Permalänk
Inaktiv

ASUS Rampage IV GENE Felkod 4F

Hejsan.
Slängde ihop ett litet x79 system nyligen, och vill nu överklocka CPUn. (Intel Core i7-4820K) på ett (ASUS Rampage IV GENE)
Problemet är i booten. Såhär;
Jag gör klart allt i BIOS (Detta fall UEFI), sparar och resetar, UTAN att datorn helt stänger av sig. Kommer in perfekt till Windows, och kollar i CPU-Z att klockfrekvensen liggen på 4.2. Allt funkar utmärkt. Det är stabilt och krashar inte. Runt 30*C i idle med Noctua NH-U12S.
Men;
När jag stänger av datorn helt, och sen startar den, får jag ingen bild, ingen POST och felkod 4F. I min moderkortsmanual står det på 4F 'DXE IPL is started'.
Men, datorn går fortfarande. Om jag då testar att trycka på RESET (Funkar både på kortet och på knappen på chassit) händer först ingetning, bara står o går med samma felkod. Efter en stund (~10-15 sek) så stängs den av i ~5 sek, sen bootar och är igång ~2 sek, sen bootar och sen tillbaka på 4F igen.
MEN om jag väntar ~1 minut, och då trycker på RESET, bootar den helfint, utan att stanna på 4F.

Klargörelse - Timeline:

LYCKAT:
1. Överklockning klar i BIOS, resetar systemet. (UTAN att stänga av helt)
2. Kommer in till Windows.
3. Stänger av HELT.
4. Bootar och får felkod 4F. Dator står o går utan bild.
5. Väntar ~1 minut; Trycker på RESET, resetas.
6. Lyckat, inne i Windows.

MISSLYCKAT:
1. Överklocking klar i BIOS, resetar systemet. (UTAN att stänga av helt)
2. Kommer in i Windows.
3. Stänger av HELT.
4. Bootar och får felkod 4F. Dator står o går utan bild.
5. Trycker på reset. (Direkt). Inget händer.
6. ~10-15 sek senare, stänger av sig.
7. Går igång för en mycket kort tid (~2 sek).
8. Stänger av sig igen, sen bootar.
9. Tillbaka till punkt 4.

*Kan det vara ett fel på CPUn? Isådana fall, varför kommer det sig att jag kan komma in till Windows?

*Kan det vara fel på mitt RAM? Har testat att sätta till 1333 i BIOS, bara för att se så att det inte skapade fel. (Är 1600 default)

*Kan det vara fel på eller är min PSU för liten? Har Corsair CX600 och vet att det inte är den mest högkvalitetiga saken som finns.

Vad är DXE IPL? Är det något som läses in vid boot?
Jag har också senaste BIOS-versionen. 4804
All hjälp skulle vara mycket uppskattad.
Tack!

Permalänk
Inaktiv

Någon kunnig?

Permalänk
Inaktiv

Nevermind.
Har på något sett löst det. Om jag stänger av datorn helt, och bootar direkt, får jag 4F.
Men om jag stänger av PSU och huvudström, och sen bootar, så bootar burken som vanligt. Dock dubbelbootar den.
Boot boot boot...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon235564:

Nevermind.
Har på något sett löst det. Om jag stänger av datorn helt, och bootar direkt, får jag 4F.
Men om jag stänger av PSU och huvudström, och sen bootar, så bootar burken som vanligt. Dock dubbelbootar den.
Boot boot boot...

i instruktions boken står exakta felkoder..... men jag skulle tro att din klock inte gillas så den botar inte upp tycker man resset igen så botar den säkert men säger overklocking failed så bara o testa vidare

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.