BYGGLOGG: Server, 24TB NAS, Övervakning, Samt lite annat smått och gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Tänkte mer på SATA-Kablarna

jaha. det är lite blandade kablar jag hade liggandes hemma, men de ligger nog runt 40-60cm i längd tror jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

jaha. det är lite blandade kablar jag hade liggandes hemma, men de ligger nog runt 40-60cm i längd tror jag.

Okej, låter lovande beställt 50 cm kablar

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Några nyheter? Bara några dagar sedan senast men har du hunnit med några prestandatester alls?

Har missat det kanske men vilket filsystem har du tänkt köra?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Några nyheter? Bara några dagar sedan senast men har du hunnit med några prestandatester alls?

Har missat det kanske men vilket filsystem har du tänkt köra?

har kommit rätt så långt faktiskt, bara att jag inte haft ork till att uppdatera
jag har stoppat in all hårddiskar i NASen nu, alla 8 alltså. kör dom i RAIDz2 med ZFS för totalt 18TB lagring.
just nu (och ett par dagar tillbaks) så har jag hållt på med att föra över all data till NASen. vaqrför det tar så lång tid orkar jag inte svara på här får ta det i ett riktigt inlägg istället. om jag är snäll, så kanske ikväll?
Upplever dock extrem ostabilitet på NASen. eller ja, snarare är det väl så att jag inte vet om NASen är ostabilare än ett korthus, eller om det är lika stabilt som fort knox. jag är helt enkelt för nybörjare på både unix, freeNAS, servrar och hela allting.
förklarar lite mer i detalj ikväll.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har kommit rätt så långt faktiskt, bara att jag inte haft ork till att uppdatera
jag har stoppat in all hårddiskar i NASen nu, alla 8 alltså. kör dom i RAIDz2 med ZFS för totalt 18TB lagring.
just nu (och ett par dagar tillbaks) så har jag hållt på med att föra över all data till NASen. vaqrför det tar så lång tid orkar jag inte svara på här får ta det i ett riktigt inlägg istället. om jag är snäll, så kanske ikväll?
Upplever dock extrem ostabilitet på NASen. eller ja, snarare är det väl så att jag inte vet om NASen är ostabilare än ett korthus, eller om det är lika stabilt som fort knox. jag är helt enkelt för nybörjare på både unix, freeNAS, servrar och hela allting.
förklarar lite mer i detalj ikväll.

Stabiliteten har jag inga som helst problem med, kör dock Nas4Free istället för FreeNas (samma diskkonfiguration som dig med zfs och raidz2), men det borde inte vara jättestor skillnad tycker jag då båda bygger på FreeBSD. Personligen gillar jag däremot inte vad som hände med FreeNas efter iXsystems tog över. Tycker det läggs för mycket energi på dels att få ett snyggt interface, istället för ett överskådligt och förståeligt, och att det varit för mycket koncentration på att få till fler funktioner istället för att fixa de befintliga ordentligt först.
Däremot är jag inte nöjd med prestandan i moderkortet tillsammans med ZFS och Samba. Har visserligen lyckats tweaka inställningarna så pass att jag i alla fall maxar Gbit-nätverket för tillfället. Tanken är ändå att jag ska köra båda anslutningarna i LAGG för 2 Gbit, och då måste prestandan upp ordentligt. Sedan tar också scrub alldeles för lång tid då den inte orkar med riktigt ordentligt, tar typ 17-18 timmar för att scruba vilket är lite längre tid än jag tänkt mig.

Har beställt ett AsRock E3C226D2I och en Core i3 4130 till det istället, tillsammans med ett IBM ServeRAID M1015 SATA/SAS (flashas med IT mode BIOS). Detta kommer förmodligen köras i ett U-NAS NSC-800 chassi (såg att du funderade på det innan DS380 dök upp), och C2550D4I-kortet får sitta kvar i DS380 chassit, fast med 8x1TB diskar istället.

Har kikat lite för skojs skull på senaste FreeNAS, och det jag såg är att det verkar som både komprimering och dedup är påslaget som standard i ZFS när man skapar poolerna, och det påverkar ju naturligtvis prestandan (då jag läser det som att du inte är nöjd med prestandan).

Permalänk
Medlem

Onsdag 2014-03-19

Halloj igen! ursäkta för den långa väntetiden, har haft tenta idag (onsdag) och hade en i måndags också.

Dagens inlägg blir lite annorlunda än de tidigare. Jag börjar med lite bilder som vanligt, men sen blir det mer text än bilder.
Ja! då börjar vi då!

Såhär har det sett ut de senaste dagarna hemma hos mig. Hade tur och fick låna 3st 3TB hårddiskar från en kompis jobb.

Varför behöver jag 9TB extra lagring när jag redan har 5st 3TB diskar liggandes tomma?
Eftersom jag ska göra en RAID så måste jag ha alla 8 diskar i NASen när den skapas, och eftersom 3 av de diskarna just nu sitter i min dator - med en massa grejer på - så måste jag ha någonstans att mellanlagra allting.
Tyvärr så var diskarna jäääävligt varma. Jag har nu lovat mig själv att aldrig köpa externa hårddiskar. Kylningen på dom är katastrofal, så.. ja, då kanske ni förstår varför det står en stor fläkt mot hårddiskarna

Men efter ca 2 dagar var all överföring klar, och diskarna kunde äntligen användas!

Den som tittar noga kan se att diskarna har några timmars drifttid. Men jag hoppas på att de ska hålla ett tag till.

Sådär då! då var hårdvarudelen helt klar. Nu är det bara att konfigurera freeNAS som är kvar.
Och vad vore inte det utan ett par hundra problem?

Vi börjar väl här då... Här ser ni hur jag har satt upp diskarna. RAIDz2, med en storlek på 16.36TiB, stämmer väl bra, eller hur?

Varför ska det då vara så envist att när jag väl skapat volymen så blir storleken 15.2TiB? Det här blev jag lite smått galen på.

Jag skapade en tråd på FreeNAS egna forum, och enligt en medlem där - cyberjock, för er som har koll - så är detta en bugg i FreeNAS, och den verkliga storleken på volymen är faktiskt 16.36TiB, även att det inte står så.
Mysko, men jag hoppas väl på att det stämmer och kör vidare.

pellegj - Jag har stängt av både dedup och komprimering. Har även stängt av atime, men om det gör någon skillnad vet jag inte.

Sen var det dags att skapa konton, tilldela behörigheter, och lite annat småtjafs som tog bra mycket längre tid än jag väntat mig.
Men när det väl var klart, då var det dags att föra tillbaks alla filer från de externa hårddiskarna till NASen.
Gissa om det gick långsamt!? Ujujuj vad långsamt det gick... Men jag ska inte skylla på FreeNAS eller NASen över huvud taget, det berodde på andra saker.
För det första så vägrade USB 3.0 på hårddiskarna fungera, om det berodde på datorn eller diskarna vet jag inte, men jag fick nöja mig med USB 2.0.
Dessutom så var en av diskarna ett riktigt måndagsexemplar. Sektor efter sektor gick sönder. Fler och fler. Till slut fick disken jobba så hårt att den låg runt 10 MB/s. Lyckligtvis kunde den föra över all data utan att något blev korrupt, och den kraschade inte heller... Än i alla fall.

Under filöverföringen uppmärkte jag dessutom något ännu roligare. FreeNAS rapporterade gång på gång detta felmeddelande.

Pandora's Box smartd[28653]: Device: /dev/ada4, failed to read SMART Attribute Data

Och dessutom så kom detta meddelande lite då och då.

Pandora's Box smartd[28653]: Device: /dev/ada4, Temperature 43 Celsius reached critical limit of 42 Celsius (Min/Max 43/43)

Och det är endast den disken som är så varm. De andra håller sig runt 36-39 grader.

Dessa meddelanden kom lite då och då. Alltför ofta för att inte uppmärksammas.
Jag antar att disk ada4 är ett måndagsexemplar, och kan krascha när som helst. Någon som har en åsikt om detta?
Jag bör även tillägga att samma meddelanden kommer från ada5 lite då och då, men inte alls lika ofta.

Sen så kommer nästa roliga felmeddelande. 1-2 gånger om dagen kommer detta.

Mar 19 19:53:42 Pandora's Box upsd[2892]: Data for UPS [EATON_3S_550_UPS] is stale - check driver Mar 19 19:53:42 Pandora's Box kernel: ugen0.4: <EATON> at usbus0 (disconnected) Mar 19 19:53:45 Pandora's Box kernel: ugen0.4: <EATON> at usbus0 Mar 19 19:53:51 Pandora's Box root: Unknown USB device: vendor 0x0463 product 0xffff bus uhub2 Mar 19 19:54:01 Pandora's Box root: Unknown USB device: vendor 0x0463 product 0xffff bus uhub2 Mar 19 19:54:02 Pandora's Box upsd[2892]: UPS [EATON_3S_550_UPS] data is no longer stale

Jag antar att detta kan bero på att UPSen är kopplad via en USB-hub. Den verkar nämligen byta mellan lite olika "ugen0.x" då och då.
Men det verkar även som att andra har liknande problem, och de har inte hittat någon lösning till det.

Om vi skulle ta och sammanfatta dagens inlägg lite.
Jag är besviken på FreeNAS. Ja, jag är medveten om att jag är helt nybörjare på detta, och jag blir mer och mer frustrerad på mig själv för varje nytt problem som uppkommer när jag inte vet hur man löser dom. Varför kan det bara inte fungera!?
Jag blir galen på detta. Det kan inte bara bero på att jag är nybörjare.

Varför finns det så många buggar i FreeNAS? Storlekar som inte stämmer, felmeddelanden som inte ska vara där. Nej, jag blir inte klok på detta.

Tack och godnatt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Om vi skulle ta och sammanfatta dagens inlägg lite.
Jag är besviken på FreeNAS. Ja, jag är medveten om att jag är helt nybörjare på detta, och jag blir mer och mer frustrerad på mig själv för varje nytt problem som uppkommer när jag inte vet hur man löser dom. Varför kan det bara inte fungera!?
Jag blir galen på detta. Det kan inte bara bero på att jag är nybörjare.

Varför finns det så många buggar i FreeNAS? Storlekar som inte stämmer, felmeddelanden som inte ska vara där. Nej, jag blir inte klok på detta.

Tack och godnatt.

FreeNAS testade jag också för några år sen men jag fastnade aldrig riktigt. Jag var mer van vid Windows-miljö så jag kör mina två "NASar" på Windows Server 2012 R2 i grunden istället och sen vanliga utdelningar av mappar. För mig fungerar det klockrent och jag har inga problem samt jag vet "operativsystemet". Klart man kanske missar en del funktioner men jag är inte ute efter det. Jag vill bara ha mina filer samlade på ett ställe och kunna nå dom lätt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

FreeNAS testade jag också för några år sen men jag fastnade aldrig riktigt. Jag var mer van vid Windows-miljö så jag kör mina två "NASar" på Windows Server 2012 R2 i grunden istället och sen vanliga utdelningar av mappar. För mig fungerar det klockrent och jag har inga problem samt jag vet "operativsystemet". Klart man kanske missar en del funktioner men jag är inte ute efter det. Jag vill bara ha mina filer samlade på ett ställe och kunna nå dom lätt.

En av anledningarna att jag inte kör Windows längre är att ZFS bland annat innehåller funktioner för att undvika att filer blir korrupta på disk. Har råkat ut för det med en del filer när jag körde Windows med NTFS som lagring. Nu har ju 2012 också funktion för att förhindra detta i och med lagringspooler och ReFS, men jag har inte testat det, och känner väl inte för det heller då det inte går att ha mer än en disk för paritet när jag vill ha minst två.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice NAS, Blir faktiskt sugen på att bygga en likadan

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Under filöverföringen uppmärkte jag dessutom något ännu roligare. FreeNAS rapporterade gång på gång detta felmeddelande.

Pandora's Box smartd[28653]: Device: /dev/ada4, failed to read SMART Attribute Data

Och dessutom så kom detta meddelande lite då och då.

Pandora's Box smartd[28653]: Device: /dev/ada4, Temperature 43 Celsius reached critical limit of 42 Celsius (Min/Max 43/43)

Och det är endast den disken som är så varm. De andra håller sig runt 36-39 grader.

Så länge du inte får "failed to read SMART Attribute Data" när disken är idle är det nog ingen större fara tror jag. Har också fått det vid enstaka tillfälle när disken varit under belastning. Tilläggas här ska dock att jag aldrig fått det förut, utan det är först nu med C2550D4I-moderkortet och dess SATA-kontroller. Vid belastning har jag också ibland svårt att få ut tempen från alla diskarna, utan det hoppar över någon disk ibland när jag ska checka, återigen bara under belastning aldrig vid idle, och bara på detta moderkortet. Jag körde även genom alla 8 diskarna i Seagate SeaTools innan installation för att förvissa mig om att det inte skulle vara något problem med dem (har fått trasiga nya diskar förut som nästan resulterat i att all data försvunnit för mig) vilket jag alltid gör med nya diskar innan driftsättning.

Vad gäller varning för temp så ska det finnas inställning för S.M.A.R.T. vilka gränser man vill ha när de olika varningarna ska aktiveras.
I mitt DS380 har jag två diskar som är varmare än de övriga, och det är andra och tredje disken räknat nerifrån (för mig ada1 och ada2). De ligger för det mesta 3-5 grader varmare än näst varmaste.

Skrivet av morxy49:

Varför finns det så många buggar i FreeNAS? Storlekar som inte stämmer, felmeddelanden som inte ska vara där. Nej, jag blir inte klok på detta.

Jag vet inte hur det är med FreeNAS nu, men för ungefär 2 år sedan när jag valde så lades det mer krut på att lägga till nya funktioner istället för att åtgärda buggar i redan befintliga funktioner

Jag får kanske försöka få till en logg eller liknande jag också när jag får de nya komponenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Så länge du inte får "failed to read SMART Attribute Data" när disken är idle är det nog ingen större fara tror jag. Har också fått det vid enstaka tillfälle när disken varit under belastning. Tilläggas här ska dock att jag aldrig fått det förut, utan det är först nu med C2550D4I-moderkortet och dess SATA-kontroller. Vid belastning har jag också ibland svårt att få ut tempen från alla diskarna, utan det hoppar över någon disk ibland när jag ska checka, återigen bara under belastning aldrig vid idle, och bara på detta moderkortet. Jag körde även genom alla 8 diskarna i Seagate SeaTools innan installation för att förvissa mig om att det inte skulle vara något problem med dem (har fått trasiga nya diskar förut som nästan resulterat i att all data försvunnit för mig) vilket jag alltid gör med nya diskar innan driftsättning.

Vad gäller varning för temp så ska det finnas inställning för S.M.A.R.T. vilka gränser man vill ha när de olika varningarna ska aktiveras.
I mitt DS380 har jag två diskar som är varmare än de övriga, och det är andra och tredje disken räknat nerifrån (för mig ada1 och ada2). De ligger för det mesta 3-5 grader varmare än näst varmaste.

Jag vet inte hur det är med FreeNAS nu, men för ungefär 2 år sedan när jag valde så lades det mer krut på att lägga till nya funktioner istället för att åtgärda buggar i redan befintliga funktioner

Jag får kanske försöka få till en logg eller liknande jag också när jag får de nya komponenterna

tack. lättade lite nu när du berättade det där
det är endast under belastning som dessa meddelande poppar upp, så jag chansar på att det inte är någon fara.
för mig är det disken som är på plats 2 sett nerifrån som är varmast, så det kanske är något med chassit?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tack. lättade lite nu när du berättade det där
det är endast under belastning som dessa meddelande poppar upp, så jag chansar på att det inte är någon fara.
för mig är det disken som är på plats 2 sett nerifrån som är varmast, så det kanske är något med chassit?

Det verkar ju som det ja, då det är samma för oss båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Det verkar ju som det ja, då det är samma för oss båda.

Citerar fel inlägg men ändå.

Det låter lite väl långsamt att scrub skulle ta 18 timmar, är scrub multitrådat så det hade gått lite snabbare med ett C2750D4i tro? C2000 serien har ju ganska låg singeltråds prestanda men helt ok multitrådat, vore ju synd om man inte kunde utnyttja det. Är även lite orolig när jag skall återskapa min raidz2 om en disk failar, kanske tar sjukt lång tid med men har för mig ZFS bara återskapar aktiv data och struntar i flaggad/borttagna sektorer så är raiden inte allt för full borde det vara ok.

Har kikat runt lite men har inte sett några bra prestandatester för reparation av en raidz2 med C2000.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Citerar fel inlägg men ändå.

Det låter lite väl långsamt att scrub skulle ta 18 timmar, är scrub multitrådat så det hade gått lite snabbare med ett C2750D4i tro? C2000 serien har ju ganska låg singeltråds prestanda men helt ok multitrådat, vore ju synd om man inte kunde utnyttja det. Är även lite orolig när jag skall återskapa min raidz2 om en disk failar, kanske tar sjukt lång tid med men har för mig ZFS bara återskapar aktiv data och struntar i flaggad/borttagna sektorer så är raiden inte allt för full borde det vara ok.

Har kikat runt lite men har inte sett några bra prestandatester för reparation av en raidz2 med C2000.

Det ska vara multitrådat ja, så det bör gå fortare med 2750-kortet.
ZFS återskapar bara data ja, så ju mindre data man har desto mindre tid tar det.

Permalänk

Har du fått bukt på problemet med stabiliteten?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Har du fått bukt på problemet med stabiliteten?

Har insett att de flesta probkemen bara är buggar, och resten är inte så allvarliga, men ska fixa dom så småningom

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har insett att de flesta probkemen bara är buggar, och resten är inte så allvarliga, men ska fixa dom så småningom

Tänkte lägga en beställning på samma moderkort som dig. Men har läst flera som haft problem med minnen som inte är kompatibla med boot problem m.m. som följd. Vilka minnen har du i din burk? Hittade nämligen inga Kinston ECC 8GB stickor på kompatibilitetslistan.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Hur är det med diskprestandan nu när allt e fixat? och nätverk?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Tänkte lägga en beställning på samma moderkort som dig. Men har läst flera som haft problem med minnen som inte är kompatibla med boot problem m.m. som följd. Vilka minnen har du i din burk? Hittade nämligen inga Kinston ECC 8GB stickor på kompatibilitetslistan.

Det finns ett par kingston ecc på kompabilitetslistan på 4gb, jag kör dessa fast 8gb versionen. Funkar kanon.

Skrivet av Oneone:

Hur är det med diskprestandan nu när allt e fixat? och nätverk?

Det är ganska dåligt faktiskt. Eller ja, överföringshastighetenär bra, ligger på ca 900mbitps. Accesstiden dremot är rätt usel. Om man kollar i mappar med 100+ objekt så tar det ca 3-5 sekunder att ladda allt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Accesstiden dremot är rätt usel. Om man kollar i mappar med 100+ objekt så tar det ca 3-5 sekunder att ladda allt.

Vet inte vad det heter i FreeNAS, men i NAS4Free stängde jag av "Enable store DOS attributes" i inställningarna för CIFS/SMB, och det gjorde en stor skillnad i accesstiden som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Vet inte vad det heter i FreeNAS, men i NAS4Free stängde jag av "Enable store DOS attributes" i inställningarna för CIFS/SMB, och det gjorde en stor skillnad i accesstiden som du beskriver.

TACK! det hjälpte faktiskt rätt så mycket
i de mappar som har ca 100-300 objekt går det fort som tusan nu, fast det tar fortfarande ca 5 sek i mappar med 1000+ objekt. Har dock inte så många mappar med 1000+ objekt, så det är rätt lugnt

Frågan är dock ifall det finns någon nackdel mad att stänga av den inställningen?

EDIT: i freenas dokumentationen står det "allows a user who has write access to a file to modify the permissions, even if not the owner of the file", så det är nog inga större problem.

du kanske förresten kan hjälpa mig med ett till problem jag kan inte exekvera .exe som finns på NASen, även att jag ställt in min användare till att den får göra det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

TACK! det hjälpte faktiskt rätt så mycket
i de mappar som har ca 100-300 objekt går det fort som tusan nu, fast det tar fortfarande ca 5 sek i mappar med 1000+ objekt. Har dock inte så många mappar med 1000+ objekt, så det är rätt lugnt

Frågan är dock ifall det finns någon nackdel mad att stänga av den inställningen?

Det beror ju på. Använder du backupprogramvara som använder attributet "Arkiv" för att se om en fil förändrats så är det ju en nackdel, eller om du har filer som du sätter attributet "read-only" på, eller t.ex. dölja filer via "system" eller "hidden" så är det ju nackdel. Annars kan jag inte se att skulle vara något problem.

Permalänk

Hur funkar det att styra fläkthastigheten? Kan du styrs det genom IPMI?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Hur funkar det att styra fläkthastigheten? Kan du styrs det genom IPMI?

fläkthastigheten ställs in i BIOS till antingen en konstant hasighet eller "smart". Eftersom man kan komma åt BIOS via IPMI går det utmärkt att styra fläktarna med, men du måste såklart starta om NASen, vilket är liet tråkigt.
funderar faktiskt på att fixa en fysisk fläktkontroller istället, men vet inte om jag har tid och ork till det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

fläkthastigheten ställs in i BIOS till antingen en konstant hasighet eller "smart". Eftersom man kan komma åt BIOS via IPMI går det utmärkt att styra fläktarna med, men du måste såklart starta om NASen, vilket är liet tråkigt.
funderar faktiskt på att fixa en fysisk fläktkontroller istället, men vet inte om jag har tid och ork till det

Okej, vad innebär smart-läget?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pellegj:

Vet inte vad det heter i FreeNAS, men i NAS4Free stängde jag av "Enable store DOS attributes" i inställningarna för CIFS/SMB, och det gjorde en stor skillnad i accesstiden som du beskriver.

Ramlade in på denna tråd, måste säga TACK! Jag har rätt många mappar på min FreeNAS-burk som det har tagit en jävla tid att lista varje gång. Ta bort "DOS attributes" gjorde att allting laddades på mindre än 1 sek!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ramlade in på denna tråd, måste säga TACK! Jag har rätt många mappar på min FreeNAS-burk som det har tagit en jävla tid att lista varje gång. Ta bort "DOS attributes" gjorde att allting laddades på mindre än 1 sek!

Gôtt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Okej, vad innebär smart-läget?

moderkortets sensorer styr fläktarna beroende på vilka temperaturer CPU samt mobo har. finns tyvärr ingen funktion som känner diskarnas temp, så därför kör jag på konstant hastighet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

moderkortets sensorer styr fläktarna beroende på vilka temperaturer CPU samt mobo har. finns tyvärr ingen funktion som känner diskarnas temp, så därför kör jag på konstant hastighet.

Tycker du skall utvärdera SMART läget ändå i en vecka åtminstone och kolla till tempen lite då och då, har mina fläktar (som har lägre CFM än vad dina) på absolut lägsta möjliga och tempen ligger på rimliga nivåer även under flera timmars last.

Fast ja, dina fläktar kanske inte låter så mycket i den hastigheten du kör på nu så då är det ju skit samma

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Tycker du skall utvärdera SMART läget ändå i en vecka åtminstone och kolla till tempen lite då och då, har mina fläktar (som har lägre CFM än vad dina) på absolut lägsta möjliga och tempen ligger på rimliga nivåer även under flera timmars last.

Fast ja, dina fläktar kanske inte låter så mycket i den hastigheten du kör på nu så då är det ju skit samma

mina fläktar kör nu på level 4, och det är knappt att diskarna håller sig under 40 grader. det låter lite för mycket än jag önskat, men fortfarande acceptabelt.
menar du alltså att smart-läget skulle ge mig lägre temps samtidigt som jag får lägra ljudnivå?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |