Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Hittils är jag positivt överaskad. Läste massor med recensioner och försökte hitta någon som gillade musik som jag gillade. Efter mycket om och men så gick jag på Innerfidelity och WhatHifi recensionerna och införskaffade dessa.

Så det är en trevlig mackapär. Var inne ett bra tag på just Rega själv,samt Cambridge, men valde denna till slut. Tittade även på Schiit Bifrost med olika moduler men efter att man satt in lite godis man ville ha och såg vad frakt och tull lade till så kunde jag nog skaffa en bättre stereo iu slutändan

Det jag inte gillar med NAD är att det är allt för mörkt och för mycket mer åt bas hållet för min smak. Jag tycker NAD är mer för den som gillar bas. Kör just nu Rega ihop med DM+ och det låter bra. Den enda flaskhalsen jag har är mina högtalare som byts ut efter sommaren.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde att komponenterna redan stod på ett bord där man inte kan se eller känna på dem vid dessa blindtest.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Förvisso finns det problem med blindtest, och alla blindtest är inte likvärdiga, det hindrar dock inte det från att vara det bästa vi har. Det är ett faktum att icke-blindtest är i stort värdelösa vad gäller ljudkvalitet. Det är inte någon trosfråga.

Och det är blindtestförespråkare som också oftast är mätförespråkare; grejen är ju att "andra sidan" eller vad vi skall säga inte accepterar mätningar heller i någon större grad. Hade de gjort det hade vi inte behövt gå till blindtest eftersom det finns mängder av DACs och förstärkare som mäter i princip transparent.

Blindtest är ju också "i stort värdelösa"? De ger ju sällan utfall istället?
I en tråd om kablar så länkade jag till blindtest som gjorts, men då var det ingen som läste det för det bekräftade att subjekten hörde skillnader.
Att tro att blindtestet är det bästa sättet är en trosfråga, det finns inget sätt att bevisa att det är det bästa sättet. Man kan komma fram med flera rationella argumnet för det, men också emot.
Viljan att få fram ett korrekt/objektivt resultat är lovvärt men då får man nog öppna sinnet lite.

Mätningar kan också ifrågasättas, mäter man rätt sak, är det något som spelar roll? Som vanligt är det något som hörs vid blindtest?
Ifalll något mäter annorlunda och påstås låta annorlunda men inte kan påvisas vid blindtest, vad säger det? Inte hörbart eller att blindtestet inte testar på rätt sätt?
"Mäter transparent" är sånt som LTS säger.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det jag inte gillar med NAD är att det är allt för mörkt och för mycket mer åt bas hållet för min smak. Jag tycker NAD är mer för den som gillar bas. Kör just nu Rega ihop med DM+ och det låter bra. Den enda flaskhalsen jag har är mina högtalare som byts ut efter sommaren.

Ja, jag gillar ju bas, men vill inte ha det för mörkt eller för den delen för mycket bas som dränker övriga register. Hittils tycker jag D1050 håller sig bra. Men har som sagt bara haft den i ett par timmar och inte lystnat för allt jag är värd eller på all musik. Rocken sitter som en smäck, den klarar sköna höga toner med Heather Nova och betedde sig väl mot Norah också

Men den är bara till för hörlurar via datorn, kan ju tilläggas. Driver inga högtalare eller så. Skall dock se hur det går att koppla iBasso:n via optical vid senare tillfälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

He he, jorrå, men vad jag ville ha sagt är att det ju är hur alla komponenter samverkar som styr, hur man gör bryggden, hur länge humlet får dra osv, men när det kommer till saker som tex humlebeska så är det ju väldigt mycket en fråga om personligt tycke och smak.

Jämför man öl med samma "konstruktion" så får man ju som regel ganska individuella resultat beroende på vad personen föredrar för karraktär på ölen.
Jag räknade bort sorter med dåliga komponenter och halvdan bryggning här.

Men sedan om man föredrar stout eller fin lager är ju mycket beroende av tillfälle och personligt tycke menar jag.
Vid vissa tillfällen vill man ha mörk Ale, vid andra ljus lager, men sedan kan man ju inte säga generellt att lager är bättre än Ale eller tvärtom menar jag.

Aja, alla smakade öl efter en stund tyckte jag också...

Edit, alltså jag har just nu i kylen två bra flarror, den enda kostade nästan 30 spänn och den andra drygt en tia men jag tycker att bägge var väldigt bra.

Testade en flaska förut för närmare 30 pix som jag gav underkännt och en burk för 9:- som jag gav fem stjärnor förut.

Sedna hade jag förut två likadana falskor från samma bryggeri men den ena är något men inte mycket kraftigare än den andra som är mer folkölsanpassad och den flaskan för typ 2:- mer vann överlägset.

-

Den dagen jag hittar en lager för 10:- som är godare än de i 15-20-kronorsklassen blir jag då glad.

Kvaliteten på råvarorna spelar in. Billigare öl är billiga av en anledning...precis som varor av märken som ICA Basic eller Eldorado.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Varför kommer alltid sådana här jämförelser in, lyckligt nog stämmer det inte när vi pratar ljudutrustning, dyrast är INTE alltid bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag hoppas du inser att detta också är en form av blindtest som förespråkas ideligen av just "blindtestförespråkare"?

Japp detta är blindtest som de borde vara, som skrevs innan alla blindtest är inte likvärdiga, men 99% är kass utformade, därför min tveksamhet att dra slutsatser från dem.
"Tron"ligger i att de inte ifrågasätts utan används som "bevis" just för att de är blindtest" = jättevetenskapligt, precis som riktig forskning".
Att blint inte ifrågasätta något är likvärdigt med religion.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Många av de andra argumenten förutsätter att alla audiofiler är idioter ("köper först- lyssnar sen= bekräftelse", "den snyggaste/dyraste kommer låta bäst"), visst är iofs många är det men inte värre än övriga befolkningen.

Nej, jag skulle säga att de flesta argumenten går ut på att vi ALLA är "idioter" och omedvetet färgas av våra intryck. Olika människor är rimligen lite olika känsliga för detta, eller omformulerat olika mycket medvetna om att de faktiskt är känsliga för detta.

Sen tvekar jag inte ett dugg på att det skiljer sig en hel del på folks hörsel, och skickligheten på att analysera! (och jag sätter inte mig själv på särskilt höga hästar i en sån jämförelse)

Skrivet av buddaz:

Det jag inte gillar med NAD är att det är allt för mörkt och för mycket mer åt bas hållet för min smak. Jag tycker NAD är mer för den som gillar bas. Kör just nu Rega ihop med DM+ och det låter bra. Den enda flaskhalsen jag har är mina högtalare som byts ut efter sommaren.

Hmm, är inte även REGA ofta tunade lite åt det basiga hållet tror jag mig läst i tester?

...

Vore intressant att läsa det där blindtestet där de hörde skillnad på kablar också! I det jag läste förut nån gång kunde de inte särskilja kablar mot klädhängare vill jag minnas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Japp detta är blindtest som de borde vara, som skrevs innan alla blindtest är inte likvärdiga, men 99% är kass utformade, därför min tveksamhet att dra slutsatser från dem.
"Tron"ligger i att de inte ifrågasätts utan används som "bevis" just för att de är blindtest" = jättevetenskapligt, precis som riktig forskning".
Att blint inte ifrågasätta något är likvärdigt med religion.

Vore det inte bara lättare att säga att problemet med testet i fråga är dess statistiska säkerhet, snarare än att om och om igen försöka få det till att vara det faktum att det var ett blindtest och försöka argumentera att detta är något negativt?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

DAC och högtalare kan jag köpa att det blir skillnad, men inte kablar!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att det finns ett systematiskt fel i testet i och med att de inte lyckades nivåbalansera Realtek i nästan alla testen. Så det går inte att utesluta att testperson A lärde sig urskilja Realtek baserat på det vilket gör det meningslöst att dra några kvantitativa slutsatser baserat på testet. Rent kvalitativa slutsatser kan man dock fortfarande dra.

Tycker det är lite synd att de inte gjorde om testet med riktig volymbalansering för att se hur det blev då.

Jo, så kan det förståss vara.

Sen var det ju intressant att de bara testade om det fallet där det blev 8/8 rätt.
Fiskade testskaparen efter ett visst utfall... ?

Balans är förresten volym eller? Jag har dålig koll på musiktermer.
Men synd att inte alla testen kördes om efter balanseringen, med båda testarna, så det funnits någon att jämföra med.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Att tro att blindtestet är det bästa sättet är en trosfråga, det finns inget sätt att bevisa att det är det bästa sättet. Man kan komma fram med flera rationella argumnet för det, men också emot.

Skulle vilja ha ett argument mot blindtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vore det inte bara lättare att säga att problemet med testet i fråga är dess statistiska säkerhet, snarare än att om och om igen försöka få det till att vara det faktum att det var ett blindtest och försöka argumentera att detta är något negativt?

Felet enligt mig är inte bara nivåbalanseringen utan det onormala lyssningssätt som subjekten utsatts för. Det är tyvärr typiskt för 99% av blindtesten att vara utformade så. Det är också typiskt för folk att tolka resultaten som att det inte är någon skillnad, när det som visades är alltid bara att just de subjekten hörde/inte hörde under just det testet.
Det är inte alltså inte så att det numera är bevisat att Realtek är oskiljbart från övriga DAC:ar.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, är inte även REGA ofta tunade lite åt det basiga hållet tror jag mig läst i tester?

Inte ett dugg alls. Den är mer åt det varma hållet. Sedan så är Rega lite speciella i ljudet. Rega försöker göra ljudet så att det skall låta mer analogt än digitalt. Kan säga så att Rega spelar mer musikaliskt än vad dem asiatiska prylarna gör. Det används någon slags form av klass A teknik och görs sig bäst när produkten har blivit lite varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Skulle vilja ha ett argument mot blindtest.

Läs mina inlägg, subjektet blir påverkat av testet i sig,
och confirmation bias gäller ju självklart för subjektet vid blindtest och för blindtestförespråkarna också.
De är väldigt duktiga på att hitta de test som bekräftar deras världsbild men inte tvärtom.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Läs mina inlägg, subjektet blir påverkat av testet i sig,
och confirmation bias gäller ju självklart för subjektet vid blindtest och för blindtestförespråkarna också.
De är väldigt duktiga på att hitta de test som bekräftar deras världsbild men inte tvärtom.

Man kan inte jämföra att lyssna på musik med att ställa upp i en frågesport på tv.
Blindtest är ett upplägg för att minimera confirmation bias.
Hur ska man kunna konfirmera sin förväntvan om man inte vet vad man testar?
Vad är det för confirmation bias som påverkar subjektet vid blindtest?
Om jag inte vet hur dyr en öl jag dricker är, hur ska jag kunna ha confirmation bias om dess kvalitet beroende av pris?

Permalänk
Medlem

Saken är det att det finns fakta på att dyra ljudkort är bättre en realtek genom att använda mätutrustning. Så det är liksom inget mer snack om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Japp detta är blindtest som de borde vara, som skrevs innan alla blindtest är inte likvärdiga, men 99% är kass utformade, därför min tveksamhet att dra slutsatser från dem.
"Tron"ligger i att de inte ifrågasätts utan används som "bevis" just för att de är blindtest" = jättevetenskapligt, precis som riktig forskning".
Att blint inte ifrågasätta något är likvärdigt med religion.

På tal om religion så är det något jag då och då inte kan låta bli att tänka på när jag läser vissa audiofilers inlägg i olika forum...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Det är inte alltså inte så att det numera är bevisat att Realtek är oskiljbart från övriga DAC:ar.

Sant, och det tyckte jag de tryckte en del på i testets slutledning. ... men det hintar ju en del om att skillnaden inte är MASSIV, för då borde den ju framkommit även vid ett sånt här test rimligen?

Skrivet av buddaz:

Inte ett dugg alls. Den är mer åt det varma hållet.

Som jag tolkar "varm" så hintar det väl just om att den är något basig? (eller möjligen avrullad diskant) Nåja...

Skrivet av sork01:

Vad är det för confirmation bias som påverkar subjektet vid blindtest?

Att individer kan komma till ett blindtest med inställningen att man inte kan märka skillnad (eller till och med inte vill märka någon skillnad) antar jag att han menar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Saken är det att det finns fakta på att dyra ljudkort är bättre en realtek genom att använda mätutrustning. Så det är liksom inget mer snack om det.

Du kan givetvis mäta skillnaderna som eventuellt finns. Det var inte det detta testet gällde utan om man kan höra skillnaderna. Om bättre mätvärden inte ger en upplevd bättre ljudkvalitet varför spendera mer pengar än nödvändigt?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att man inte känner skillnad på olika dyra viner eller wiskey eller öl är bara trams. Jag är ingen kännare men kunde i ett blindtest identifiera vilken wiskey som kom från islay ex vis samt vissa andra saker.

Sen när det gäller ljud så gör en extern DAC mot en inbyggd en stor och mycket viktig skillnad: man flyttar omvandlingen till analog signal ut från datorns chassi vilket är fyllt med störkällor. Ofta har en extern DAC också bättre filter och förförstärkare vilket ger en renare och brusfriare signal till en effektförstärkare. Här är stora skillnader att hämta, däremot så är jag skeptisk till att man vinner så mycket i kvalité efter de första tusenlapparna, kurvan prestanda/pris är nog brant i precis i början för att plana ut väldigt kraftigt till att vara närmaste horizontal, gissar jag.

Japp kurvan över upplevd skillnad kontra pris är enligt mitt tycke riktigt brant, samma med kunskap för att tyräna sig. De första små tricksen gör susen, sedan tar det ett bra tag att få någon aha upplevelse igen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Jo, så kan det förståss vara.

Sen var det ju intressant att de bara testade om det fallet där det blev 8/8 rätt.
Fiskade testskaparen efter ett visst utfall... ?

Balans är förresten volym eller? Jag har dålig koll på musiktermer.
Men synd att inte alla testen kördes om efter balanseringen, med båda testarna, så det funnits någon att jämföra med.

Ja de hade problem med att få till samma volym på den integrerade kretsen som de andra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du kan givetvis mäta skillnaderna som eventuellt finns. Det var inte det detta testet gällde utan om man kan höra skillnaderna. Om bättre mätvärden inte ger en upplevd bättre ljudkvalitet varför spendera mer pengar än nödvändigt?

Så är det ju med allt, nätaggregat, knivar rakapparater osv osv. Fick man bindel framför ögonen samt blindtesta dessa produkter så skulle det nog bli liknande resultat där. Där det inte framkommer i sådana tester är hur byggkvaliten är, livlängd och massor med andra faktorer som man behöver göra grundliga mätningar och analyser på.

Men nog om det, du tar ju detta blindtest som ren och skär fakta. Subjektiva åsikter ifrån 2st "provlyssnare".

Trådtiteln är felaktig, det är skillnad på grejjorna. Kanske skulle döpa om den så det passar bättre i stil med "Realtek ALC889 låter lika bra som en DAC för 2000USD"

Man skulle med din logik bara subjektivt provspela grafikkort i reviews för att bestämma vilken som är bättre. Utan att kolla FPS och använda överhuvudtaget några mätningar. För vad är inte bättre en det man upplever? Just det individens egna subjektiva känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

DAC och högtalare kan jag köpa att det blir skillnad, men inte kablar!

Det är skillnad

Min farsas ex-vän spenderade helgerna med att njuta/lyssna på kablar. Han förstod verkligen inte hur man kunde köpa sig ett dyrt och fint system, och slänga in biltema-kablar, enligt honom.

Musik är så svårt bedömt. Så mycket personlig smak och tycke, sedan en släng av "omöjligt-att-det-där-är-bättre-än-mitt-system"..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Så är det ju med allt, nätaggregat, knivar rakapparater osv osv. Fick man bindel framför ögonen samt blindtesta dessa produkter så skulle det nog bli liknande resultat där. Där det inte framkommer i sådana tester är hur byggkvaliten är, livlängd och massor med andra faktorer som man behöver göra grundliga mätningar och analyser på.

Men nog om det, du tar ju detta blindtest som ren och skär fakta. Subjektiva åsikter ifrån 2st "provlyssnare".

Trådtiteln är felaktig, det är skillnad på grejjorna. Kanske skulle döpa om den så det passar bättre i stil med "Realtek ALC889 låter lika bra som en DAC för 2000USD"

Man skulle med din logik bara subjektivt provspela grafikkort i reviews för att bestämma vilken som är bättre. Utan att kolla FPS och använda överhuvudtaget några mätningar. För vad är inte bättre en det man upplever? Just det individens egna subjektiva känsla.

Så du vet hur jag tänker? Jag tar inte alls detta test som något mer än att de i sitt test med den hårdvara de prövade inte kunde höra någon kvalitetsskillnad. Testet är inget vetenskapligt bevis för något mer än just det de kom fram till vid just det tillfället. Notera att de inte testade byggkvalitet, livslängd eller andra faktorer utan just bara ljudkvaliteten.

Sedan kan man fråga sig om hur man ska testa detta om inte just subjektivt med provlyssnare. Kan testpersonerna höra någon avgörande skillnad eller inte är precis det de vill ha svar på.

Grafikkort eller nätagg för den delen testas inte på samma sätt som Tom's blindtest för ljud, de är inte det minsta subjektiva. De tester alla hårvarusajter gör gäller nästan enbart ren mätdata och blandar sällan in användarupplevelsen (finns väl några som testar upplevt flyt i spelen).

Det som gör Tom's test intressant är just att de inte lyckades höra någon större skillnad när vi dagligen bombaderas av reklam från tillverkare av ljudutrustning som påstår guld och gröna skogar och dessutom ett bra gäng konsumenter som är bergsäkra på att de vet allt om vilken utrustning man ska köpa för det perfekta ljudet.

Tror nog att Sweclockers läsare begriper att trådrubriken avser ljud och inte andra finesser.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är skillnad

Min farsas ex-vän spenderade helgerna med att njuta/lyssna på kablar. Han förstod verkligen inte hur man kunde köpa sig ett dyrt och fint system, och slänga in biltema-kablar, enligt honom.

Musik är så svårt bedömt. Så mycket personlig smak och tycke, sedan en släng av "omöjligt-att-det-där-är-bättre-än-mitt-system"..

Så det är skillnad på kablar för att din farsas före detta polare tycker att det är det...?
Det är klart att om man spenderar 10000kr på en kabel att man kommer att höra skillnad, men det är osannolikt att andra i ens omgivning gör det. Placeboeffekten när den är som bäst.

I övrigt så finns det flera företag och individer som satt upp utmaningar med priser i miljonklassen för den som konsekvent kan höra skillnad mellan en lampkabel/billig högtalarkabel och en "high-end-kabel". Ingen har klarat av detta i dagsläget.

Om man förstår ens lite om elektronik så bör man kunna greppa att alla påståenden om kryogeniskt frysta kablar med polariserade kristaller och dittan och dattan är en massa pseudovetenskap. Är ingen elektronikguru själv men för det mesta märker man inte mycket mer skillnad än på grovleken på kabeln (ledarstorleken) och hur bra skärmad den är, det krävs inget hokuspokus för att göra en bra kabel. Att leda ström är ingen jättekonst idag precis. Skulle tveklöst sätta dom där pengarna som går till svindyra kablar på att köpa bättre högtalare eller mer musik.

Håller med det som nämnts tidigare i tråden att det finns många självutnämnda experter som minsann skulle höra skillnad på allt möjligt, men som inte satts upp till bevis. Det är lätt att låta munlädret gå så länge man inte har testat på ett korrekt sätt. Själv ställer jag mig ytterst tveksam till om jag skulle höra någon skillnad på kablar.

Detta är givetvis min högst personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att tillvägagångssättet är en smula märkligt. För så vitt jag förstår använder de den hörlursförstärkare som är integrerad i D/A-omvandlaren som testas (dvs. moderkortets för RealTek-kretsen, O2-förstärkaren för ODAC:en, osv.), men hade det inte varit rimligare att koppla alla D/A-omvandlare till en och samma hörlursförstärkare via linjeutgången? Som det är nu testar man vilken kombination av D/A-omvandlare och hörlursförstärkare som låter bäst, och det är strikt talat inte samma sak som det man säger sig vilja undersöka.

Med det sagt är resultatet ganska väntat. RealTek har förbättrat sina ljudkretsar ganska ordentligt de senaste åren, och vad gäller själva omvandlingen av ljudet presterar de flesta mer påkostade moderkort ganska bra idag. ODAC är explicit konstruerad för att ge mätbara resultat jämförbara med dem hos en Benchmark DAC, och ett Xonar Essence STX presterar gissningsvis någonstans i samma liga – den rent mätbara skillnaden dem emellan är rimligtvis ganska liten, så jag vet inte riktigt varför någon skulle förvänta sig en skillnad i ljudupplevelse. Sedan finns det givetvis de som har känsligare hörsel än andra, och för den delen en del genrer (klassiskt, till exempel) som kräver mer av D/A-omvandlingen. En person med bra gehör som mest lyssnar på klassiska körverk kan säkerligen märka av RealTek-kretsens begränsningar tydligare, liksom någon som arbetar med mixning eller andra former av ljudproduktion. Den slutsats som dras i testet är helt enkelt att normalanvändaren inte har något behov direkt av en dyr D/A-omvandlare, inte att dyrare kretsar är meningslösa.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Jag tycker nog att tillvägagångssättet är en smula märkligt. För så vitt jag förstår använder de den hörlursförstärkare som är integrerad i D/A-omvandlaren som testas (dvs. moderkortets för RealTek-kretsen, O2-förstärkaren för ODAC:en, osv.), men hade det inte varit rimligare att koppla alla D/A-omvandlare till en och samma hörlursförstärkare via linjeutgången? Som det är nu testar man vilken kombination av D/A-omvandlare och hörlursförstärkare som låter bäst, och det är strikt talat inte samma sak som det man säger sig vilja undersöka.

Med det sagt är resultatet ganska väntat. RealTek har förbättrat sina ljudkretsar ganska ordentligt de senaste åren, och vad gäller själva omvandlingen av ljudet presterar de flesta mer påkostade moderkort ganska bra idag. ODAC är explicit konstruerad för att ge mätbara resultat jämförbara med dem hos en Benchmark DAC, och ett Xonar Essence STX presterar gissningsvis någonstans i samma liga – den rent mätbara skillnaden dem emellan är rimligtvis ganska liten, så jag vet inte riktigt varför någon skulle förvänta sig en skillnad i ljudupplevelse. Sedan finns det givetvis de som har känsligare hörsel än andra, och för den delen en del genrer (klassiskt, till exempel) som kräver mer av D/A-omvandlingen. En person med bra gehör som mest lyssnar på klassiska körverk kan säkerligen märka av RealTek-kretsens begränsningar tydligare, liksom någon som arbetar med mixning eller andra former av ljudproduktion. Den slutsats som dras i testet är helt enkelt att normalanvändaren inte har något behov direkt av en dyr D/A-omvandlare, inte att dyrare kretsar är meningslösa.

Mycket bra, jag håller fullständigt med. Kunde inte ha formulerat det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Blindtest är ju också "i stort värdelösa"? De ger ju sällan utfall istället?
I en tråd om kablar så länkade jag till blindtest som gjorts, men då var det ingen som läste det för det bekräftade att subjekten hörde skillnader.
Att tro att blindtestet är det bästa sättet är en trosfråga, det finns inget sätt att bevisa att det är det bästa sättet. Man kan komma fram med flera rationella argumnet för det, men också emot.
Viljan att få fram ett korrekt/objektivt resultat är lovvärt men då får man nog öppna sinnet lite.

Att blindtest är en förutsättning för att eliminera bias är ett faktum, inte en trosfråga. Det används inom alla vetenskapliga grenar och är inget nytt. Faktumet att det fortfarande kan finnas bias även med blindtest nedvärderar inte dess användning det minsta.

Skulle gärna vilja höra något rationellt argument mot blindtest.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss