htpc amd 6800k, när den gick i sparström hade jag ingen bild på hdmi endast vga, vilket var sjukt drygt då man var tvungen att koppla i den i VGA för att kunna starta upp den igen överhuvudtaget :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

skumt, använder du hdmi då? för min fungerade i strömsparläget (med hdmi) (nu kanske man inte behöver sätta den där då den tar max 20 watt så), och xbmc (gotham b3) fungerar utmärkt för mig, skummat igenom några filmer och sett en hel del serier (endast mkv format då)

värt att notera att jag hade problemet med min gamla htpc amd 6800k, när den gick i sparström hade jag ingen bild på hdmi endast vga, vilket var sjukt drygt då man var tvungen att koppla i den i VGA för att kunna starta upp den igen överhuvudtaget :/

Japp, kör med HDMI.
Problemet med XBMC visade sig inte bero på DXVA. Den körde på det och droppade inga frames men såg ut som den körde runt 5fps. Var tvungen att aktivera exklusiv helskärm i XBMC för att få det att funka (vilket iofs är lite märkligt ändå).

Har nu provat 2x4GB från Siba som rekommenderats tidigare i tråden och där blir det inget minnesfel så det verkar vara moderkortet som är kinkigt med minnen.
Har inte hunnit prova om problemet med sleep och ingen bild är löst med dom nya minnena än. Kan kanske vara relaterat.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla ifall nån har lyckats köra Linux på en Gigabyte eller MSI J1900 plattform? Tänkte bygga en liten programmeringsburk av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Tänkte kolla ifall nån har lyckats köra Linux på en Gigabyte eller MSI J1900 plattform? Tänkte bygga en liten programmeringsburk av den

J1800 klarar Ubuntu bra iaf och har läst om folk som kört openelec,
Vilken dist ska du köra?

Permalänk
Medlem

Tänkte köra Linux Mint Petra

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Tänkte köra Linux Mint Petra

Jag har installerat både Ubuntu och Openelec (på J1800). Det enda problem jag märkt är att login screen i ubuntu buggar lite. Den visar inte alla element förrän man för pekaren över dom.

Gällande no signal efter sleep så kvarstår det med dom nya minnena också. Funkar inte heller i Openelec.

Permalänk
Medlem

Fick svar på en fråga jag skickat till Gigabyte och fick tillbaka en dropboxlänk till en ny bios (F4d). Tänkte att den kanske löser sleep men efter uppdatering till den får jag ingen signal via HDMI alls. Hjälpte inte att rensa CMOS heller så fick nedgradera till F3 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Japp, kör med HDMI.
Problemet med XBMC visade sig inte bero på DXVA. Den körde på det och droppade inga frames men såg ut som den körde runt 5fps. Var tvungen att aktivera exklusiv helskärm i XBMC för att få det att funka (vilket iofs är lite märkligt ändå).

Har nu provat 2x4GB från Siba som rekommenderats tidigare i tråden och där blir det inget minnesfel så det verkar vara moderkortet som är kinkigt med minnen.
Har inte hunnit prova om problemet med sleep och ingen bild är löst med dom nya minnena än. Kan kanske vara relaterat.

okej, kör då 2x4gb från siba... inte haft några konstiga fel ännu, men bara använt den 2-3 dar och får mini chassit först imorron, rapporterar om det uppkommer några andra konstigheter för mig, men än så länge fungerar allt som det ska