Permalänk
Medlem

Enklare databas i molnet?

Hej!

Jag är med i en kör. Vi skulle vilja komma igån med att föra bok över vilka verk vi framför och när.

Att göra ett enkelt kalylblad i excel eller google docs är en okej lösning, men det ger inte samma möjlighet att söka efter olika kriterier, åtminstone inte med mina ganska små kunskaper.

Det som jag skulle vilja kunna göra, i den enklaste formen, är att föra in ett stycke och ett år eller datum vi framfört det.
Därefter skulle jag vilja kunna söka "Vilka stycken gjorde vi 2013" eller "Vilka år/datum gjorde vi "Bä bä vita lamm".
Exempelvis vore det fint om man kunde få upp en lista på alla stycken och sedan klicka på detta i listan för att se när vi framfört det.

Om man skulle kunna bädda in noten för det aktuella stycket och få upp den hade det varit helt fantastiskt, men inte alls nödvändigt.

Som gratis alternativ skulle detta kunna göras i LibreOffice Base, antar jag, men det vore mycket enklare att lämna över till framtiden om det är ett format som inte är beroende av att man ska ha en viss programvara installerad på sin dator.

Så, vad finns det för möjligheter?

Permalänk
Medlem

Från https://help.libreoffice.org/Common/Database_1/sv

Citat:

I LibreOffice Base kan du använda data som lagras i många olika typer av databasfilformat. LibreOffice Base stöder vissa oformaterade databasfilformat, till exempel dBASE-formatet. Du kan också använda LibreOffice Base om du vill ansluta till externa relationsdatabaser, till exempel databaser från MySQL eller Oracle.