Minecraft-skapare lägger ned utvecklingen för Oculus Rift till följd av Facebooks förvärv

Permalänk

Bryr mig lite det är pc platt formen. Om dom fuckar upp kommer costum firmware fixa det

Permalänk
Avstängd

Min enda reaktion är "jaha, och?".

Notch är ett one-hit-wonder, fattar inte varför folk hyllar honom som en gud.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Till att börja med så har inte Facebook gett Oculus 2 miljarder dollar för utveckling som vissa verkar tro..

De har köpt OR för 2 miljarder dollar vilket direkt ger ett krav på att tjäna minst 3-4 miljarder dollar för att få tillbaka satsad investering med vinst.

Redan där börjar nog kalkylerna svaja om de ska hålla samma slutpris till kund.

Sedan älskar FB likt Google att spara allting om ditt liv, så ogillar man att allt man gör registreras i en databas i USA så är affären negativ.

En bonusgrej är att vissa ogillar iden med att dra en kickstarter för att sen sälja av direkt det börjar gå bra.

Bra skrivet.

Inte tänk på att folk inte förstått det. Trodde nästan det var givet :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Min enda reaktion är "jaha, och?".

Notch är ett one-hit-wonder, fattar inte varför folk hyllar honom som en gud.

Tror folk hyllar honom mest för det han står för och inte det han skapat.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det som är politiskt korrekt nu är tydligen att hata alla stora företag som Google, Microsoft, Facebook.. det enda företag som åtnjuter mobbens ynnest verkar vara AMD då dom är så opensource orienterade med sina API'er

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Till att börja med så har inte Facebook gett Oculus 2 miljarder dollar för utveckling som vissa verkar tro..

De har köpt OR för 2 miljarder dollar vilket direkt ger ett krav på att tjäna minst 3-4 miljarder dollar för att få tillbaka satsad investering med vinst.

Redan där börjar nog kalkylerna svaja om de ska hålla samma slutpris till kund.

Sedan älskar FB likt Google att spara allting om ditt liv, så ogillar man att allt man gör registreras i en databas i USA så är affären negativ.

En bonusgrej är att vissa ogillar iden med att dra en kickstarter för att sen sälja av direkt det börjar gå bra.

Nej de har köpt befintliga aktier för 2 miljarder dollar. Ska de stänga bolaget nu och inte investera något alls?

Facebook räknar knappast med en avkastning den närmsta tiden. Produkternas pris är omöjligt att svara på, men vinstmarginalen hos Facebook ligger i att möta efterfrågan med rätt pris. Om de säljer för dyrt så kommer ingen att köpa produkten.

Visst Facebook som produkt gillar att spara data om dig för att kunna maximera t.ex. reklamintäkter. Skulle Oculus Rift hjälpa dem med detta? Jag kan se hur detta skulle kunna hända om du använde Oculus Rift med något VR-program för Facebook. Men om du använder produkten för ett datorspel, vad är det för information Facebook får av dig då?

Ja, att ägarna dräglat över tanken på 2 miljarder USD är väl det enda tråkiga. Det har absolut spelat roll i beslutet, men det är inte omöjligt att de faktiskt känt att de måste släppa in något större bolag eller hitta en snäll investerare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tack Notch, jag hade gjort precis likadant. Facebook kan dra åt helvete.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra gjort av notch, jag instämmer. Skönt med personer som har karaktär.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Detta kommer förmodligen göra oculus sämre men facebook skiter väl i det om de fortfarande tjänar pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Principer är viktigare än pengar!

Folk med ryggrad böjer sig inte över bara för det passar.

Permalänk
Medlem

Men herregud! Jäv*r vad många här det är som dömer boken efter omslaget. Bara för att facebook köpt in sig i oculus betyder inte det att alla de skickliga utvecklare som jobbar på deras produkt, slutar jaga de mål som de jobbat för, för att att lämna över spakarna till zuckerberg så att han kan installera farmville och facebook på alla versioner som kommer ut. Varför skulle produkten i sig vara sämre än vad den skulle varit annars, nu när utvecklarna har lite pengar att röra sig med? Detta är det första företaget som zuckerberg köpt upp som inte skapar, eller har någonting att göra med, sociala medier. Varför skulle han ändra på det? Tror att konsumentversionen kommer stanna densamma i slutändan, om inte bättre.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det som är politiskt korrekt nu är tydligen att hata alla stora företag som Google, Microsoft, Facebook.. det enda företag som åtnjuter mobbens ynnest verkar vara AMD då dom är så opensource orienterade med sina API'er

Jag tror du har fått några saker om bakfoten, att det skulle vara politiskt korrekt att som du säger "hata alla stora företag", det är snarare en misstro mot dessa stora företag som vi inte har en insyn i vad de väljer att göra med våra uppgifter som de samlar in i massor mer än i "reklam syfte" skräddarsy reklam som passar din konsument-profil. Detta gäller självfallet vissa statliga instanser också som varit förekommande och diskuterade här och i övrig media (FRA mm.), dessa instanser ger oss heller ingen insyn i vad de egentligen gör och hur omfattande deras arbete är.

För mig innebär det att jag väljer att misstro dessa företag även om jag i dagsläget använder mig av flertalet av deras tjänster så är jag medveten om att min information kring mitt förfarande på nätet, mina konversationer inom gmail, mina sökningar på google och massa annat sparas och kan granskas och den personen som granskar mitt liv på internet vars motiv för mig är okända kan ju "skada" mig med informationen.
Jag vill inte att någon kikar på mitt mjöl innan någon rättslig instans utan övervakning har kommit fram till att jag gör något som strider mot lagen och därför måste granskas/undersökas.

Jag väljer själv att tycka detta, att vara lite misstänksam och värna om mina uppgifter i den mån jag kan, inte för att ett gäng gapiga p12or eller coola Anonymous anhängare tycker att FB och google är onda.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taft:

Har inte Markus Facebook?

Jag har ett Swebank konto.. Inte betyder det att jag stödde deras fasoner i Estland.

Skrivet av Fritjof92:

Du tror väl inte på fullaste allvar att du eller någon annan är så intressant att de sitter och kollar på din information? Det används för marknadsföring.

Syftet med köpet är okänt, men det kan vara vad som helst.

Zuckerbergs barndomsdröm? Tjäna pengar genom att sälja och marknadsföra den till vanligt folk (mainstream)? Direkt, riktad, reklam under laddningssekvenser i spel?

Gör de redan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benkaboy:

Trolle på loftet?

Var är de oseriösa.
Jag vet inte mycket om de, men att driva en av världens största sociala plattformar kräver någonting så jag ser de som seriösa.

släng exempel annars.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Helt rätt.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Varför? Tycker de är rent idiotiskt att låta flera tusen personer få lida tack vare ett uppköp som kanske inte kommer påverka företaget något förutom att de står en annan ägare på några papper.

Tror du verkligen det? Naiv much?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Till att börja med så har inte Facebook gett Oculus 2 miljarder dollar för utveckling som vissa verkar tro..

De har köpt OR för 2 miljarder dollar vilket direkt ger ett krav på att tjäna minst 3-4 miljarder dollar för att få tillbaka satsad investering med vinst.

Redan där börjar nog kalkylerna svaja om de ska hålla samma slutpris till kund.

Sedan älskar FB likt Google att spara allting om ditt liv, så ogillar man att allt man gör registreras i en databas i USA så är affären negativ.

En bonusgrej är att vissa ogillar iden med att dra en kickstarter för att sen sälja av direkt det börjar gå bra.

Exakt hur ska Facebook kunna samla in mer information om ditt liv som inget annat företag (Valve, EA, Ubisoft m.m.) inte redan vet? Folk är bra jävla paranoida nu. Facebook kommer INTE att integreras i Oculus Rift. Fattar inte ens hur de ens ska vara möjligt. Det är som att något företag skulle integrera en massa skit i din monitor, för det är precis vad Rift är, en monitor som du sätter på huvudet. Min gissning är att Rift inte kommer ha något med Facebook att göra. Kommer inte ens behöva ett Facebook-konto.

Kravet för köpet var dessutom att Facebook inte skulle lägga sig och styra utvecklingen av Rift, utan att Oculus VR skulle vara helt oberoende och ha fria händer. Facebook kommer att tjäna ihop pengarna på bara några år. Rift har hittills tjänat ihop 18 miljoner dollar, på ett ganska så mediokert utvecklarkit. De kommer säkert tjäna ihop ännu mer på andra utvecklarkitet och sen när konsumentversionen släpps så snackar vi enorma summor pengar. Och det stannar ju självklart inte där, utan de kommer ju att fortsätta utveckla nya och förbättrade modeller med 4K, 8K, kanske med inbyggd ljud m.m.. Och vem vet, de kanske släpper tillbehör som t.ex. kontroller för att stärka VR-känslan?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror att du glömde bort google där , Facebook det näst största nätverk som samlar info om dess användare, i reklam syfte.
(ursäkta petigheten)

Möjligen att Google är större men där får man tjänster tillbaka i utbyte. Facebook ger dig möjligheten att hålla kontakten med vänner lättare medan Google gör det möjligt att söka på hela webben, maila, analysera webbstatistik, spara filer, ladda upp foton privat, ladda upp musik som du sedan kan streama, redigera dokument direkt på Google Drive och mycket mycket mer. Google har så mycket information att den automatiskt skickar en notifikation till mig när min buss går när jag är i närheten av hållplatsen. Läskigt, kanske, coolt, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Min enda reaktion är "jaha, och?".

Notch är ett one-hit-wonder, fattar inte varför folk hyllar honom som en gud.

One-hit-wonder må vara sant dock är det sjukt imponerande vad han har lyckats med.
Mojang hade senaste bokslutet en omsättning på 1 504 864 tkr(1.5miljarder!) på 23 anställda!!
Jämför det med svenska Dice som hade en omsättning på 642 451 tkr(642miljoner) på 518 anställda.

Även om det är ett one-hit-wonder så är det riktigt imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bra notch.. hatar facebook äckligare företag får man fan leta efter dom måste ha nåt dolt motiv bakom detta man går inte och köper upp ett företag för såna summor om man inte har några stora planer på vad man ska göra med skiten.. hade hellre sett att Sony eller nåt annat företag i spelbranschen köpte upp det istället. Man tänker inte direkt att facebook+oculus=bra? eller... så far åt helvete fb...

Ska inte Sony lansera sin egen version av ett VR headset?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Inb4: "Du måste ha ett facebook-konto för att använda din Occulus-enhet" och "Din avlägset bekanta vän X har gillat ett klipp på några gulliga katter" som pop-ups när man spelar...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Det glädjer mig otroligt mycket att få läsa så här mycket hat mot facebook. Kommer personligen aldrig skaffa Facebook. I stort sätt alla jag känner har Facebook dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Helt rätt!
Har Facebook men hanterar den som en dålig kompis, får veta minimalt om mig och inte vara med på något av vikt.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Fascinerande att så många redan vet exakt hur samarbetet kommer att fungera och vilka effekter det kommer få.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Finns inte en chans att Facebook inte kommer att kräva att deras skit integreras i spel där VR används. Finns ju mängder av spel där man kan "dela" sina erfarenheter via Facebook.

Facebook har ingenting i spel att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Fascinerande att så många redan vet exakt hur samarbetet kommer att fungera och vilka effekter det kommer få.

Nämn någon här som vet hur det kommer gå.
Jag vill mer säga att alla är skeptiska pga att ingen litar på facebook och tänkr i vägar om "hur" framtiden kan se ut.

Jag ser fördelarna och det positiva i det för oculusteamet men samtidigt är jag rädd för hur det kan gå om facebook lägger sig i.
Osäkerheten i framtiden är det som skrämmer många och den potentiella framtiden som skrämmer oss är den vi inte gillar.

Ingen kan veta hur detta skall gå.
Visst några domedagsprofeter finns här väl men några av oss tycker bara inte om det och väljer att säga det.
Likt några som (ursäktar ordet) naivt tror på facebook och ser dom som räddningen från ovan så finns mottsatsen samt ett gäng i mitten som kan luta åt endera håll.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Exakt hur ska Facebook kunna samla in mer information om ditt liv som inget annat företag (Valve, EA, Ubisoft m.m.) inte redan vet? Folk är bra jävla paranoida nu. Facebook kommer INTE att integreras i Oculus Rift. Fattar inte ens hur de ens ska vara möjligt. Det är som att något företag skulle integrera en massa skit i din monitor, för det är precis vad Rift är, en monitor som du sätter på huvudet. Min gissning är att Rift inte kommer ha något med Facebook att göra. Kommer inte ens behöva ett Facebook-konto.

Kravet för köpet var dessutom att Facebook inte skulle lägga sig och styra utvecklingen av Rift, utan att Oculus VR skulle vara helt oberoende och ha fria händer. Facebook kommer att tjäna ihop pengarna på bara några år. Rift har hittills tjänat ihop 18 miljoner dollar, på ett ganska så mediokert utvecklarkit. De kommer säkert tjäna ihop ännu mer på andra utvecklarkitet och sen när konsumentversionen släpps så snackar vi enorma summor pengar. Och det stannar ju självklart inte där, utan de kommer ju att fortsätta utveckla nya och förbättrade modeller med 4K, 8K, kanske med inbyggd ljud m.m.. Och vem vet, de kanske släpper tillbehör som t.ex. kontroller för att stärka VR-känslan?

Jag förstår dig och i grunden har jag inget problem med att facebook valt att förvärva Rift, de är två företag och så fungerar företagsvärlden.

MEN jag tycker att som någon var inne på kring Kickstarter och andra crowdfundingprojekt att det blir fel, då jag någonstans ser det som negativt om de något år senare blir uppköpt och efter det ingår i en koncern vilket innebär yttre påtryckningar kring produktens utveckling och då inte nödvändigtvis den väg som konsumenterna vill gå (även om FB säger att allting skall vara som tidigare kring utveckling och mål osv osv). Jag crowdfundar projekt för att jag vill att företag skall kunna lyckas utan att stor-bolagen skall behöva beblanda sig ekonomiskt.

För mig som inte gillar Facebook så innebär det att jag måste tänka en extra omgång innan jag köper produkten vilket även gäller steam och deras produkter, jag väljer att i min keps lägga ett tunt folieskydd då jag inte litar på folk med stort pengaintresse generellt.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Ska inte Sony lansera sin egen version av ett VR headset?

Både Sony och MS.

Permalänk
Medlem

Facebook är ett jättestort företag, men det är inte "hippt" längre. Ett företag måste växa och öka, vilket "hippa" företag gör med lätthet.
Oculus är otroligt "hippt", med ett väldigt stort stöd från stora namn, men också med ett enormt intresse från konsumenter. Vi kan se en stadig tillväxt för Oculus, precis som vi med lätthet kan föreställa oss företagets möjligheter att vidareutveckla sin produkt.
Facebook saknar som sagt både det "hippa" och en tydlig framtidsplan nuförtiden. Visst, det är ett enormt företag med en enorm användarbas, men hur ska de fortsätta växa? (side note: Med tanke på deras affärsmodell; vill vi verkligen det? MER Facebook i våra liv?)
Köpet av Oculus är därför, från Facebooks sida, en smart affär. (Precis som instagram, what's app, o.s.v..)
Att ställa sig skeptiskt till Facebook som en affärsplattform är klokt om man tänker långsiktigt. Eftersom det är oklart vart det är på väg, vad som kommer gälla i det långa loppet eller vad du utsätter dina användare för - blir det väldigt ointressant att investera i den plattformen. Om Oculus numera ska räknas som en del av Facebook, och på så vis deras plattform och affärsmodeller, är ställningstagandet av Markus inte särskilt konstigt.

Vidare är det uttalanden som dessa som låter Oculus fortsätta vara oculus, och minimera mängden Facebook i oculus. En klar fördel är att Markus åsikt är relevant som utvecklare (jätteviktigt för produkten), och att han når ut till många (uppmanar fler att uttrycka sin åsikt, kritik som FB måste möta för att inte förlora kunder).

Men ja, personligen tycker jag uppköpet känns olustigt. En av många frågor som uppstår är hur affärsmodellen kommer se ut, och hur öppet Oculus Rift kommer hållas i framtiden. Att Facebook gärna låser saker till sig själva är ju inte direkt en nyhet. Och om plattformen dessutom behöver något nytt och fresh.. Mja, vi får se hur de behandlar deras andra uppköp och spekulera kring hur det då kan se ut för Oculus. Man hoppas på det bästa dock!

Den som lever får se. Med eller utan en VR-pryl i nyllet.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Ja fy skäms på människor som fortfarande uppvisar lite integritet i dagens samhälle och faktiskt står för sina åsikter istället för att springa runt som yra får med dollar tecken i ögonen och säljer sig till högsta bud.