Simmade med HTC one. Allriskförsäkring Folksam?

Permalänk

Simmade med HTC one. Allriskförsäkring Folksam?

Hejsan!

Är på semester i Thailand just nu och ska vara det 2 veckor till, igår råkade jag simma i saltvatten med mobilen som nu såklart är stendöd. Klumpigt fast finns inget att göra över det nu. Jag har allriskförsäkring hos Folksam och undrar över vilken ersättning jag nog kommer få?

Som ny mobil skulle jag vilja ha en Note 3, fast är osäker om jag kommer få en ny HTC one istället. Tror ni att man kan få pengarna i handen istället för likvärdig produkt? Eller lägga på extra och få en Note 3 minus självrisken och extra 800 kronorna?

Mvh xChronicles

Permalänk
Medlem

Fel

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

En sony hade klarat av det. Kanske nya Z2 kan vara något. Jag tror du kan få pengarna i handen ja.

Hoppas det!
Beror väl också på vilken Sony det är? Saltvatten brukar ofta vara dödligt för det mesta, annorlunda om det är vanligt vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

En sony hade klarat av det. Kanske nya Z2 kan vara något. Jag tror du kan få pengarna i handen ja.

z2 tål inte saltvatten så vitt jag vet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Sony klarar inte saltvatten. Du borde få värdet på mobilen minus självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

z2 tål inte saltvatten så vitt jag vet.

Skrivet av Sennaho:

Sony klarar inte saltvatten. Du borde få värdet på mobilen minus självrisken.

Det gör min Z (originalet), men kanske inte de nyare modellerna utan lucka för hörlurar.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xChronicles:

Hejsan!

Är på semester i Thailand just nu och ska vara det 2 veckor till, igår råkade jag simma i saltvatten med mobilen som nu såklart är stendöd. Klumpigt fast finns inget att göra över det nu. Jag har allriskförsäkring hos Folksam och undrar över vilken ersättning jag nog kommer få?

Som ny mobil skulle jag vilja ha en Note 3, fast är osäker om jag kommer få en ny HTC one istället. Tror ni att man kan få pengarna i handen istället för likvärdig produkt? Eller lägga på extra och få en Note 3 minus självrisken och extra 800 kronorna?

Mvh xChronicles

lol ja har du allrisk får du igen en viss procent av mobilens nyprisvärde - allrisk kostnaden som oftast är 1500kr. Detta framgår och borde kunna läsas på vilkår på ditt försäkringsbolag.

sammanfattat du får inte igen mer en kanske motsvarande 85% av värdet om den är max 1 år gammal

kostar din telefon 4000:- så får du max 3400kr - 1500:- altså som max då 1900:- detta är om det är samma vilkår som vid stöld

Jag sökte på Självrisk och
Självrisken är minst 1 500 kronor per skada. Har vi avtalat om
högre självrisk gäller istället den.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Det gör min Z (originalet), men kanske inte de nyare modellerna utan lucka för hörlurar.

Tog det från sonys hemsida där det står såhär:

I överensstämmelse med IP55 och IP58 är Xperia vattentålig och skyddad mot inträngning av damm. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är mobilen (i) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i överensstämmelse med IP 55; och/eller (ii) kan ligga på 1,50 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter i överensstämmelse med IP58. Mobilen är inte gjord för att flyta eller hanteras under vatten utanför klassificeringsskalan för IP55 eller IP58. Det kan leda till att garantin upphävs.

Men det kan väll hända att den även klarar en skvätt salt

Permalänk

Klarar saltvatten bara man spolar rent med sötvatten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ja bada i havet är ett utmärkt sätt att ha ihjäl elektronikprylar på då saltvatten leder ström och garanterat kortsluter lite här och var.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Inaktiv

Du får säkerligen bättre svar om du kontaktar ditt försäkringsbolag och första frågan jag skulle ställa är om du ens får någon ersättning och inte börja spekulera om vilka telefoner du "vill" ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Klarar saltvatten bara man spolar rent med sötvatten

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Ja bada i havet är ett utmärkt sätt att ha ihjäl elektronikprylar på då saltvatten leder ström och garanterat kortsluter lite här och var.

Jo, om man inte har sony Z1 eller liknande mobil som är vattentät

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB