Nokia XL, Nokias nya Android Smartphone

Permalänk
Medlem

Nokia XL, Nokias nya Android Smartphone

Hittade ingen tråd om denna. Som jag förstår det är den tänkt att vara Smartphones svar på Asha serien dvs för folk med mindre pengar. Men jag har inte forskat så mycket i det.
Känner däremot lite folk som vill ha Nokia om de har Dual Sim vilket den har,

Jag personligen tror spontant inte jag skulle vilja ha den, men den är lite intressant eftersom den påverkar både Nokia och Windows Phones framtid.
Själv är jag glad och nöjd ägare av en röd Lumia 1520.

Från WPC
"Nokia isn’t done with surprises. Nokia has just announced the Nokia XL. Another smartphone running a forked version of Android. It’s notable for featuring a 5-inch IPS display. Think Nokia X/X+, but on a much larger display. Like the X and X+, the Nokia XL is mean to push users to Microsoft’s services and appeal to emerging markets.

The Nokia XL is geared at users in emerging markets who want a larger phone and display. Nokia has put in a 5MP rear camera with flash and a 2MP front-facing camera. The Nokia XL runs Skype, video, games and other media with aplomb, but at a fair price.

Nokia XL will cost 109 euros and should come in Q2 for most markets."

Permalänk

Inget från Google kommer finnas på telefonen inte änns Google play

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

The Nokia XL runs Skype, video, games and other media with aplomb, but at a fair price.

Det är fult att ljuga. 109 euro är ett FETT överpris för den där! I synnerhet på de marknader de inriktar sig på.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

900:- är väl inte så dyrt?

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Nokia X, X+ och XL alla kör med AOSP i bakgrunden så borde det komma custom firmwares med vanilla Androd till dessa telefoner. Tror inte en sekund på att det inte är någon som kommer prova iaf

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

900:- är väl inte så dyrt?

Min tanke också, tror den kan sälja som smör i Indien för där verkar Nokia vara lite av ett statusmärke (basserat på den överrepresentation av indier som mailar mig angående mna Nokia reviews).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Med tanke på att Nokia X, X+ och XL alla kör med AOSP i bakgrunden så borde det komma custom firmwares med vanilla Androd till dessa telefoner. Tror inte en sekund på att det inte är någon som kommer prova iaf

Den har inte ens kommit ut i handeln och nån har redan installerat Googles grejer på den. Så tror att ett custom rom är inte långt borta

http://www.engadget.com/2014/03/01/nokia-x-google-play/

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

900:- är väl inte så dyrt?

Det har sedan länge funnits bättre specade mobiler ute till samma pris på de marknader de inriktar sig på och denna har inte kommit ut ännu. Varför ska man då vara så entusiastisk över en android-mobil från Nokia? Varumärket är långt ifrån hypeat i dagsläget.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det har sedan länge funnits bättre specade mobiler ute till samma pris på de marknader de inriktar sig på och denna har inte kommit ut ännu. Varför ska man då vara så entusiastisk över en android-mobil från Nokia? Varumärket är långt ifrån hypeat i dagsläget.

Vem är entusiastisk?
Definera "bättre"?
Min uppfattning är att Nokia är ett mycket hypat märke i länder med växande ekonomi, framförallt Indien baserat på de Indier jag pratat med. Vad baserar du din uppfattning på?
Vilka mobiler är det du pratar om som är MYCKET bättre för samma pris, för de är väl MYCKET bättre när denna var som du sa "FETT" överpris?

Permalänk
Avstängd

Enligt någon figur antagligen från Nokia så är: X, X+ och XL bara början.
Redan i år, så är fler Android/AOSP mobiler från Nokia, på väg.

Citat:

Jussi Nevanlinna also says we should expect even more Nokia X smartphones later this year. These will push the price points even further down.

http://www.gsmarena.com/nokia_x_series_phones_wont_get_to_the_us_canada_korea_or_japan-news-7935.php

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Specifikationerna är hopplöst urusla. Varför android 4.1? Skulle inte betala 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vem är entusiastisk?
Definera "bättre"?
Min uppfattning är att Nokia är ett mycket hypat märke i länder med växande ekonomi, framförallt Indien baserat på de Indier jag pratat med. Vad baserar du din uppfattning på?
Vilka mobiler är det du pratar om som är MYCKET bättre för samma pris, för de är väl MYCKET bättre när denna var som du sa "FETT" överpris?

Nej, precis! Vem ska vara entusiastisk över en Nokia med android om den inte är riktigt billig? Det är inte många länder där man slentrianköper en Nokia så som man gör många gör med en Samsung idag. Nokia måste alltså vara bättre eller billigare än sina konkurrenter för att folk ska höja på ögonbrynen.

Jag lever i ett av länderna med starkt växande ekonomi. Ett land som de senaste åren prenumererat på pallplatser i asiens tillväxtliga. Nokia är starka här bland de som av olika anledningar inte har en smartphone. Folk som däremot redan gått över till smartphones medan Nokia dribblade bort sig själva genom alla sina resor med olika OS, tänker inte ens på Nokia som ett alternativ vid köp av smartphone.

http://www.pinoytechblog.com/archives/cherry-mobile-thunder-2...
Denna kom ut i butiker runt om i Filippinerna i mitten av förra året. Den kostar i dagsläget runt 900kr, men har även reats ut för 700kr vid några tillfällen. När Nokia väl har fått ut sina Android-mobiler lär inte konkurrenterna liggar på latsidan utan se till att få ut ännu bättre alternativ.

Min fråga är då varför säljare i butiker skulle rekommendera Nokia XL framför mobilen i exemplet här ovan till en kund som vill ha en android-mobil. Den mest uppenbara nackdelen är att man med Nokia XL inte har tillgång till play store. Säljare kommer av den anledningen undvika att rekommendera den till eventuella köpare.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Nej, precis! Vem ska vara entusiastisk över en Nokia med android om den inte är riktigt billig? Det är inte många länder där man slentrianköper en Nokia så som man gör många gör med en Samsung idag. Nokia måste alltså vara bättre eller billigare än sina konkurrenter för att folk ska höja på ögonbrynen.

Jag lever i ett av länderna med starkt växande ekonomi. Ett land som de senaste åren prenumererat på pallplatser i asiens tillväxtliga. Nokia är starka här bland de som av olika anledningar inte har en smartphone. Folk som däremot redan gått över till smartphones medan Nokia dribblade bort sig själva genom alla sina resor med olika OS, tänker inte ens på Nokia som ett alternativ vid köp av smartphone.

http://www.pinoytechblog.com/archives/cherry-mobile-thunder-2...
Denna kom ut i butiker runt om i Filippinerna i mitten av förra året. Den kostar i dagsläget runt 900kr, men har även reats ut för 700kr vid några tillfällen. När Nokia väl har fått ut sina Android-mobiler lär inte konkurrenterna liggar på latsidan utan se till att få ut ännu bättre alternativ.

Min fråga är då varför säljare i butiker skulle rekommendera Nokia XL framför mobilen i exemplet här ovan till en kund som vill ha en android-mobil. Den mest uppenbara nackdelen är att man med Nokia XL inte har tillgång till play store. Säljare kommer av den anledningen undvika att rekommendera den till eventuella köpare.

Den där kör ju på Mediatek plattform medans Nokian kör på Qualcomm Snapdragon. Den mest utrustade av dessa Nokia har 768 RAM också. Sen har vi som uppenbar fördel Nokias kartor, kanske att Nokia Music finns där också, resten av Nokias och Microsofts appar lär ju hamna där också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Den där kör ju på Mediatek plattform medans Nokian kör på Qualcomm Snapdragon. Den mest utrustade av dessa Nokia har 768 RAM också. Sen har vi som uppenbar fördel Nokias kartor, kanske att Nokia Music finns där också, resten av Nokias och Microsofts appar lär ju hamna där också.

Skulle det vara en nackdel att mobilen i det exempel jag länkar till har en bättre SoC? Nokias tjänster är mycket trevliga. Synd att de bara finns tillgängliga på Windows phone och stympade asha-mobiler.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Här har vi en av mobilerna Nokias X-serie ska konkurrera mot. Den kostar i dagsläget 5500 pesos (790kr) i Filippinerna.
http://www.unbox.ph/gadget/cherry-mobile-flare-hd-review-a-re...

Nokias X-serie kommer enligt uppgift att kosta från 6000 pesos (860kr). Det enda som är säkert är att den som lyckas sälja en så mediokert specad mobil till de pengarna tjänar grova pengar

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Är lite fundersam hur nokia har optimerat mjukvaran, dålig SoC prestanda så den lär ju lagga massor ifall dom inte har gjort något åt det.