Placering av 7.1 system i en friggebod - HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Placering av 7.1 system i en friggebod - HJÄLP!

Hejsan, jag hade planer på att bygga ut mitt 5.1 system till 7.1. Men som de ser ut nu så ser det svårt ut i min situation.
Såhär ser min friggebod ut :

(4m X 4)

Taskig ritning, men gjorde mitt bästa för att ni ska försöka se hur det ser ut.

Som ni ser så har jag det lite svårt med placering av högtalare på bästa sätt. Detta är också den enda möbleringen jag kan ha för de bästa av mina bekvämligheter.

Mina bakre högtalare sitter väldigt nära soffan, så man har nästan dom i nacken. Jag funderar nästan på att försöka fästa dom i taket på något vis och rikta ner dom eller får dom helt enkelt sitta där.

Men när man ska ha 7.1 ljud så blir de lite svårare. Vet inte riktigt hur jag ska placera dom andra två istället.

Känns nästan omöjligt i min situation.

har ni några tips och idéer?

EDIT:
Tänkte om man eventuellt kan göra så här?

Första bilden visar om man tittar mot soffan och sängen. Så tänkte jag om man placerar bakre högtalarna vid varje hörn liksom.
Och sen på andra bilden så tänkte jag om man sätter surround högtalarna vid samma höjd och nån bit ifrån varandra.

Det känns som den enda lösningen. Men tänkte mest på ljudet, ifall de blir fel om man placerar högtalarna på detta vis.

nej, jag behöver hjälp av några kunniga hemmabio fantaster!

så svårt att förklara men jag hoppas nån fattar hur jag menar

Permalänk
Medlem

Ställ högtalarna på det sätt du skulle vilja ha dem.
Såvida du har en relativt ny reciever, så kommer denna att ha en funktion där du kopplar in en mikrofon, och sedan mäter recievern själv ut dom ultimata inställningarna för dig.
t.ex som dessa

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ställ högtalarna på det sätt du skulle vilja ha dem.
Såvida du har en relativt ny reciever, så kommer denna att ha en funktion där du kopplar in en mikrofon, och sedan mäter recievern själv ut dom ultimata inställningarna för dig.
t.ex som dessa

har en sån pass gammal reciever nu. tror den är 11år gammal en Yamaha rv-640

Ska snart skaffa en ny och tänkte denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

är inte så van att man kan koppla in en mikrofon å kalibrera. Visade sig att denna recievern kunde göra det!

men tack för hjälpen då iallafall, bör väl bli bra tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokkul:

har en sån pass gammal reciever nu. tror den är 11år gammal en Yamaha rv-640

Ska snart skaffa en ny och tänkte denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

är inte så van att man kan koppla in en mikrofon å kalibrera. Visade sig att denna recievern kunde göra det!

men tack för hjälpen då iallafall, bör väl bli bra tycker jag

Den recievern kommer göra dig nöjd, när du köpt den.
Angående mikrofonen, placera den där du kommer ha ditt huvud.
Se dock till att den ligger på något.
Håll den INTE i handen, kroppen har (tills vi dör) permanenta vibrationer. <---Dessa stör recieverns kalibrering, vill du lyssna? Tryck handflatan emot örat.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Varför byta till 7.1 när du inte har möjlighet att möblera korrekt, som det där ser ut är det svårt nog att montera upp 5.1 och att felmontera bakcenter gör det inte bättre på nått sätt.
Här har du de korrekta vinklarna du ska använda, men tänk på att bakcenterarn bör vara nån meter bakom där du sitter om du ska använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför byta till 7.1 när du inte har möjlighet att möblera korrekt, som det där ser ut är det svårt nog att montera upp 5.1 och att felmontera bakcenter gör det inte bättre på nått sätt.
Här har du de korrekta vinklarna du ska använda, men tänk på att bakcenterarn bör vara nån meter bakom där du sitter om du ska använda dem.
http://www.audioholics.com/images/img2.jpg

Mjaa jag har väldigt taskigt rum för att ens använda 5.1 samt 7.1..
älskar att bio ljud när jag kikar på film. Därför vill jag försöka bygga ut det lite extra.
men som du ser,ja, jag har ju problem med att ens använda 5.1.

Jag ska försöka på nåt sätt möblera om så alla högtalare blir att stå rätt.

Jag vet ju att det går, men om jag ska ha så att högtalarna blir perfekta. Men då hamnar soffan mitt i rummet osv ( på den möbleringen jag tänker på nu )
Och då förlorar jag jätte mycket plats här innne..

menmen, ska försöka klura ut det. Därför gjorde jag detta inlägg för att se vad ni säger om jag kan ha så jag hade tänkt nu. Men de verkar ju ganska "omöjligt"

tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lite för trångt om du inte bygger på höjden, tex lyfta sängen så du kan sitta under den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför byta till 7.1 när du inte har möjlighet att möblera korrekt, som det där ser ut är det svårt nog att montera upp 5.1 och att felmontera bakcenter gör det inte bättre på nått sätt.
Här har du de korrekta vinklarna du ska använda, men tänk på att bakcenterarn bör vara nån meter bakom där du sitter om du ska använda dem.
http://www.audioholics.com/images/img2.jpg

Detta är egentligen ett ganska bra sätt..

Svårt att rita ut rummet på bild. Men i verkligheten så blir rummet lite mindre

funderar på att nästan köra på detta vis ett tag

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du ha en soffa i rummet ? En "tittstol" hade ju varit lämpligare när det är så trångt, gärna en lätt modell som är lätt att flytta på som en Ikea poäng.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste du ha en soffa i rummet ? En "tittstol" hade ju varit lämpligare när det är så trångt, gärna en lätt modell som är lätt att flytta på som en Ikea poäng.

Soffan är inte så jäkla stor, plus att den är väldigt bra att ha. Har kompisar som sover över ofta. Så den vill jag helst inte slänga ut

Permalänk
Medlem

Hej! Ett litet praktiskt tips är att du kan fixa hjul med låsning under soffan så kan du bara dra fram den när du ska kolla på film
Jag tycker den senaste bilden ser bäst ut. Du kan ju köra på den, funkar de inte så är de bara möblera om

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Hej! Ett litet praktiskt tips är att du kan fixa hjul med låsning under soffan så kan du bara dra fram den när du ska kolla på film
Jag tycker den senaste bilden ser bäst ut. Du kan ju köra på den, funkar de inte så är de bara möblera om

'

Det var verkligen inte någon dum idé ! Ja jag ska ta å möblera om någon dag framöver och hoppas på att det blir bra! Tack för alla tips allihopa! (Y)