Permalänk
Medlem

Hjälp med DDoS!

Tjenare alla SweC-Medlemmar! Om det nu är så att någon DDoSar mig... Hur tar jag mig ur DDoSen? Jag har Wireshark men dom ddosar knappast från sin standard ip. Men ja, hur stoppa?

Tack på förhand
Highwell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Highwell:

Tjenare alla SweC-Medlemmar! Om det nu är så att någon DDoSar mig... Hur tar jag mig ur DDoSen? Jag har Wireshark men dom ddosar knappast från sin standard ip. Men ja, hur stoppa?

Tack på förhand
Highwell

Byt MAC-adress i din router, så den får ny ip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Byt MAC-adress i din router, så den får ny ip.

Skickades från m.sweclockers.com

Men... det byter ju inte den externa IPn, hur skall detta hjälpa?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Byt MAC-adress i din router, så den får ny ip.

Skickades från m.sweclockers.com

lol

Byt extern IP.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Byt MAC-adress i din router, så den får ny ip.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte direkt jättedålig på nätverk då jag routrar åt olika företag mm. Men DDoS har jag aldrig behövt ta mig ur så skulle behöva hjälp med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Jag är inte direkt jättedålig på nätverk då jag routrar åt olika företag mm. Men DDoS har jag aldrig behövt ta mig ur så skulle behöva hjälp med det.

Som folk säger, byt MAC-adress på din router så din internetleverantör ger dig en ny Extern IP. Alternativt kan du koppla ur utrustningen t.ex. över natten och hoppas att du tilldelats en ny IP i morgon.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tror du att någon gör en ddos attack mot dig? Det låter väldigt otroligt om du är en hemanvändare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

lol

Byt extern IP.

Men vart fasiken gör jag det? Har Telia. Thomson Routern. Måste jag ringa eller kan jag göra det genom routerinställningarna?

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Men vart fasiken gör jag det? Har Telia. Thomson Routern. Måste jag ringa eller kan jag göra det genom routerinställningarna?

varför skulle nån ddos en hemanvändare ? & om så är fallet så lä det vara personlig agg mot dig.
hur många anrop / sek snackar vi om ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Highwell:

Men vart fasiken gör jag det? Har Telia. Thomson Routern. Måste jag ringa eller kan jag göra det genom routerinställningarna?

Ringer Telia, eller låter din router vara avstängd i 12timmar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Jag är inte direkt jättedålig på nätverk då jag routrar åt olika företag mm.

Och du frågar hur man byter extern IP-adress?`

Oh.. my.. fudging... god...

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muppens:

Men... det byter ju inte den externa IPn, hur skall detta hjälpa?

Det är ju exakt det som händer när routern får ny mac...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

lol

Byt extern IP.

exakt. genom att byta mac i routern så telias dhcp-server tilldelar den en ny adress.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

Och du frågar hur man byter extern IP-adress?`

Oh.. my.. fudging... god...

Mycket Proffsigt!

Iaf, ring din leverantör och säg som det är så vägleder de dig garanterat vad du ska göra för att få en ny IP och har för mig att telia gör allting från deras sida med deras routrar genom fjärrstyrning för att underlätta felsökning eller har jag fel?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Telias support kommer inte kunna hjälpa dig. De vet inte hur man gör och har du turen att få prata med någon som faktiskt vet de gör så har de inget sätt att flusha din IP ifrån DHCPn.

Permalänk
Medlem

Att TS ska byta IP kommer inte lösa problemet. Då jag tittar på hans tidigare trådar så har han en webbtjänst hostad på sin lina som han vet med sig troligtvis kommer bli (D)DOSad och vad är det som säger att han inte blir det efter IP-byte?
Det enda rådet jag kan ge är att använda en proxytjänst liknande Cloudflare. Gratistjänsten kan stoppa mindre attacker.

Permalänk
Medlem

Kan ha fel, men har för mig att ip förnyas efter 20-30min om man byter från en dator till en annan direkt på modemet utan någon router inkopplad.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Köp en router med firewall som har ip block mot dos attacks

Tex asus http://www.inet.se/produkt/5404466/asus-rt-n66u-n900-dual-ban...

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Som folk säger, byt MAC-adress på din router så din internetleverantör ger dig en ny Extern IP. Alternativt kan du koppla ur utrustningen t.ex. över natten och hoppas att du tilldelats en ny IP i morgon.

Skrivet av Playboy_1338:

Kan ha fel, men har för mig att ip förnyas efter 20-30min om man byter från en dator till en annan direkt på modemet utan någon router inkopplad.

Inte alla isp som kör så. Vissa har fast ip,
Jag kunde byta mac adress o få ny ip i min förra lght då vi hade nätverksutag o internet via stort lokaltnätverk "hsb". Men har man otur är ip låst i modemet om man har tex adsl.

Nu har jag adsl via kabelmodem o bytar jag mac adress händer det nada.
Man får ringa sin isp o be dom tilldela ny ip om dom kan/vill o har möjlighet att göra det

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är ju exakt det som händer när routern får ny mac...

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte om du har modem utanför. inte heller om ISPn alltid allokerar samma IP på samma port.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muppens:

Nja, inte om du har modem utanför. inte heller om ISPn alltid allokerar samma IP på samma port.

Ok, så då struntar vi i att prova en sak som normalt brukar fungera, bara för att det finns undantagsfall då det inte gör det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Och samma person vill starta serverhall? *facepalm*

Kanske ska ha en vettigare router än Telias hemmarouter för privatpersoner som har bredband från dem då, dessutom bör du ha kunskapen för detta om du ska starta en serverhall! Ett tips är ju att gå lite kurser inom nätverk, typ ett år eller två så du faktiskt får grunderna inom ämnet och sen kan avancera dig.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070