Varför står inte Qualcomm fast vid sitt uttalande "Snapdragon --Better Cores, Not More Cores"?

Permalänk
Medlem

Varför står inte Qualcomm fast vid sitt uttalande "Snapdragon --Better Cores, Not More Cores"?

2013

http://www.youtube.com/watch?v=qdauwqhmsas

"Snapdragon --Better Cores, Not More Cores"

http://www.itworld.com/hardware/367591/qualcomm-calls-out-eig...

"Asked whether Qualcomm would one day launch its own octa-core processor, Chandrasekher said, "We don't do dumb things.""

2014

http://www.anandtech.com/show/7784/snapdragon-610-615-qualcom...

In order to quickly respond to market demand for 64-bit and tons of cores, Qualcomm is bringing ARM's own IP higher up the product stack into the new Snapdragon 610 and 615. Both SoCs are being announced at MWC, with shipments to customers in Q3 and the first devices hitting the market sometime in Q4 of this year.

The Snapdragon 610 and 615 are four and eight core implementations of ARM's Cortex A53, combined with Qualcomm's Adreno 405 GPU and the company's own 9x25 derived Category 4 LTE modem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

En marknadsavdelning som följer kundernas önskemål... är dåligt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

8-kärningt låter rätt dumt och meningslöst till mobiler...

Men om marknade/kunderna nu vill ha det... Det låter ju flashigt. Känns mer som en marknadsföringsgrej än en stor prestandavinst...

Jag har svårt att se hur qualcomm är patestiska hycklare. Jag tycker att det hade varit mycket värre om det vari precis tvärt om, de inte hade velat tillverka det som kunderna vill ha. Oavsett hur dumma kunderna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

En marknadsavdelning som följer kundernas önskemål... är dåligt?

Att kalla konkurrenterna korkade för att de släpper octa-core sen själv göra det själv ett halvår senare är patetiskt. Sen är det inte kundernas önskemål man följer, man följer efter konkurrentens kunders önskemål eftersom man märkte att man hade fel.

Eftersom många tydligen inte förstått så sa man på Qualcomm: "Octa-core är korkat, Qualcomm gör inte korkade saker!".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Vad är det du vill diskutera? Vem bryr sig om de sagt si för att sedan säga så?
När jag köper en telefon skiter då jag i vilka uttalanden tillverkaren av en komponent i den gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad är det du vill diskutera? Vem bryr sig om de sagt si för att sedan säga så?
När jag köper en telefon skiter då jag i vilka uttalanden tillverkaren av en komponent i den gjort.

Hade det varit Nvidia istället för Qualcomm så hade folk här tok-rageat sida upp och sida ner.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Så om man tycker att det är för tidigt att börja arbeta för nästa steg vid en tidpunkt men inte vid en annan är man patetisk?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det visar väl bara att det är det kunderna vill ha och de följer marknaden? Personligen är jag inte jättesugen på en åttakärnig prolle till min mobil eftersom jag inte kan se något användningsområde i dagsläget där det skulle göra mig någon nytta. Men jag känner flera människor som överlag har taskig datorvana och antagligen hellre skulle välja en mobil med 8 kärnor och 128mb ram än en med 4 kärnor och 2gb ram, just på grund av att marknadsföringen framställer det som något otroligt önskvärt. "Dubbelt så många kärnor är dubbelt så bra" är ju rätt lätt för folk som är oinsatta att ta till sig och inte en total lögn om man nu har en åttatrådad app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så om man tycker att det är för tidigt att börja arbeta för nästa steg vid en tidpunkt men inte vid en annan är man patetisk?

Vilken del av uttalandet "Asked whether Qualcomm would one day launch its own octa-core processor, Chandrasekher said, "We don't do dumb things."" förstod du inte?

Problemet är inte att de väntade, problemet är att man går ut och säger att konkurrenterna är korkade och att kunderna inte vill ha åtta kärnor. Bara för att ett halvår senare lansera exakt samma sak.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt exempel på att tala är silver och tiga är guld. Man ska inte sia om framtiden när man inte har koll helt enkelt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

om vi ska gå på att en tillverkare sa en sak och sen insåg att de hade fel och släppte produkten de hade fel om, så är väll IBM en av de största hycklarna som finns då??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Ett utmärkt exempel på att tala är silver och tiga är guld. Man ska inte sia om framtiden när man inte har koll helt enkelt.

Problemet med ditt uttalande är att man inte siar om framtiden när man har bra koll, eftersom då säger man bara det alla vet kommer hända. Annars handlar det i mångt och mycket om tur i det man siar om...

Permalänk

Tycker det är bättre med fler kärnor i mobiltelefoner. Då telefonen inte används särskilt mycket så kan de flesta kärnorna vara avstängda för att spara batteri, och för att sedan vid tung belastning slås på. Gäller bara att utvecklare gör spelen flertrådade.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

För att undvika missförstånd och bättre följa forumregel § 3.1 har jag ändrat rubriken något.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vilken del av uttalandet "Asked whether Qualcomm would one day launch its own octa-core processor, Chandrasekher said, "We don't do dumb things."" förstod du inte?

Problemet är inte att de väntade, problemet är att man går ut och säger att konkurrenterna är korkade och att kunderna inte vill ha åtta kärnor. Bara för att ett halvår senare lansera exakt samma sak.

Jag tolkar det uttalandet som att han undvek att svara ja eller nej, utan istället helt enkelt sa att de inte gör dumma saker. Om 8 kärnor är dumt för att kärnorna inte är tillräckligt bra och det inte kommer fungera bra i praktiken så är det dumt, och då gör de det inte. Om de fått till tekniken så att det löns göra 8-kärniga processorer så är det inte längre dumt, och då gör de det.

Det var egentligen inte ett svar på frågan, för han sa aldrig specifikt "nej" utan bara att så länge dom inte anser att en 8-kärnig processor är smart att tillverka så kommer de inte göra det. Tycker det är rätt solklart och ett bra uttalande.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Jag tolkar det uttalandet som att han undvek att svara ja eller nej, utan istället helt enkelt sa att de inte gör dumma saker. Om 8 kärnor är dumt för att kärnorna inte är tillräckligt bra och det inte kommer fungera bra i praktiken så är det dumt, och då gör de det inte. Om de fått till tekniken så att det löns göra 8-kärniga processorer så är det inte längre dumt, och då gör de det.

Det var egentligen inte ett svar på frågan, för han sa aldrig specifikt "nej" utan bara att så länge dom inte anser att en 8-kärnig processor är smart att tillverka så kommer de inte göra det. Tycker det är rätt solklart och ett bra uttalande.

Så tolkade jag också det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Tycker det är bättre med fler kärnor i mobiltelefoner. Då telefonen inte används särskilt mycket så kan de flesta kärnorna vara avstängda för att spara batteri, och för att sedan vid tung belastning slås på. Gäller bara att utvecklare gör spelen flertrådade.

Fler kärnor ger, mig veterligen, en oresponsivare upplevelse när man har ett gränssnitt som i en mobil.
Mycket rå beräkningskraft, absolut, men hur ofta vill man ha det i en telefon?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jag tolkar det uttalandet som att han undvek att svara ja eller nej, utan istället helt enkelt sa att de inte gör dumma saker. Om 8 kärnor är dumt för att kärnorna inte är tillräckligt bra och det inte kommer fungera bra i praktiken så är det dumt, och då gör de det inte. Om de fått till tekniken så att det löns göra 8-kärniga processorer så är det inte längre dumt, och då gör de det.

Det var egentligen inte ett svar på frågan, för han sa aldrig specifikt "nej" utan bara att så länge dom inte anser att en 8-kärnig processor är smart att tillverka så kommer de inte göra det. Tycker det är rätt solklart och ett bra uttalande.

Ett tydligare nej än "Åttakärnors är korkat, Qualcomms ingenjörer är inte korkade och Qualcomm är inte korkat" går inte att få.

Skrivet av Rydisen:

Fler kärnor ger, mig veterligen, en oresponsivare upplevelse när man har ett gränssnitt som i en mobil.

Tror jag inte. Kärnor som inte används stängs dessutom av.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Personligen hade ja hellre sett dual cores upp imot 3Ghz än dagens quad 2.3ghz till mobilerna, behöver man egentligen ens quad till mobiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jag tolkar det uttalandet som att han undvek att svara ja eller nej, utan istället helt enkelt sa att de inte gör dumma saker. Om 8 kärnor är dumt för att kärnorna inte är tillräckligt bra och det inte kommer fungera bra i praktiken så är det dumt, och då gör de det inte. Om de fått till tekniken så att det löns göra 8-kärniga processorer så är det inte längre dumt, och då gör de det.

Det var egentligen inte ett svar på frågan, för han sa aldrig specifikt "nej" utan bara att så länge dom inte anser att en 8-kärnig processor är smart att tillverka så kommer de inte göra det. Tycker det är rätt solklart och ett bra uttalande.

Håller med, på den tiden ledde antagligen 8 kärnor till att man fick sämre kärnor, men som vi alla vet utvecklas tekniken otroligt fort och nu slipper man antagligen kompromissa.

Och varför skulle folk ragea bara för att det var Nvidia som gjorde det, tänker du på alla AMD-fantaster som vill ha senaste AMD-prollen och vill ha minst M290X i mobilen?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fluf:

En marknadsavdelning som följer kundernas önskemål... är dåligt?

Kunderna förstår i detta fall inte alls tekniken. Så kundernas önskemål är många CPU-kärnor därför att visas företag lyckats bedriva en framgångsrik marknadsförning där man likställer 4/8-kärnors systemkretsar med snabba enheter.

I praktiken så vore det långt bättre att göra som Apple (och nVidia verkar göra med Denver), designa 2 st så starka CPU-kärnor som möjligt givet tillverkningstekniken och TDP-budgeten. Det leder till en systemkrets som verkligen är snabbare i de saker vi gör på telefoner/pekplattor.

Problemet man får om man idag släpper en Android-enhet med "bara" 2 CPU-kärnor är att många sätter likhetstecken mellan detta och budget-enhet. Men ni som har en Android-enhet med >2 CPU-kärnor, koppla gärna in enheten till ADB (Android DeBugger) som finns i Android SDK. Kör sedan "adb shell top" + de applikationer ni tror är CPU-intensiva, läs sedan av "load average" värdet och kolla om de någonsin når speciellt långt över 1.0. Detta värde ska vara >4.0 om alla 4 CPU-kärnor ska kunna användas effektivt, ett värde på runt 1.0 betyder att man i praktiken bara använder en CPU-kärna åt gången.

Tillverkarna är medvetna om att redan 4 kärnor är meningslöst, Linux-kärnan i Android är patchad för att hålla arbetet på en/två CPU-kärnor så man kan "power-gate:a" resten. Silvermont är till och med designad i form av "byggblock" med två CPU-kärnor och egen L2-cache, man kan stänga ner ett sådan block så det nära nog ge noll påverkan på strömförbrukning.

Krait400 (CPU-delen i Snapdragon800) är inte fullt lika hårt uppdelad, men även den kan kontrollera CPU-frekvensen och spänningen individuellt per CPU-kärna men alla 4 kärnor delar en L2-cache så vinsten att stänga ner CPU-kärnor är något lägre än i Silvermont.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

För att idioter köper istället samsung med exynos i tron om att det är 8core (fräsig spec vettu), försäljningen blir då lidande...

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Fler kärnor ger, mig veterligen, en oresponsivare upplevelse när man har ett gränssnitt som i en mobil.
Mycket rå beräkningskraft, absolut, men hur ofta vill man ha det i en telefon?

Precis, hela situationen påminner lite om den med gtx 680 där bland annat ASUS sa att 4GB korten inte gav någonting extra jämfört med 2GB korten förutom en högre prislapp men att de lanserade de ändå eftersom konsumenterna envisades med att efterfråga korten.

Permalänk
Medlem

Deras quad och octa-core processorer maste val ha varit under utveckling nar han sa detta.

Kan inte tanka mig att dom angrade sig dagen efter och borjade utveckla dom for att 6 manader senare vara helt testade och fardiga for att skeppas ut.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Håller med, på den tiden ledde antagligen 8 kärnor till att man fick sämre kärnor, men som vi alla vet utvecklas tekniken otroligt fort och nu slipper man antagligen kompromissa.

Och varför skulle folk ragea bara för att det var Nvidia som gjorde det, tänker du på alla AMD-fantaster som vill ha senaste AMD-prollen och vill ha minst M290X i mobilen?

Nej, han menade att 8 kärnor alltid kommer vara korkat. Dessutom hade han fel i sak, den åttakärniga som kommer nu (MediaTek MT6592) som (Qualcomm försökte smutskasta men nu istället försöker kopiera) är snabbare per kärna än alla tidigare MediaTek-processorer.

Ni får vara glada att konkurrensen från MediaTek tvingar Qualcomm att apa efter för att inte förlora marknadsandelar i Kina och släppa billigare processorer med fyra och åtta kärnor.

Skrivet av sskludde:

Och varför skulle folk ragea bara för att det var Nvidia som gjorde det, tänker du på alla AMD-fantaster som vill ha senaste AMD-prollen och vill ha minst M290X i mobilen?

Jag tänker på alla AMD-fantaster här som ragear varje gång Nvidia (eller Intel) gör något. Dock börjar leden tunnas ut nu eftersom AMD inte gjort något bra på länge...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Deras quad och octa-core processorer maste val ha varit under utveckling nar han sa detta.

Kan inte tanka mig att dom angrade sig dagen efter och borjade utveckla dom for att 6 manader senare vara helt testade och fardiga for att skeppas ut.

Finns inget färdigt att skeppa ut, det är en paniklansering då man ser hur stor succé MT6592 gjort hos tillverkare som Lenovo, Huawei, HTC, Alcatel etc.

Nu kommer Qualcomm förlora en massa pengar till de lyckas få ut något under Q3 2014. Rätt åt dom.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

BIG.little?

DVS 4 kraftfulla och 4 strömsnåla?

Inte tänkt att köra alla 8 samtidigt, utan växla mellan det som mest behövs. Strömsnålhet eller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Finns inget färdigt att skeppa ut, det är en paniklansering då man ser hur stor succé MT6592 gjort hos tillverkare som Lenovo, Huawei, HTC, Alcatel etc.

Nu kommer Qualcomm förlora en massa pengar till de lyckas få ut något under Q3 2014. Rätt åt dom.

På vilket sätt menar du, att Qualcomm kommer börja förlora pengar och att man kollar på MT6592s succé? Sorry lite oklart för mig bara, du får gärna stärka ditt argument med källor.

Vad jag vet så använde de flesta flaggskeppen 2013 ut av Qualcomm-processorer, och även så kommer det se ut under 2014, så jag förstår inte riktigt.

Sen vet jag egentligen inte hur många mjukvaror i mobilbranschen som utnyttjar 8 kärnor, idén att ha 4 kärnor för prestanda och 4 kärnor för att spara ström kan jag tycka är en god idé. Jag ser det dock inte som en octa-core processor utan mer som två quad-core processorer på en krets.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

På vilket sätt menar du, att Qualcomm kommer börja förlora pengar och att man kollar på MT6592s succé? Sorry lite oklart för mig bara, du får gärna stärka ditt argument med källor.

Vad jag vet så använde de flesta flaggskeppen 2013 ut av Qualcomm-processorer, och även så kommer det se ut under 2014, så jag förstår inte riktigt.

Det såldes ungefär en miljard smartphones förra året varav de flesta i Asien. De flesta av dessa är inget av dina Qualcomm-flaggskepp utan har prisvärdare chipset från MediaTek (och andra tillverkare).

För under 500 kr kan man få en smartphone med 4,5" skärm, 512MB RAM, 1,3 GHz dual-core osv, så för de flesta är det helt ointressant att blåsa 6000 kr på ett "flaggskepp". Det är inte så vanligt att man köper mobil på kredit heller (aka abonnemang). Om Qualcomm förlorar denna marknaden (i Kina och på andra ställen) kommer de förlora väldigt mycket pengar. De har redan hårdsatsat på att konkurrera genom Snapdragon S4 Play, Snapdragon 200 och de nya Snapdragon 410, Snadragon 610, 615 etc.

Hade inte MediaTek släppt fyrkärnorsprocessorn MT6589 hade Qualcomm garanterat reserverat quadcore enbart för dyra flaggskepp. Nu upprepas samma sak men med åtta kärnor.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det såldes ungefär en miljard smartphones förra året varav de flesta i Asien. De flesta av dessa är inget av dina Qualcomm-flaggskepp utan har prisvärdare chipset från MediaTek (och andra tillverkare).

För under 500 kr kan man få en smartphone med 4,5" skärm, 512MB RAM, 1,3 GHz dual-core osv, så för de flesta är det helt ointressant att blåsa 6000 kr på ett "flaggskepp". Det är inte så vanligt att man köper mobil på kredit heller (aka abonnemang). Om Qualcomm förlorar denna marknaden (i Kina och på andra ställen) kommer de förlora väldigt mycket pengar. De har redan hårdsatsat på att konkurrera genom Snapdragon S4 Play, Snapdragon 200 och de nya Snapdragon 410, Snadragon 610, 615 etc.

Hade inte MediaTek släppt fyrkärnorsprocessorn MT6589 hade Qualcomm garanterat reserverat quadcore enbart för dyra flaggskepp. Nu upprepas samma sak men med åtta kärnor.

Men nu snackade vi ändå om MT6592s succé, som säkert använder mer än 512MB. Och det upprepas inte i och med att årets flaggskepp antagligen kommer sitta på Qualcomm processor med 4 kärnor, inte 8. Det är bara att acceptera att det är såhär det ser ut bland konkurrensen, man kan inte sitta och säga att Qualcomm ska tacka MediaTek för att de följer något som konkurrenten gör. Ska Samsung, HTC med flera tacka Sony för att de använder mjukvaruknappar i sitt gränsnitt? Ska streamingtjänster tacka sina konkurrenter? Ska Dodge tacka Ford för att de vill konkurrera mot Ford Raptor med sin Dodge Ram Runner?

Kalla mina exempel korkade om du vill, men faktum är att man kollar på sina konkurrenter i varenda bransch, alltid. Det gäller att hoppa på tåget för att hänga med.

Sen är det ju faktiskt inte Qualcomms val att sätta in en viss processor i tillverkarnas flaggskepp.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz