Hur rengör jag min dator utan tryckluft på burk?

Permalänk
Medlem

Ifall du har en cyckelpump så kan du ju använda den

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

Min dammsugare kan jag ju säga är ett elektrostatiskt monster, man känner laddningen i slangen efter ett tags dammsugande och så fort man rör vid något annat får man ett stött. Nu är min slang till dammsugaren av billig PVC och det räcker att man gnider en torr handduk emot ett PVC rör för att det ska bli elektrostatiska. Nja, så man ska nog helt undvika det om man kan. Det finns givetvis dammsugare av alla möjliga material. men det är min erfarenhet med min dammsugare.

Som sagt, vill man använda dammsugare är det bara att ansluta sitt antistatarmband till chassit om man är orolig, alternativt att låta bli att köra dammsugaren över golvet så mycket när man dammsuger

Permalänk

Går skitbra att blåsa av damm, men ta helst och vänta en timme eller två efter ifall lite saliv hamnade på någon krets.
Datorkomponenter i överlag går inte sönder av vatten, dom kan däremot kortslutas om dom är fuktiga och man testar starta datorn.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Som sagt, vill man använda dammsugare är det bara att ansluta sitt antistatarmband till chassit om man är orolig, alternativt att låta bli att köra dammsugaren över golvet så mycket när man dammsuger

Eftersom att munstyckena och slangen på damsugare oftast är av plast fungerar det inte som många tror att hålla i ett element eller fästa ett ESD-armband då plast inte leder elektricitet, dock kan det alstra och sedan ladda ur sig vilket orsakar diverse problem.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Förutom att det blir statiskt laddad elektricitet som skapas i munstycket, som inte har något att göra med om du är jordad eller inte.

Man kan ju se till att jorda slangen också, kanske genom att hålla i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om man sätter chassit på en antistatmatta och håller en lufttryck burk och samtidigt har ett antistatband rund handleden kopplat till chassit. Är det riskfritt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

idiotin flödar i den här tråden...

det gör det alltid när det diskuteras rengöring, finns alltid dom som minsann aldrig haft en dator som tagit stryk av dammsugning även om den startar om sig oförklarligt någon gång i veckan och usb minnet avmonteras lite då och då osv.. som är typiska problem som upstått av statisk elektricitet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

För alla som diskuterar statisk elektricitet, jag skulle vilja be er tänka på vad det heter, just "statisk", med andra ord stillastående. Till skillnad mot den ström ni är vana vid som leds genom konduktiva material, alstras statisk elektricitet på isolatorer och "sitter fast" på ytan tills det går att ske en urladdning till ett ledande material. Den elektrostatiska laddning kan vara både extra elektroner och avsaknad av elektroner, vilket innebär att en statiskt laddad yta kan vara antingen positiv eller negativ. Grejen är den att det flyttar sig inte längst med ytan på det isolerade materialet, utan stannar där det alstrades. Testa med en ballong, gnid ena sidan mot håret en stund och sätt den sidan mot en vägg, ballongen fastnar. Försök att fästa med andra sidan, inget händer...
Att försöka jorda en elektrostatiskt laddad yta är ett stort företag, och att "hålla i slangen och elementet" gör samma sak som att fylla på sitt vattenglas genom att hålla det över spisen...
En dammsugarslang kan alstra en elektrostatisk potential på flera tusen volt, utan några större bekymmer, och urladdningen är lätt tillräckligt för att första de små komponenter vi har vi våra datorer!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Man kan ju se till att jorda slangen också, kanske genom att hålla i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Är slangen tillverkad av plast så isolerar den och spelar det ingen som helst roll om du håller i den eller ansluter ett antistatarmband till den, det skapad statisk elektricitet av själva luftströmmen och dess partiklar när dom färdas genom slangen, dom som inte bryr sig om ESD eller inte har koll på hur ESD skador uppkommer, kan ni inte upphöra med dom meningslösa inläggen...

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Om man sätter chassit på en antistatmatta och håller en lufttryck burk och samtidigt har ett antistatband rund handleden kopplat till chassit. Är det riskfritt då?

tryckluft alstrar inte statisk elektricitet som dammsugare gör.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Som sagt, vill man använda dammsugare är det bara att ansluta sitt antistatarmband till chassit om man är orolig, alternativt att låta bli att köra dammsugaren över golvet så mycket när man dammsuger

Skrivet av patrik0719:

Man kan ju se till att jorda slangen också, kanske genom att hålla i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, slangen är icke ledande plast. Det är just att det är en isolator som gör att det bildas statisk elektricitet. Luft, partiklar och smuts som far genom slangen skapar riktigt stora laddningar och urladdar snabbt, och ofta. Kör du armband så blir det nog bara att du känner av urladdningarna mer, men komponenterna skyddas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toorandom:

Finns där något effektivt sätt att rengöra datorn från allt damm om man inte har tryckluft på burk hemma? Och vad händer om man inte rengör datorn på en längre tid? Kan datorn bli långsammare eller kan komponenter gå sönder av dammet?

Mitt råd: Använd ALDRIG en vanlig dammsugare att rengöra datorkomponenter med. Oavsett vad andra säger!
På Rusta hade de tidigare (vet ej om den längre säljes) en jättebehändig kompressor med tryckluft. Black & Decker, alltså bra grejor. Kostade bara några hundralappar, en väl värd investering. Har själv rengjort många datorer med den

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför överkomplicera saker? Alla har en dammsugare hemma. Om du vill vara extra "safe" håll i elementet, ha gummistövlar, tjocka handskar och vaniljglass med chokladtopping redo...allvarligt, de säljer dammsugare just för att rengöra datorer.

http://www.globalindustrial.com/g/janitorial-maintenance/floo...

"antistatic" ?? Den har en jordad kontakt och ett elementmunstycke i plast...som nån annan skrev , största risken att något ska gå sönder är om du råkar slå sönder prylarna när du dammsuger.

Är du eldad?.......
De mest känsliga komponenterna kan skadas redan vid 30 V spänning och många vanliga komponenter är känsliga för spänningar mellan 100 och 200 V."
Du känner ALDRIG statisk elektricitet under 3000v
Så din kärlekspartner, även kallad dammsugare, kan skicka din dator till helvetet effektivare än du tror.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Jag har aldrig varit med om varken vatten eller olja har kommit ut ur verkstades kompressor.......
Fast man kan ju fylla på slangen och skjuta vatten på andra men det är ju en annan sak..

Testa köra utan tork ett tag, är som att öppna en vattenkran när du öppnar luften efter ett tag. Finns olja i all luft om du inte har oljefri kompressor eller filter på uttaget.

Permalänk

Lånar tråden lite...
Hur ofta är det rekommenderat att öppna och blåsa rent?
Det har nu gått 7 månader sen jag byggde datorn och nu börjar fläktarna faktiskt höras lite. Kanske dags?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Lånar tråden lite...
Hur ofta är det rekommenderat att öppna och blåsa rent?
Det har nu gått 7 månader sen jag byggde datorn och nu börjar fläktarna faktiskt höras lite. Kanske dags?

En gång i veckan eller vart femte år, det beror på hur smutsigt det är. Öppna datorn och kolla hur mkt damm det är på kylflänsarna.

Permalänk
Medlem

Här var det många bud, jag har alltid kört med tryckluft och damsugare i kombination. Alla med lite sunt förnuft och som orkade med att lära sig lite i skolan vet vad statisk elektricitet är och hur den uppkommer. Det är bara att ni gräver lite i minnet, för att komma till saken så fick jag för många år sedan ett bra tips av en kompis som är elektronikreparatör satt hela dagarna och lödde och fixade med diverse elektronik på en serviceverkstad.

Hans rekommendation var att hemma så kunde man ta både tryckluft och damsugare, man ska helt enkelt blåsa med luften så att dammet far runt och sedan hålla fram damsugaren som suger i sig dammet. Det är dock viktigt att man inte håller damsugaren för nära datorkomponenterna för då kan det bli en urladdning, man bör alltså hålla damsugaren minst 20-30 cm ifrån datorn. .Han sa också att blåser man för hårt kan man skada känsliga komponenter så det bästa är burkluft eller om man har en kompressor där man kan ställa ner trycket.

När jag gick i högstadiet så på den obligatoriska tekniken fick vi gör att experiment med statisk elektricitet, det var en stor kula som satt på ett isolerat fäste och sedan en mindre kula som satt på en böjbar stång och man böjde bort den mindre kulan och sedan gnodde man den stora kulan med ett skinn så att den blev laddad med statisk elektricitet. Nu släckte vi ljuset och böjde sakta upp den mindre kulan och när det var ca 20 cm kvar så kom det världens jävla blixt farande emellan dom, det var en urladdning. Och enligt läraren var det en jävla massa volt i den. Det är ungefär samma sak som kan hända om man kör in damsugaren i datorn.

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem

När du får en blixt på 20 cm avstånd handlar det om 20-30 tusen volt. Det gör ont om du har fingrarna emellan

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

När du får en blixt på 20 cm avstånd handlar det om 20-30 tusen volt. Det gör ont om du har fingrarna emellan

Kolla på https://www.youtube.com/watch?v=2_cDB2pR6eY 2:14 in på videon...

Mr Bean, dvs Rowan Atkinson är faktiskt utbildad ingenjör och kan sådana här saker i verkligheten även om just videon är överdriven.

/ B