Permalänk
Geeks Gaming

Bf4 och "netcode"

På battlelog har det skrivits en lite lista med saker som dom har fixat och vad dom jobbar på och det låter bra

http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/addressing-net...

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Skrivet av Jinxswe:

På battlelog har det skrivits en lite lista med saker som dom har fixat och vad dom jobbar på och det låter bra

http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/addressing-net...

Bra, lägg in det i denna tråd avsedd för BF4 Ptacher

Permalänk
Geeks Gaming

La in den där med... glömde att den tråden fanns..

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

hoppas det går snabbt och inte tar 6 mån..

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

spelets rykte är redan förstört som jackfrags och AnderZEL diskuterade i deras "podcast" om BF4

Även om dom skulle fixa spelet så skulle inte folk köpa det (dvs dom som inte köpt det pga bugarna)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

hoppas det går snabbt och inte tar 6 mån..

6 månader? Bf2 har väntat på en vettig patch sen 2005.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Jag må låta extremt negativ just nu, men jag köper inte detta alls. Det är bara ett desperat försök på att rätta till sina misstag. Läser ni igenom inlägget så ser ni att det faktiskt inte är mycket man har gjort. "Man tänker göra" har man hört alldeles för mycket både i BF3 och nu i BF4, det kommer inte att ske. Men genom att få folk att tro att det kan ske, så bygger man upp lite förtroende igen. Vi förhandsbokar nästa BF-titlel och vips så rullar pengarna in på nytt.

Det kommer krävas stora förändringar för att den så kallade "nätkoden" ska fungera vettigt. Alldeles för stora förändringar för att det ska kunna ske någonting vettigt i denna version av battlefield. Vi hade liknande problem i både BF3 och BC2. Ja, den var inte ens särskilt bra i BF2. BF4 toppar ju dock listan och ja, i denna situation måste man väl ändå se alla försök som någonting positivt.

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Jag må låta extremt negativ just nu, men jag köper inte detta alls. Det är bara ett desperat försök på att rätta till sina misstag. Läser ni igenom inlägget så ser ni att det faktiskt inte är mycket man har gjort. "Man tänker göra" har man hört alldeles för mycket både i BF3 och nu i BF4, det kommer inte att ske. Men genom att få folk att tro att det kan ske, så bygger man upp lite förtroende igen. Vi förhandsbokar nästa BF-titlel och vips så rullar pengarna in på nytt.

Det kommer krävas stora förändringar för att den så kallade "nätkoden" ska fungera vettigt. Alldeles för stora förändringar för att det ska kunna ske någonting vettigt i denna version av battlefield. Vi hade liknande problem i både BF3 och BC2. Ja, den var inte ens särskilt bra i BF2. BF4 toppar ju dock listan och ja, i denna situation måste man väl ändå se alla försök som någonting positivt.

Det var länge sen man hörde något av dig. Kul att även höra från en erfaren BF spelare om detta. Jag kan bara hålla med dig. De behöver ändra hela hitboxen för att kunna fixa problemet och det kommer inte att hända.

Tycker ändå att det är roligt att folk tror på detta. De måste ha tappat en hel del folk pga. detta. Kollar man bara på min clan och mina vänner så är vi 10 av 100 spelar BF4.

Gillar verkligen mycket i BF4 så tycker att det är synd att de körde hela spelet i diket.

Visst är det så att folk ändå kommer att glömma detta och kasta pengar på de när BF5 kommer.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det var länge sen man hörde något av dig. Kul att även höra från en erfaren BF spelare om detta. Jag kan bara hålla med dig. De behöver ändra hela hitboxen för att kunna fixa problemet och det kommer inte att hända.

Tycker ändå att det är roligt att folk tror på detta. De måste ha tappat en hel del folk pga. detta. Kollar man bara på min clan och mina vänner så är vi 10 av 100 spelar BF4.

Gillar verkligen mycket i BF4 så tycker att det är synd att de körde hela spelet i diket.

Visst är det så att folk ändå kommer att glömma detta och kasta pengar på de när BF5 kommer.

De körde Battlefield i diket redan när de bestämde sig för att skrota mod-stöd efter BF2.

Trots detta har jag lagt 100-200 timmar på samtliga iterationer till PC.
Har dock aldrig haft lika roligt som i BF1942, BFV och BF2 med alla grymma moddar som fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

De körde Battlefield i diket redan när de bestämde sig för att skrota mod-stöd efter BF2.

Trots detta har jag lagt 100-200 timmar på samtliga iterationer till PC.
Har dock aldrig haft lika roligt som i BF1942, BFV och BF2 med alla grymma moddar som fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte själv att BF3 var grymt kul och underhållande. Har lagt runt 1600 tim med ett konto och runt 100h med ett annat. Tycket fortfarande det är
sjukt roligt, men börjar dock bli för få server nu:(

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det var länge sen man hörde något av dig. Kul att även höra från en erfaren BF spelare om detta. Jag kan bara hålla med dig. De behöver ändra hela hitboxen för att kunna fixa problemet och det kommer inte att hända.

Tycker ändå att det är roligt att folk tror på detta. De måste ha tappat en hel del folk pga. detta. Kollar man bara på min clan och mina vänner så är vi 10 av 100 spelar BF4.

Gillar verkligen mycket i BF4 så tycker att det är synd att de körde hela spelet i diket.

Visst är det så att folk ändå kommer att glömma detta och kasta pengar på de när BF5 kommer.

Ja, samma här! BF3 höll sig mycket längre bland min vänskapskrets också. I princip alla har tröttnat och gett upp 4:an. Folk är less på att spelet inte fungerar som man vill. Det är svårt att förklara, men det är inte samma typ av nöje att spela. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Samtidigt får vi inte glömma bort att många saker är bättre i 4:an än 3:an. Tyvärr inte själva grundspelet.

Skrivet av hoski:

De körde Battlefield i diket redan när de bestämde sig för att skrota mod-stöd efter BF2.

Trots detta har jag lagt 100-200 timmar på samtliga iterationer till PC.
Har dock aldrig haft lika roligt som i BF1942, BFV och BF2 med alla grymma moddar som fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp! Mod-stöd är ett måste för att hålla ett spel i liv. Speciellt när inte spelutvecklaren själv klarar av att laga sitt egna spel, eller sköta det på sättet som dess spelare vill ha det. Med mod-stöd kunde vi haft ett mod mer inriktat på e-sport. Eller kartor, fordon, spellägen som folk faktiskt vill spela. Vi betalar nu ~1000 kronor på ett spel som 100% styrs av vad EA/DICE tjänar pengar på. Vi spelare har ingenting att säga till om, hur än vackert orden styr på battlelog.
Men saken är den att dagens spel inte utvecklas för att de ska hållas. Du ska köpa spelet, och tröttna lagom till när nästa titel kommer. Jag menar, om du gör ett spel som faktiskt håller så har ju inte spelarna någon anledning att köpa nästa släpp. Och det tjänar du inga pengar på.

Något som också förstör något enormt är battlelog! Tolka inte detta fel - battlelog är en riktigt häftig produkt som har otroligt bra utvecklare bakom sig. Men det är inte det som är bekymret. Problemet är att allt är fokuserat på DIG och DIN statistik. Det handlar om att DU ska få poäng. Det handlar om vilka upplåsningar DU har där näst. Du kan till och med köpa paket för att låsa upp saker snabbare. Allt är centrerat kring statistik. Detta gör att folk bara spelar för sig själva när det kommer till spelandet. Att laget vinner? Pff, inte relevant. Det är häftigare när du skjuter den där personer och poängen bara rullar över skärmen. Ribbons, achievements, nya vapenupplåsningar. Wohoo.

Jag tycker personligen det är kul med upplåsningar och rank, då får man ytterliggare ett mål med spelandet. Men detta måste vara ganska begränsat och kan inte stå i fokus hela tiden. Det var sedan BF3 kom som jag tyckte själva lagkänslan i Battlefield-serien försvann. Och min teori är just att det är battlelog som ställer till detta. Tidigare spel så hjälpte grupper varandra, sprang tillsammans, försökte gemensamt nå mål. Nu springer vi runt som rambo och skjuter på allt som rör sig.

EA/DICE har väldigt mycket att försöka vinna tillbaka från mig i alla fall. Men det kommer säkerligen sluta i samma visa; man släpper en häftig trailer; man blir helt såld; förhandsbokar; spelar; blir besviken; slutar spela. Och vad jag kan tolka andra spelare så är jag nog inte ensam om att ha tappat förtroendet för länge sedan. Jag trodde verkligen man skulle skärpa till sig efter att i princip inte brytt sig om BF3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tyckte själv att BF3 var grymt kul och underhållande. Har lagt runt 1600 tim med ett konto och runt 100h med ett annat. Tycket fortfarande det är
sjukt roligt, men börjar dock bli för få server nu:(

Kul, visst...men inte på långa vägar så roligt som Desert Combat, Point of Existence, Forgotten Hope, med flera.
För att inte tala om alla shits 'n' giggle mods som Pirates och Galactic conquest.
DET var tider det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tror inte många förstår varför "nätkoden" är så "dålig" som alla skriker att den är. Den är väl egentligen väldigt bra, eftersom det fungerar ändå för det mesta väldigt bra (med tanke på hur mycket som skall hålla redas på), men spelet har alldeles för många funktioner/parametrar som kan orsaka problem.
Spelet är designat på ett annat sätt än vad shooters i regel brukar vara. Det är för avancerat för sitt, eller spelarnas bästa. Tidigare BF-spels "nätkod" var inte heller speciellt optimal, men annorlunda. Skillnaden är att tempot är ännu högre här och blir mer påtagligt och påverkar utgången så mycket mer.

Anledningen, som jag tror, att fler tröttnar snabbare på spelet är, förutom givetvis problem, buggar och krascher mm, att allt innehåll och variation i form av vapen och upplåsningar är både meningslöst eller träligt.
Spelet uppmuntrar till individuellt poängjagande och upplåsande av allehanda skit. Det blir aldrig riktigt den sammanhållningen eller några spontana stunder eftersom alla springer runt för sig själva. När det gäller fordonsstrider så blir det mycket mer sten-sax-påse med tanke på vilka upplåsningar man kör.

De audiovisuella effekterna är väldigt påtagliga och uttröttande eftersom det är aningens för uppskruvat och inte alltför sällan faktiskt stör (bilden skakar tex).
Sedan känns det mer som spelarna fokuserar mer på sitt hat till spelet och varandra vilket åtminstone får mig att ruttna ur. Finns sällan någon glädje kring spelet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tror inte många förstår varför "nätkoden" är så "dålig" som alla skriker att den är. Den är väl egentligen väldigt bra, eftersom det fungerar ändå för det mesta väldigt bra (med tanke på hur mycket som skall hålla redas på), men spelet har alldeles för många funktioner/parametrar som kan orsaka problem.
Spelet är designat på ett annat sätt än vad shooters i regel brukar vara. Det är för avancerat för sitt, eller spelarnas bästa. Tidigare BF-spels "nätkod" var inte heller speciellt optimal, men annorlunda. Skillnaden är att tempot är ännu högre här och blir mer påtagligt och påverkar utgången så mycket mer.

Anledningen, som jag tror, att fler tröttnar snabbare på spelet är, förutom givetvis problem, buggar och krascher mm, att allt innehåll och variation i form av vapen och upplåsningar är både meningslöst eller träligt.
Spelet uppmuntrar till individuellt poängjagande och upplåsande av allehanda skit. Det blir aldrig riktigt den sammanhållningen eller några spontana stunder eftersom alla springer runt för sig själva. När det gäller fordonsstrider så blir det mycket mer sten-sax-påse med tanke på vilka upplåsningar man kör.

De audiovisuella effekterna är väldigt påtagliga och uttröttande eftersom det är aningens för uppskruvat och inte alltför sällan faktiskt stör (bilden skakar tex).
Sedan känns det mer som spelarna fokuserar mer på sitt hat till spelet och varandra vilket åtminstone får mig att ruttna ur. Finns sällan någon glädje kring spelet längre.

Håller med dig helt och hållet, bra skrivet. Absolut, det är nog svårt att skriva nätprogrammering för att det ska passa alla. Antar att man måste offra bitar för at prioritera annat, i detta fall "levultion" och "destruction". Stora kartor, mycket som händer på samma gång och många spelare. Men jag tror inte en sekund på att det inte skulle kunna bli bättre. Som du säger, det fungerar nu för de flesta spelarna och man vinner ingenting på att skriva om delar av den.

Det som jag också saknar är den här community-känslan som bildades kring servrar. Se tillbaka på CS exempelvis. Alla hade vi en stammis-server/servrar där vi satt i TS/ventrilo med folket som vi spelade med. Communityt hade en hemsida och ett forum. Aktiva administratörer. Battlelog har tyvärr tagit över detta - det är enormt svårt att skapa något sådant kring BF-servrar (tro mig, vi administrerar 20 stycken). .Battlelog kan vara boven i dramat här också. Varför samlas någon annanstans när allt finns på battlelog? Både positivt och negativt på den fronten. Bortsett från detta så är det även otroligt svårt att administrera en server. Det är begränsat vad man kan göra in-game och med spelet. Otrevligt folk är ett lika stort problem i alla spel. Gäller nog att hitta rätt servrar med rätt människor för att få tillbaka den där spelglädjen. Något som är svårt i BF enligt mig.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är allmänt eller bara för mig men jag har mer strul nu med ping/packet loss/fps osv än tidigare, värt att nämna att jag har fiber 100/10, senaste grejerna i burken så. WHY?

Men dem jobbar på det... helt sjukt att man släpper ett spel som är så broken från start.
Mitt råd till dice/EA sluta "tävla" med call of duty det är inte samma spel överhuvetaget.
Min egen åsikt är att Battlefiled har väldigt trogna spelare och skulle knappast överge det för cod.
Men genom att släppa spelet som det var från början så verkar man ha noll jävla förtroende/respekt för sina spelare tyvär.
Det har blivit bättre, mycket bättre men fortfarande en hel del att jobba på.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Håller med dig helt och hållet, bra skrivet. Absolut, det är nog svårt att skriva nätprogrammering för att det ska passa alla. Antar att man måste offra bitar för at prioritera annat, i detta fall "levultion" och "destruction". Stora kartor, mycket som händer på samma gång och många spelare. Men jag tror inte en sekund på att det inte skulle kunna bli bättre. Som du säger, det fungerar nu för de flesta spelarna och man vinner ingenting på att skriva om delar av den.

Det som jag också saknar är den här community-känslan som bildades kring servrar. Se tillbaka på CS exempelvis. Alla hade vi en stammis-server/servrar där vi satt i TS/ventrilo med folket som vi spelade med. Communityt hade en hemsida och ett forum. Aktiva administratörer. Battlelog har tyvärr tagit över detta - det är enormt svårt att skapa något sådant kring BF-servrar (tro mig, vi administrerar 20 stycken). .Battlelog kan vara boven i dramat här också. Varför samlas någon annanstans när allt finns på battlelog? Både positivt och negativt på den fronten. Bortsett från detta så är det även otroligt svårt att administrera en server. Det är begränsat vad man kan göra in-game och med spelet. Otrevligt folk är ett lika stort problem i alla spel. Gäller nog att hitta rätt servrar med rätt människor för att få tillbaka den där spelglädjen. Något som är svårt i BF enligt mig.

Ja, det är ju ett häftigt spel och man kan ju inte låta bli att bli imponerad över hur väl det ändå fungerar med så sjukt mycket som händer, med 64 olika individer som faktiskt kan påverka mycket. Olika typer av vapen som också fungerar (statsmässigt) på olika sätt, attachments utöver det osv osv.
Destruction är något som jag känner nästan måste finnas i alla spel numera, det är en frihet på något sätt.

När det gäller fordon så tycker jag det är skittrist i BF4. Det är inte som de första spelen där man faktiskt var kraftfull mot infanterister och där lite list, skicklighet och samarbete krävdes för att hålla sig vid liv mot andra fordon. Där blev ju också de olika klasserna mer avgörande eftersom de var väldigt distinkta och varierade. Nu kan alla klasser göra allt i princip och fordon plockas undan på några sekunder.
Spelar helst lägen (tdm tex - har i princip gett upp om att få tillbaka den klassiska BF-känslan) numera där det bara är infanteristrid och gärna på servrar med 24-48 spelare eftersom det är oftast mycket stabilare - färre problem då.

Tror man behöver ordna någon form av happening på sina servrar kontinuerligt - tävlingar, interna rankingfunktioner, kanske spontana turneringar (släng ihop lag helt random?) eller varför inte gamla hederliga Big Wars-kvällar?

Visst finns det idioter och hat överallt, men på Battlelog känns det riktigt vedervärdigt. Det är som om man måste gotta sig i cynismen och hatet och det sprider sig givetvis till den allmänna känslan och inställningen hos spelare.

Samtidigt har ju BF3/4 sålt bra, spelbranschen och spelkonsumtionen har förändrats mycket och konkurrensen har blivit mördande. Man kan inte bara sitta och vara den där surgubben och orera om att det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Något som också förstör något enormt är battlelog! Tolka inte detta fel - battlelog är en riktigt häftig produkt som har otroligt bra utvecklare bakom sig. Men det är inte det som är bekymret. Problemet är att allt är fokuserat på DIG och DIN statistik. Det handlar om att DU ska få poäng. Det handlar om vilka upplåsningar DU har där näst. Du kan till och med köpa paket för att låsa upp saker snabbare. Allt är centrerat kring statistik. Detta gör att folk bara spelar för sig själva när det kommer till spelandet. Att laget vinner? Pff, inte relevant. Det är häftigare när du skjuter den där personer och poängen bara rullar över skärmen. Ribbons, achievements, nya vapenupplåsningar. Wohoo.

Det borde finnas en möjlighet att avaktivera battlelog och köra servrar som inte loggar data. Eller en som bara loggar W/L. Statistiken gör det omöjligt att få ihop ett lag som samarbetar eftersom det knappt ger någon fördel alls i poängen efteråt.

Detta är och kommer att vara det största problemet med detta spel oavsett vad annat de gör. Detta måste ändras för att BF ska överleva.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover