Genomsnittlig kostnad för fiberinstallation?

Permalänk
Medlem

Genomsnittlig kostnad för fiberinstallation?

Lokala fiber-Leffe kommer på onsdag för att informera oss (läs: mor och far) om fördelar, kostnad och allt däremellan. Fiber-Leffe kommer ifrån Svensk Infrastruktur, och enligt lokala webbplatsen för fibernätet så står det att genomsnittskostnaden för installationen är 17,5K, men en mer exakt kostnad för vår gata kommer Leffe att presentera på onsdag.

Informationen har inte distribuerats så bra, så osäker på hur mycket grannarna vet/är intresserade av.

Hur mycket påverkas kostnaden beroende på hur många på gatan som ansluter sig till nätet? Nu bor jag dock väldigt nära bas/telestationen (75m) så längdmässigt bör jag vara förskonad.
Hur mycket betalade du/ni för er fiber, och hur många på er gata anslöt sig? Ifall du också vet distansen till station/kopplingspunkt så får du gärna berätta

/M -- #bortmedkoppar

Permalänk
Medlem

I min mors villaområde installerade dom fiber förra sommaren, och då blev det en kostnad på 15k. Jag har dock ingen aning om hur många grannar det var som anslöt sig i samband med det, men eftersom det är ett ganska stort område på ca 300 villor så måste det nog ändå ha varit en hel del.

Nu får hon ut ca 96/12 med en respons tid på 10ms, vilket är acceptabelt. Vet ej hur långt bort basstationen är.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Hos mina föräldrar håller Telia på att dra in villa-fiber. 16700kr kostar installationen, och då drar de in det hela vägen till huset. Har för mig att man krävde att 30% i området skulle acceptera erbjudandet för att det skulle bli av. Priset påverkas dock inte av hur många som tar erbjudandet så länge minimigränsen uppnåtts. Varför skulle avståndet till eventuell basstation spela roll när det gäller fiber?

Permalänk
Medlem

Det där tycker jag låter som en lite konstig prissättning.

Det normala brukar vara att varje hushåll får betala ca 15 tusen, så kostnaden låter helt normal. Sen så går kommun, länsstyrelsen, och kanske också EU in med en del pengar. Hur som helst så krävs det att tillräckligt många hushåll tackar ja för att det ska bli något av projektet. De som bor närmast stationen betalar mer än sin faktiska kostnad, och de som bor längs bort betalar mindre än sin faktiska kostnad för installationen. Sen så blir det också en hel del gemensam utrustning som också ska betalas av dessa pengar.

Jag tror att priset du får inte gäller just din fastighet, utan samma pris kommer gälla för alla hus på gatan eller området.