Permalänk

Hjälp med ett itx bygge!

Hej på er alla SC!

Skulle behöva lite hjälp eller tips från er som kan itx byggen!

Det som datorn ska användas till är för surf, jobb, film/stream och enklare spel som dota2/lol/sc2.
Eventuellt att den flyttas ut till vardagsrummet där den stora tv:n står. (En HTPC som går att spela samt surfa/jobba med).

I dagsläget sitter jag med:

Chassi: Sugo SG10
MOBO: Gigabyte GA Z77M-D3H (mATX)
CPU: LGA1155 3770 i7 (Ej K modellen)
CPU Kylare: Artic Freezer 7 Pro Rev. 2
GPU: Zotac GTX 65oTi
PSU: Corsair 600M
RAM: DDR3 16GB 1600Mhz (4*4)
SSD/HDD: 120gig 2,5" SSD för system och 1TB 3,5" för lagring

Vill helst återanvända så mycket som möjligt av dessa delar, men vill byta ut chassit och mobo till mindre för en kompaktare system. Eventuellt byta kylare om så behövs. Kommer inte att ge mig på nån klockning eller nåt dylikt. Vill bara ha ett mindre och tystare system.

Gärna så billigt som möjligt

Har kollat lite på node 304, vet inte om det är det bästa i dagsläget, därav jag vänder mig till er.

Kom gärna med tips, synpunkter och förslag!

Permalänk
Medlem

Kolla in bitfenix prodigy m, mycket smidigft och stilrent chassi, får även väldigt bra reviews, varför inte köra på ett lite starkare grafikkort ex. 760?

Permalänk
Skrivet av Hagstrom:

Kolla in bitfenix prodigy m, mycket smidigft och stilrent chassi, får även väldigt bra reviews, varför inte köra på ett lite starkare grafikkort ex. 760?

Tack för svaret!
Har kikat lite på den men tycker att den fysiska dimensionen är lite väl stort! Uppgradering av GPU kommer här framöver men vill först införskaffa mig ett mindre system och att återanvända så mycket som möjligt av de komponenter jag redan har.

Permalänk
Skrivet av lill_erik:

Tack för svaret!
Har kikat lite på den men tycker att den fysiska dimensionen är lite väl stort! Uppgradering av GPU kommer här framöver men vill först införskaffa mig ett mindre system och att återanvända så mycket som möjligt av de komponenter jag redan har.

Sant prodigy är verkligen i största laget för en itxlåda. Själv tycker jag att silver stone sugo sg08b är det perfekta itxchassit med plats för ordentligt grafikkort. Väldigt stilrent och både litet och lätt jämfört med andra alternativ. Men det ligger ju rätt högt i pris även om nätagg ingår. Jag tycker att node 304 är ett bra alternativ.

Tänk bara på valet av moderkort om du vill ha en något större kylare. Sockeln kan sitta lite olika på mitxbrädor och det kan kraftigt begränsa valet av kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fördelen med prodigy är ju att de är tillräckligt stort för att man kan uppgradera det en hel del, t. Ex till vattenkylning om man vill ha det i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Sant prodigy är verkligen i största laget för en itxlåda. Själv tycker jag att silver stone sugo sg08b är det perfekta itxchassit med plats för ordentligt grafikkort. Väldigt stilrent och både litet och lätt jämfört med andra alternativ. Men det ligger ju rätt högt i pris även om nätagg ingår. Jag tycker att node 304 är ett bra alternativ.

Tänk bara på valet av moderkort om du vill ha en något större kylare. Sockeln kan sitta lite olika på mitxbrädor och det kan kraftigt begränsa valet av kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret! Efter ha kollat runt lite insåg jag att jag inte tjänar så mycket av att byta till varken node 304 eller sugo sg08. Det jag vinner på med dessa två är ca 10cm kortare.
Har tittat lite på sugo sg05 och cooler master elite 110. Tror att nån av dom skulle passa mig bäst, om det inte finns bättre?
Nackdelen med dessa är att i sugon måste man modda lite för att få plats med ett atx psu samt att elite 110 hittar jag ingen svensk återförsäljare

Permalänk
Hjälpsam

Det chassit du har är bland dom minsta mATX o är rätt smidigt..hur mycket mindre behöver du?

Jag hade bara slängt i ett snabbare grafikkort i det har..slippa böket med moderkortsbyte med allt det drar med sig

Permalänk
Hjälpsam

Detta borde passa dig annars men du får byta till SXF PSU då
http://www.inet.se/produkt/6909326/silverstone-rvz01-raven

Permalänk
Skrivet av thli72:

Det chassit du har är bland dom minsta mATX o är rätt smidigt..hur mycket mindre behöver du?

Jag hade bara slängt i ett snabbare grafikkort i det har..slippa böket med moderkortsbyte med allt det drar med sig

Tack för svaret!
Sugo sg10 är ett ok chassi men den är fortfarande lite för stor för att ha i tvbänken.
Synd att RVZ01 Raven inte va av det "snyggare" utseendet

Permalänk
Hjälpsam

Hehe man tycker olika. .tycker RVZ01 ser riktigt bra ut..därimot SG10 är lite "boxigt" för min smak