Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Det gör ont i magen när jag hör hur sjukt många adresser de delar ut till alla abonnenter. Även om vi i dagsläget tycker att det finns så många IPv6-adresser att vi aldrig behöver bry oss så "vet" jag att vi en vacker dag sitter där med alla IPv6-block utdelade.

Ja, jo på något sätt förstår jag din känsla. Att snåla med ip-adresser sitter i ryggmärgen.

Men faktum är att /64 är det minsta nätet man kan dela ut, det går inte att dela ut färre adresser.
Och adresserna kommer att räcka.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror att du kanske underskattar hur mycket 18 kvintiljoner adresser är. Och det är enbart de första 64 bitarna av adressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Det finns ca 57 miljarder IPv6-adresser per gram av jordklotets totala massa så de lär nog dröja innan de tar slut

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av madtop:

Fast det stora kruxet är att du inte når ipv4-internet med en ipv6-adress.
Du kan tex inte läsa det här utan en ipv4-adress så än så länge behöver man en ipv4.

Jag har för övrigt ipv6 genom Telia och deras 6RD-lösning.
Och jag har 2^64 publika ip-adresser att leka med, liiite fler än jag behöver.

^

0_o?!?!?!! 2^64? Haha, va fett!

Måste man ha en dyr router för att tilldela ipv6-adresser till sina devices?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

^

0_o?!?!?!! 2^64? Haha, va fett!

Måste man ha en dyr router för att tilldela ipv6-adresser till sina devices?

Nej. Jag kör med den av alla så utskällda TG7x9.
Annars så funkar det med vilken annan billig konsumentrouter som helst så länge den stödjer 6RD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frostfield:

^

0_o?!?!?!! 2^64? Haha, va fett!

Måste man ha en dyr router för att tilldela ipv6-adresser till sina devices?

Skrivet av madtop:

Nej. Jag kör med den av alla så utskällda TG7x9.
Annars så funkar det med vilken annan billig konsumentrouter som helst så länge den stödjer 6RD.

Sanning med modifikation, försök UTNYTTJA alla adresserna
Jag tvivlar på att adresserna ens ryms i minnet på de flesta routrar, dessutom blir det mååånga portar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fast det stora kruxet är att du inte når ipv4-internet med en ipv6-adress.

http://en.wikipedia.org/wiki/NAT64
Reaktioner på det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sanning med modifikation, försök UTNYTTJA alla adresserna
Jag tvivlar på att adresserna ens ryms i minnet på de flesta routrar, dessutom blir det mååånga portar

Jag har ett skript som sätter upp triljoner alias interface på samma nic.
eth0, eth0:1, eth0:2 ... eth0:2373775692889838

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sanning med modifikation, försök UTNYTTJA alla adresserna
Jag tvivlar på att adresserna ens ryms i minnet på de flesta routrar, dessutom blir det mååånga portar

För jag var ju intresserad av att veta om jag kunde tilldela ipadresser till 2^64 stycken device'ar.

Vad gäller portar så är det väl inget som routrar behöver bry sig om iom ipv6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Ungefär 6.67 * 10^27 adresser per kvadratmeter.
Skulle de ta slut betyder det antingen att vi lärt oss göra mikroskopiskt små maskiner eller befolkat någon annan planet.
Hur som helst är den dagen nog inte särskilt vacker, mänskligheten är nog utplånad innan dess.

Skrivet av Kabelkillen:

Precis! Det finns ca 57 miljarder IPv6-adresser per gram av jordklotets totala massa så de lär nog dröja innan de tar slut

Gjorde lite snabba beräkningar och även om man bara använder de första 64 bitarna i en IPv6 address så kan man addressera ~37000 /64 nät per kvadratmeter av jordens yta, inkluderande haven.

Alternativt så får man 68 kvintjoner adresser per cm^2 av jordens yta om man använder alla 128 bitar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frostfield:

För jag var ju intresserad av att veta om jag kunde tilldela ipadresser till 2^64 stycken device'ar.

Vad gäller portar så är det väl inget som routrar behöver bry sig om iom ipv6?

Jag tänkte på Ethernetportar, de tar plats

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av frostfield:

^

0_o?!?!?!! 2^64? Haha, va fett!

Måste man ha en dyr router för att tilldela ipv6-adresser till sina devices?

Om inte routern som standard stöder IPv6 så kan man slänga in ddwrt eller liknande linuxdist för routern och där kan man köra IPv6, OpenVPN osv...

http://www.dd-wrt.com

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirinmaru:

Läser du mina posts så ser du att jag redan har ringt Bahnhof och de säger att jag har publik IP-adress, vad mer kan jag göra?

Jag har exakt samma problem som du.. Kör sedan ca en vecka tillbaka med bahnhof som operatör i ett mindre stadsnät, alla portar verkar vara stängda trots "publik" ip.. Bla xbox live portarna, port 80 mfl..

Inte min mening att kapa tråden men du ska veta att du inte är ensam med detta problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Jag har exakt samma problem som du.. Kör sedan ca en vecka tillbaka med bahnhof som operatör i ett mindre stadsnät, alla portar verkar vara stängda trots "publik" ip.. Bla xbox live portarna, port 80 mfl..

Inte min mening att kapa tråden men du ska veta att du inte är ensam med detta problem..

Vad har du för "publik" ip? Det är inte så att den ligger i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad har du för "publik" ip? Det är inte så att den ligger i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255?

Nope, ligger inte inom det spannet.. Men alla portar som jag sökt på är stängda..

Kika gärna på tråden..

#14477626

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Nope, ligger inte inom det spannet.. Men alla portar som jag sökt på är stängda..

Kika gärna på tråden..

#14477626

Hur testar du om portarna är stängda? Har du något program igång på din dator/xbox/whatever som lyssnar på porten?

Och du har gjort en port-forward i din router?

Permalänk
Medlem

Tack till den här tråden som löste mina problem. Hann tyvärr springa iväg och köpa en ny router för att jag var övertygad om att det var det som var felet, men det kanske ändå var dags...

Logga in på dhcp.bahnhof.se för att "aktivera" er dator, så får ni en publik adress.