Permalänk

När ska man uppgradera?

Jag sitter på en speldator där grunden är cirka 3.5 år gammal. En i5 2500k och ett Asus p9p7. Sedan inköpet har jag köpt till lite minne (8 gb totalt) och ett nytt grafikkort, ett nVidia GTX660Ti. Egentligen kan jag inte komma på någon bra anledning att uppgradera eftersom datorn i nuläget klarar att driva allt jag spelar för tillfället men ändock drar det i datorbyggartarmen och snart (inom ett år) vill jag nog köpa nått nytt.
Problemet är att jag inte riktigt orkar hänga med i svängarna längre så min undran är följande:

Vad syns i horisonten när det gäller nya plattformar från Intel samt AMD? Är det något som verkligen är värt att vänta på och investera i?
Jag hade nån plan att nästa dator skulle innehålla DDR4 och USB4 men jag vet inte riktigt om det är rimligt?

Om någon har ork att svara är jag för evigt tacksam :).

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är det riktigt tråkiga tider just nu. Intel har Haswell refresh som nästa plattform men den verkar ytterst ointressant och vi vet inte så mycket om broadwell än. AMD verkar inte ha något intressant på gång alls.
DDR4 är lite onödigt så vi ändå inte behöver mer än 1600MHz för det mesta. Men det kanske är något som vi kommer behöva när väl övergången skett även om jag har svårt att intressera mig för det just nu.
USB4? Faktiskt aldrig hört rykten om det och jag tror inte det behövs heller ännu.
Jag skulle vänta ett tag och bygga nytt om ett år när 4K förhoppningsvis har kommit in ordentligt på marknaden. Min personliga dröm hade varit en bra 4K skärm på 27tum med G-sync, 120Hz uppdateringsfrekvens och någon fräsig skärmpannel. Men det är nog ett tag kvar ^^.

Det har verkligen gått långsamt fram när man tittar på ett 3,5år gammalt bygge och tänker att det är ett helt okej bygge ändå.
Du kanske skulle kolla på ett till 660ti om inte din processor flaskar allt för mycket.
Jag har en ganska negativ syn på datorvärlden just nu för allt intressant (förutom DX12) verkar alldeles förlångt fram i tiden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om din dator gör det du vill göra, så är det kanske onödigt att köpa nytt innan DDR4 har släppts.
USB3.1 som är dubbelt så snabbt som USB3 blir nästa USB version.

Permalänk
Medlem

det nästa intressanta bytet för dig är nog nvidia maxwell.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra dator även om den är 3,5 år gammal
Hade väntat tills nästa år med att skaffa nytt.
Kommer ju lite nytt som DirectX 12 och DDR4 och sånt då

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Skrivet av simon253:

Ärligt talat är det riktigt tråkiga tider just nu. Intel har Haswell refresh som nästa plattform men den verkar ytterst ointressant och vi vet inte så mycket om broadwell än. AMD verkar inte ha något intressant på gång alls.
DDR4 är lite onödigt så vi ändå inte behöver mer än 1600MHz för det mesta. Men det kanske är något som vi kommer behöva när väl övergången skett även om jag har svårt att intressera mig för det just nu.
USB4? Faktiskt aldrig hört rykten om det och jag tror inte det behövs heller ännu.
Jag skulle vänta ett tag och bygga nytt om ett år när 4K förhoppningsvis har kommit in ordentligt på marknaden. Min personliga dröm hade varit en bra 4K skärm på 27tum med G-sync, 120Hz uppdateringsfrekvens och någon fräsig skärmpannel. Men det är nog ett tag kvar ^^.

Det har verkligen gått långsamt fram när man tittar på ett 3,5år gammalt bygge och tänker att det är ett helt okej bygge ändå.
Du kanske skulle kolla på ett till 660ti om inte din processor flaskar allt för mycket.
Jag har en ganska negativ syn på datorvärlden just nu för allt intressant (förutom DX12) verkar alldeles förlångt fram i tiden.

Jo, jag har väl nästan insett detta trots att jag inte är så insatt längre. Jag körde Crossfire och tyckte inte alls det gav så mycket med tanke på vad det kostade. Jag sparar nog hellre på de pengarna till ett bättre gfx när det väl blir dags.

edit: mitt moderkort är dessutom "crossfire only"

Permalänk

Det känns som att konsensus är att köpa om drygt ett år. Det kan jag leva med. Tack för alla svar