Permalänk
Medlem

Högtalarkabel DIY

Har på sistone kikat på hemgjorda flata högtalarkablar liknande Nordost Red Dawn. Då slog det mig, skulle man inte kunna göra högtalarkabel av en flatkabel, typ en gamla ide-kablar (fast långa)? Jag hittade detta på nätet: http://www.electrokit.com/flatkabel-gra-40-ledare-1-27mm-m.44...

Hur skulle den lämpa sig som högtalarkabel, med tanke på induktans och impedans? Själv har jag noll koll på sånt dessvärre.
Finns det nån annan flatkabel som lämpar sig bättre?

PS
Detta är enbart i nyfiket testsyfte! Jag kan enkelt köpa riktigt högtalarkabel på Kjell eller liknande.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant idé. SATA kablar är väl kanske snyggare dock, och mer lika riktiga plattkablar.

Undrar om det finns tillräckligt långa sådana kablar för att det ska vara gångbart dock.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av OllO:

Då slog det mig, skulle man inte kunna göra högtalarkabel av en flatkabel, typ en gamla ide-kablar (fast långa)? Jag hittade detta på nätet: http://www.electrokit.com/flatkabel-gra-40-ledare-1-27mm-m.44...

30 AWG * 20 ledare = 1 mm^2. Ingen bjässekabel.

Citat:

Hur skulle den lämpa sig som högtalarkabel, med tanke på induktans och impedans?

Jovars, hyggligt. För minsta ljudpåverkan bör signal- och jordledarna löpa växelvis, inte som Nordost. Snyggt blir det ju inte.

Citat:

Finns det nån annan flatkabel som lämpar sig bättre?

Jag hade nog önskat mig en större sammanlagd ledararea, men det är nog svårt att hitta någon sådan med lika stort ledarantal.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hieronymus Bosch:

30 AWG * 20 ledare = 1 mm^2. Ingen bjässekabel.

Jovars, hyggligt. För minsta ljudpåverkan bör signal- och jordledarna löpa växelvis, inte som Nordost. Snyggt blir det ju inte.

Jag hade nog önskat mig en större sammanlagd ledararea, men det är nog svårt att hitta någon sådan med lika stort ledarantal.

Då de kablarna är rätt tunna, dubbla ytan med två paralella kablar på varandra där jämna kablar är jord på ena och udda kablar ä jord på andra?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Eller så tar du en lämplig två-ledare med lagom stor area, lampsladd räcker väldigt långt om man inte har så enorma högtalare.

Fast vad som är tillräckligt bra och fungerar kanske inte är samma sak som vad man vill ha ?

Signalerna är så kraftiga mellan förstärkaren och högtalaren att det krävs några enorma stör-fält för att påverka ljudet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Lampsladd fungerar jättebra. Billig som attan om man jämför med en lika tjock kabel som heter högtalarkabel.

Permalänk
Medlem

Vill man se "spejsad" ut så kan man alltid dra sin billiga lampsladd eller motsvarande i en vattenslang med snyggt mönster eller spunnet hölje, sån slang är rätt dyr men ändå löjligt billig i jämförelse med högtalarkablar som inte göra någon egentlig skillnad

Eller kabelstrumpa..

Har kabelslangar från en maskin som är spunna på utsidan med metalltråd och har ett inre hölje i rostfri slang, asfeta, någon intresserad ? Har väl 20mm och 70-80mm tjocka.. med förskruvningar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

30 AWG * 20 ledare = 1 mm^2. Ingen bjässekabel.

Jovars, hyggligt. För minsta ljudpåverkan bör signal- och jordledarna löpa växelvis, inte som Nordost. Snyggt blir det ju inte.

Aha! Nån har redan testat (förstås!). Måste läsa på. Tack!

Citat:

Jag hade nog önskat mig en större sammanlagd ledararea, men det är nog svårt att hitta någon sådan med lika stort ledarantal.

Man kanske kan dubblera kabeln och göra nån form av sandwich-konstruktion. Eller det kanske sabbar värdena?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.