Knasigt ljud från uttaget fram på chassit.

Permalänk
Medlem

Knasigt ljud från uttaget fram på chassit.

Köpte mig en dator (byggde själv). Allt funkar, men när jag kopplar hörlurar i uttaget fram så får jag jättekonstigt ljud. Lågt med störningar och inget (eller mycket mycket lågt) tal (!?!?).
Kopplar jag där bak låter det jättebra. Vad kan det vara för fel?

Moderkortet är ett:
ASRock Z87M Pro4 mATX

Drivrutinerna är:
Realtek 6.0.1.7004

Tack på förhand!

Permalänk

En fläkt som kanske skrapar? Eller så kan det vara för hög rpm på fläktarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk

Symptomen tyder på att du hör skillnaden mellan höger och vänster kanal.

Testa gärna att lyssna på en monosignal (Kör lite Artie Shaw, vetja! Fantastiskt svängig monosignal!) -- blir det alldeles tyst? Hörs ljudet "mitt i huvudet" eller låter det som om det kommer utifrån?

Felet uppstår oftast när en hörlursplugg inte är tillräckligt långt intryckt i uttaget.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är förmodligen kabeln eller den främre kontaktpanelen som är trasig så att du har förlorat signaljorden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du mic på hörlurarna? För mig så surrar det när micen är aktiverad, men när jag stänger av den med den fysiska knappen på mitt headset så slutar det. Kanske kan vara värt att testa?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Entusiast

Så som mrgraffe säger.
Eller kan det vara att kabeln mellan ljudkortet (moderkortet?) och frontpanelen är oskärmad, och plockar upp EMI-störningar, som matas in i ljudkretsarna, och sedan ligger som ett störande bakgrundsljud?
Det är ett rätt vanligt fenomen att EMI-störningar stör via en taskigt avskärmad/dragen frontpanels-kabel.

Är frontpanelskabeln lång nog, så testa att dra den så långt från kraftkällor du kan. Låt den inte passera för nära följande delar: Spänningsregulatorer/spolar runt processorsockeln/moderkortet, grafikkortet, nätaggregatet och/eller hårddiskarna.

Själv har jag dragit min frontpanelskabel på baksidan, runt chassikanterna. Den var inte lång nog så jag fick skarva den. Jag passade då på att byta ut den mot en avskärmad kabel, och fickett mycket bättre resultat utan underliga bakgrundsstörningar som uppkom på grund av just EMI-störningar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ja det låter som nån typ av störningar. Introlåten på en film t ex kan låta bra, men så hör jag inget eller lågt tal med konstiga störningar... Ska undersöka kabeldragningen.

Permalänk
Medlem

Spelade in ljud från de olika uttagen. Ljudet spelades upp i ett par Porta pro och in i min mobil. Jag drog om ljudkabeln gynnsamt i chassit utan förbättring.

Lyssna och bedöm (ursäkta låtvalet...):
Bra ljud i hörlurarna
https://www.youtube.com/watch?v=MQq_x-aiMMI

Dåligt ljud i hörlurarna:
https://www.youtube.com/watch?v=Yez7WecCiMc

Kan det vara någon inställning?!?!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du har mist signaljorden., rör på kabeln när du spelar och se om det glappar, du kan också kolla alal lödningar och kontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knogen:

Spelade in ljud från de olika uttagen. Ljudet spelades upp i ett par Porta pro och in i min mobil. Jag drog om ljudkabeln gynnsamt i chassit utan förbättring.

Lyssna och bedöm (ursäkta låtvalet...):
Bra ljud i hörlurarna
https://www.youtube.com/watch?v=MQq_x-aiMMI

Dåligt ljud i hörlurarna:
https://www.youtube.com/watch?v=Yez7WecCiMc

Kan det vara någon inställning?!?!

Det där låter mer som en brist i ljudkretsen, och inte EMI-störningar.
Det verkar som om de "bra" kretsarna (Opamper) sitter till utgången på baksidan, medans du fått de usla kretsarna till övriga utgångar. Att det är moderkortets integrerade ljudkretsar som är så här dåliga. (Det förvånar mig inte. De är extyremt sällan bra)

Det kan också vara en mycket (med betoning på "mycket") dålig fronpanelsanslutning.
Har du ett separat ljudkort att testa med, så gör det för att utesluta chassits frontpanelsanslutningar.

Personligen använder jag aldrig moderkortens integrerade ljudkretsar, eftersom de i regel är rätt usla. ... Fast.. så här usla skall de dock inte vara.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har försökt röra på kabeln vid ljuduppspelning, men det verkar inte finnas något glapp...
Har upptäckt att jag i bilen, med min bilstereo, får samma problem med AUX-ingången (3,5mm). Musiken hörs sådär, men sången filtreras bort i vissa låtar. Och så det där gnissliga missljudet genomgående... Faktiskt väldigt likt detta problem. Märkligt...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån möjlighet att prova att jorda med en separat kabel ?
Det kan ju vara kontakterna som är trasiga eller har lossnat också så det vore bra om du kunde skifta frontpanel eller om du kunde kontrollera alla lödningar på frontkontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassis?

Första gången jag kopplade in något där fram på mitt Define R4 så lät det också konstigt och skrapigt. Sen visade det sig att jag inte hade tryckt in kontakten ordentligt. Nu vet jag att jag måste trycka hårdare än vanligt och att det verkligen måste "klicka" till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är inte några störningar som orsakar det där missljudet. Kika över så att du kör rätt standard på båda prylarna (så att du inte ansluter AC97 på HD Audio) Det brukar stå på kabeln från chassit, sedan kikar du så att det matchar moderkortet. Ibland går det ställa om moderkortet mellan AC97 och HD Audio, antingen genom jumper eller i BIOS. Kika även på inställningarna i kontrollpanelen (Realtek brukar ha två triljarder inställningar man kan fiffla med till ingen som helst nytta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad är det för chassis?

Första gången jag kopplade in något där fram på mitt Define R4 så lät det också konstigt och skrapigt. Sen visade det sig att jag inte hade tryckt in kontakten ordentligt. Nu vet jag att jag måste trycka hårdare än vanligt och att det verkligen måste "klicka" till.

Skrivet av TrinitoN:

Det är inte några störningar som orsakar det där missljudet. Kika över så att du kör rätt standard på båda prylarna (så att du inte ansluter AC97 på HD Audio) Det brukar stå på kabeln från chassit, sedan kikar du så att det matchar moderkortet. Ibland går det ställa om moderkortet mellan AC97 och HD Audio, antingen genom jumper eller i BIOS. Kika även på inställningarna i kontrollpanelen (Realtek brukar ha två triljarder inställningar man kan fiffla med till ingen som helst nytta)

Chassit är ett SilverStone Precision PS07B Svart köpt på Inet. Kontakten ljudkabeln från chassit är gul och det står HD audio på den. Och jag har för mig att den bara passar på ett ställe på moderkortet (se första inlägget).
Dock slog det mig just att datorn möjligtvis sitter i ett ojordat uttag... Kan det påverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Chassit är ett SilverStone Precision PS07B Svart köpt på Inet. Kontakten ljudkabeln från chassit är gul och det står HD audio på den. Och jag har för mig att den bara passar på ett ställe på moderkortet (se första inlägget).
Dock slog det mig just att datorn möjligtvis sitter i ett ojordat uttag... Kan det påverka?

Nej, det kan inte påverka.

Kolla så att moderkortet spottar ut HD Audio också, går förmodligen välja i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Chassit är ett SilverStone Precision PS07B Svart köpt på Inet. Kontakten ljudkabeln från chassit är gul och det står HD audio på den. Och jag har för mig att den bara passar på ett ställe på moderkortet (se första inlägget).
Dock slog det mig just att datorn möjligtvis sitter i ett ojordat uttag... Kan det påverka?

Det sägs att om man kopplar en dator till ett ojordat eluttag så kan störningar i ljudet uppstå. Har dock inte hittat bevis eller bra trådar i ämnet (iofs inte letat så noga).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Nej, det kan inte påverka.

Kolla så att moderkortet spottar ut HD Audio också, går förmodligen välja i BIOS.

Kollade moderkortet och det är inställt på HD Audio och nu börjar jag få slut på idéer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag får liknande ljudförsämring när jag kopplar in mina hörlurar till min laptop. Jag åtgärdar det genom att manuellt ställa in till enklare ljuduppspelning. Längst ned t.h., i aktivitetsfönstret, klicka upp HD Audio Manager och ändra där i en rullist till "Stereo". Kanske sker denna omställning automatiskt när du använder den bakre porten men inte när du använder den främre, I dunno, men jag tycker det låter som att det skickas ut ljud från datorn som dina hörlurar inte kan spela upp. Du säger själv att det inte är något glapp. Så, om du ställer ned till enklare ljuduppspelning borde dina hörlurar nog kunna ta emot ljudet Hoppas det funkar.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB