Fryslagg i spel + begäran gjorde timeout när jag pingar i cmd

Permalänk
Medlem

Fryslagg i spel + begäran gjorde timeout när jag pingar i cmd

Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig på rätt spår här då jag verkligen inte förstår vad felet kan vara. Under de senaste veckorna har jag fått fryslagg när jag spelat online på xbox 360:n (mellan 2-3 sekunder håller det i sig, uppskattningsvis ca en gång var tionde minut). Det första jag försökte med var att starta om routern, hjälpte inte alls. Sen testade jag starta om modemet, då fungerade det i cirka en halvtimme utan fryslagg sen kommer problemet tillbaka. Jag gjorde även en factory reset på routern, men gjorde ingen skillnad. Jag har även provat att öppna portarna till xboxen och testat stänga av/på upnp men ingenting hjälper. Jag gjorde sedan ett pingtest från datorn via cmd (ping sunet.se -t) och jag upptäcker då att jag får en massa timeouts (begäran gjorde timeout), jag får det ungefär 5% av gångerna. Så jag antar att det kanske hänger ihop? De gånger jag inte får timeouts ligger tiden mellan 8-11 ms stabilt.

Jag testade även att köra med endast modemet inkopplat och då försvinner mitt fryslagg helt (jag kör inte xboxen via trådlöst förresten). Den logiska slutsatsen vore då att det är något fel med routern, eftersom fryslagget försvinner när jag har nätverkskabeln kopplad direkt till modemet och routern urkopplad. Jag gjorde ett nytt pingtest när datorn är kopplad direkt till modemet utan någon router och mycket riktigt, nu får jag ingen "begäran gjorde time out", utan det verkar flyta på som det ska nu.

Men det märkliga är att när jag kör en pingtest till routern (ping 192.168.1.1 -t) får jag inga problem, tiden håller sig konstant vid 1ms utan några timeouts. Så hur går det ihop? Då borde ju routern inte vara felet ändå eftersom jag inte får timeouts från routern till datorn? Eller tänker jag fel? Jag är inte så kunnig inom det här så därför vänder jag mig hit, hoppas någon vänlig själ kan hjälpa!

Min router: netgear WGR614 v9, uppdaterat firmware.

Permalänk
Medlem

Händer det extremt regelbundet skulle jag gissa på att din router har problem med korta DHCP-leases. Kolla med ipconfig/all när du sitter direkt mot modemet för att se din lease-tid.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag gjorde som du sa och kopplade ur routern från modemet och in med nätverkskabeln från datorn till modemet. Öppnade cmd och skrev ipconfig/all men jag är lite osäker på vad du menar med lease-tid. Är detta leasetiden?:
Lånet erhölls.......... : Den 19 februari 2014 22:44:08
Lånet upphör......... : Den 19 februari 2014 23:04:08
Det säger tyvärr mig ingenting dock då mina kunskaper är begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Tack för svar! Jag gjorde som du sa och kopplade ur routern från modemet och in med nätverkskabeln från datorn till modemet. Öppnade cmd och skrev ipconfig/all men jag är lite osäker på vad du menar med lease-tid. Är detta leasetiden?:
Lånet erhölls.......... : Den 19 februari 2014 22:44:08
Lånet upphör......... : Den 19 februari 2014 23:04:08
Det säger tyvärr mig ingenting dock då mina kunskaper är begränsade.

Exakt. Du har en lease-tid (du får "låna") Ip-addressen i 20min. Om felet uppstår var 20 min är det med stor sannolikhet ditt problem (dvs routern).

Permalänk
Medlem

Kan jag göra någonting åt det? Eller måste jag helt enkelt skaffa en ny router? Jag har inte haft det här problemet förut så jag tycker det är konstigt... Borde jag inte få packet loss eller timeouts när jag kör pingtestet mot routern om det beror på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Kan jag göra någonting åt det? Eller måste jag helt enkelt skaffa en ny router? Jag har inte haft det här problemet förut så jag tycker det är konstigt... Borde jag inte få packet loss eller timeouts när jag kör pingtestet mot routern om det beror på den?

Kolla med din ISP om de har kortat ner sina lease-tider. Du svarade inte på hur ofta o hur regelbundet det händer - är det var 20 min? Ah, du skrev att det var var 10 min - det är oxå relevant. Efter halva leasetiden försöker routern förnya.

Du "tappar" för ett ögonblick din IP på UTSIDAN (WAN) av routern. Dina ping mot Interna (LAN) sidan påverkas inte.

Permalänk
Medlem

Det händer hela tiden när jag spelar online, jag kan inte svara på om det är exakt var 20:e minut, jag tror t.o.m att det kan vara oftare än så. Ibland när det hackar till så kan det ske igen bara några minuter efteråt. Ibland är det större "glapp" (men det händer i princip aldrig att jag är utan fryslagg i över 20 minuter), men någonstans mellan var 10-20 minut. Men jag kan nog med säkerhet säga att det inte sker endast var 20:e minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Det händer hela tiden när jag spelar online, jag kan inte svara på om det är exakt var 20:e minut, jag tror t.o.m att det kan vara oftare än så. Ibland när det hackar till så kan det ske igen bara några minuter efteråt. Ibland är det större "glapp" (men det händer i princip aldrig att jag är utan fryslagg i över 20 minuter), men någonstans mellan var 10-20 minut. Men jag kan nog med säkerhet säga att det inte sker endast var 20:e minut.

Fakta är bra om du skall diskutera med din ISP. Ladda ner ngt PING-prog. Pingplotter/pinglogger etc. Kör dels mot ping.sunet.se o dels mot din router. Typ hela natten, 1 ping/sek. Sen kollar du loggarna i morgon.

Permalänk
Medlem

Ok, jag gör det och återkommer sen. Men du skrev att om felet uppstår var 20:e minut så är det troligtvis routerns fel, skulle det då hjälpa att köpa en ny router? Vad kan min ISP göra om det är routern som är problemet menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Ok, jag gör det och återkommer sen. Men du skrev att om felet uppstår var 20:e minut så är det troligtvis routerns fel, skulle det då hjälpa att köpa en ny router? Vad kan min ISP göra om det är routern som är problemet menar jag

Dels ser du med loggarna hur/när det uppstår. Sen kan din ISP bekräfta om de ser att du har "problem" med DHCP renewals. Isf får du kanske titta på ny router - WGR614 är ju trots allt rätt gammal (minst sagt... )

Permalänk
Medlem

Jag har igång plingplotter nu men vill bara försäkra mig om att jag har rätt inställningar valda.
# of times to trace: unlimited
trace interval: 1 second
samples to include: 10
Enda jag är osäker på är vad jag ska välja för siffra vid "samples to include"

Edit: jag märker redan nu att det är något fel när jag kör plingplotter med routern inkopplad (kör mot ping.sunet.se), först får jag massa packet loss (mellan 25-87%) på alla nio ip adresser som visas, den enda som visar grönt är 192.168.1.1, där verkar det OK. Sen står det "destination address unreachable" och den börjar om igen efter ett tag. Och så verkar det fortsätta exakt likadant hela tiden. På grafen där nere ser man ett tydligt mönster, först helt rött i en minut, sen grönt i några få sekunder, sen rött igen i en minut, sen grönt några sekunder osv. Det här händer inte när jag kör utan routern. När jag kör mot 192.168.1.1 har det inte blivit något fel än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Jag har igång plingplotter nu men vill bara försäkra mig om att jag har rätt inställningar valda.
# of times to trace: unlimited
trace interval: 1 second
samples to include: 10
Enda jag är osäker på är vad jag ska välja för siffra vid "samples to include"

Edit: jag märker redan nu att det är något fel när jag kör plingplotter med routern inkopplad (kör mot ping.sunet.se), först får jag massa packet loss (mellan 25-87%) på alla nio ip adresser som visas, den enda som visar grönt är 192.168.1.1, där verkar det OK. Sen står det "destination address unreachable" och den börjar om igen efter ett tag. Och så verkar det fortsätta exakt likadant hela tiden. På grafen där nere ser man ett tydligt mönster, först helt rött i en minut, sen grönt i några få sekunder, sen rött igen i en minut, sen grönt några sekunder osv. Det här händer inte när jag kör utan routern. När jag kör mot 192.168.1.1 har det inte blivit något fel än så länge.

På "samples to include" ska du ha t.ex en timmes mätning. Dvs kör du "trace interval 1s" så blir det 3600.

Testa och byt modem.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört pingplotter i några timmar, har dock inte kört hela natten då det verkar se exakt likadant ut hela tiden. Jag länkar bilderna här nedan så att någon kanske kan hjälpa mig läsa av graferna? Det verkar bli extremt mycket fel när jag kör mot ping.sunet.se med routern ikopplad. Nog att jag får packetloss men här verkar det ju vara extremt mycket. Måste jag kanske öppna några portar? Hursom, här kommer bilderna:

Utan router:

Ping från routern:

Med router:

Vad kan man dra för slutsatser utifrån det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Vad kan man dra för slutsatser utifrån det här?

Din router verkar helt körd. Hade testat annan FW (om så äldre), men sen hade jag nog skickat den.

Permalänk
Medlem

Jag testade flera olika firmwares men problemet kvarstår, så det blir nog att skaffa en helt ny. Tack för att ni hjälpte mig diagnostisera problemet. En grej till, det kanske är långsökt, men kan MTU size ha någonting att göra med att jag får packetloss och fryslagg? Jag har för närvarande 1500 där men testade lite olika men hjälpte inte, men jag slänger ut frågan här ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Jag testade flera olika firmwares men problemet kvarstår, så det blir nog att skaffa en helt ny. Tack för att ni hjälpte mig diagnostisera problemet. En grej till, det kanske är långsökt, men kan MTU size ha någonting att göra med att jag får packetloss och fryslagg? Jag har för närvarande 1500 där men testade lite olika men hjälpte inte, men jag slänger ut frågan här ändå.

Du ska ha 1500.
Och det är inte MTU som är ditt problem. Ett ping-paket är 64B vilket är << 1500B.

Testa med en ny router.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ny router nu så förhoppningsvis löser det problemet. Återkommer senare hur det har gått!

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt till en sprillans ny router (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218) men problemet kvarstår konstigt nog. Jag får inte lika mycket errors när jag kör pingplotter men jag får fortfarande packetloss och lagg i spel. Jag länkar en bild här nedanför som visar hur det ser ut när jag pingar till ea:s servrar, eftersom jag får fryslagg när jag spelar på deras servrar. Det packetloss jag får stämmer exakt överrens med när jag får fryslagg när jag spelar online. Alltså det röda i grafen är de tillfällen när jag får fryslagg.

Om jag startar om modemet fungerar det igen som det ska i ca 30 minuter utan att jag får packetloss men sen börjar det igen. Kopplar jag ur routern och kör med kabel direkt till modemet (med bara en enhet kopplad till modemet) fungerar det likväl (ligger då på 115ms stabilt istället för 122ms). Jag får då aldrig packetloss och inget lag. Först tänkte jag att det kanske är någon enhet som är kopplad till routern som är orsaken, så jag kopplade ur allt (förutom datorn där jag kör pingplotter) och stängde av det trådlösa nätet men det hjälpte inte. Så var kan problemet ligga? Det kan ju inte vara routern igen som är felet eftersom jag har en helt ny, men samtidigt förstår jag inte hur det kan vara fel på modemet då det fungerar som det ska om jag inte kopplar in routern? Kan det ändå bero på modemet?

Permalänk
Medlem

Du har inte längre speciellt mycket tappade paket, cirka 1%.
Och du har inte heller speciellt mycket jitter och låg fördröjning.

Vad säger din ISP (telia)? Har du mycket fel på din dsl? De kanske kan lägga på lite felkorrigering? Med tanke på din låga ping ser det ut som att du i princip inte har något felskydd.

Permalänk
Medlem

Jag testade nu att uppgradera firmware på modemet till senaste men märkte ingen skillnad, då provade jag att stänga av modemets brandvägg och verkar nu få något mindre packetloss än tidigare. Men är det lugnt att ha den avstängd? Jag har ju brandväggen på i routern eller ska helst båda vara på?

Ännu en update: Nu har jag routern inkopplad i modemet och nätverkskabeln från xbox 360:n till andra ingången i modemet. Än så länge verkar det fungera helt utan lag. Så mitt problem verkar nu äntligen vara löst... anledningen att jag inte kunnat testa det här förut är för att innan jag updaterade firmwaren till modemet kunde jag bara få internet ur första ingången på modemet och då har jag varit tvungen att välja om jag vill köra lagfritt eller om jag vill använda routern... men nu får jag internet ur alla fyra ingångar. Frågan kvarstår dock om jag fortfarande behöver ha båda brandväggarna igång eller om det räcker med routerns brandvägg? Om det inte blir ett stort säkerhetshål av att köra utan brandvägg på modemet gör jag gärna det, då jag verkar få något stabilare uppkoppling utan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Jag testade nu att uppgradera firmware på modemet till senaste men märkte ingen skillnad, då provade jag att stänga av modemets brandvägg och verkar nu få något mindre packetloss än tidigare. Men är det lugnt att ha den avstängd? Jag har ju brandväggen på i routern eller ska helst båda vara på?

Vad är det egentligen för modem du har? I mina öron låter det mer som en router, det är väl inte direkt vanligt med modem som har inbyggd firewall.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt zyxel prestige 600H-61, efter att ha uppdaterat firmwaren kan jag ställa in den som bridge eller routing, har den på routing nu... Eftersom jag haft den i säkert minst 6 år tänkte jag att det kanske kan vara värt att byta ut den ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Jag har ett gammalt zyxel prestige 600H-61, efter att ha uppdaterat firmwaren kan jag ställa in den som bridge eller routing, har den på routing nu... Eftersom jag haft den i säkert minst 6 år tänkte jag att det kanske kan vara värt att byta ut den ändå?

Det är nog läge att byta ut den, den är känd för att börja tappa paket på LAN-interfacen efter 4-5 år.

Och att köra två routrar på varandra med två NAT och två firewalls är sällan en bra lösning.
Nöjd dig med ett modem och en router.

Permalänk
Medlem

Tills dess att jag bytt ut den, hur gör jag för att inte köra modemet som router isåfall? Är det bara att ändra från routing till bridge när jag loggar in på zyxel modemet via webbläsaren? Då får jag bara internet ur en port, stämmer det? Eller borde jag bara stänga av NAT och brandväggen på "modemet" och låta det vara aktiverat på min nya router? Jag vet inte hur det var inställt tidigare innan firmware uppdateringen utan valde bara default settings... Har verkligen noll koll på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Tills dess att jag bytt ut den, hur gör jag för att inte köra modemet som router isåfall? Är det bara att ändra från routing till bridge när jag loggar in på zyxel modemet via webbläsaren? Då får jag bara internet ur en port, stämmer det? Eller borde jag bara stänga av NAT och brandväggen på "modemet" och låta det vara aktiverat på min nya router? Jag vet inte hur det var inställt tidigare innan firmware uppdateringen utan valde bara default settings... Har verkligen noll koll på detta.

Sätt den i "bridged mode", då är den ingen router och har varken NAT eller firewall.

Nu vet jag inte vad du laddat på för firmware men Telias orginalkonf innebär att du har Internet endast på LAN1.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, jag läste att telia har en custom firmware till det modem jag har som begränsar internet till endast första porten, men efter att jag uppdaterade firmwaren fungerar alla fyra portar. Jag har ändrat till bridged mode nu och sen testade jag att köra ett hastighetstest hos speednet och får högre och stabilare värden än när jag körde modemet i routing mode. Men det jag inte fattar är hur jag fortfarande kan få internet från alla portar på modemet när jag har bridged mode. Routern går till port 1 på modemet och nätverkskabeln från xbox 360:n går till port 2. Jag trodde inte det skulle fungera om jag använde bridged mode, även med den firmware jag använder? Möjligt att jag kanske fattar helt fel hur routing- och bridgedmode fungerar...