Kretstillverkning med wafers på 450 millimeter senareläggs – till 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Hur mycket snabbare blir wafers egentligen är det fortfarande värt att satsa på gammal teknik?

Är att man får ut fler kretsar per wafer som är vitsen. Dyrt att utveckla, men du får fler kretsar per wafer, vilket gör varje enskild krets billigare inte snabbare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Tycker det ser mörkt ut för Intel framöver. Inget företag jag skulle investera pengar i

Förutom att tekniken när det gäller CPU kanske börjar stöta på begränsningar, så tror jag inte konsumenterna efterfrågar så mycket mer prestanda när det gäller cpu. Man får ingen större nytta av att byta, det är bara "nördarna" som slänger sina surt förvärvade pengar efter nytt trots att det egentligen är bortkastat.....

Fast med tanke på hur deras senaste satsning på mobila processorer presterar så verkar de fortfarande helt klart vara med i matchen. ARM fick det väldigt jobbigt när Intel släppte Silvermont. De kan utan problem konkurrera med ARMs prestandadesigner. Det ARM fortfarande har är de lägre segmenten med extremt strömsnåla kretsar men Intel satsar även där så får se hur det går.

Skrivet av ACR83:

kan dem inte istället satsa på kvant tekniken eller är den för stark för att tjäna pengar på?

Kvantdatorer är långt bort i tiden. Idag behöver du flytande helium för att hålla igång datorerna vilket gör dem minst sagt opraktiska. Vidare har vi bara ett fåtal algoritmer som är effektiva att köra på kvantdatorer så det är ytterst få saker vi som faktiskt har någon nytta av kraften. När det kommer till mer generella uppgifter så är dagens kvantdatorer långsammare än en vanlig processor. Ett stort problem är det där med att många tekniker kräver supraledare för att fungera och vi har jagat material som är supraledande vid höga temperaturer i många år utan att lyckas. Notera att höga temperaturer fortfarande handlar om minusgrader här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Är ASML själva i världen med det dom gör?
Sen köper Intel, TSMC, Samsung, GlobalFoundries, och alla andra sin utrustning från ASML?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Tycker det ser mörkt ut för Intel framöver. Inget företag jag skulle investera pengar i

Du lär inte få x10 på insatt kapital på Intel, men INTC har under väldigt lång tid pendlat mellan runt $20 och $27 och så länge man sitter på aktierna får man runt 4% utdelning. Så köper du i det lägre spannet, sitter på aktierna några månader till något år och sedan säljer i det högre spannet så blir det en slant utan större ansträngning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om varför wafers är runda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du lär inte få x10 på insatt kapital på Intel, men INTC har under väldigt lång tid pendlat mellan runt $20 och $27 och så länge man sitter på aktierna får man runt 4% utdelning. Så köper du i det lägre spannet, sitter på aktierna några månader till något år och sedan säljer i det högre spannet så blir det en slant utan större ansträngning.

& vem bryr sig om det förutom ekonomer, trodde det var om att intel inte kommer satsa på 450 wafers utan behålla 300 som är rådande.
Aktier hör hemma på annan sida dn eller nåt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Någon som har någon aning om varför wafers är runda?

gissar på tillvekrnings-tekniska skäl, precis som att dom får ut dom bästa exemplaren från mitten & sämmre ut mot kanterna.
Om jag inte fattat fel så är det ungefär som att framkalla en film så gissar (igen) att i centrum mer noggrannhet sidor sämmre fokus.
P.S allt e gissning

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

& vem bryr sig om det förutom ekonomer, trodde det var om att intel inte kommer satsa på 450 wafers utan behålla 300 som är rådande.
Aktier hör hemma på annan sida dn eller nåt

Well, det var en kommentar till shogun-r kommentar att det inte var något att lägga pengarna på. Du tror inte det är just ekonomi som ligger bakom att man skjuter fram införandet av 450mm wafers?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Det går inte bra för datorbranschen idag. Vi är mitt i en övergång till portabla enheter och entusiasterna räcker nog inte till att vända på alltihop.

Och portabla enheter använder ju inte processesorer, eller?

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Troligtvis enorma investeringar som krävs för att man ska kunna köra igång på 450mm.
Typ, I princip bygga helt nya fabriker då allt måste anpassas för den större storleken.

Vore nåt för kickstarter. Man lägger en slant och sen får man en apsnabb.. eh billig cpu om några år.
Kan nån tipsa Intel plz.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Någon som har någon aning om varför wafers är runda?

Är enklare att hantera en cirkel när man ska polera kristallen, länk till hur man tillverkar wafers

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Well, det var en kommentar till shogun-r kommentar att det inte var något att lägga pengarna på. Du tror inte det är just ekonomi som ligger bakom att man skjuter fram införandet av 450mm wafers?

Jo absolut eller brist på risktagning, med en marknad som sviktar så kan jag tänka mig det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

Jo absolut eller brist på risktagning, med en marknad som sviktar så kan jag tänka mig det.

Om du hade läst ekonomitidskrifter (kanske inte på DN, men http://www.google.com/finance och http://finance.yahoo.com/ hade fungerat) så hade du vetat att Intel har fått kritik från aktieägare med stora poster som tycker man plöjer ner för mycket i ny teknik i förhållande till hur snabbt dessa investeringar betalar tillbaka sig.

Ett exempel på 32nm där Intel började gå plus på denna nod ganska kort innan man införde 22nm. Som artikeln nämner så ökar nu kostnaderna exponentiellt för varje ny nod (det ökade inte alls så snabbt tidigare och är en av huvudanledningarna till att ARM inte lägre tror på ett race mot absolut senaste nod).

Sen ska jag inte säga att just introduktionen av 450mm wafer är det man borde skjuta på!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Och portabla enheter använder ju inte processesorer, eller?

Visst gör de det, men det är främst stationära datorer som får lida när det går dåligt med utvecklingen eftersom mindre fokus läggs på den marknaden. De flesta som har ersatt sin stationära dator med en bärbar variant är nog inte så värst petiga med prestandan eller effektiviteten heller.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Om nu Intel har tänkt att sova fram till 2023 så är jag ganska övertygad om att AMD hinner före..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Om nu Intel har tänkt att sova fram till 2023 så är jag ganska övertygad om att AMD hinner före..

AMD har dock ingen egen tillverkning utan förlitar sig på både TSMC och Global foundries.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

AMD har dock ingen egen tillverkning utan förlitar sig på både TSMC och Global foundries.

okej..då får vi sätta hoppet till andra aktörer..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Immersion:

Om nu Intel har tänkt att sova fram till 2023 så är jag ganska övertygad om att AMD hinner före..

Inte AMD, TSMC som producerar kretsarna åt AMD. AMD har dessvärre inga egna FABs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

en viktigare fråga.
hur ska USA klara av millimeter?
är en större epidemi än zombies
det metriska systemet löper som en plågeld över klotet

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du hade läst ekonomitidskrifter (kanske inte på DN, men http://www.google.com/finance och http://finance.yahoo.com/ hade fungerat) så hade du vetat att Intel har fått kritik från aktieägare med stora poster som tycker man plöjer ner för mycket i ny teknik i förhållande till hur snabbt dessa investeringar betalar tillbaka sig.

Ett exempel på 32nm där Intel började gå plus på denna nod ganska kort innan man införde 22nm. Som artikeln nämner så ökar nu kostnaderna exponentiellt för varje ny nod (det ökade inte alls så snabbt tidigare och är en av huvudanledningarna till att ARM inte lägre tror på ett race mot absolut senaste nod). (ekonomi är nutidens form av religion, har dessutom inte sett några svarta siffror på Intels kalkyler dom sista 10 åren så känns som ett ganska stabilt företag)

Sen ska jag inte säga att just introduktionen av 450mm wafer är det man borde skjuta på!

Men personligen tror jag på deras strategi att satsa stora pengar på utveckling (del av vinst) precis som firman jag jobbade på förut bosch, satsar stora pengar på utveckling vilket inte riskkapitalister gärna gör. Sen vad arm & deras riskkapitalister tror på eller vad marknaden tror på bryr jag mig inte om, utan framsteg tekniskt sett är vad jag personligen är intresserad utav.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Fast med tanke på hur deras senaste satsning på mobila processorer presterar så verkar de fortfarande helt klart vara med i matchen. ARM fick det väldigt jobbigt när Intel släppte Silvermont. De kan utan problem konkurrera med ARMs prestandadesigner. Det ARM fortfarande har är de lägre segmenten med extremt strömsnåla kretsar men Intel satsar även där så får se hur det går.

Kvantdatorer är långt bort i tiden. Idag behöver du flytande helium för att hålla igång datorerna vilket gör dem minst sagt opraktiska. Vidare har vi bara ett fåtal algoritmer som är effektiva att köra på kvantdatorer så det är ytterst få saker vi som faktiskt har någon nytta av kraften. När det kommer till mer generella uppgifter så är dagens kvantdatorer långsammare än en vanlig processor. Ett stort problem är det där med att många tekniker kräver supraledare för att fungera och vi har jagat material som är supraledande vid höga temperaturer i många år utan att lyckas. Notera att höga temperaturer fortfarande handlar om minusgrader här.

Skrivet av thomas_skane:

Någon som har någon aning om varför wafers är runda?

Skrivet av Yoshman:

Är enklare att hantera en cirkel när man ska polera kristallen, länk till hur man tillverkar wafers

Handlar väl främst pga man framställer en stor kvartskristall. Sedan att en cirkel är lättare att polera är väl bara ett praktiskt sammanfallande?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du hade läst ekonomitidskrifter (kanske inte på DN, men http://www.google.com/finance och http://finance.yahoo.com/ hade fungerat) så hade du vetat att Intel har fått kritik från aktieägare med stora poster som tycker man plöjer ner för mycket i ny teknik i förhållande till hur snabbt dessa investeringar betalar tillbaka sig.

Ett exempel på 32nm där Intel började gå plus på denna nod ganska kort innan man införde 22nm. Som artikeln nämner så ökar nu kostnaderna exponentiellt för varje ny nod (det ökade inte alls så snabbt tidigare och är en av huvudanledningarna till att ARM inte lägre tror på ett race mot absolut senaste nod).
P.S Konstigt att jag kan skriva i ditt inlägg när det är ett citat.
Sen ska jag inte säga att just introduktionen av 450mm wafer är det man borde skjuta på!

Ber om ursäkt att mitt inlägg hamnade i ditt inlägg "(ekonomi nutidens religion") försökte hitta någon moderator eller nåt sätt att ändra på detta. Inte min mening ska vara öppen debatt så.
P.s Skulle behövas en länk till ändring eller info om moderator MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ase:

Ber om ursäkt att mitt inlägg hamnade i ditt inlägg "(ekonomi nutidens religion") försökte hitta någon moderator eller nåt sätt att ändra på detta. Inte min mening ska vara öppen debatt så.
P.s Skulle behövas en länk till ändring eller info om moderator MVH Arne

Använd anmäl knappen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Använd anmäl knappen.

Tackar!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Limpanax:

450 mm O_o
och jag sitter och pular med 1" och 2"s ...

Helt utan att ha en aning om vad du sysslar med antar jag att du sitter och arbetar på nanolabbet i renrummet i fysikum med något intressant 3-5 projekt som är ungefär långt ifrån massproduktion på fullstora wafers. För att specificera det ytterligare chansar jag på NWs, kanske i form av InAs?

Oavsett vilket så är frågan om/när du tror att 3-5 material kommer göra entre i transistorer på "digital cicuit" marknaden? Eller är 3-5 materialen "bara" för högfrekvens områden där den digitala marknaden väntar på ytterligare genombrott i still med bättre (sorterade) CNTs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Mer prestanda är alltid välkommet, är snarare bristen på nya innovationer som saknas. Förut så sparkade spelen på utvecklarna att göra snabbare ,bättre , men nu när leksaksplattor & telefoner driver på utvecklingen så har allt stannat upp. Skulle behövas nya grafikmotorer för pc marknaden.Occulus Rift kan nog skapa ett litet behov kanske. När mer prestanda dykt upp så har alltid nya sätt att utnyttja detta alltid funnits, är snarare bristen på mer prestanda som hämmat utvecklingen.
(även konsoller, bärbart som hållit tillbaks utvecklingen. mer lönsamt för företagen kanske)

Exakt vilken slags innovation är det som du saknar? DU kanske borde jobba på Intel om det inte finns några gränser utan bara köra på.......

Exakt vilken prestanda är det du saknar och vad gör du som kräver denna prestandan? Min syn är att främst är integrerad grafik och mindre watt för samma prestanda som konsumenter har nytta av. Så man slipper sitta hemma med högljudda as till datorer om man inte vill...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

kan dem inte istället satsa på kvant tekniken eller är den för stark för att tjäna pengar på?

Kvanttekniken är helt enkelt väldigt svår och oberäknelig för att göra sig praktisk. Kvantdatorn är ungefär som fusion är inom energi. Ja går det gör det säkert om man anstränger sig tillräckligt mycket. Men praktiskt utanför laboratoriet och som experiment? Väldigt tveksamt skulle jag vilja säga, inte på väldigt lång tid i alla fall.

Min syn, men jag är ingen expert så kanske någon annan som tycker något annat.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast med tanke på hur deras senaste satsning på mobila processorer presterar så verkar de fortfarande helt klart vara med i matchen. ARM fick det väldigt jobbigt när Intel släppte Silvermont. De kan utan problem konkurrera med ARMs prestandadesigner. Det ARM fortfarande har är de lägre segmenten med extremt strömsnåla kretsar men Intel satsar även där så får se hur det går.

Ja absolut. Frågan är om det går att fortsätta göra framsteg med Atom med dom begränsningar som nu börjar dyka upp. Det är framförallt här jag tror att det skulle kunna finnas någon som konsumenterna skulle kunna efterfråga.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Handlar väl främst pga man framställer en stor kvartskristall. Sedan att en cirkel är lättare att polera är väl bara ett praktiskt sammanfallande?

Du har helt rätt, om man bara låter en kristall växa fram "på egen hand" (fel att säga organiskt efter som det per definition är oorganisk kemi ) så lär den växa ungefär lika mycket åt alla håll.

Sedan är det väl så att om resultatet inte blev ungefär en cirkel så skulle man ändå vara tvungen att kapa det till en cirkel för att kunna polera den på ett effektivt sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shogun-r:

Kvanttekniken är helt enkelt väldigt svår och oberäknelig för att göra sig praktisk. Kvantdatorn är ungefär som fusion är inom energi. Ja går det gör det säkert om man anstränger sig tillräckligt mycket. Men praktiskt utanför laboratoriet och som experiment? Väldigt tveksamt skulle jag vilja säga, inte på väldigt lång tid i alla fall.

Min syn, men jag är ingen expert så kanske någon annan som tycker något annat.

Grejen med Quantumcomputation är att det är väldigt svårt att göra komplexa generella beräkningar. Den mest avancerade beräkningen man har i dag beräknat med en kvantdator är:
3*5 = 15

Låter inte så avancerat right?
Men testa du med att göra detta med endast 5atomer...
Räkna 3*5 på fem fingrar liksom xD

En tillräckligt avancerad kvantdator kommer ha problem att beräkna 5*5*5 jämfört med en vanlig dator. Men en riktigt komplex multivariabel femtegradspolynom kommer en kvantdator kanske klara av att beräkna, något som inte riktigt går att beräkna idag.

Skrivet av virtual void:

Du har helt rätt, om man bara låter en kristall växa fram "på egen hand" (fel att säga organiskt efter som det per definition är oorganisk kemi ) så lär den växa ungefär lika mycket åt alla håll.

Sedan är det väl så att om resultatet inte blev ungefär en cirkel så skulle man ändå vara tvungen att kapa det till en cirkel för att kunna polera den på ett effektivt sätt.

Rent allmänt är det nog svårt att hantera wafers i olika former i en rullbandsliknande fabrik med flera olika steg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin