Laptop kopplad till skärm kan inte visa rätt upplösning.

Permalänk

Laptop kopplad till skärm kan inte visa rätt upplösning.

Hej,

Har en kraftfull laptop (Dell Precision M6700) med AMD-grafikkort (FirePro M6000 Mobility). Har laddat ner senaste drivrutinerna från AMD till den, men den kan inte visa rätt upplösning för den externa skärmen (Asus 24" vn247h 16:9). Laptopen verkar endast ha de alternativ av upplösning som laptopens egna skärm har. Resultat blir att det i den externa skärmen blir det en svart ram runt om.

Datorn visar den externa skärmens namn (Asus) när man försöker ändra upplösning. I enhetshanteraren står det Allmän PnP-skärm. OP är Windows 7 64 bit. Skärm och laptop är kopplad via HDMI.

Den funkade utmärkt i min stationära dator (Windows 8, NVidia, HDMI). Laptopen har innan varit kopplad till en Phillips 27" och funkat...

Riktigt irriterande! Är det någon som har förslag på hur detta ska fixas?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

Har du båda skärmarna aktiverade samtidigt? hur blir de om du bara ha den externa skärmen aktiverad?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hjälpsam

Om du klonar skärmen så är du begränsad till högsta gemensamma nämnare. Om du utökar skrivbordet (kör två olika bilder) så kan du välja indeviduella upplösningar.

Windows+P låter dig växla mellan de olika lägena för externa skärmar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Är den bärbara datorns skärm stängd syns bara ett alternativ bland skärminställningarna: Asus, den externa skärmen. Och den ser jag då på den externa skärmen, men maxupplösningen är den bärbara datorns skärm.

Klickar jag Win+P och väljer utvidga och öppnar upp den bärbara datorns skärm blir båda skärmarna helt svarta och jag kan ju (såklart) inte se om båda skärmarna syns bland skärminställningar.

Himla konstigt. Uppskattar all hjälp!

EDIT:
Nu verkar båda skärmarna upptäckas och jag kan 'expandera' och visa en skärmen i taget osv.
DOCK, så är bilden förminskad på den externa skärmen. Det är som svart ram runt omkring. Någon som har en idé?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk

LÖSNING

Lyckades lösa det till slut.
Tänkte att jag skriver upp alla de punkter jag testat och som kan vara orsaken till problemet. Börjar med det som löste det.

MIN LÖSNING

  1. Avinstallerade alla drivrutiner för grafikkortet.

  2. Laddade ner AMDs auto detect tool och installerade drivrutinen den föreslog.

    Tydligen så fungerar AMD så att om man kopplas in en HDMI ser den det som en TV. Och TV-apparater och viss underscaling och overscaling för att kompensera och justera för upplösningen till skärmens storlek. Det är alltså vad den gjorde med min externa skärm.

  3. Öppnade AMDs Catalyst Control Center (som jag antigen redan hade på datorn eller fick med auto detect tool, vet inte).

  4. Ändra vyn till avancerad. Gå till din skärm (TV-ikon, åtminstone för mig) och ändra så att GPU Scaling är på och att overscan är satt till 0. De finns två olika undermenyer till din skärm.

TIPS

  • Sen kom jag även över ett tips om att dra ut ström- och bildsladd (HDMI), stänga av datorn och vänta några minuter. Funkade dock inte för mig.

  • Se till att den bärbara datorn inte går in i strömspararläge när den stängs. Hjälpte inte mig.

  • Starta Windows i felsäkert läge och ändra upplösningen till önskat. Funkade dock inte för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer