Mottagningen är kass på många lurar

Permalänk
Medlem

Mottagningen är kass på många lurar

När man köper en ny telefon idag så står det aldrig något om hur stark mottagning / sändning är.
Däremot så står det om allt annat lull lull som finns.
Dessutom dom flesta nya smartfones går det inte att koppla in en extern antenn till så man får bättre täckning.
Skitdåligt tycket jag.

Finns det någon telefon som har bättre täckning sänding/mottagning än andra?

I min familj har vi Iphone S4, S4s, S5 och Samsung S2 och S4 och alla har lika kass mottagning där vi bor.
Förr när jag hade en Nokia 3310 så hade jag nästan jämt bra mottagning och om man åkte någonstans där mottagningen försvann så kunde man koppla in den till bilens takantenn för att få bra mottagning igen.

Nu är ju inte gammel Nokian ett alternativ längre då jag dagligen är i behov av det där extra lull lullet som finns i smartfones..

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det är konstigt att utvecklingen har gått bakåt. Det verkar inte finnas några telefoner som har yttre antenn längre, inte ens några konstiga specialmodeller.

Men Brodit säljer några hållare till iPhone 4 och 4S som har ingång för yttre antenn.
http://www.brodit.se/searchList.html?pn=prod&query=yttre+ante...

Permalänk
Medlem

Telefonerna idag behöver ju inte lika starka sändare/mottagare idag som för 10år sedan. Operatörernas antenner som skickar och tar emot samtal och data är idag effektivare och sitter tätare vilket gör att du borde ha minst lika bra mottagning nu som då.

Och jag upplever knappast mottagningen som bättre förr. Ringde det fick man i regel gå ut och prata vilket iaf inte jag behöver idag.

Sen vill man ju inte ha för högt SAR värde på telefonerna ut hälsosynpunkt som det diskuteras mycket kring.

Kan dock hålla med dig om att möjlighet till extern antenn vore bra om man befinner sig där mottagningen är lite sämre. Skiljer ju sig en del mellan operatörerna med.

Skickades från m.sweclockers.com