RAID0 - blanda diskar av olika märken/modell?

Permalänk
Medlem

RAID0 - blanda diskar av olika märken/modell?

Hei Swec,

Går det bra att blanda olika diskar av olika modell/märke i en RAID0-setup?

Har nämligen nu en Corsair GTX Neutron 240Gb men jag känner att den börjar bli lite liten nu när BF4 börjar växa med expansions osv, sen mer snabbt lagrings utrymme är ju aldrig fel tycker jag.

Så min tanke var att skaffa en till 240Gb och köra dem båda i raid0 som sagt.

Men iom att GTX Neutron disken fortfarande är lite för dyr för vad den ger så tänkte jag kolla ifall det är okej att köra olika diskar med olika prestanda, typ Crucials 240Gb eller en Samsung EVO 250Gb?

Är det okej ifall man ser till de inre skriv/läs hastigheterna som diskarna arbetar i?

Det diffar som sagt ganska mycket i dessa värden emellan de tillverkarna.

Tack på förhand.

*edit*

Datorspec;

i7 4770k @ 4,7GHz
Gigabyte G1.Sniper M5
GTX 780 WF3 OC SLi
Vengance 1866Mhz 16Gb
GTX Neutron 240Gb
FD Tesla R2 1000w

*la till dator specifikation
Permalänk
Medlem

Går tyvärr inte måste vara likadana hårddiskar samma märke volym.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Det går att köra olika märken, inget som rekommenderas dock. Det viktiga är att diskarna är lika stora, vilket sällan olika märken är.
Sen är ju inte raid--0 så klyftigt att köra, går en disk sönder förlorar du allt på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Går tyvärr inte måste vara likadana hårddiskar samma märke volym.

Okej, för enligt olika användare hos hardforum användare på denna länk samt tomshardware användare här så fungerar det alldeles utmärkt men det är storleken på den minsta disken som avgör den totala storleken.

Har du någon annan källa?

Skrivet av fairyland:

Det går att köra olika märken, inget som rekommenderas dock. Det viktiga är att diskarna är lika stora, vilket sällan olika märken är.
Sen är ju inte raid--0 så klyftigt att köra, går en disk sönder förlorar du allt på båda.

Right, det här med att en disk skulle gå åt fanders är jag inte rädd över så Raid0 är det som jag skall hava.

Men okej, så det fungerar men det är alltså inget som rekommenderas.

Tack, då vet jag.
puzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Okej, för enligt olika användare hos hardforum användare på denna länk samt tomshardware användare här så fungerar det alldeles utmärkt men det är storleken på den minsta disken som avgör den totala storleken.

Har du någon annan källa?

puzz

Han har fel det går visst

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Okej, för enligt olika användare hos hardforum användare på denna länk samt tomshardware användare här så fungerar det alldeles utmärkt men det är storleken på den minsta disken som avgör den totala storleken.

Har du någon annan källa?

Right, det här med att en disk skulle gå åt fanders är jag inte rädd över så Raid0 är det som jag skall hava.

Men okej, så det fungerar men det är alltså inget som rekommenderas.

Tack, då vet jag.
puzz

Vad jag har läst mig till kan man blanda hur man vill i stort sett. Men det blir aldrig bättre än det sämsta. Dvs, har ena disken bara 240GB kommer den andra aldrig att ha mer än det. Skriver den ena disken bara i 200MB/s kommer den andra också att göra det osv.

Leker man med äpplen och päron skulle man väl kunna köra raid med en SSD och en 250GB HDD. Men då kommer SSDn bara läsa och skriva så snabbt som HDDn gör och den kommer vänta på dess söktid.

Permalänk

För hemmabruk så funkar nog olika märken helt okej, men jag har sett har sett hur folk kört med olika modeller där datan blivit korrupt. Detta är dock på Enterprise nivå med hårdvaru raid och inte alls ouppdaterad firmware på det mesta i servern.

Permalänk
Medlem

För mjukvaru-raid0 i Linux kan du kombinera hej vilt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bean:

Går tyvärr inte måste vara likadana hårddiskar samma märke volym.

Avstå gärna från att ge råd om du inte är insatt.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att om du går från icke-raid till raid så kommer du behöva installera om allting på nytt (alt. återläsa från backup).

Permalänk
Medlem

Du kan blanda om du kör Win mjukRAID - slattarna som ev. blir över kan du använda till annat.

Tex.

/0000000000000+111111111111111/ 500GB
/0000000000000/ 250 GB
/1111111111111/ 250 GB

Du kör RAID0 på 0 och RAID 1 på 1

Don't try this at home...

Permalänk
Medlem

Det går att blanda hur som helst, det en raid0 gör är den tar storleken från den minsta och hastigheten saktas ner av den långsammaste av dom.
Dvs till exempel att kombinera en svinsnabb 30GB SSD och en långsam 4TB disk ger inte så roligt resultat...

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Glöm inte att om du går från icke-raid till raid så kommer du behöva installera om allting på nytt (alt. återläsa från backup).

Good call.

Får se över det hela helt enkelt.

Blir nog ändå till att göra't.
Men först, ny SSD!

Tack så mycket för alla tips @alla

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fairyland:

För hemmabruk så funkar nog olika märken helt okej, men jag har sett har sett hur folk kört med olika modeller där datan blivit korrupt. Detta är dock på Enterprise nivå med hårdvaru raid och inte alls ouppdaterad firmware på det mesta i servern.

Jag har sett Raid5 med likadana diskar där halva raiden rasat samtidigt just för att det var likadana diskar som alla gick sönder på grund av samma under en väldigt kort tidsperiod. Så detta med ifall det ska vara likadana diskar eller ej finns det nog lika mycket åsikter om som det finns admins.

Det funkar för det mesta alldeles utmärkt med olika diskar. Det är klart att när det blir väldigt stora skillnader i tex hastighet så kan raiden bete sig knasigt eller inte ge de prestandavinster som man förväntar sig. Jag skulle säga att diskarna bör ha liknande storlek och prestanda för ett bra resultat.

Just raid med SSD'er förstår jag inte riktigt nyttan med. I och med att det är så pass bra fart i en SSD ändå plus det faktum att en raid är mer felkänslig än en ensam disk tycker jag gör att nyttan blir ganska liten jämfört med de ökade riskerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Glöm inte att om du går från icke-raid till raid så kommer du behöva installera om allting på nytt (alt. återläsa från backup).

När jag gick från 1x120GB SSD till 2x120GB SSD i RAID0 så kunde jag behålla allt jag hade på disken jag hade från början. Satte bara in andra disken och sa i intels toolkit att jag ville bygga in den andra i en raid volym och behövde inte göra något mer sedan, bara vänta nån timme på att den skulle "bygga om".

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Glöm inte att om du går från icke-raid till raid så kommer du behöva installera om allting på nytt (alt. återläsa från backup).

Beror på. Uppgraderade från en disk med syspartition till 4 st i RAID0 on-the-fly medan jag satt å körde systemet. Ca. 8 år sedan på nforce4. Mycket har hänt sedan dess så modernare grejor bör fixa biffen - läs först TFM (The Fucking Manual).

Som vanligt ere backup som gäller när Mr Murphy oväntat dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Right, det här med att en disk skulle gå åt fanders är jag inte rädd över så Raid0 är det som jag skall hava.

Nej, det är väl rätt liten risk att det går sönder, men är bara lite nyfiken på vad du skulle vinna på att köra två SSDs i raid-0?

Mer överföringshastighet på stora filer eller i benchmarks? Ska du köra video-captures i väldigt hög upplösning? Bara för att det är enklare att lägga allt på samma enhet?

Rent praktiskt sett vid vanlig datoranvändning annars så ger det väl ingen vinst i prestanda utan kan i vissa fall t.o.m. ge sämre prestanda.

Det är skillnad på gamla HDDs, en hårddisk hade ju bara ett läs/skrivhuvud per sida på skivorna, så där fanns det mycket mer att vinna på raid-0 när man läste många filer samtidigt. En SSD klarar ju att läsa/skriva flera saker samtidigt, så där har du inte alls samma flaskhals.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nej, det är väl rätt liten risk att det går sönder, men är bara lite nyfiken på vad du skulle vinna på att köra två SSDs i raid-0?

Mer överföringshastighet på stora filer eller i benchmarks? Ska du köra video-captures i väldigt hög upplösning? Bara för att det är enklare att lägga allt på samma enhet?

Rent praktiskt sett vid vanlig datoranvändning annars så ger det väl ingen vinst i prestanda utan kan i vissa fall t.o.m. ge sämre prestanda.

Det är skillnad på gamla HDDs, en hårddisk hade ju bara ett läs/skrivhuvud per sida på skivorna, så där fanns det mycket mer att vinna på raid-0 när man läste många filer samtidigt. En SSD klarar ju att läsa/skriva flera saker samtidigt, så där har du inte alls samma flaskhals.

Av vad jag har läst mig till så får man väl praktiskt taget dubbelt upp i läs/skriv vilket märks vid upp/nerpackning av filer, filmer, samt spel som ska ladda in tunga maps?

Ifall det finns möjlighet att öka lagringskapaciteten samt få "en disk" i utforskaren och ovanpå det få prestandavinster i Windows 8 genom RAID0, utan en alldeles enorm risk för haveri så känns det som ett fint tillägg.

Men sen vore det trist ifall raiden nu mot förmodan skulle sega ner andra saker. Typ olika spels load times och dylikt, det får det inte göra.

Hittade den här;

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-raid-benchmark,3485-1...

Det jag vill med RAIDen är att allting ska ladda snabbare i Windows. Om windows bootar en sekund snabbare eller segare spelar ingen som helst roll, däremot om BF4 laddar in Maps snabbare och filöverföring/uppackning och sånt går snabbare så är det det jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Jag har förut kört mycket raid0 och gjort en hel del tester. Överlag går det att köra med olika märken och eller modeller. Det finns vissa chip-set som kräver samma märke och ibland t.o.m. samma modell, men det var åtm förr väldit ovanligt. Vad man bör minnas är att de sämsta egenskaperna av alla diskar är de som bygger arrayn. Dvs minsta data utrymme, långsammaste skrivhastigheten, långsammaste söktiden, långsammaste läshastigheten.

Permalänk

Hårdvaru-RAID och Chipset-RAID måste vara identiska diskar. Mjukvaru-RAID funkar att blanda men ska helst vara identiska specifikationer, kört två olika WD Green 1TB(ena 32MB andra 64MB cache) och har resulterat till blåskärmar. Dessutom kört Hitachi 500GB/16MB och Samsung 500GB/16MB i raid1(mjukvara) och funkat felfritt.

Visa signatur

...