Laptop med 1080p IPS under 7000kr? (För bildbehandling)

Permalänk

Laptop med 1080p IPS under 7000kr? (För bildbehandling)

Tjena!

Söker en ny laptop till sambon som fotar och bildbehandlar en hel del. Hon sitter just nu på en Packard Bell EasyNote Tk med i3 -380M, GT540M, 6GB ram och 1366x768 skitskärm som har riktigt dåliga färger och kontrast. Allt hon redigerar på den ser nästan övermättat ut på alla andra skärmar. Och nu har den även börjat bete sig riktigt jobbigt med ständiga hängningar både i Photoshop och vid filmvisning. Prestandan duger bra annars.

Söker alltså något i storlekarna 13" - 15,6" med IPS-panel eller annan med bra färger och betraktningsvinklar.

Det som spelar roll:
- Högre upplösning. Gärna 1920x1080.
- Gärna IPS.
- Minst 500GB hårddisk.
- 6-8GB ram.
- Skaplig prestanda i "surfklass".
- Pris = 6000 - 7000, helst <6500kr.

Det som spelar mindre (eller ingen) roll:
- Batteritid
- Pekplatta
- Spelprestanda
- Bakgrundsbelyst tangentbord.
- Byggkvalitekänsla, kan vara plastig

Har hittat tre kandidater på prisjakt hittills. Hojta till om ni har andra alternativ eller har åsikter om dessa!

Asus U38N-C4010H 6862:- ej i lager, utgått? *struken*
1920x1080 IPS - 13,3" - 4GB ram - A8-4555M

HP Envy 15-J012eo 6490:-
1920x1080 IPS - 15,6" - 8GB ram - i5 3230M

Acer Aspire V5-572G-53338G50akk 5990:-
1920x1080 IPS - 15,6" - 8GB ram - i5 3337U

Acer Aspire V5-573G-54201250akk 6990:-
1920x1080 IPS - 15,6" - 12GB ram - i5 4200U - GT 750M

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Hoppar på den här tråden jag med, precis vad jag letar efter. Hittills har jag kollat på Dell XPS 15 (dock 10k, och då får man bara med 4gb ram...) och Asus U500vz, finns på nätet för 8k vilket ju är nära din budget. Enligt notebookcheck har Dellen riktigt, riktigt bra skärm i klass med MBP. Asusen har också bra skärm (IPS, matt) men täcker inte riktigt hela färgspektrumet för Adobe RGB. Kan ju vara lite jobbigt... Men frågan är hur mycket man märker det, kanske dubbelcheckar man ändå sina filer på en riktigt bra skärm innan t.ex. print?

/Petter

Permalänk
Skrivet av Panikak:

Hoppar på den här tråden jag med, precis vad jag letar efter. Hittills har jag kollat på Dell XPS 15 (dock 10k, och då får man bara med 4gb ram...) och Asus U500vz, finns på nätet för 8k vilket ju är nära din budget. Enligt notebookcheck har Dellen riktigt, riktigt bra skärm i klass med MBP. Asusen har också bra skärm (IPS, matt) men täcker inte riktigt hela färgspektrumet för Adobe RGB. Kan ju vara lite jobbigt... Men frågan är hur mycket man märker det, kanske dubbelcheckar man ändå sina filer på en riktigt bra skärm innan t.ex. print?

/Petter

Kul! Hoppas vi får några bra tips. Ja Dell ligger utanför vår budget. Angående det med Adobe RGB så är det inte riktigt på professionell arbetsnivå här. Som mest att folk skickar efter en utskrift från Crimson då och då. Men visst är det roligare att hålla på när man vet att man har riktigt bra grejer.

Sätter man ovanstående brevid varann så lutar det ju åt HPs fördel rent spec.mässigt. Med fördelar som bakgrundsbelysning, aningen vassare grafikdel och mer batteri. Ska leta lite mer reviews.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Efter inlägget i Dagens Fynd-tråden så blev då jag lite sugen på en IdeaPad Yoga 13. Såg ju riktigt spännande ut med den konstruktionen, touchskärm, 512GB SSD och IPS-panel för ~7000:- efter rabatten. Hur skulle en sån stå sig som en surfdator/bildbehandlare?

Tjejen är skeptisk mest för att det är Win8 men då är det väl ändå bättre med touchskärm till det än utan? Hårddisken är ju dessutom ett Stort plus då de andra listade ovan inte ens har SSD.

Edit: Äsch, blev lite turn off när man läser om problem med dåliga tangentbord och högljudd fläkt.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Hur säker är du på att det är en IPS-skärm i HP:n? Min erfarenhet från Envy 15 (inte exakt samma modell) är att skärmen är bland det sämsta man kan hitta.

Permalänk
Medlem

Gällande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2309932så kan du läsa mer om den modellen, chassi etc här: #14395075. Min tjej har en annan V5-573 och det funkar väldigt bra. Skärmen är extremtbra för prisklassen och prestandan riktigt bra. Hon har inte grafikkortet, men så spelar hon inte heller.
Ledig mSATA-plats så det är superenkelt att stoppa in en SSD-disk och ändå behålla den 500GB vanliga hddn som medföljer.
Recension på Notebookcheck finner du här http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208...

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Hur säker är du på att det är en IPS-skärm i HP:n? Min erfarenhet från Envy 15 (inte exakt samma modell) är att skärmen är bland det sämsta man kan hitta.

Jag blev lite osäker igår faktiskt! Det är i princip bara på prisjakt det står att det är IPS. Kom förbi nån gammal forumtråd också, som jag tappade bort länken till, där det pratades om att det kan ha varit felaktiga uppgifter som var ute i början. Men när jag tittat på nån video review där en äldre Envy 15 jämfördes med en nyare så var betraktningsvinklarna dåliga på den äldre men Mycket bättre på den nyare. Vilken årsmodell var det på den du har sett?

Skrivet av Suffer1:

Gällande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2309932så kan du läsa mer om den modellen, chassi etc här: #14395075. Min tjej har en annan V5-573 och det funkar väldigt bra. Skärmen är extremtbra för prisklassen och prestandan riktigt bra. Hon har inte grafikkortet, men så spelar hon inte heller.
Ledig mSATA-plats så det är superenkelt att stoppa in en SSD-disk och ändå behålla den 500GB vanliga hddn som medföljer.
Recension på Notebookcheck finner du här http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208...

Det lutar faktiskt åt den! Känns lite säkrare med skärmen på den än HPn. Och ja det med mSATA är också ett plus till den dagen då jag lyckas övertyga frugan om fördelarna med SSD

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt tråden om HP Envy på NBR så är det inte en IPS-skärm i den, dock hävdar en del att det ska finnas på vissa marknader...
Jag hade hur som inte köpt den, det blir inte plastigare än den.

V5:an hade jag gått på, får bra på notebookcheck också

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Enligt tråden om HP Envy på NBR så är det inte en IPS-skärm i den, dock hävdar en del att det ska finnas på vissa marknader...
Jag hade hur som inte köpt den, det blir inte plastigare än den.

V5:an hade jag gått på, får bra på notebookcheck också

Ajjemen, kan ha varit det jag läste. Och jo, det lutar starkt åt att det blir V5an. Den bättre av de två. Verkar genomgående super på de punkter som är viktiga i det här fallet. Bakgrundsbelyst, hygglig batteritid och ledig mSATA är en bra bonus också.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM