Permalänk
Avstängd

Battlefield kommer aldrig bli stort inom e-sport, speciellt inte om man inte ens kan spela utan att krascha som i BF4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Vad jag vill ha sagt med tråden? Gärna allt det du sa diskutera på och ja, jag tycker nog att det var bättre innan, det var bara mer känsla i spelen.
bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

Därför spelar man inte LoL utan Dota 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skillnaden är ju att de utvecklarna, när potentialen upptäcktes, tog till vara på den.

Det räcker inte att säga att man vill satsa, DICE:s ord betyder ingenting längre, tyvärr.

Ja, alltså vi är nog överrens men jag svarade på ett inlägg om nostalgi och ville bara poängtera att det inte har med esport att göra utan att äldre spel hade en spel-designfilosofi som gynnar esport mer än många nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur går tankarna när du säger att street fighter är dåligt för esport?

Är nog den bästa esports titeln som spelas atm, t.om min mormor fattar upplägget efter två minuter.

Sa inte att det var dåligt. Sa bara att det är ett av dom mindre kända esport titeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Vad jag vill ha sagt med tråden? Gärna allt det du sa diskutera på och ja, jag tycker nog att det var bättre innan, det var bara mer känsla i spelen.
bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

Du säger att äldre spel har mer känsla. Men de nyare spelen är som avancerade(grafik) variationer av de gamla spelen med "känsla".
Jag tror känslan ligger hos spelarna och man har nostalgi i vad man växte upp med, och att spelen idag är absolut lika lämpade för eSport som äldre spel är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Sa inte att det var dåligt. Sa bara att det är ett av dom mindre kända esport titeln

Kanske i sverige, mycket större i andra länder

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Du säger att äldre spel har mer känsla. Men de nyare spelen är som avancerade(grafik) variationer av de gamla spelen med "känsla".
Jag tror känslan ligger hos spelarna och man har nostalgi i vad man växte upp med, och att spelen idag är absolut lika lämpade för eSport som äldre spel är.

Stämmer tyvärr inte på en fläck.
I dom gamla spelen hade man inte så mycket grafiskt att skryta med, så spelet var FAKTISKT tvunget att vara bra för att bli någon hit.
Idag är det snarare tvärtom, spelet kan va hur jävla kass som helst, sålänge grafiken ser hyffsad ut.

Vi kan ta BF3/4 som exempel, BF3 var helt okej, och hade förmodligen med lite modifikation fungerat som ett kompetativt FPS spel (Hardcore)
BF4 däremot är 3 steg i fel riktning, spelet i sig är segare och ger inte alls samma känsla av skill som BF3 gjorde.

Ett spel som ska spelas kompetativt måste givetvis ha någon form av skill inblandad, så att den som faktiskt är bättre vinner.
Så är det inte med dagens BF4, Cod och alla andra spel som släpps idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Stämmer tyvärr inte på en fläck.
I dom gamla spelen hade man inte så mycket grafiskt att skryta med, så spelet var FAKTISKT tvunget att vara bra för att bli någon hit.
Idag är det snarare tvärtom, spelet kan va hur jävla kass som helst, sålänge grafiken ser hyffsad ut.

Vi kan ta BF3/4 som exempel, BF3 var helt okej, och hade förmodligen med lite modifikation fungerat som ett kompetativt FPS spel (Hardcore)
BF4 däremot är 3 steg i fel riktning, spelet i sig är segare och ger inte alls samma känsla av skill som BF3 gjorde.

Ett spel som ska spelas kompetativt måste givetvis ha någon form av skill inblandad, så att den som faktiskt är bättre vinner.
Så är det inte med dagens BF4, Cod och alla andra spel som släpps idag.

Jag har då spelat en jäkla massa CoD och att skill inte är inblandad i hur bra man presterar låter som rage-prat. Jag säger inte att det lämpar sig for eSport men det är inte ett lätt spel för det.

Och enligt typ alla (som hatear) är nya spel sämre, teamplayet är sämre, och allt är allmänt fel. Jag tror mer att problemet ligger i att spel inte är lika roliga som när man var 15.

Och att man spelar ett spel som BF4 (ett spel jag har 0 intresse för) endast för grafiken och allt utom grafiken är skit med det spelet har jag svårt att tro på. Åter igen att man som spelare är van vid något annat och inte gillar förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har då spelat en jäkla massa CoD och att skill inte är inblandad i hur bra man presterar låter som rage-prat. Jag säger inte att det lämpar sig for eSport men det är inte ett lätt spel för det.

Och enligt typ alla (som hatear) är nya spel sämre, teamplayet är sämre, och allt är allmänt fel. Jag tror mer att problemet ligger i att spel inte är lika roliga som när man var 15.

Och att man spelar ett spel som BF4 (ett spel jag har 0 intresse för) endast för grafiken och allt utom grafiken är skit med det spelet har jag svårt att tro på. Åter igen att man som spelare är van vid något annat och inte gillar förändring.

Tror inte det har med nostalgi att göra. Om vi kollar på några populära esport-spel typ SC2, CS:GO och DotA2 så är alla faktiskt rätt nya även om de bygger på äldre spel. Och om du kollar på hur många unga proffs det finns som inte lär ha speladat orginalen när de kom så tyder det ännu mindre på nostalgi. Det handlar om att de bygger på en äldre designteori som prioreterade gameplay och att de är spel som finslipats i över 10-år eller 20år om man kollar på street fighter IV.

Permalänk
Medlem

Vart? Åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Jag är 14 år och jag kan säga att det ligger absolut inte i nostalgi eller liknande. Dagens spel har bara inte den känslan för kompetitivt spelande. Och jag spelar bf4 nu. det är mitt hem, MEN det har "inte så bra" gameplay. kan vara bra om man spelar det för grafiken och lite då och då som casual gamer. Testat många stora titlar som är äldre och man känner till och med en sorts kompetitiv känsla när man till och med på pub servrar. Ta csgo som exempel. Det är ju egentligen cs 1.6 upphottat och lite andra vapen och andra "Physics". quake eller unreal tournament har också en såndär äldre känsla. Det är såna spel som i pub känns som att laget faktiskt vill vinna och det laget som har mest "skill" och teamplay vinner. I bf3 hade jag en kd på runt 4-5. Jag ligger oftast på mellan 2-3 i kd overall i spel. MEN i bf4 var det helt åt skogen. Hade 1.5 i kd de första 2 veckorna, men har nu jobbat m,ig upp till 2.2 (Runt 3-4 om jag resettar statsen) och som psyked sa det är segare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror inte det har med nostalgi att göra. Om vi kollar på några populära esport-spel typ SC2, CS:GO och DotA2 så är alla faktiskt rätt nya även om de bygger på äldre spel. Och om du kollar på hur många unga proffs det finns som inte lär ha speladat orginalen när de kom så tyder det ännu mindre på nostalgi. Det handlar om att de bygger på en äldre designteori som prioreterade gameplay och att de är spel som finslipats i över 10-år eller 20år om man kollar på street fighter IV.

Jag sa dock inte att känslan påverkade det kompetitiva spelandet.
Jag menade endast att det man spelat mycket och är van vid är också det som kommer att falla en i smaken.
Har man spelat mycket Wow så kan man tycka att andra MMORPG:er känns konstiga eftersom att de skiljer sig från hur man tycker att det borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag sa dock inte att känslan påverkade det kompetitiva spelandet.
Jag menade endast att det man spelat mycket och är van vid är också det som kommer att falla en i smaken.
Har man spelat mycket Wow så kan man tycka att andra MMORPG:er känns konstiga eftersom att de skiljer sig från hur man tycker att det borde vara.

Har aldrig spelat quake innan förren 2 veckor sen. Har bara testat unreal tournament några gånger. samt bara testat cs några gånger. De spelen är ändå bättre. BF är det jag har nötat i mina år som gamer mest.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lucifer579:

CS:GO är väl egentligen också ett exempel på detta om vi pratar "dagens grafik". Med tanke på att det är gjort i Source-motorn som kom till marknaden 2004 (även om vissa uppdateringar har gjorts genom åren). CS:GO är ju inte i närheten av varken BF3 eller BF4 i utseende. Men det bygger på exakt samma koncept som cs 1.0 gjorde. Guess what, folk älskar det för att det i sin natur gynnar tävling. I battlefield handlar ju rankingsystemet bara om att plocka poäng - inte att bli bättre.

CS är gjort för e-sport; Battlefield 3 och, framförallt, 4 snarare för att sälja maximalt antal exemplar till konsol.

(Detta är min personliga slutsats utifrån hur spelen fungerar och hur deras marknadsföring ser ut.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

CS är gjort för e-sport; Battlefield 3 och, framförallt, 4 snarare för att sälja maximalt antal exemplar till konsol.

(Detta är min personliga slutsats utifrån hur spelen fungerar och hur deras marknadsföring ser ut.)

Va ju kolla på första visningarna av BF4 och BF3 på DH och fick prata lite kort och ställa frågor till en av deras folk.

Det har aldrig varit gjort för e-sport.

Dom vill sälja så många X som möjligt.

Jävligt tråkigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nowa:

Jag är 14 år och jag kan säga att det ligger absolut inte i nostalgi eller liknande. Dagens spel har bara inte den känslan för kompetitivt spelande. Och jag spelar bf4 nu. det är mitt hem, MEN det har "inte så bra" gameplay. kan vara bra om man spelar det för grafiken och lite då och då som casual gamer. Testat många stora titlar som är äldre och man känner till och med en sorts kompetitiv känsla när man till och med på pub servrar. Ta csgo som exempel. Det är ju egentligen cs 1.6 upphottat och lite andra vapen och andra "Physics". quake eller unreal tournament har också en såndär äldre känsla. Det är såna spel som i pub känns som att laget faktiskt vill vinna och det laget som har mest "skill" och teamplay vinner. I bf3 hade jag en kd på runt 4-5. Jag ligger oftast på mellan 2-3 i kd overall i spel. MEN i bf4 var det helt åt skogen. Hade 1.5 i kd de första 2 veckorna, men har nu jobbat m,ig upp till 2.2 (Runt 3-4 om jag resettar statsen) och som psyked sa det är segare.

Det är för att BF3 & 4 inte på något sätt är byggda för e-sport, de är byggda för att imponera spelarna, dra in priser till utvecklarna och tjäna pengar åt bolaget.

CS (och spel som quake), SC2 och DotA 2 är å andra sidan helt uppbyggda för e-sport och det genomsyrar hela utvecklingen av de spelen. De vinner inga priser och imponerar inte några spelare, men de har enorma e-sportsscener.

EDIT: Antagligen samma anledning som Diablo 3 inte kan bli någon e-sportstitel, de har fördummat det på tok för mycket. Hade de tagit mer av spelmekaniken från Diablo 2 hade vi antagligen sett turneringar även i D3.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Vad jag vill ha sagt med tråden? Gärna allt det du sa diskutera på och ja, jag tycker nog att det var bättre innan, det var bara mer känsla i spelen.
bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

Dota 2 är free to play och där har du inga ingame fördelar alls genom dina inköp, enbart kosmetik.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Stämmer tyvärr inte på en fläck.
I dom gamla spelen hade man inte så mycket grafiskt att skryta med, så spelet var FAKTISKT tvunget att vara bra för att bli någon hit.
Idag är det snarare tvärtom, spelet kan va hur jävla kass som helst, sålänge grafiken ser hyffsad ut.

Vi kan ta BF3/4 som exempel, BF3 var helt okej, och hade förmodligen med lite modifikation fungerat som ett kompetativt FPS spel (Hardcore)
BF4 däremot är 3 steg i fel riktning, spelet i sig är segare och ger inte alls samma känsla av skill som BF3 gjorde.

Ett spel som ska spelas kompetativt måste givetvis ha någon form av skill inblandad, så att den som faktiskt är bättre vinner.
Så är det inte med dagens BF4, Cod och alla andra spel som släpps idag.

Helt fel, detta gäller allting märker jag på äldre (alltså dom som är närmare 30 och uppåt)
att det tjatas om hur mycket bättre det var förr. Det gör man alltid, och det beror inte på att det faktiskt
var bättre förr utan det är vad du växte upp med och därför förmodligen mycket nostalgi i det.
Jag känner likadant, fast det gäller mer om i ännu mindre ålder då jag bara är 17.

Battlefield funkar inte inom esport eftersom det inte är ett "färdigt" spel, och även saker som hur spelet är uppbyggt.
En del spel passar helt enkelt inte till det och det handlar verkligen inte om grafik.
Kul att du tar upp det där med grafik att man inte behövde skryta om den i spelen.
Enligt äldre personer som jag känner så var det samma sak förr som nu,
att folk blev helt slagna av den "otroliga" eller "verkliga" grafiken som man hade då.

Men om vi går tillbaka till spelen idag överhuvudtaget, visst flera av dom största esport spelen är egentligen
äldre spel som blivit "förfinade" som CS:GO och Dota 2 till exempel. Antagligen för att båda spelen var
så sjukt populära och lämpade för esport att det levt vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFunc:

DotA2 är 100% gratis, om du inte vill lägga pengar på kosmetiska saker ingame (Har personligen spenderat MASSOR, men för spelet jag älskar är det värt det).

LoL har en betydligt mer begränsad F2P, så pass begränsad att man kan ifrågasätta om det kan klassas som ett gratis spel.

Betala för att bli bra finns inte i DotA, men däremot så är inlärningskurvan brant. Jag har spelat i hur många år som helst, sen tidigt i WC3 DotA. LoL är stort för att det är lättare att lära sig. Inte ett argument för att DotA är bättre på något vis men det är sanningen.

Mitt nöje!

Själv spelar jag bara HoN och Dota2 för skojs skull men fullkomligt smekte alla jag spelade LoL med när jag testade det. Dessutom är det fruktansvärt tråkigt att man inte kan denya creeps, ett helt strategiområde borttaget.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har alltid varit f2p, det man kunde köpa var att få spela det tidigare, i betan.

Då skulle jag inte säga att det varit f2p hela tiden. Men visst, under hela fulla releasen har det varit f2p.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att dota 2 kommer att bli enormt mycket större än vad det redan är inom esport. Deras sätt att locka tittare ingame genom att betala en viss summa, oftast under 100kr, för en biljett där man får se matchen live samt man får ett item, och har chans att få fler. Vilket ökar prispotten markant. Och självklart kan man se alla matcher gratis på diverse sidor, twitch, joindota, dotacinema etc.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett spel som är pay-2-win kommer aldrig att bli stort inom e-sport och det finns inget p2w som är stort idag heller, så...

Ett ännu bättre exempel är DotA 2 där man inte kan köpa någon fördel överhuvudtaget... I LoL kan man ju betala för hjältar.

Många har det argumentet att LoL är p2w eftersom man kan köpa hjältar med pengar, men jag tycker det är ren bullshit.

För att över huvud taget spela rankat så måste du bli level 30, och en NY spelare kommer inte att bli professionell innan level 30, om man aldrig spelat det förr. Varje vecka på tisdagar (i alla fall på EUW-servrarna) så får man tillgång till ett 10-tal hjältar som man kan testa. Dessutom, genom att levla från 1-30 så hinner du få VÄLDIGT många hjältar. De som spelar på en professionell plan har tillgång till alla hjältar i alla fall, så det är inte till någon nackdel för någon. Sedan så har du runor som kan kan köpa i level 20 (de bästa runorna). Detta tycker jag är en bra grej i spelet då man kan justera sina runor beroende på vad man möter för hjältar.

Att man sedan kanske inte tycker att League är lika bra som Dota eller HoN i gameplay är för var och en att ha sin åsikt, men att påstå att det är p2w är ren skit. Menar inte att DU tycker att LoL är p2w, men menar att det finns många som tycker det.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thesoxie:

Då skulle jag inte säga att det varit f2p hela tiden. Men visst, under hela fulla releasen har det varit f2p.

Varför inte?

Det var helt gratis att spela och nycklar fanns det mängder av. Ska man ha den synen så är ju inga betor gratis, för i alla betor numera kan man köpa nycklar, på ett eller annat sätt.

Skrivet av Shootie:

Många har det argumentet att LoL är p2w eftersom man kan köpa hjältar med pengar, men jag tycker det är ren bullshit.

För att över huvud taget spela rankat så måste du bli level 30, och en NY spelare kommer inte att bli professionell innan level 30, om man aldrig spelat det förr. Varje vecka på tisdagar (i alla fall på EUW-servrarna) så får man tillgång till ett 10-tal hjältar som man kan testa. Dessutom, genom att levla från 1-30 så hinner du få VÄLDIGT många hjältar. De som spelar på en professionell plan har tillgång till alla hjältar i alla fall, så det är inte till någon nackdel för någon. Sedan så har du runor som kan kan köpa i level 20 (de bästa runorna). Detta tycker jag är en bra grej i spelet då man kan justera sina runor beroende på vad man möter för hjältar.

Att man sedan kanske inte tycker att League är lika bra som Dota eller HoN i gameplay är för var och en att ha sin åsikt, men att påstå att det är p2w är ren skit. Menar inte att DU tycker att LoL är p2w, men menar att det finns många som tycker det.

Jag tycker det är rysligt dåligt att ta betalt för hjältarna och jag tycker det är en form av P2W. Väljer man en hjälte vars counter inte finns bland poolen av gratishjältarna, då har man ett övertag, hur man än försöker försvara spelet.
Kan man sen köpa runor för pengar så blir det ju ännu värre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tycker det är rysligt dåligt att ta betalt för hjältarna och jag tycker det är en form av P2W. Väljer man en hjälte vars counter inte finns bland poolen av gratishjältarna, då har man ett övertag, hur man än försöker försvara spelet.
Kan man sen köpa runor för pengar så blir det ju ännu värre.

Är inte riktigt så enkelt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

Är inte riktigt så enkelt

På hans förklaring verkar det ju så.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

På hans förklaring verkar det ju så.

i det som dom flesta spelar så ser man inte vad dom man möter har för champions innan man kommer in i loading screenen så då blir det lite svårt att "counterpicka"

Men i tex ranked så ser man ju innan

Skulle jag tex skriva att jag vill gå top och laget går med på det så skulle jag tex kunna ta hjälten "Nasus" (som är extremt svag i början av spelet men extremt stark i slutet(Ungefär..))

Skulle en enemy välja tex hjälten "Teemo" då så skulle det vara en ganska bra counter i earlygame

Då kan jag antingen välja en runepage med Magic resist så att han inte skadar lika mycket och sen spela lite passivt och farma vid tornet så att tornet attackerar teemo när han attackerar mig

då är ju lane:n pushad mot mitt håll, då är det bara att fråga junglaren/midaren om dom kan komma upp efterssom teemo är på våran sida av kartan och har långt till sitt torn

Så då kommer dom upp till top och gankar och då blir teemo enkel att döda

annars kan man ju även fråga laget om man kan få gå jungle istället för top som man sa från början och då kan ju någon counter picka tex teemo istället

Lite krångligt att förklara men det går inte counterpicka så enkelt iallafall

Sen om man är bra med en hjälte så kan man oftast döda motståndaren även om man är "counter pickad"

Orkar inte skriva mer eller förklara bättre då jag inte spelar spelet längre

Och det med att man måste köpa hjältarna såg iallafall jag som något kul då man har något att se fram emot osv

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

i det som dom flesta spelar så ser man inte vad dom man möter har för champions innan man kommer in i loading screenen så då blir det lite svårt att "counterpicka"

Men i tex ranked så ser man ju innan

Skulle jag tex skriva att jag vill gå top och laget går med på det så skulle jag tex kunna ta hjälten "Nasus" (som är extremt svag i början av spelet men extremt stark i slutet(Ungefär..))

Skulle en enemy välja tex hjälten "Teemo" då så skulle det vara en ganska bra counter i earlygame

Då kan jag antingen välja en runepage med Magic resist så att han inte skadar lika mycket och sen spela lite passivt och farma vid tornet så att tornet attackerar teemo när han attackerar mig

då är ju lane:n pushad mot mitt håll, då är det bara att fråga junglaren/midaren om dom kan komma upp efterssom teemo är på våran sida av kartan och har långt till sitt torn

Så då kommer dom upp till top och gankar och då blir teemo enkel att döda

annars kan man ju även fråga laget om man kan få gå jungle istället för top som man sa från början och då kan ju någon counter picka tex teemo istället

Lite krångligt att förklara men det går inte counterpicka så enkelt iallafall

Sen om man är bra med en hjälte så kan man oftast döda motståndaren även om man är "counter pickad"

Orkar inte skriva mer eller förklara bättre då jag inte spelar spelet längre

Och det med att man måste köpa hjältarna såg iallafall jag som något kul då man har något att se fram emot osv

Fast nu var det picks och counterpicks I en miljö där alla inte har tillgång till samma hjältar jag pratade om, inte hur man beter sig efter. Det är klart att inga hjältar ska vara såna counterpicks att de ensamt tar över hela matchen.

Vissa anser det vara P2W, andra inte. Alla är vi olika.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast nu var det picks och counterpicks I en miljö där alla inte har tillgång till samma hjältar jag pratade om, inte hur man beter sig efter. Det är klart att inga hjältar ska vara såna counterpicks att de ensamt tar över hela matchen.

Vissa anser det vara P2W, andra inte. Alla är vi olika.

Men om man skulle möta det absolut värsta man kan möta när man går en lane så är det ju fortfarande bara snacka med junglaren

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Många har det argumentet att LoL är p2w eftersom man kan köpa hjältar med pengar, men jag tycker det är ren bullshit.

För att över huvud taget spela rankat så måste du bli level 30, och en NY spelare kommer inte att bli professionell innan level 30, om man aldrig spelat det förr. Varje vecka på tisdagar (i alla fall på EUW-servrarna) så får man tillgång till ett 10-tal hjältar som man kan testa. Dessutom, genom att levla från 1-30 så hinner du få VÄLDIGT många hjältar. De som spelar på en professionell plan har tillgång till alla hjältar i alla fall, så det är inte till någon nackdel för någon. Sedan så har du runor som kan kan köpa i level 20 (de bästa runorna). Detta tycker jag är en bra grej i spelet då man kan justera sina runor beroende på vad man möter för hjältar.

Att man sedan kanske inte tycker att League är lika bra som Dota eller HoN i gameplay är för var och en att ha sin åsikt, men att påstå att det är p2w är ren skit. Menar inte att DU tycker att LoL är p2w, men menar att det finns många som tycker det.

Säg att det tar 500 matcher att bli lvl 30, Alla dessa matcher utnytjade du First win of the day. En avarage match får du kanske 250 IP (med First win of the day)

Detta skulle ge dig 125000ip, Det är tillräckligt för 20 gubbar för standard priset 6300 (Jag vet dom blir billigare med tiden och 1/3 kostar under det), men det är ungefär 2/3 av alla gubbar som kostar 6300IP.
Jag är otroligt spektisk till om det finnns någon som köp majoritetn av alla gubbar utan att betalat. Lol TVINGAR än att betala om du vill hänga med i metan pga extrema skillnader i varje patch

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

Men om man skulle möta det absolut värsta man kan möta när man går en lane så är det ju fortfarande bara snacka med junglaren

Så då håller du alltså med om att man ligger i ett underläge, alltså har motståndaren betalat för ett överläge... P2W i ett nötskal, skulle jag säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.