C2750 vs Xeon e3 uppsättning

Permalänk
Medlem

C2750 vs Xeon e3 uppsättning

Hej på er!

Jag gissar att denna fråga ställs till och från i forumet, men sitter just nu i köpetankar på dessa två alternativ då priset blir ungefär detsamma:

Alt 1
Avoton C2750
+ Fler sata, stöd för med ram
+ Strömförbrukning
* Vt-d?
* ESXi?
- Prestanda

http://www.dustinhome.se/product/5010761248/asrock-c2750d4-in...

Alt 2
Xeon e3 1220 v3 tillsammans med c226 moderkort
+ Högre prestanda
+ Vt-d passthrough, ESXI-"kompatibel"
- Färre sata och RAM
- Högre strömförbrukning

http://www.dustinhome.se/product/5010753391/intel-xeon-e3-122...
http://www.inet.se/produkt/1903003/asrock-e3c226d2i-mitx

Användningsområdet är hemma-NAS med ZFS, Plex media server, TS3 server m.m.
Jag är övertygad om att båda är mer än tillräckligt prestandamässigt, men ESXi VT-d vore absolut roligt!

Någon som sitter på avoton som kan berätta lite om sin server?

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Jag är i en liknande situation, där jag håller på att planera en NAS + labbserver och svänger kraftigt mellan "all out" dyrt med ett 2011 xeon kort + Xeon E5-2620v2 och å andra sidan billigt/prisvärt. Som ett riktigt billigt alternativ tittar jag på en propp som du inte har med bland dina alternativ.

Alt3
Intel Core i3 4130T + c226
+ Hög prestanda
+ Billig (~1000kr)
- bara två cores, men HT
- ej Vt-d

Vad är Vt-d bra för?

Jag tror Xeon e3 1220, 1225, 1230 är ett säkert val, så det är vad jag själv lutar mot. Avaton är nog lite för ny för att folk ska ha hunnit testa den ordentligt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt en FreeNAS server med ASRock C2750 mITX moderkort. Den fungerar mest som ren storage, så CPUn är egentligen overkill. Den fyller enkelt gigabitlinan med samba, NFS, iSCSI. En fyrkärning hade räckt i mitt fall.
Den ligger på ca 65W idle med 6 WD Red diskar.

CPU-prestandan är förvånandsvärt hög, bra mycket bättre än äldre atom. Multitrådade program som inte kör flyttal ligger inte långt efter en Xeon E3. Singetrådprestandan är såklart inte så hög, men desto fler kärnor.

Kolla in http://www.servethehome.com/Server-detail/intel-atom-c2750-8-... för mer tester.

VT-d behövs om man ska göra PCI passthough, dvs lämna över en PCI device helt till en virtuell maskin. T.ex ett grafikkort eller en disk-kontroller.

Vad jag kan se så har C2750 inte stöd för VT-d, lite trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Jag har precis byggt en FreeNAS server med ASRock C2750 mITX moderkort. Den fungerar mest som ren storage, så CPUn är egentligen overkill. Den fyller enkelt gigabitlinan med samba, NFS, iSCSI. En fyrkärning hade räckt i mitt fall.
Den ligger på ca 65W idle med 6 WD Red diskar.

CPU-prestandan är förvånandsvärt hög, bra mycket bättre än äldre atom. Multitrådade program som inte kör flyttal ligger inte långt efter en Xeon E3. Singetrådprestandan är såklart inte så hög, men desto fler kärnor.

Kolla in http://www.servethehome.com/Server-detail/intel-atom-c2750-8-... för mer tester.

VT-d behövs om man ska göra PCI passthough, dvs lämna över en PCI device helt till en virtuell maskin. T.ex ett grafikkort eller en disk-kontroller.

Vad jag kan se så har C2750 inte stöd för VT-d, lite trist.

Måste säga att jag blev förvånad över hur hög Wattförbrukning du har i "idle".
Hur ser resterande hårdvara ut, nätagg, eventuella fläktar och annan extra utrustning?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Måste säga att jag blev förvånad över hur hög Wattförbrukning du har i "idle".
Hur ser resterande hårdvara ut, nätagg, eventuella fläktar och annan extra utrustning?

Nu när du nämner det så är det lite högt.
Den endra extrautrustningen är en 140mm fläkt som sitter i Node chassit.

Den drar dessutom 30W när den är avstängd! Visserligen kör IPMI fortfarande, men det kan inte rimligtvis dra 30W.

Antagligen är det nätagget Corsair CX 430 som är fruktansvärt ineffektivt vid extremt låg last. Tyvärr är det aldrig någon som testar den typen av last när de testar nätagg så det är omöjligt att veta innan man testar själv.

Permalänk
Medlem

Testade med en annan elmätare.

Den visar 4W när det är avstängt och 53W idle. Mer rimligt.

Tydligen kan man mäta olika saker, VA eller W. Det är W som är det intressanta för elräkningen.
Den första mätaren mätte VA (trots det står W på displayen).
Växelström är märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Testade med en annan elmätare.

Den visar 4W när det är avstängt och 53W idle. Mer rimligt.

Tydligen kan man mäta olika saker, VA eller W. Det är W som är det intressanta för elräkningen.
Den första mätaren mätte VA (trots det står W på displayen).
Växelström är märkligt.

Jag trodde VA stod för voltampere alltså watt

Kanske är något här med max medel och rms?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag trodde VA stod för voltampere alltså watt

Kanske är något här med max medel och rms?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde också VA var samma som W, det är det när man har likström.

Efter att ha läst på lite så har jag lärt mig att så är inte fallet med växelström.

Det är närmare bestämt så att: W = VA*"Power Factor" där Power Factor är mellan 0 och 1.

En bra PSU lovar upp mot 99% Power Factor, men det verkar som att vid låga laster så är power factorn mycket lägre.
Min andra elmätare visar faktisk power factor i displayen. Jag ser att den är ca 80% vid 53W. 65VA *0.80 ~= 53W. Det stämmer att den första elmätaren mäter VA.

Det finns en bra beskrivning av johnyGURU på AnandTechs forum: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=157631

Man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Jag trodde också VA var samma som W, det är det när man har likström.

Efter att ha läst på lite så har jag lärt mig att så är inte fallet med växelström.

Det är närmare bestämt så att: W = VA*"Power Factor" där Power Factor är mellan 0 och 1.

En bra PSU lovar upp mot 99% Power Factor, men det verkar som att vid låga laster så är power factorn mycket lägre.
Min andra elmätare visar faktisk power factor i displayen. Jag ser att den är ca 80% vid 53W. 65VA *0.80 ~= 53W. Det stämmer att den första elmätaren mäter VA.

Det finns en bra beskrivning av johnyGURU på AnandTechs forum: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=157631

Man lär sig något nytt varje dag

Hittade denna

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/vaxelstrom

En bit ner där visar man växelspänning med fasförskjutning vilket är vad man får när lasten inte är 100% resistiv. Du kommer få ut samma effekt (Watt) men om du skjuter fasen så kommer lasten att bli större vilket då blir VA . Spolar och kondensatorer bidrar tex till fasförskjutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

vilket alternativ blev det?

alt2 har väl sas portar som kan göras om till 8 st Sata?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vilket alternativ blev det?

alt2 har väl sas portar som kan göras om till 8 st Sata?

Har inte landat helt, men lutar klart mer åt c2750. Anledningen är ZFS och esxi. Kommer att köra linux med zfs och köra kvm-baserade vm's. Då zfs mår som bäst på bare-metal, och då blir vt-d överflödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Man skall kunna köra xen och paravirtualisering och på så sätt få passthrough av pci-enheter utan vt-d.
Kräver att gäst-os:et går att köra paravirtualiserat. Verkar dock inte vara helt trivialt att sätta upp en paravirtualiserad gäst med xen.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg: Paravirtualisering med xen skall dessutom gå att köra på CPU:er som inte ens har vt-x-stöd. http://wiki.xenproject.org/wiki/Paravirtualization_(PV)
Kan bli intressant att se vad som händer efter att unraid 6 släppts, det verkar som att de går mot att köra alla sina plugins i virtualiserade os under xen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cp_:

Ett tillägg: Paravirtualisering med xen skall dessutom gå att köra på CPU:er som inte ens har vt-x-stöd. http://wiki.xenproject.org/wiki/Paravirtualization_(PV)
Kan bli intressant att se vad som händer efter att unraid 6 släppts, det verkar som att de går mot att köra alla sina plugins i virtualiserade os under xen.

Virtualisering utan VT-x är inte speciellt kul då hanteringen av systemanrop och mappning av virtuell-till-fysisk-adress (som sköts av MMU) blir väldigt ineffektivt.

Största fördelen med paravirtualisering är att man kan göra långt mer effektiva virtuella nätverkskort/grafikkort/etc, så oavsett vilket stöd man har för virtualisering i underliggande HW vill man ändå välja paravirtualiserade varianter av all simulerad HW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag är i en liknande situation, där jag håller på att planera en NAS + labbserver och svänger kraftigt mellan "all out" dyrt med ett 2011 xeon kort + Xeon E5-2620v2 och å andra sidan billigt/prisvärt. Som ett riktigt billigt alternativ tittar jag på en propp som du inte har med bland dina alternativ.

Alt3
Intel Core i3 4130T + c226
+ Hög prestanda
+ Billig (~1000kr)
- bara två cores, men HT
- ej Vt-d

Vad är Vt-d bra för?

Jag tror Xeon e3 1220, 1225, 1230 är ett säkert val, så det är vad jag själv lutar mot. Avaton är nog lite för ny för att folk ska ha hunnit testa den ordentligt.

Måste säga att jag (idag) faktiskt börjat titta på denna uppsättning också, där priset är största fördelen. Tror man även får ut bra single-trådad prestanda ur den proppen. Jämfört med avoton.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ